X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הד"ר עשהאל לובוצקי [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
פריצת דרך מדעית: בדיקת דם תוכל לאתר נזק מוחי
לראשונה חוקרים מהאוניברסיטה העברית ושערי צדק, גילו שיש מוות של תאי מוח בהתקף פסיכוטי בדיקת דם פשוטה תאפשר לחזות התקף ולטפל בהתאם הגילוי פורץ הדרך אפשר לחוקרים לבצע מחקר במהלכו זיהו נזק מוחי בולט במהלך התקף פסיכוטי לעומת נבדקים בריאים; זו הפעם הראשונה בעולם שבה נמצא סמן ביולוגי לפסיכוזה

פריצת דרך בתחום חקר המוח: זיהוי תמותת תאי מוח במהלך התקף פסיכוטי באמצעות בדיקת דם. מחקר ראשון מסוגו בחקר המוח גילה ממצא מוחי הקשור בסכיזופרניה באמצעות בדיקת דם. הגילוי עשוי לסייע בזיהוי מוקדם, באבחון, בהתערבות מוקדמת ובטיפול מתאים לסכיזופרניה.
המחקר נערך בהובלת הד"ר עשהאל לובוצקי, רופא ילדים בכיר ביחידה לנירולוגיה של הילד במרכז הרפואי שערי צדק, במסגרת עבודת הדוקטורט בהנחיית חוקרים מהפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית, הפרופסור יובל דור והפרופסור רות שמר ובשיתוף פעולה עם פסיכיאטרים מהמרכז לבריאות הנפש, "איתנים", הד"ר אילנה פלוב והפרופסור יואב כהן.
הפיתוח המרכזי של המעבדה הייחודית שבה פועלים החוקרים לובוצקי דור ושמר, הוא איפיון דנ"א מתאים שמתו בדם, וזיהוי הרקמה ממנה הגיעו. פיתוח זה הוביל את החוקרים לזיהוי דנ"א של תאים מתים שהגיעו מהמוח ומעידים על נזק מוחי. כך למשל גילו שניתן בבדיקת דם לזהות גידול סרטני גרורתי במוח.

פריצת דרך נוספת
גרף הדמיה של דנ"א המגיע מהמוח לזרם הדם

כעת מסתמנת פריצת דרך נוספת בתחום עם ממצאי מחקר ייחודי שהובילו לאחרונה החוקרים. במסגרת המחקר, שהתפרסם בכתב העת המדעי eLife, נבדקו עשרות מטופלים, 29 מתוכם עם התקף פסיכוטי ראשון. זמן קצר לאחר שהחל ההתקף נלקחו מהם דגימות דם ע"י הד"ר פלוב. דגימות הדם הושוו ל-31 דגימות מנבדקים בריאים ללא מחלה פסיכיאטרית והממצאים הקליניים נאספו ונותחו על-ידי פלוב והפרופסור כהן.
"כשהשווינו בין בדיקות הדם של המטופלים שסבלו מהתקף פסיכוטי ובין הדגימות של בריאים באותם הגילאים ראינו עלייה דרמטית ומובהקת סטטיסטית ברמות הדנ"א ממקור מוחי אצל המטופלים עם ההתקף לעומת אלו הבריאים. זו הפעם הראשונה שנמצא קשר בין ממצא פסיכוטי לבדיקת דם", מסביר לובוצקי. בגופנו למעלה ממאתיים סוגי תאים שונים וכאשר תאים אלו מתים הם משחררים מקטעי דנ"א חופשי לזרם הדם. על-ידי 'ביופסיה נוזלית'. כלומר בדיקת דם ואנליזה ייחודית אנו יכולים לגלות מידע רב על מקור התאים שמתו.

גרף השוואה בין חולים בהתקף פסיכוטי אל מול בריאים

כיום אין ביו-מרקר לנזק מוחי ולא ניתן לאתר או לעקוב אחר תחלואה פסיכיאטרית או מוחית באמצעות בדיקות דם, בניגוד למערכות אחרות בגופנו (כגון אנזימי כבד או טרופונין למוות תאי שריר לב וכדו'). לאחר שביססנו את קוקטייל הביו-מרקרים המוחיים הכולל סוגים שונים של תאי מוח (נירונים, אסטרוציטים ואוליגודנדרוציטים) ניתן להתקדם שלב ולחפש פתולוגיות מוחיות שבהן רואים עלייה בביו-מרקרים המוחיים. ברפואה הנירולוגית אנו מנסים לטפל במחלות מוחיות שאנו מבינים, גם אם באופן חלקי, את מנגנוני הנזק המוחי. עולם מחלות הנפש הוא עלום יותר, ויש מאמץ כביר לנסות לאתר ולחקור מנגנונים מוחיים המסבירים את הפתולוגיות והמחלות הפסיכיאטריות.
מחקרים קודמים אומנם הראו כי בחולי סכיזופרניה ניתן לראות בסריקות MRI שינוי בנפח המוח, ממצא המעיד על אובדן של רקמת מוח. אך עד כה מעולם לא היה ידוע אם בזמן התקף פסיכוטי מתרחש נזק מוחי וישנה תמותה של תאי מוח. במחקר זה עלה בידנו להתחקות אחר נזק לתאי מוח המתרחש בתחילת ההתקף הפסיכוטי. לגילוי זה פוטנציאל אדיר לאיתור ולניטור מחלות מוחיות נוספות.
מבחינה מדעית יש לממצאים הסברים נוספים ומרתקים מלבד עלייה בתמותת תאי מוח. למשל, ידוע כי מחסום הדם-מוח מונע מחומרים מסוימים לחדור לזרם הדם אל נוזל המוח ולהפך. ייתכן שבאנשים שסובלים מהתקף פסיכוטי ישנה פגיעה במערכת זו, כך שיש זליגה של די אן איי מוחי אל הדם, אך הנושא דורש בירור מעמיק".

תאריך:  18/07/2022   |   עודכן:  18/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יובל דור / Yuval Dor
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פריצת דרך מדעית: בדיקת דם תוכל לאתר נזק מוחי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
שווי השוק של חברת הסטרימינג הפופולרית צלל מתחילת שנת 2022 בשיעור של 68.34% - מ-597.37 דולר למניה ל-189.11 דולר בלבד    המצוקה מובילה את החברה לעשות את שהצהירה בעבר שלא תעשה לעולם - להשיק מסלול מוזל מבוסס פרסומות
איציק וולף
חיל הנחתים האמריקני ביצע לניסוי מוצלח במערכת יירוט טילים המשלבת משגר כיפת ברזל וטיל טמיר מתוצרת ישראל    בניסוי יורטו מספר מטרות המדמות טילי שיוט, ששוגרו בו-זמנית במסלולים שונים ומכיוונים שונים
עידן יוסף
יו"ר הליכוד: הנאמנות שאנחנו צריכים זה לערכים ולעקרונות שלנו    מסתמנת הסכמה בין הצדדים בליכוד על ההצבעה במחוזות ולתאריך מוסכם של הבחירות המקדימות אחרי תשעה באב
יצחק דנון
עו"ד ליפא מאיר קבע תשלום של 1.4 מיליון דולר בעקבות מחלוקת על התמודדות במכרז לרשיונות נהיגה חכמים בזמביה
איתמר לוין
דחה את ערעורו של בית החולים לניאדו שבקרית צאנז, על אישור תביעה ייצוגית בשל סירובו - מנימוקים הלכתיים - לבצע הפריות מבחנה לנשים שאינן נשואות    ברון: הפליה אסורה על-פי חוק זכויות החולה    עמית: חשש ממדרון חלקלק לעוד בתי חולים ועוד טיפולים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il