בית המשפט רשאי לחייב חברת תעופה בתשלום פיצוי על הנזק הנפשי שנגרם לנוסע בשל איחור בקבלת מטענו או בטיסה. כך קובע לראשונה (יום ג', 14.6.22) המשנה בדימוס לנשיאת בית המשפט העליון,
ניל הנדל.
חובותיהן של חברות התעופה כלפי נוסעיהן מוגדרות באמנת מונטריאול, אשר נקלטה בדין הישראלי. הסעיף הרלוונטי בה אומר: "המוביל אחראי לנזק שנגרם מחמת איחור בתובלה האווירית של נוסעים, כבודה או מטען. אף על-פי כן, המוביל לא יהיה אחראי לנזק שנגרם מחמת איחור אם יוכיח שהוא ועובדיו ושליחיו נקטו כל האמצעים שהיו עשויים להידרש באופן סביר כדי למנוע את הנזק או שנקיטה באמצעים כאמור הייתה בלתי אפשרית מבחינתו או מבחינתם". לצד זאת קובעת האמנה, כי "פיצויים עונשין, פיצויים לדוגמה או כל פיצויים אחרים שאינם השבה לא יהיו ברי תביעה בכל תביעה כאמור".
הנדל מתייחס לדרך בה יש לפרש אמנות זרות, ואומר שבמקרה זה ישתמש בלשון האמנה; אינדיקציות שונות לפענוח מטרות האמנה ויעדיה; וגישת הפסיקה הישראלית לפירוש האמנה. הוא מציין, כי המושג "נזק" אינו מסויג ומכאן שמדובר גם בנזק שאינו ממוני. הדבר עולה גם מן הפסיקה הבינלאומית שעסקה באמנת מונטריאול, מציין הנדל. אמנת מונטריאול מציבה במרכז את אינטרס הנוסעים ואת הצורך בפיצוי הוגן, ומכאן נובע שניתן להעניק להם פיצוי גם על נזק שאינו ממוני, הוא מוסיף.
"מאחר שפיצוי בגין נזק נפשי משרת את 'עקרון ההשבה', שהמבוא לאמנת מונטריאול מעלה על נס, אין סיבה לדחוק פיל בקוף המחט, ולכפות על לשונו הפשוטה והרחבה של סעיף 19 לאמנה פרשנות מצמצמת, החותרת תחת עיקרון זה. אדרבה, יש להכיר באחריות המוביל - מתוך הבנה כי רק כך ייווצר 'מאזן אינטרסים שוויוני' בינו ובין הנוסעים: המוביל יישא באחריות לנזקיהם הנפשיים, כפוף לקשת ההוראות המגנות עליו ומגבילות את אחריותו", לרבות תקרת האחריות המופיעה בהמשך האמנה - קובע הנדל.
הנדל דוחה את הטענה לפיה האמנה מגבילה נזק שאינו ממוני, בסעיף המונע פיצוי עונשי: "נזקי כאב וסבל או עוגמת נפש - נזק בלתי ממוני - מתמקדים בנפגע. המטרה אינה להעניש את המזיק, אלא להשיב לניזוק את אשר הפסיד. אין בכך שמשלמים ממון עבור נזק לא ממוני כדי ליטול מהפיצוי את תכלית ההשבה שביסודו". הנדל דוחה את הפסיקה האמריקנית, אשר מנעה פיצוי על נזק נפשי טהור.
הנדל דחה את טענתה של חברת התעופה הספרדית איבריה, אשר חויבה לפצות את בני הזוג דורון פליישר-פלד וליאורה פליישר-פלד ב-5,000 שקל על איחור בהגעת הכבודה בטיסה לארה"ב. ההליך החל בבית המשפט לתביעות קטנות והגיע להכרעה עקרונית בבית המשפט העליון. איבריה חויבה בתשלום הוצאות בסך 25,000 שקל. השופטים
דוד מינץ ו
יוסף אלרון הסכימו עם הנדל. את איבריה ייצגו עוה"ד יאיר גרין ואופיר שרמן, ואת פליישר-פלד - עו"ד בועז רגב.