X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעידן של ספרות ממוסחרת, מעמדם של סופרים בישראל אינו משקף את איכות ספריהם, ובמציאות של "שאננוּת לציון", הספרות הישראלית אינה משקפת את "מהפכת המציאות" הציונית
▪  ▪  ▪
והשיבה סופרנו כבראשונה? [פלאש 90]
כל תקופה בספרות העברית גילפה את דמות המופת שלה: הנביא בתקופה המקראית, החכם בתקופת התנאים והאמוראים, הרב בספרות ימי הביניים, הצדיק בתקופה החסידית, המשכיל בתקופת ההשכלה, התלוש בתקופת התחייה, החלוץ בתקופת העליות והצבר בשנותיה הראשונות של המדינה. והיכן דמויות המופת בספרותנו כיום?

בעבר עכבו סופרים את כתבי היד שברשותם עד שהניחו את דעתם, וגם נאבקו במו"ל אם העז לדרוש עריכת שינויים בהם. כיום גם סופרים ותיקים ומנוסים משחררים להדפסה יצירות שטעונות עדיין ליטוש רב ומתירים לידו הזרה של עורך להתערב נמרצות בטקסטים שלהם.

צורת הפירמידה שבמעלותיה מוצב כל סופר בהתאם להישגיו משקפת כראוי את מצבה התקין של ספרות לאומית. אולם, במציאות של ספרות ממוסחרת משתבשת חוקיות זו, וסופרים מוצבים במעלות הפירמידה לא על-פי הישגיהם ביצירותיהם, אלא על-פי תפוצת ספריהם. יתר על כן: במציאות של ספרות ממוסחרת הופכים סופרים ל"כוכבים" לא רק בזכות תפוצת ספריהם, אלא גם בזכות סגולות חוץ-ספרותיות: חזות חיצונית, כישרון נאום, יכולת לרתק קהל באולמות וכושר אספקת סיפורים עסיסיים למדורי הרכילות. משהפכו ל"כוכבים" (ולא כל שכן אם הוכתרו כ"מגה-כוכבים"), ספריהם נדפסים ברצון ונמכרים היטב לא בזכות ערכם הספרותי, אלא עקב פרסומם.
כאשר תופעת הכּוֹכָבוּת משתלטת על ספרות לאומית, היא סוחפת בהדרגה את הסופרים לפעול על-פי חוקיה כדי לשרוד. בכניעתם זו למיסחור ניתן להסביר תופעות אחדות הנחשפות בטקסטים אשר הופיעו בעשור האחרון, כגון: מתיחה מלאכותית של עלילות, ההולמות תבניות קצרות של סיפורת, לממדים מרשימים של רומנים בני מאות עמודים, שכידוע נמכרים טוב יותר מקובצי סיפורים; דחיסת אנקדוטות משעשעות, דמויות "פריקיות" והתנהגויות מורבידיות לתוך עלילות כדי לעשותן מושכות יותר, ומיחזור "שטיקים" של כתיבה שמרשימים קוראים בלתי מנוסים, כאלה המחפשים ביצירות הספרות בעיקר את היסודות המבדרים.
בחיי הספרות הממוסחרת מתרבים המקרים שבהם כדי להישאר בתודעת הקוראים, מתאמצים סופרים לצמצם את פער הזמן בין פרסום יצירה ליצירה. כך ניתן להסביר את הנפילות ברמת הספרים של סופר, שאחרי שהוכר ספרו כבעל ערך והפך לרב-מכר, יתאמץ לסיים מהר רומן נוסף כדי למצות את ההצלחה שהייתה לו בספרו הקודם. ואם סופר ותיק ומנוסה מועד בכך - לא כל שכן שלפיתוי הזה נכנע סופר בתחילת דרכו, ובמיוחד אם גם המו"ל לוחש על אוזנו, ולעתים לוחץ עליו ממש, לזרז את השלמת ספרו הבא, כדי שלא יחמיץ את ההזדמנות שהעניק לו ספרו הראשון.
במאמץ הזה להישאר בתודעת הקוראים ניתן להסביר את הופעתם החפוזה בעשור שנחתם של הרבה כרכי פרוזה, שמוטב היה אלולא שיחררו אותם מחבריהם להדפסה בטרם "נאפו" מספיק בתנורם, גם אם העורך, שהצמידה ההוצאה לכתב היד שלהם, גמר עליו את ההלל, אחרי שבחש בפרקיו ועשה בהם כבתוך שלו. בעבר עכבו סופרים את כתבי היד שברשותם עד שהניחו את דעתם, וגם נאבקו במו"ל אם העז לדרוש עריכת שינויים בהם. כיום גם סופרים ותיקים ומנוסים משחררים להדפסה יצירות שטעונות עדיין ליטוש רב ומתירים לידו הזרה של עורך להתערב נמרצות בטקסטים שלהם. תופעה זו חוטאת למהותה של היצירה הספרותית, שאמורה לשקף את דמיונו, את עולמו הרוחני ואת כישרונו הייחודי של מי ששמו מתנוסס על הספר.
ואלה הרומנים שנראה כי מוטב היה אלמלא שיחררו אותם מחבריהם לפרסום - כולם פרסומי העשור שנחתם ורובם גם רבי-מכר של סופרי-אמת, שכתבו כרכים טובים מהם קודם לכן: "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" (2004) של א.ב. יהושע, "חרוזי החיים והמוות" (2007) של עמוס עוז, "עאידה" (2008) של סמי מיכאל, "יסמין" (2005) של אלי עמיר, "בגוף אני מבינה" (2002) של דוד גרוסמן, "הדבר היה ככה" (2009) של מאיר שלו, "פרפרים בגשם" (2005) של מירה מגן, "הנשים של אבא" (2005) של סביון ליברכט.
כמו-כן, נראה כי אשכול נבו היה נחפז מדי לשחזר את הצלחת הרומן "ארבעה בתים וגעגוע" (2004) על-ידי תאומו דל הערך "משאלה אחת ימינה" (2007), וכי אחרי שני ספריו הראשונים, היה על אמיר גוטפרוינד לעכב פרסום רומן פטפטני כמו "בשבילה גיבורים עפים" (2008).

דרושה טלטלה
פוסט ציונות ספרותית [פלאש 90]

אחרי שדמות ספרותית זו – הנוטה לחוסר אונים, לרחמים עצמיים ולהימנעות ממאבק עם אתגרי החיים – שלטה בספרות במשך יותר מארבעה עשורים, הגיע הזמן לחדש את שושלת דמויות המופת בספרות העברית ולהשיב את הבכורה לדמות הגיבור.

אם תימשך כניעת הסופרים למגמת המיסחור, ושיתוף הפעולה עמה מעבר לעשור שנחתם, עלולה ספרות התקופה הישראלית להימחק מתולדות הספרות העברית לדורותיה. בזיכרון הקולקטיבי אין משתמרים תקופות נחשלות בספרות לאומית ובוודאי לא סופרים שהסתפקו בכתיבת יצירות בינוניות.
ליחס דומה יזכה דור הסופרים הנוכחי, אם בנוסף לכך גם יחמיץ את ההזדמנות המיוחדת שהוענקה לו לבטא בכלים אמנותיים את האירוע החשוב ביותר בתולדות העם היהודי בעידן הנוכחי – חידוש הריבונות של העם היהודי בציון.
סופרי חמש המשמרות הפועלות כיום בספרות הישראלית יכולים למנוע מעצמם את הביזיון הזה על-ידי התפכחות במועד מהשאננות לציון. לשם כך עליהם להתחבר מחדש אל סופרי תקופת התחייה ואל סופרי תקופת העליות ולחזור למסלולה הטבעי והמקורי של הספרות העברית לדורותיה, שהייתה תמיד ספרות לאומית – הוא המסלול היהודי-ציוני שכבשו ענקי הספרות העברית במחצית הראשונה של המאה הקודמת, בתנאים הרבה יותר קשים מאלה שמעניקה הריבונות לסופרי הדור הנוכחי. ואז לא יוכל כל כותב, המתבייש ביהדותו ובציונותו או מתכחש להן, ויהיה מוכשר ככל שיהיה, לעטר את עצמו בתואר סופר עברי ולהביא אל תחומה של הספרות הישראלית, ששעריה נפרצו וגדרותיה הופלו, את בוסרי דמיונו ואת באושי רוחו.
הספרות הישראלית חייבת לעבור טלטלה בהקדם האפשרי ולהחזיר לעצמה את המאפיינים המיוחדים של הספרות העברית לדורותיה (אשר פורטו במסת המבוא בספרי "ספרות וריבונות"), והם: ההמשכיות – התחברות כל דור כותבים ליצירת הדורות הקודמים לו בספרות העברית, שתמיד שיקפה את תולדות העם היהודי ואת גורלו המיוחד במשפחת העמים; הערכיות – החשבת הערכים הלאומיים והאנושיים ומתן הביטוי להם בהבלטה לא פחותה מזו שהספרות כאמנות שואפת להבליט את הישגיה האסתטיים; החזוניות – השאיפה הבלתי מתפשרת להגשמת עולם מתוקן יותר מזה המתקיים בהווה; האופטימיות – האמונה שניתן לשפר את היחיד ואת האנושות באמצעות מילים ורעיונות.
מאפיינים כלליים אלה ניתן לתרגם לדרישות מפורשות, שהכותבים חייבים להציב לעצמם בעת הזאת, כדי למנוע הידרדרות נוספת מספרות הדור.
בראש ובראשונה חובה להחזיר לשפה שבה נכתבת הספרות הישראלית את הרמה המבדילה אותה משפת התקשורת הממוצעת ואשר גם מגביהה אותה משפת הדיבור המשובשת. הספרות היא אמנות המילים והמשמעויות ולכן יש להחזיר לה את כושרה לבטא דקויות רגש ועומק מחשבה. מוטות כנפיה של השפה העברית הן רחבות מספיק כדי להעניק לכותב את היכולת לבטא כל מחשבה, רעיון, בשורה וחזון.
ואם לאלה ייתן הסופר העברי ביטוי באמצעות לבושי השפה המתאימים – ישיב אליו מחדש את הקוראים, שהתרגלו בעשור שהסתיים להשקיט את רעבונם הרוחני כמעט רק בספריהם של נוכרים.
אשר לדרישות נוספות – אלה נוסחו זה מכבר במניפסט שחיבר משה שמיר בתחילת התקופה הישראלית בתולדות הספרות העברית. בחוברת השלישית של "ילקוט רֵעים", שהופיעה בסתיו תש"ו (1946), פירסם שמיר את המניפסט "עם בני דורי", שבו כתב בין השאר: "אין מחבוא ואין זווית אפלה בחיי האדם שאינם תובעים ביטוי. אין טיפה בדמנו שאינה חלק של הווייתנו כולה... הרֵעים כולם, אלה ששמותיהם מופיעים מפעם לפעם על עטיפותיו הצנועות של 'ילקוט הרעים', בני דורי הם... יוצרים צעירים שהעמידו להם למטרה לבקש ללא לֵיאות, בכל, את עקבותיו של האנושי, האנושי מאוד, שאינם רוצים להירתע גם מאימי האכזבה, ממערומי האור, שאינם כותבים רק על שושנים, כוכבים, ים-תכלת, זריחות ושקיעות ורודות, אלא על החיים הממשיים של היהודים הממשיים בארץ-ישראל הממשית, המתעוותת בחבלי-לידה – אלה מוכרחים להעמיד עצמם לדינו של הדור לדין האחריות של בני-הדור... דורנו אולי לא יחולל מהפכות בספרות... אך הוא ייצמד, הוא מוכרח להיצמד, אל מהפכת המציאות" (ההדגשה במקור).
לדבריו אלה של משה שמיר יש להוסיף כיום השְלָמות אחדות, כי מאז שכתב את המניפסט, התרחקה הספרות שלנו מאוד מנקודת המוצא שבה הייתה בשנת 1946. ואסתפק כאן בשתי ההשלמות החשובות יותר, כי בכוחן להשיב את הספרות הישראלית למסלול שממנו סטתה מאז, ושתיהן ברוח המטרה שאותה הגדיר משה שמיר כהיצמדות הספרות של הדור אל "מהפכת המציאות".
סופרי הדור חייבים להחזיר לספרות הישראלית את דמות הגיבור. כל תקופה בספרות העברית גילפה את דמות המופת שלה: הנביא בתקופה המקראית, החכם בתקופת התנאים והאמוראים, הרב בספרות ימי הביניים, הצדיק בתקופה החסידית, המשכיל בתקופת ההשכלה, התלוש בתקופת התחייה, החלוץ בתקופת העליות והצבר בשני העשורים הראשונים של המדינה. כולם דמויות שמתאפיינות בנכונות להתמודד עם אתגרי החיים – דמויות שאינן עוקפות מכשולים ואינן משלימות מראש עם התבוסה, אלא תורמות לניצחון "מהפכת המציאות".
שלשלת זו של דמויות מופת נותקה כאשר סופרים, ששהו בשנות ה-60' בצרפת ובמדינות מערב אירופה אחרות והושפעו שם מהפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית, ייבאו אז לארץ, יחד עם הייאוש הכלל עולמי את נספחיו – הנושאים הקיומיים ודמות האנטי-גיבור. אחרי שדמות ספרותית זו – הנוטה לחוסר אונים, לרחמים עצמיים ולהימנעות ממאבק עם אתגרי החיים – שלטה בספרות במשך יותר מארבעה עשורים, הגיע הזמן לחדש את שושלת דמויות המופת בספרות העברית ולהשיב את הבכורה לדמות הגיבור.

לא הספד וגם לא אבחנה "רפואית"
ספרים כאבן בניין האומה [AP]

אחרים ודאי יתמהו אם רשאי מישהו לתבוע מסופרים מה ואיך לכתוב, ולא ייפקד גם מקומם של המגדפים הקבועים שיקוננו על "פאשיזם רוחני", "ז'דנוביזם תרבותי" ו"אנכרוניזם רעיוני".

דמות גיבור מופתי כזו נחוצה כיום לספרות העברית, כדי למקד באמצעותה את הקורא היהודי בארץ ובפזורה ב"מהפכת המציאות" הציונית – מהפכה שטרם השלימה את כל מטרותיה. אך דמות זו נחוצה גם לקורא הנוכרי, המבקש להבין את הישראלים ואת המהפכה שהם מגשימים בציון. לנו וגם להם תמחיש וגם תבהיר דמות הגיבור המופתי את שלוש המטרות של "מהפכת המציאות" הציונית בעת הזאת: המשך המאבק על הקיום הריבוני של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי; החתירה להגשמת מטרות אפשריות נוספות מחזונה הגדול של הציונות – והחשובה שבהן: המשך המאמץ לכנס בהדרגה בציון את כל העם היהודי מפיזורו בעולם, והתעוזה לעדכן את רכיביה של הזהות הלאומית, כדי שבחסותה יוכלו כל פלגיו ורסיסיו של העם היהודי, שאת אחדותו ריסקה הגלות, להתלכד מחדש בחסותה.
כמו-כן חייבים הסופרים במסגרת טלטלה זו להחזיר את הספרות העברית אל המסלול המרכזי שלה, כספרות המלווה את הרנסנס של העם היהודי בהיקפו המלא. פירוש הדרישה הזו, הוא שעל הסופרים לכלול בתפיסת הממשות שלהם את המרחב של העם היהודי בעולם, בדיוק כפי שעשו סופרינו בעבר. במילים אחרות: על הסיפורת לא רק לפרוץ מתוך תל אביב אל פינות נידחות יותר בארץ – כדרישת משה שמיר במניפסט משנת 1946, אלא להגיח גם אל קהילות היהודים בעולם ולספר את האמת על חייהם בתקופה הזו. בעשותה כך, תחזור לאחריותה כספרות המבינה ציונות מהי – אוטופיה החוזה גאולה שלמה מהגלות ואשר תוגשם רק כאשר יושלם כינוסו של אחרון היהודים מהגלות בציון.
אף שאין זה הספד לספרות העברית הנכתבת כיום וגם לא אבחנה "רפואית" כי ספרות זו גוססת מזה שנים וסופה קרוב – אפשר להניח שהדברים הנכתבים כאן יתקבלו בלגלוג מסוים במוקדי הכוח השונים של הספרות הישראלית. יטענו, כי יש פה הגזמה בתיאור מצבה העגום של הספרות בעשור שנחתם, ואחרים יפקפקו בכך שעברה של הספרות העברית לדורותיה, ואפילו המטרות שהציב משה שמיר ב-1946 לספרות הדור הנוכחי, אמורים לחייב את הסופרים כיום. אחרים ודאי יתמהו אם רשאי מישהו לתבוע מסופרים מה ואיך לכתוב, ולא ייפקד גם מקומם של המגדפים הקבועים שיקוננו על "פאשיזם רוחני", "ז'דנוביזם תרבותי" ו"אנכרוניזם רעיוני".
אלא שהמסה הזו אינה כופה דבר על איש. כל סופר רשאי לבחור לעצמו באופן חופשי את המקום שהוא מייעד לעצמו במעלות הפירמידה הספרותית של הדור ולהעמיד משם את עצמו למשפט ההיסטוריה, שהיא אשר תקבע את ערך יצירותיו. אין כאן אלא זריקת גלגל הצלה, וכל סופר חופשי להחליט אם הוא זקוק לו או שהוא מעדיף להתעלם ממנו.

לאתר מגזין מראה
יוסף אורן הוא חוקר, מבקר ומרצה לספרות ומחבר הסדרה המחקרית-ביקורתית "תולדות הסיפורת הישראלית".
תאריך:  20/02/2010   |   עודכן:  20/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפירמידה העקומה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לכלול את שלו,עוז,ויהושע במונח
יהודי מא"י  |  20/02/10 19:41
2
ספרות בורקס ל"ת
בורקס סביח  |  20/02/10 21:44
3
אצ"ג בתגובה:"לעסתי כתבם כלועס
קורןנאוה טבריה  |  21/02/10 09:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי קידר
אין פלא שבמחלקת המדינה האמריקנית אין מומחים גדולים למזרח התיכון: מרבית המרצים בתחום זה בארה"ב אינם שולטים בערבית, ומי ששולטים בה - מרביתם ערבים ומוסלמים, המחויבים לעניינם יותר משהם מחויבים לאמת האקדמית
אורי שטרוזמן
את ההוראות שבפרק החוק המוצע ל"הבניית שיקול הדעת השיפוטי בענישה" יש ללמוד ולהורות, אבל לא לכלול בחקיקה, כדי שלא לנטרל את שיקול הדעת השיפוטי האמיתי
יהונתן דחוח-הלוי
אתר האינטרנט של תיאום פעולות הממשלה בשטחים אינו מעודכן למעלה משנה וחצי ומוסיף לפרסם בכותרת ראשית ידיעה על גילוי עתיקות מימי בית שני    קריקטורה עצובה המשקפת אל נכון את מצבה העגום של ההסברה הישראלית
אריה אבנרי
מדליף ותיק שלי - "גרון עמוק", הדליף לי השבוע, ממוחו הקודח, את הרשימה המפורטת של הוצאות ישראל ביתנו לצרכי הבחירות, כביכול, שנרשמו במקור בשפה הרוסית    קיפוד (19)
אהרון רול
המניעה תמיד יעילה יותר מאשר הטיפול במחלה לאחר שפרצה, ועל הנחה זו מבוססת הקריאה שבכותרת    הפרשנים במדיה ממש מתעלים על עצמם בריצתם להכפשת "המוסד"
רשימות נוספות
איך הדיון ברכבת ירד מהפסים  /  איציק סיבוש
דוח גולדסטון הוא רק הקצפת  /  רן ברץ
שורת המקהלה  /  קובי קמין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il