X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מזוז ומיארה. לא לשמונה שנים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
בג"ץ ביטל מינוי מזוז לוועדה לבדיקת בכירים
סולברג מותח ביקורת קשה על מיארה, אשר החליטה לבדה לדחות את ההצעה להסתפק במינוי אד-הוק וילנר: מיארה סטתה מהוראות הדין, מהפסיקה ומהנחיות היועץ המשפטי
הפתרון: יו"ר זמני
שר הביטחון, בני גנץ, קבע שאסור לעכב את מינוי הרמטכ"ל. כעת על הממשלה למצוא פתרון שיאפשר לה לקדם את המינוי, ולא להמתין עד לאחר הבחירות - המתקיימות חודשיים בלבד לפני כניסתו המתוכננת של הרצי הלוי לתפקיד - ומי יודע מתי תהיה ממשלה קבועה, והאם לא ניקלע שוב לממשלת מעבר ממושכת.
בג"ץ הציג את הפתרון: מינוי זמני או מינוי אד-הוק של יו"ר הוועדה. מני מזוז הודיע שיסרב - עמדה תמוהה ובלתי ממלכתית. אפשר לנסות לשכנעו להסכים, או לפנות לשופט אחר שכיהן בבית המשפט העליון. הרשימה אומנם לא ארוכה מאוד, אך גם לא קצרה אם לא תאפשר למצוא אדם שישים בצד את האגו ויתגייס לסייע במינוי חשוב ביותר.

בג"ץ ביטל (22.9.22) את מינויו של שופט בית המשפט העליון בדימוס, מני מזוז, ליו"ר הוועדה לבחינת מינויים בכירים. מזוז אמור היה למלא את התפקיד במשך שמונה שנים והמינוי כעת נועד לאפשר לבדוק את מועמדותו של האלוף הרצי הלוי לתפקיד הרמטכ"ל.
השופטים נעם סולברג, יעל וילנר ורות רונן קבעו, כי לא ניתן לבצע מינוי ממושך שכזה ערב בחירות.
מזוז אמור היה להחליף את השופט בדימוס אליעזר גולדברג, שנפטר לפני חצי שנה, ולהצטרף לשלושת חברי הוועדה - נציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ, פרופ' טליה איינהורן ומשה טרי. הוועדה אינה יכולה להתכנס ללא יו"ר ואינה יכולה למנות אחד מחבריה ליו"ר זמני. היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, אישרה למנות רמטכ"ל ערב בחירות בשל דחיפותו וחשיבותו של המינוי (רב-אלוף אביב כוכבי מסיים את תפקידו ב-31.12.22), ואז התברר שיש למנות גם יו"ר לוועדה. מיארה קבעה, כי למרות הקושי המשפטי - ניתן למנותו לתקופה שקבעה הממשלה בעת הקמת הוועדה.
יישום שגוי של הכללים המשפטיים
סולברג אומר כי אומנם עקרונית ניתן לבצע מינוי קבוע גם ערב בחירות (ומעיר שמן הראוי היה למנות את מחליפו של גולדברג מיד לאחר פטירתו), אך נקודת המוצא היא הימנעות ככל האפשר ממהלך שכזה. גם כאשר נוצר צורך ספציפי במינוי הכרחי, יש להעדיף מינוי זמני על-פני מינוי קבוע, למעט מקרים חריגים שבחריגים. אולם, במקרה הנוכחי הפכה המדינה (למעשה - מיארה) את החריג לכלל ואת הכלל לחריג, משקבעה כנקודת מוצא, כי אין לסטות ממנגנון המינויים שבהחלטת הממשלה - ולפיה חברי הוועדה יתמנו לשמונה שנים - תוך ייִשׂוּם שגוי של הכללים המשפטיים שנקבעו לתקופת בחירות.
"בימים כתיקונם, ברירת המחדל מוכתבת בידי החלטת הממשלה, הקובעת כי כהונת חברי הוועדה תהא לתקופה בת שמונה שנים בלבד, ללא אפשרות הארכה. לעומת זאת, בתקופת הבחירות, מערכת דינים אחרת מקבלת את הבכורה, והכללים הרגילים נדרשים להרכין ראש מפניה, ו'ליישר קו' עם מערכת ההפעלה הייחודית לה, המכתיבה סדר יום שונה, מנקודת מבט הפוכה", מדגיש סולברג.
לדברי סולברג, משעה שמינויו של מזוז נבחן בדרך שגויה, תוך סטייה ממערכת הדינים לגבי מינויים בתקופת בחירות, אין מנוס מלהורות על ביטול החלטת הממשלה. הוא מזכיר, כי בג"ץ הציע למדינה למנות את מזוז למינוי אד-הוק בלבד, לשם בחינת מועמדותו של הלוי. אולם, בדיון השבוע התברר, כי מיארה והיועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, שלומית ברנע-פרגו, בחנו לבדן הצעה זו - ולא הביאו אותה לפתחו של ראש הממשלה, יאיר לפיד - ודחו אותן בנימוק שהיא אינה נותנת מענה הולם לקשיים הנובעים ממינוי שכזה. סולברג מדגיש, כי מיארה וברנע-פרגו היו חייבות להביא את ההצעה בפני הממשלה, שהיא בעלת הסמכות להחליט, ולא לדחות אותה לבדן.
הפתרון: מינוי זמני או מינוי אד-הוק
וילנר אומרת כי מינוי הקבע של מזוז אינה עולה בקנה אחד עם הנחיות הקבע של היועץ המשפטי לממשלה, לפיהן בתקופת בחירות אין לבצע מינויי קבע למשרות מסוג זה, אלא בהעדר פתרון סביר והולם אחר; ואף אינו עולה בקנה אחד עם הנחיית נציב שירות המדינה ועם פסיקתו של בית המשפט העליון. הממשלה לא פסעה בנתיב שהותווה בהנחיית היועץ, ולא עמדה בנטל להראות, כי איוש המשרה באופן זמני אינו פתרון סביר והולם.
וילנר דוחה את הטענה העיקרית של המדינה, שמא מינוי זמני יפגע בעצמאותו של יו"ר הוועדה משום שהוא עלול לרַצות את הממנים כדי שמינויו יהפוך לקבוע. היא מזכירה, כי הנחיות היועץ המשפטי מדברות ככלל על מינוי זמני ערב בחירות, וכמו סולברג קובעת שהפעם הפכה המדינה את החריג לכלל. יש צורך בטעמים כבדי משקל כדי לסטות מהמסלול הקבוע, והמדינה לא הציגה כאלה. וילנר מדגישה, כי ההכרעה מבוססת על הוראות הדין הכללי וההנחיות העקרוניות, אשר מחייבות את הממשלה ונועדו ליצור ודאות ואחידות ביישום הדין על-ידי הממשלה, ולא נוגעת כלל למזוז אישית.
השופטת רונן ציינה, כי על המדינה מוטל היה הנטל להראות, כי מינוי זמני או מינוי אד-הוק של הוא פתרון שאינו סביר ואינו הולם - אך היא לא הרימה נטל זה. רונן מדגישה, כי זהו הפתרון שהיה על הממשלה לבחור בו. חששם העיקרי של המדינה, בדבר פגיעה בעצמאות יו"ר הוועדה, נשמט אם המינוי היה נעשה לצורך מינוי הרמטכ"ל הנוכחי בלבד. אין גם בסיס לטענת המדינה, לפיה דווקא מינוי אד-הוק היה יוצר אצל הציבור את הרושם כאילו מדובר במינוי ל"מראית עין" רק לצורך אישור רמטכ"ל מסוים.
עוד דוחה רונן את טענת המדינה ולפיה מינוי זמני פוגע בעצמאות יו"ר הוועדה. ממילא התפקיד אינו רצוף, המינויים הבאים צפויים בעוד למעלה משנה ועד אז תוכל הממשלה הנבחרת למנות יו"ר קבוע. דווקא משום שמדובר במינוי חוצה ממשלות, יש לנהוג משנה זהירות בביצועו בידי ממשלה יוצאת. רונן דוחה את החשש שמא מזוז (או כל יו"ר אחר) יבקש לרַצות את שולחיו: מדובר בכל מקרה בשופט בדימוס של בית המשפט העליון, התפקיד הוא של ייעוץ בלבד וכאמור מינוי אד-הוק היה פותר ממילא בעיה זו.
המדינה חויבה בתשלום הוצאות בסך 10,000 שקל לעותר, ארגון לביא, אשר יוצג בידי עו"ד יצחק בם. את המדינה ייצגו עוה"ד ענר הלמן, אבי מיליקובסקי ויובל שפיצר.

תאריך:  22/09/2022   |   עודכן:  22/09/2022
+חד"ש-תע"ל: אם ננהר לקלפיות - נכריח את לפיד לפעול להקמת מדינה פלשתינית
00:25 23/09/22  |  איציק וולף

רשימת חד"ש-תע"ל הביעה שביעות רצון מנאומו של ראש הממשלה, יאיר לפיד, בפני העצרת הכללית של האו"ם.
"נאום לפיד אמנם התחיל בחרחורי מלחמה ותעמולה אך הסתיים בקריאה לפתרון הסכסוך בשתי מדינות. אם ננהר לקלפיות נהיה בעמדה להכריח אותו לעמוד בדבריו ולפעול להקמת מדינה פלשתינית לצד ישראל. באותו אופן גם נביא לטיפול בארגוני הפשע וביוקר המחייה", טענו במפלגה הערבית.

+הליכוד מסיר סרטוני בחירות שבהם עשה שימוש אסור בילדים
23:09 22/09/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

באחד מסרטוני התעמולה לחינוך חינם עד גיל 3 נראתה תינוקתו ובסרטון אחר נראו ילדים שעלו ל"ביביבא"  ▪  כמו-כן אסר יו"ר ועדת הבחירות על הליכוד לעשות שימוש בסמל המדינה

תינוקת בסרטון תעמולה עם נתניהו
+"רוב בישראל תומך בשתי מדינות, אני אחד מהם"
20:03 22/09/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ראש הממשלה נאם בפני העצרת הכללית של האו"ם ואמר שישראל תסכים למדינה פלשתינית אם זו תהיה שוחרת שלום  ▪  תקף את המדינות באו"ם על שתיקתן לנוכח איומי אירן להשמיד את ישראל והצהיר שישראל לא תאפשר לעולם נשק גרעיני לאירן

"ממה אתם פוחדים?" לפיד באו"ם [צילום: אבי אוחיון, לע"מ]
+שיח"כ אותה
19:30 22/09/22  |  ציפי לידר   |   לרשימה המלאה

פתח את פיך ואומר לך מי אתה  ▪  תשאלו את רם בן ברק  ▪  בין ביבי לטיבי וממשלת בנט- לפיד: הביטחון לפני הכל  ▪  ולקינוח - מִמבחן הלשון לשיעור בלשון: אישי ציבור ושדרנים, דברו עברית נכונה

טרור - לא אצל נתניהו [צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90]
+נדחתה עתירת הליכוד נגד שידור נאום לפיד באו"ם
19:10 22/09/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית קבע כי הליכוד לא הציג נימוקים לפנייתו המאוחרת בניסיון למנוע שידור חי של ראש הממשלה בעצרת הכללית של האו"ם ולא צרף את לפיד או את המדינה כמשיבים

לפיד מתכונן לקראת נאומו בעצרת הכללית [צילום: לשכת ראש הממשלה]
+השרה שקד: לאשר את מינוי מזוז רק לצורך אישור מינוי הרמטכ"ל
18:33 22/09/22  |  איציק וולף

שרת הפנים, איילת שקד, אמרה בעקבות החלטת בג"ץ לבטל את מינוי שופט העליון בדימוס מני מזוז ליו"ר הוועדה למינויים בכירים, כי בית המשפט אמר היום את המובן מאליו, שלא ניתן לעשות איפה ואיפה בין סוגי המינויים בתקופת בחירות.
"חבל שבית המשפט היה צריך להידרש ולהתערב בסוגיה זו. אני קוראת שוב לאמץ את הצעתי המקורית ולאשר את המינוי לאישור הרמטכ"ל בלבד", אמרה.

[צילום: לשכת שרת הפנים]
+בנט הטיל וטו על הסכם התרבות עם האיחוד האירופי
16:50 22/09/22  |  עידן יוסף

ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט הטיל וטו על אישורו של הסכם התרבות עם האיחוד האירופי שמפלה לרעה את התושבים המתגוררים בשטחים שכבשה ישראל במלחמת ששת הימים, והוא לא יעלה לאישור בממשלה.
שרת הפנים איילת שקד לחצה על בנט להטיל את הווטו, אולם בהודעה לתקשורת לא נתנה קרדיט לבנט. "האירופים הצדקנים צריכים להבין שדין תל אביב כדין אריאל ועתניאל. כל אזרחי ישראל שווים ולא אתן לחרמות מאירופה לחלחל לישראל", אמרה שקד.
בתגובה, מסרה ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית): "רק אחרי שפנינו, רק אחרי שפרסמנו, אולי סוף-סוף תיזכרו שיש לכם אחריות: על הסכם הגבול הימי שלפיד מעביר במחטף מתחת לאף שלכם, על תחבורה ציבורית בשבת שמרב מקדמת במרץ ואתם אפילו לא טוענים שזה גשם, מבחינתכם לא ירקו עליכם בכלל. נתתם את ההגה ללפיד והלכתם לעשות לביתכם".

+פורום המשפחות השכולות הגיש בקשה לפסילת רע"מ מהתמודדות בבחירות
15:13 22/09/22  |  מירב ארד

פורום המשפחות השכולות, הגיש בקשה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, לפסילת רע"מ מהתמודדעות בבחירות לכנסת ה-25. הדיון בבקשה יתקיים בפני מליאת ועדת הבחירות המרכזית, ביום חמישי ה-29.9.2022, החל מהשעה 14:00.

+הליכוד דורש: לשדר את נאום לפיד מהאו"ם באיחור של עשר דקות
14:20 22/09/22  |  מירב ארד

הליכוד דורש מערוצי הטלוויזיה להשהות במשך 10 דקות את שידור נאום לפיד מהאו"ם. לטענת הליכוד, נאומו של נתניהו בקונגרס נגד אירן, שהיה גם כן סמוך לבחירות בישראל, הושהה למשך 10 דקות כדי למנוע תעמולת בחירות.

+מיכאלי חושפת: משרד המשפטים בולם תחבורה ציבורית בשבת
11:58 22/09/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

שרת התחבורה טוענת בשיחה עם News1 כי אינה יכולה לתת היתר לקווי תחבורה ציבורית בשבת במרכז הארץ ובדרומה בשל תקופת הבחירות  ▪  מגלה: הסרנו את המניעות ההסכמיות להפעלת הרכבלית בשבת

מיכאלי בחנוכת קו 5 של המטרונית

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ ביטל מינוי מזוז לוועדה לבדיקת בכירים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מלים כדורבנות! ל"ת
יהודי מפוכח  |  22/09/22 19:06
2
על היועמ"שית להתפטר.
יהודי מפוכח  |  22/09/22 19:23
3
מזוז משלם את המחיר
אבי כהן  |  23/09/22 08:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2022
עידן יוסף
שרת התחבורה טוענת בשיחה עם News1 כי אינה יכולה לתת היתר לקווי תחבורה ציבורית בשבת במרכז הארץ ובדרומה בשל תקופת הבחירות    מגלה: הסרנו את המניעות ההסכמיות להפעלת הרכבלית בשבת
עידן יוסף
שדולת ארץ ישראל בדרישה משרי גוש ימינה בממשלה: הטילו וטו נגד החלטת הממשלה המסתמנת לאמץ את הסכם התרבות עם האיחוד האירופי, בשל הפליית שטחים שכבשה ישראל ב-67'    חשש מפני הסללה תרבותית וחרמות עצמיים
רון בריימן
כאשר מנהיגות שתי מפלגות השמאל הקיצוני, זהבה גלאון שהוזעקה כדי להציל את מפלגתה השוקעת ושרת הבולענים והבולעניות העושה שמות בעברית ובתחבורה, דורשות מראש ממשלת השנאה ("השינוי") להיפגש עם מכחיש השואה מרמאללה, הן למעשה הזנב המכשכש בכלב. יש לקוות שלפחות אחת מהן תישאר במקומה הראוי, מתחת לאחוז החסימה, ואז - יש לקוות - ייפתח "אופק מדיני" ליהודים
איתמר לוין
השופטים אומרים שלא קיבלו הסבר מדוע יש לחרוג מן הכלל ולמנות ערב הבחירות לשמונה שנים את יו"ר הוועדה לבדיקת מינויים בכירים
עידן יוסף
שרת התחבורה על קווי נעים בסופ"ש: "אני חושבת שהקווים הפרטיים זו שערורייה. זה בדיוק המקום שאפשר לראות התפרקות המדינה מהאחריות שלה"    ח"כ מתן כהנא: נכון שהרבנים הראשיים של מדינת ישראל יהיו ציוניים; מעריך שהסיכויים לבחור רב ציוני דתי לא גבוהים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il