X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
גורבצ'וב ב-1989. רפורמות פוליטיות וכלכליות [צילום: בוריס יורצ'נקו/AP]
2022-1931
מיכאיל גורבצ'וב, שליטה האחרון של ברה"מ, מת בגיל 91
הנהיג את הרפורמות הכלכליות והפוליטיות - ה"גלסנוסט" וה"פרסטרויקה" - שתרמו בסופו של דבר לפירוק המעצמה הסובייטית ולסוף המלחמה הקרה זכה בפרס נובל לשלום ב-1990

מיכאיל סרגייביץ' גורבצ'וב, מנהיגה האחרון של ברית המועצות לפני פירוקה, הלך לעולמו (יום ג', 30.8.22) לאחר מחלה קשה. בן 91 היה במותו.
גורבצ'וב הנהיג את הרפורמות הכלכליות והפוליטיות - ה"גלסנוסט" ("פתיחות") וה"פרסטרויקה" ("בנייה מחדש") שתרמו בסופו של דבר לפירוק המעצמה הסובייטית ולסוף המלחמה הקרה.

עם רה"מ יצחק שמיר ב-1992 [צילום: ג'רום דיליי/AP]

גורבצ'וב הנהיג רפורמות פוליטיות וכלכליות במטרה להפריח את יחסי החוץ ואת מצב הכלכלה הדועכת. הוא כיהן בשלטון כאשר התפרקה ברית המועצות, והתפתחות מדיניות החוץ שקידם הובילה לסיום המלחמה הקרה בשנת 1991. במהלך תקופת שלטונו פעל ללא הצלחה למנוע את ההתפרקות דרך רפורמות שהובילו לליברליזציה. בשנת 1990 זכה גורבצ'וב בפרס נובל לשלום.
גורבצ'וב הפך למנהיג ברית המועצות בשנת 1985. מטרתו הראשונית הייתה להוציא את ארצו מהמשבר הכלכלי והמדיני בו הייתה נתונה, אך במקביל לשמר את אופיה הסוציאליסטי.
גורבצ'וב קידם רפורמות בברית המועצות שהתחלקו בין ליברליזציה פוליטית: גלאסנוסט וליברליזציה כלכלית: פרסטרויקה. בהתחשב בצורך בהלוואות עבור הרפורמות הכלכליות ובעובדה שהכלכלה הרוסית נגררה אחרי ארצות הברית במרוץ החימוש הגרעיני, גורבצ'וב קידם הסדר ביחסי ארצות הברית–ברית המועצות. גורבצ'וב נפגש מספר פעמים עם הנשיאים האמריקנים רונלד רייגן וג'ורג' הרברט ווקר בוש עבור הסדר היחסים וסיום מרוץ החימוש הגרעיני. בהמשך, הוציא גורבצ'וב את כוחות הצבא האדום מהמלחמה באפגניסטן ובאופן הדרגתי גם מארצות הגוש המזרחי.

[צילום: אלכסנדר זמליאניצ'נקו/AP]

סיום יד הברזל הסובייטית על מזרח אירופה הוביל לדמוקרטיזציה של ארצות החסות הסובייטיות לשעבר. בשנת 1989 הרפורמות הפוליטיות שקידם גורבצ'וב הובילו לבחירות נשיאותיות עבור משרת נשיא ברית המועצות. גורבצ'וב פעל לפייס בין הרפורמיסטים והראקציונרים ולא הצליח למנוע את התחזקותן של תנועות לאומיות בדלניות שקראו לפירוק ברית המועצות. גורבצ'וב היה נתון במעצר בית במהלך הפוטש הכושל של אוגוסט ב-1991 שאורגן בידי ראקציונרים שפעלו לשימור ברית המועצות, אך בסופו של דבר זירז את קריסתה של המעצמה. בסופו של הפוטש, נשיא רוסיה הסובייטית, בוריס ילצין, חתם עם עמיתיו באוקראינה הסובייטית ובלארוס הסובייטית על פירוקן של ארצות אלו מברית המועצות. כמו-כן, גורבצ'וב איבד את רוב סמכותו שהועברה לילצין במהלך הפוטש. גורבצ'וב נותר מעורב בהמשך בפוליטיקה של הפדרציה הרוסית החדשה לפני שיצא לגמלאות.
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הביע את "תנחומיו העמוקים" על מותו של נשיא ברית המועצות לשעבר, מיכאיל גורבצ'וב - כך מסר דוברו של פוטין לסוכנות הידיעות אינטרפקס.
עיתונאי שהיה אמו בקשר אמר כי בחודשים האחרונים גורבצ'וב הביע חוסר שביעות רצון מהמלחמה באוקראינה. ואף טען כי "פוטין הרס את כל מה שהוא בנה".
הקרמלין הביע את תנחומיו: "מדינאי שיירשם בספרי ההיסטוריה". עם זאת, בהודעה הם גם אמרו כי "ההתקרבות שלו למערב בתקופת שלטונו לא הייתה במקומה".

תאריך:  30/08/2022   |   עודכן:  31/08/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיכאיל גורבצ'וב, שליטה האחרון של ברה"מ, מת בגיל 91
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
ראש הממשלה לפיד ביקש להתערב, אך היועצת המשפטית סרבה לבקשה מלשכתו לפיד לעצור את המהלך: עמדת האוצר קובעת - הוא מנהל את המו"מ    המדינה טוענת שהסתדרות המורים מבקשת "לפרוץ כל מסגרת אפשרית"    משרד החינוך: אנחנו לא חלק מהבקשה
עידן יוסף
מועצת התאגיד בחרה בגולן יוכפז לתפקיד מנכ"ל תאגיד השידור הישראלי מבין שלושה שהגיעו לישורת האחרונה    קודם לסיום עבודתו בערוץ פרסמו עיתונאים בערוץ 13 מכתב שבו נאמר כי הוא עיתונאי מצוין, אבל לא כל עיתונאי הוא מנכ"ל
עידן יוסף
עידן יוסף
רן שדמי ששימש תשעה חודשים כממלא-מקום ימונה לתפקיד מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה    קודמו בתפקיד, יעקב נתניהו, נדחק בידי שרת התחבורה להתפטר
עידן יוסף
שמחה רוטמן טען בעתירתו כי קמפיין תעמולת הבחירות הנעשית ע"י מפלגת העבודה והשרה מיכאלי עושה שימוש באותה "שפה עיצובית" המאפיינת את הקמפיינים של משרד התחבורה    יו"ר ועדת הבחירות אמר כי רוטמן לא הוכיח את טענתו וקבע: לא ניתן לקבוע כי השימוש בשילוב הצבעים סגול-כחול יוצר זהות כה גבוהה בין הפרסום הממשלתי לבין תעמולת הבחירות המפלגתית"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il