X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תרדמת "תהליך השלום" שהקדימה את תבוסת צרפת מידי גרמניה במלחמת העולם השנייה אינה רק פרק בהיסטוריה יש בה יותר מדי מרכיבים דומים למרכיבי המציאות שסביבנו
▪  ▪  ▪
מרכיבים דומים למציאות שסביבנו. היטלר [צילום: AP]
כשחבר קבינט בריטי הציע להטיל פצצות זרחן על יערות גרמניה, ענה לו הממונה על חיל האוויר בקבינט: "נו באמת, זה בלתי-אפשרי – זוהי פגיעה ברכוש פרטי, אולי גם תציע לנו להפציץ מכרות בחבל הרוהר?!" לפני פטירתו ב-1943 עוד הספיק הממונה לראות במו עיניו פצצות גרמניות שיוצרו מברזל הרוהר נופלות על לונדון

70 שנה חלפו מאז החלה "המלחמה המוזרה". מה לנו ולאירוע נשכח זה? האם ימים אלה - ימים של דוח גולדסטון והקרן לישראל החדשה, ימים של התרפסות, ימים של ספקות בעם בדבר עצם זכותנו הלאומית להילחם נגד חמאס בעזה ונגד החיזבאללה בלבנון, ימים של טרום-נסיגה מרמת הגולן - הם הזמן המתאים להתעסק במאורעות רחוקים ולעלעל בדפי היסטוריה מעופשים על צרפת דגם 1940? מה לכל זה ולימינו?
ובכן, בתחילת אוקטובר 1939 ביצעה צרפת הינתקות מחבל הסאר שהונחל לה על-ידי גרמניה המובסת בסיומה של מלחמת העולם הראשונה. ללא כל סיבה נראית לעין, פינה צבא צרפת אזור בעל חשיבות אסטרטגית, נסוג ממנו באופן חד-צדדי, ללא קרב, ללא ירייה אחת, ולאחר מכן במשך חודשים היו הכוחות הצרפתיים שרויים בחוסר מעש מוחלט, וכך החלה "המלחמה המוזרה".
ב-27 בספטמבר 1939, כמה ימים לפני ההינתקות, כינס היטלר ישיבה סודית של המטכ"ל ושל מפקדי הזרועות בצבא גרמניה והכריז: "יש להתחיל מיידית בהכנת מתקפה במערב. המטרה - להביס את צרפת!". תולדות המבצע הגרמני "גלב" ("צהוב") זכורות בעיקר בשל תוצאותיו. נהוג לחשוב שהצבא הגרמני היה חזק, מצויד בנשק מודרני ומיומן היטב ואילו הצבא הצרפתי - חלש, בלתי-מיומן וחמוש באמצעי לחימה מיושנים. אם כך אכן היו פני הדברים, אין צורך להיות מומחי צבא כדי להבין את סיבות התבוסה הצרפתית. האומנם?
מבלי להביא רשימה מקפת של הדיוויזיות הצרפתיות ושל הגנרלים בצבא צרפת, יצוינו בזאת רק כמה נתונים מן "השורה התחתונה": במאי 1940 היו בצבא צרפת 215 גדודי חי"ר - כשכל גדוד מונה כ-3,000 חיילים ו-80 קצינים - כלומר, בסך-הכל כ-645,000 חיילים ו-17,200 קצינים. בנוסף, עמדו להגנתה של צרפת גדודים רבים של יוצאי המושבות: 14 גדודים של לוחמים צרפתים תושבי המושבות בצפון-אפריקה, 42 גדודים של חיילים אלג'ירים, טוניסאים ומרוקנים ועוד 59 גדודים קולוניאליים, של תושבי סנגל, מדגסקר וארצות הודו-סין. יחד עם לגיון הזרים מנה חיל הרגלים של צרפת לבדו 1,130 גדודים. בחישוב גס, עמדו לרשות הגנרלים הצרפתים כמיליון ו-200 אלף חיילי חי"ר ולמעלה מ-30 אלף קצינים.
חיל השריון הצרפתי כלל 430 טנקים מדגם Somua S35 - טנק מתקדם, מהיר ובעל שריון חזק וכן 403 טנקים מדגם В1ו-В1-bis, שנחשב באותה תקופה לטנק הטוב ביותר באירופה המערבית. במרבית הפרמטרים עלו הטנקים הצרפתיים האלה על הדגמים הגרמניים - הן מבחינת חוזק השריון והן מבחינת טיב החימוש (התותחים והמקלעים). כוח שריון נוסף נשען על 1,650 טנקים מדגם Renault R35/40s.
לקראת סוף שנות ה-30' נבנה למעשה מחדש חיל הפרשים הצרפתי והפך לדיוויזיות ממונעות של אופנועים, כלי רכב קלים, זחל"מים מסוג Citroen-Kegresse ומשאיות מדגם Panhard AMDs. דיוויזיות ממונעות אלה היו מצוידות גם בטנקים: כ-100 טנקים מדגם Somua S35 , כ-100 מדגם Hotchkiss H39 ועוד כ-70 מדגם AMR35s Renault.
חיל התותחנים של צרפת מאז ומתמיד נחשב לכוח פלדה עצום. הגנרל הגרמני אריך לודנדורף ביטא את עוצמתה של הארטילריה הצרפתית באומרו: "איך אני שונא את התותחים הצרפתיים!". כוח זה מנה 409 גדודים שהיו מצוידים בכ-11 אלף קני ארטילריה.
ברמת חימוש הפרט חיילי צבא צרפת צוידו בכלי נשק אוטומטי מעולה מדגם FM Chatellerault, ברובה חצי-אוטומטי מודרני מדגם MAS36 וברובה מדגם Berthier, אשר היה אומנם ישן יותר אך שופר ב-1936.
ב-1939 היו מומחי צבא וחימוש באירופה תמימי דעים: הייתה להם הערכה רבה לעוצמתה הצבאית של צרפת וצבאה נחשב לאחד הצבאות החזקים ביותר בעולם. לכן הניסיון לתלות את תבוסת צרפת בכך שצבאה היה מיושן וחלש, אינו מתקבל על הדעת. ההיפך נכון: לצרפת היה הצבא החזק באזור והיה זה צבא מצויד היטב, לא רק כדי לעמוד נגד הגרמנים אלא גם כדי לנצחם. מדוע אם כן נפלה צרפת?
צרפת נפלה כיוון שהייתה שבויה בקונספציה. מרשל אנרי פיליפ פטן, גאוות האומה הצרפתית - חייל מספר אחד שלה, המנצח האגדי של קרב וורדן ב-1916, גיבור מלחמת העולם הראשונה - עמד בראש מערכת הביטחון והיה אביה של הקונספציה. כל האסטרטגיות הנלמדות באקדמיות הצבאיות של צרפת, ניסיון מורשת הקרב, חוכמת הלחימה, העקרונות, הטקטיקות ומעשי הגבורה, התמצו אצל מרשל פטן בנוסחה אחת פשוטה: מזעור האבידות. וכך הגדיר פטן את הקריטריון המנחה עבור צבאו: "מוכרחים למנוע מהאומה אבידות כגון אלה שספגה במלחמת העולם הראשונה". ניצחון בקרב? במלחמה? הכרעת האויב? הקרבה למען המולדת? לא עוד! מעתה - מזעור אבידות.
הקונספציה מולידה אסטרטגיה

הקונספציה הולידה אסטרטגיה, הפיקוד העליון של צבא צרפת בחר באסטרטגיית המגננה, והאסטרטגיה הולידה את "קו מאז'ינו" - גידור המדינה אשר יבטיח לצרפת... שלום.
"תהליך השלום" חדר לכל וריד ותא בדוקטרינה הצבאית הצרפתית: הוא שיתק את החשיבה האסטרטגית של הפיקוד הבכיר והכתיב את כל ההיבטים של הכנת הצבא - בניין הכוח, האימונים והתוכניות האופרטיביות של המטות.
תרדמת "תהליך השלום" שבתהּ את הרוב, אך לא את כולם. בודדים הבינו לאן מובילים את צרפת"שוחרי השלום", ביניהם גנרל ז'אן-באטיסט אסטיין, אבי חייל השריון הצרפתי, אשר ניסה לקדם רעיון של הצבת עוצבות טנקים כמרכז כוח התקפי ולא הגנתי. לאחר שהרעיון לא התקבל, שוב ניסה להעלות אותו על סדר היום סגן-אלוף צעיר - שרל דה-גול. אך ממשלת צרפת פסלה את תוכניותיו כ"מנוגדות לאסטרטגיה הצרפתית הגלובלית" - מגננה למען שלום... בתוכניות האופרטיביות לשנת 1940 אשר הוגשו למטה הכללי הצרפתי נכתב: "להימנע בכל מחיר ממבצעים משמעותיים בחזית הגרמנית". החלופה שהועלתה על-ידי צרפת ובעלות בריתה הייתה אסטרטגיה של סנקציות כלכליות, שהיו אמורות להרתיע את גרמניה מנקיטת צעדים תוקפניים.
תהליך השלום צבר תאוצה. בתחילת אוקטובר 1939, לאחר ההינתקות מחבל הסאר, ביקר פרשן צבאי צרפתי ב"חזית" וכתב: "שקט ושלווה מופלאים שוררים כאן - התותחנים שלנו ממוקמים על גדות הריין, מביטים בשוויון נפש ברכבות הגרמניות המובילות פגזים ותחמושת במרחק יריקה מכוחותינו. טייסינו מרחפים מעל ארובות בתי החרושת של האויב מבלי להטיל פצצות". משימתו העיקרית של המטכ"ל הצרפתי הייתה לא להטריד את הגרמנים, כדי ש"לא להיגרר לפרובוקציות"...
והאויב? הגרמנים הצטרפו ל"תהליך השלום" בשמחה רבה. גרמניה צברה כוח. וכך כתב על אותם ימים הגנרל-פלדמרשל קסלרינג: "למזלנו האויב גילה פסיביות מוחלטת, וכך איפשר לנו לקראת מאי 1940 לסגור פערים וחוסרים בהצטיידות ובחימוש של גרמניה". ב-18 באוקטובר פרסם הפיקוד הבכיר של צבא גרמניה את פקודה מס' 7, שהורתה לכוחות הגרמניים להימנע מכל פעילות צבאית אקטיבית בחזית. הוורמכט היה מעוניין ב"הודנה".
האם הבינו בעלות הברית של צרפת את האבסורד ואת הסכנה שב"תהליך השלום" הצרפתי-גרמני? כאשר חבר הקבינט הבריטי ממפלגת השמרנים ל.ס. אמרי (Amery) הציע להטיל פצצות זרחן על יערות גרמניה, ענה לו הממונה על חיל האוויר בקבינט הבריטי, סר קינגסלי ווד: "נו באמת, זה בלתי-אפשרי - זוהי פגיעה ברכוש פרטי, אולי גם תציע לנו להפציץ מכרות בחבל הרוהר?!" לפני פטירתו ב-1943 עוד הספיק סר קינגסלי ווד לראות במו עיניו פצצות נופלות על לונדון - פצצות גרמניות שיוצרו מאותו ברזל של חבל הרוהר.
"המלחמה המוזרה" גרמה לייאוש והורידה את המוטיבציה בצבא צרפת. החיילים הצרפתים לא הבינו: אם הוכרזה מלחמה מדוע לא נלחמים? אט-אט הם איבדו את הרצון לשרת, וראו בנוכחותם בקו החזית עניין מיותר וחסרת טעם. כשהמצב החמיר, נאלץ הפיקוד הצרפתי הבכיר לפנות לממשלה כדי שתקבל ב-21 בנובמבר 1939 החלטה מיניסטריאלית בדבר הקמת "חיל הבידור". ב-30 בנובמבר דן הפרלמנט הצרפתי בהגדלת קצובּת האלכוהול לחיילים, ובפברואר 1940 חתם ראש הממשלה על צו ביטול של מס ההימורים (על משחקי קלפים) בצבא. זאת ועוד: הוחלט לרכוש 10 אלפים כדורי רגל לצבא המתבטל ב"חזית"...
לא רק החיילים בחזית, אלא גם האזרחים בעורף הפסיקו להבין מה קורה, לשם מה נמצאים החיילים בצבא ומהי מדיניות הממשלה.
ובכן, האומנם שר הצבא פטן היה ה"קברן" של צרפת ביוני 1940? כן, אך לא רק הוא. גורם נוסף "תרם" לא פחות - ואף יותר - לתבוסת צרפת: בתחילת אוקטובר 1939 פנה גוש השמאל בצרפת בדרישה לכינוס שלא מן המניין של הפרלמנט לדיון דחוף בנושא "תהליך השלום". וכך כתבו צירי השמאל בפנייתם ליו"ר הפרלמנט: "בכל כוחנו אנו חותרים לשלום, שלום צודק בר-קיימא, ואנו סבורים שתהליך השלום עשוי להביא לשלום". בעוד גרמניה הנאצית עומדת בפתח וצוברת כוח, השמאל הצרפתי אמר את דברו: "אנו סבורים שהשלום הוא בר-השגה, אנו קוראים לחתור להשגת ביטחון קולקטיבי והדדי בין כל הצדדים באירופה".
השמאל הצרפתי אומנם חתר לשלום, אך לא הוא אשר המציא את "תהליך השלום" באירופה של ערב פלישה גרמנית לצרפת. השמאל רק ביצע הנחייה, אשר הגיעה אליו מחוץ לארץ. הנחיית הבמאים של פסטיבל השלום, "בעלי הבית" האמיתיים של השמאל הנאור, הייתה באותה העת לנטרל את בעלות הברית, לכרסם ביכולתן ובנחישותן להילחם בגרמניה, ולהרדים את דעת הקהל על-ידי תעמולת שלום. וכשנלחמים למען השלום - כל האמצעים כשרים. כמיטב המסורת של "מחנה השלום", שילב השמאל הצרפתי את האמצעים הלגאליים (פרלמנט, עיתונות, חופש הביטוי) עם האמצעים המחתרתיים - החל משביתות במפעלי תעשיה שביצעו הזמנות צבאיות וכלה בחבלה ישירה מצד פועלים בטנקים, בתותחים ובמטוסים על פסי הייצור.
ובכן, צרפת נפלה קורבן לשני תהליכים מקבילים: החבלה האידיאולוגית של המיעוט השמאלני הקיצוני בצרפת, המאורגנת, מונחית וממומנת על-ידי גורמים אינטרסנטיים עוינים מחוץ למדינה, הניעה את "הגל השני", תהליך נלווה רחב הרבה יותר, שעיקרו השלטת הקונספציה של "חתירה לשלום" ושל העדפת "מזעור האבידות" במקרה שאין ברירה ובכל זאת מוכרחים להילחם.
האם הייתה ההנהגה הצרפתית עיוורת לחלוטין למתרחש? ממשלת צרפת התפכחה והבינה שמדובר בחבלה אידיאולוגית, פעילות עוינת נרחבת, שנועדה למוטט את צרפת מבפנים. אומנם הוטל איסור על הפצת עיתוני שמאל, ארגוני השמאל הקיצוני הוצאו אל "מחוץ לחוק" וצירי הפרלמנט השמאלניים הוצאו מכל הוועדות והמוסדות. אך צעדי הממשל הצרפתי היו חלקיים למדי ומאוחרים מדי. המשך ההתרחשויות מלמד כי החבלה האידיאולוגית של השמאל הסבה לצרפת הרס בלתי הפיך: המלחמה המוזרה הסתיימה ב-10 במאי 1940, בעקבות מתקפה גרמנית רחבת היקף שבה הובסה צרפת במהירות הבזק ובאופן מוחלט.
צבא חזק ביותר באזור ערב המלחמה, הינתקות, גנרל שהוא גיבור לאומי לשעבר העומד בראש מערכת הביטחון ומטיף להימנעות מלחימה ולמזעור האבידות, קונספציית המגננה וקו "הגדר", שמאל קיצוני המניע את ה"מאבק למען השלום" בהנחייתם ובמימונם של גורמים עוינים מחו"ל, ציבור רחב הנסחף לתוך מערבולת של "תהליך שלום", ניוון ערכִּי וייאוש בקרב חיילים ואזרחים - האם אלה הם אבני הדרך של המלחמה "המוזרה" הבאה?

לאתר מגזין מראה
דמיטרי רייזמן הוא מסורב עלייה בשנות ה-70', עולה חדש בשנות ה-80', איש עסקים ויזם היי-טק בשנות ה-90' וכיום – פובליציסט וחוקר מחשבת ישראל.
תאריך:  06/03/2010   |   עודכן:  06/03/2010
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
גם הוורמכאט היה מרוצה מה"הודנא" שלו
תגובות  [ 69 ]מוצגות  [ 69 ] כתוב תגובה 
1
מאמר מדהים!
אדל  |  6/03/10 15:00
2
מספר הגדודים אינו נכון
קלמן1  |  6/03/10 18:34
3
מפחיד כמה נכון. ל"ת
יהונדב  |  6/03/10 20:35
4
טיפשים אינם מתים הם רק מתחלפים
נחום שחף  |  6/03/10 21:46
5
זו כתבה לעמוד הראשי ל"ת
.  |  6/03/10 22:47
6
הכתובת על הקיר
שלמה אידן  |  7/03/10 00:06
7
קבל תוספות חיוניות;
ירון זכאי  |  7/03/10 01:27
8
WOW, Xlnt
RAWni  |  7/03/10 05:38
9
פשוט מעולה ל"ת
צבי מרום  |  7/03/10 07:39
10
הרחבה
תרנגול  |  7/03/10 10:59
11
מה המסקנות
יוסי שפניר  |  7/03/10 14:59
12
ידוע
סיני הישראלי  |  8/03/10 05:36
 
- סיבת הסכסוך הישראלי-ערבי
חתולי  |  13/03/10 19:36
13
תשבחות
דורון רז  |  8/03/10 07:23
14
מפחיד
כאן  |  8/03/10 08:39
15
לתרגם לאנגלית ולתת למשלחת האמר
אבי-זהר  |  8/03/10 10:15
16
כתבה בשבוע שעבר ב- USA TODAY
גושן  |  8/03/10 12:16
 
- המרינס ובלאק-ווטר הם הצבאות
האמיתיים ומעולים  |  8/03/10 16:07
17
פנטסטי!
ג-י-ו-ר-א  |  8/03/10 12:21
18
הניתוח שלך מעולה
sharol  |  8/03/10 12:37
19
המאמר מרתק,כמו יתר המאמרים שלך
rlu  |  8/03/10 12:41
20
מאמר חשוב ומצויין.  ל"ת
מיפ  |  8/03/10 12:48
21
Very interesting and very good
MOSHV  |  8/03/10 13:10
22
זו כתבה מוזרה וכושלת כמו צרפת
מהתחלה ועד הסוף  |  8/03/10 16:02
23
פשוט מצויין!
מ.ס.  |  8/03/10 16:13
24
מקצועי, ידעני ומרתק! ל"ת
ירם  |  8/03/10 19:07
25
מאמר זה הוא בעל איכות גדולה
יונהס  |  8/03/10 19:10
26
I found your review sobering
גדי נ.  |  8/03/10 19:13
27
צרפת-ישראל
בןציון  |  9/03/10 00:10
28
מאמר מעולה ומבריק
יהודי מארץ ישראל  |  9/03/10 09:33
29
מאמר מצויין ומרתק
אמדור  |  9/03/10 10:19
30
The article is very good
Eliorb  |  9/03/10 12:41
31
מאמר מענין ומאלף
מנחם מילר  |  9/03/10 14:59
32
מצויין. תודה.  ל"ת
שש  |  9/03/10 15:20
33
מאמר מענין
יהל ווילפנד  |  9/03/10 16:49
34
מאמר מצויין- יש להפיץ אותו
ש.נ.  |  9/03/10 21:52
35
מאמר מרתק! ל"ת
זאב-זאב  |  9/03/10 21:57
36
מאמר חשוב, מדויק וממצה.
לורי שם טוב  |  9/03/10 22:02
37
נכון, ריאלי ו...מדליק אור אדום
צבי א.  |  11/03/10 13:09
38
שמחתי לקרוא את מאמרך המצויין
אקמ  |  11/03/10 16:45
39
מה אתה מציע?
או.מנו  |  11/03/10 22:20
40
מאמר מושקע ומבריק
חתולי  |  13/03/10 20:52
41
כן ורבו מאמרים מהסוג הזה
אב-רהם  |  14/03/10 01:15
42
מאמר מצויין ומאוד אקטואלי
מקלין  |  14/03/10 01:17
43
אין חדש תחת השמש
אלכס נ.  |  14/03/10 13:18
44
המאמר נכתב במגמה פוליטית ברורה
יצחק א.  |  14/03/10 21:57
 
- וההבדל הוא???
דני חלמיש  |  22/03/10 11:23
45
מאמר מבריק. והערה על אנטישמיות
ד''ר אברהם שלום  |  18/03/10 14:59
 
- אכן חומר למחשבה: היהודי לאון
בלום ר"מ צרפת...  |  20/03/10 22:46
46
לתרגם המאמר לאנגלית ולהעבירו
לאובמה ולהילארי !  |  20/03/10 08:54
47
י.כ.! ובאשר להסקה מהיסטויה
גדי אשל  |  23/03/10 13:38
48
משתקים את יכולת להגנה עצמית
יולס  |  25/03/10 02:00
49
דימטרי מאמר מצויין
אלהוזייל חסן חוקר  |  25/03/10 22:18
50
לא יפה ככה, לבלבל את השמאל עם
ד"ר טוקבק  |  9/04/10 01:32
51
מעולה חשוב להפיץ ולפרסם כ ל"ת
ר.מ.י  |  10/04/10 20:47
52
המאמר מצוין אך...
אדוה  |  10/04/10 20:52
53
המאמר מרתק וכ"כ רלוונטי
יותם  |  10/04/10 20:54
54
מאמר מאלף! ברשותך, אני מפיצו
kaplan  |  13/04/10 11:33
55
vermacht
okc miryam  |  30/04/10 16:08
56
לדעתי המאמר מדהים
אבי פ.  |  4/05/10 23:54
57
מאמר מעולה ל"ת
פ-י-נ-ח-ס  |  5/05/10 08:55
58
יישר כוחך. תרגם לאנגלית ופרסם
ש.פ.  |  5/05/10 09:45
59
ההשוואה קולעת לאמת ההיסטורית
יוסי ב.א.  |  5/05/10 11:05
60
באמת מאפשר להעביר "קו מקבילי"
דב ס.  |  5/05/10 11:13
61
מאמר מעולה, אך חסר דבר אחד
בעז העצני  |  6/05/10 09:05
62
תורז קרא לחיילי צרפת לא להילחם
ישראל בן-צבי  |  9/05/10 00:43
63
כמי שחי את תחום ההיסטוריה:
שוקי ב.  |  18/05/10 16:14
64
הבדל אחד, שאני מקוה שהוא יכריע
עמוס ארליך  |  30/05/10 17:35
65
פשוט מרתקה-בעייה היא שגם מפחיד
קליגולה  |  5/06/10 21:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
איש אינו מפחד מסוס שהוא חלק מן ההצגה. לא מרתיע ולא מפריע. אפשר להתענג על מה שקורה בבית המשפט של העיירה בלי נקיפות מצפון או לפחות בלי פחד ובלי מורא
יוסף דוריאל
הצהרתו של השר אהוד ברק כי אירן לא תתקוף את ישראל בנשק אטומי מפחד התגמול הישראלי, נעשתה בחוסר אחריות משווע, בהמשך לתכונה לא-מבורכת זו, שאפיינה את החלטותיו על הבריחה המבישה מלבנון, מחדל המלחמה באינתיפאדה, והפלישה לרצועת עזה
איתן קלינסקי
מי ששתקה בהיותה שרת החוץ בפרשות המחפירות של רמון והירשזון, שהורשעו במשפט, ושתקה בפרשת אולמרט שעומד היום למשפט, חייבת לשתוק גם היום
ד"ר אברהם בן-עזרא
יש ומחירי המומחה מטעם בית המשפט הם נמוכים בשיעור כה רב מהמחיר האמיתי, עד כדי כך שהקבלן מעדיף לשלם את הסכום הזעום וחוזר בו מהסכמתו ואף מדרישתו לתקן את הפגמים בעצמו    בסופו של יום, יוצא הקבלן ברווח והדייר בהפסד, אם אכן מתפתה בית המשפט להיעתר לתרגיל הזה של הקבלן
אריה אבנרי
חברי ישראל ביתנו התכנסו בסוף השבוע לגיבושון בכפר המכבייה ברמת-גן    תהליך של גיבוש בימים טרופים אלה במחיצה אחת עם אביגדור ליברמן, החשוד בשורה של עבירות פליליות חמורות, עם חבר סיעתו השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ הממונה על המשטרה, אינו פשוט כלל ועיקר    (קיפוד 20)
רשימות נוספות
מראה  / מי ומי    | 
סינדרום אוסלו בגולה (ב')  /  ד"ר קנת לוין
תענוגות העברית  /  עמוס גורן
לצאת מגטו הקולקטיב הנשי  /  יוסף אורן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il