ועדת השרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי אישרה (יום א', 2.10.22), את התוכנית להקמת החלק הצפוני - M1. מדובר במקטע המרכזי של המטרו שיהווה את הבסיס והקישור עם קווי המטרו האחרים.
הקו עובר במרכז המטרופולין, וצפוי לשרת מרכזי תעסוקה וכן מרכזי חינוך ותרבות בהם אוניברסיטת תל אביב, מוזאון ארץ ישראל וסמינר הקיבוצים.
אורכו של המקטע הוא כ-14 ק"מ והוא כולל 11 תחנות תת-קרקעיות. המקטע מתחיל בסמוך לגלילות וממשיך דרומה דרך רמת אביב, רחוב חיים לבנון, דרך נמיר, רחוב יגאל אלון וממשיך דרומה עד צומת חולון.
כזכור, בחודש מאי, החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) על פיצול התוכנית (תתל/101/ב), כך שבשלב הראשון יקודם מקטע התוכנית מצומת חולון ועד גלילות.
ממשק עם קווים נוספים
הקו יהיה בממשק עם קווי מערכת תחבורה ציבורית נוספים - קו מטרו - 2M בסמוך למחלף השלום וקו M3 בגלילות תחנות. תחנות
רכבת ישראל - סבידור מרכז, השלום, ההגנה, גלילות (תחנה חדשה), צומת חולון. תחנות של קווי הרכבת קלה: הקו הירוק - צומת חולון ואוניברסיטת תל אביב, קו סגול - ההגנה, מסוף ארלוזורוב והקו אדום בתחנת ארלוזורוב.
מערכת קווי המטרו עתידים לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל לוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון, ופתח תקוה במזרח ויהוו מענה נוסף ועיקרי להקלת הגודש בכבישים והגדלת ההשקעה בתחבורה הציבורית ולקצר את מרחקי הנסיעה למרכזי התעסוקה במטרופולין.
מקטע זה משלים את המקטע הדרומי של קו המטרו M1 אשר אושר לאחרונה. אישור המקטע יאפשר קידום הקמת השלב ראשון של מיזם המטרו ממחלף הכפר הירוק ועד מחלף ראשונים.
"אירוע היסטורי"
יו"ר הוועדה, שרת הפנים איילת שקד, אמרה כי "מדובר באירוע היסטורי, אישור המקטע המרכזי של קו המטרו M1 מצומת חולון ועד צומת גלילות. זה מקטע משמעותי וחשוב הכולל 11 תחנות במוקדים מטרופוליניים ותחבורתיים מהחשובים ברשת וביניהן מרכז תחבורתי גלילות דרום, סבידור, השלום וההגנה שיביא להקלה על הפקקים".
יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר, אמר כי מיזם המטרו קריטי למטרופולין תל אביב שהולכת וגדלה. "המטרו בשילוב מערכות הסעות המונים נוספות בהם הרכבת הקלה יתנו מענה תחבורתי ראוי לתושבים", אמר הייזלר. "אני מודה למינהל התכנון על העבודה המקצועית והמאומצת, ובחודשים הקרובים נפעל לאישור מקטעים נוספים".