X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הטבות רק עד גיל 40 [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
העליון: מותר לבנקים להגביל גיל סטודנטים
קובע לראשונה מבחן דו-שלבי, לפיכך יוכרע האם הפליה במוצר או בשירות היא פסולה או שחלים עליה החריגים המתירים אותה

הבנקים רשאים להגביל את בני הלקוחות הנהנים מהטבות שהם מעניקים לסטודנטים והדבר אינו מהווה הפליה בלתי חוקית. כך קובע (20.10.22) שופט בית המשפט העליון, עופר גרוסקופף. לצד זאת קובע לראשונה בית המשפט העליון מבחן דו-שלבי להכרעה בשאלה האם התנהגות עסקית מהווה הפליה פסולה.
הסוגיה עלתה בבקשתה של רמה טמיר לאשר תביעה ייצוגית ב-219 מיליון שקל נגד בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק דיסקונט, בנק מזרחי-טפחות והבנק הבינלאומי. זאת, משום שהם העניקו הטבות לסטודנטים רק עד גיל 40, והטבות מוגברות עד גיל 32 - בעוד טמיר הפכה לסטודנטית רק בגיל 43. בית המשפט המחוזי בתל אביב (השופטת צילה צפת) דחתה את בקשתה של טמיר וגרוסקופף דחה את ערעורה.
במרכז הדיון עמד סעיף 3(א) לחוק איסור הפליה במוצרים ושירותים, הקובע: "מי שעיסוקו בהספקת מוצר או שירות ציבורי או בהפעלת מקום ציבורי, לא יפלה בהספקת המוצר או השירות הציבורי, במתן הכניסה למקום הציבורי או במתן שירות במקום הציבורי, מחמת גזע, דת או קבוצה דתית, לאום, ארץ מוצא, מין, נטייה מינית, השקפה, השתייכות מפלגתית, גיל, מעמד אישי, הורות או לבישת מדי כוחות הביטחון וההצלה או ענידת סמליהם". עם זאת, החוק כולל שורה של מצבים שאינם נחשבים להפליה, שהרלוונטי בהם הוא "כאשר הדבר מתחייב מאופיו או ממהותו של המוצר, השירות הציבורי או המקום הציבורי".
גרוסקופף מציע מבחן תלת-שלבי לקביעה האם מדובר בהפליה אסורה או בחריג מותר. "בשלב הראשון יש לבחון האם חל האיסור, דהיינו האם הנתבע הוא עוסק הכפוף לחוק אשר עושה שימוש בקריטריון אסור לצורך פעולה המוסדרת בחוק. הנטל להוכחת שלב זה הוא על התובע, וככל שהוא עומד בו הוכחה הפרה לכאורה של חוק איסור הפליה.
"בשלב השני נדרש לבדוק כי קיים פוטנציאל להפעלת החריג, כאשר על הנתבע לשכנע כי עשה בו שימוש מתוך אמונה כנה כי הדבר נדרש למטרה המוצהרת, ועל בית המשפט להתרשם כי לשימוש שכזה יש פוטנציאל לעמוד בדרישות החריג. בשלב השלישי נדרש לאזן בין פוטנציאל הפגיעה שבשימוש בקריטריון האסור במקרה בו עסקינן, לבין התועלת המופקת מכך, בין אם באמצעות היענות להעדפות לגיטימיות של הלקוחות ובין אם על דרך של שיפור הכדאיות
העסקית של הפעילות".
אין סטיגמה שלילית
על-פי קני מידה אלו קובע גרוסקופף, כי הבנקים רשאים להגביל את בני הסטודנטים הנהנים מהטבות. זאת, משום שהמגבלות נשענות על העדפות לקוחות לגיטימיות ועל כדאיות עסקית משמעותית בעיני בנק סביר. העובדה שכל חמשת הבנקים הגדולים קבעו את אותה מגבלה מלמדת על ההיגיון הכלכלי שבבסיסה, שהרי אחרת - אחד מהם היה מעניק את ההטבות לקהל רחב יותר. לגילו של אדם יש משמעות ביחסיו עם הבנק, ואין חולק שהבנקים רשאים להציע למשל חשבונות לקטינים או לקשישים.
אבחנה זו גם אינה יוצרת סטיגמה שלילית, שמניעתה היא אחת התכליות החשובות של חוק איסור ההפליה - ממשיך גרוסקופף; הפגיעה בטמיר ודומיה איננה רגשית אלא כלכלית. הבנקים רשאים לפלח לקוחות בהתאם לעיסוקיהם ולהעניק הטבות מתאימות לכל אוכלוסייה, בצורה העולה בקנה אחד עם האינטרסים הכלכליים שלהם עצמם. אין סיבה למנוע מהם תת-פילוח של אותן קבוצות גם לפי הגיל, מוסיף גרוסקופף. ולבסוף, הפגיעה מן ההפליה אינה רבה, שכן סטודנטים מבוגרים יכולות ליהנות מחלופות שאינן פחותות ואולי אף עולות על אלו הניתנות לצעירים מהם.
השופט יצחק עמית הסכים עם גרוסקופף, אך בהסכמת השופט דוד מינץ קבע בדעת הרוב מבחן דו-שלבי (ולא תלת-שלבי כפי שהציע גרוסקופף). "בשלב הראשון, לצורך כניסה בשעריו של חוק איסור הפליה, יש לבחון אם הפרקטיקה הרלוונטית מהווה הבחנה מותרת (שאז כלל לא תהא תחולה לחוק), או שמא מדובר בפרקטיקה העולה כדי הפליה, כאשר אבן הבוחן המרכזית לקיומה של הפליה היא פגיעה, בכוח או בפועל, במישרין או בעקיפין, בכבודו של אדם. מקום שבו ייקבע כי מדובר בהפליה, ייפתחו שעריו של החוק. או-אז, יש לפנות לשלב השני ולבחון אם הפליה זו נכנסת תחת אחד מהחריגים המנויים בחוק המתירים את ההפליה".
כאמור, ערעורה של טמיר נדחה פה אחד, בעוד לגבי יישום חוק איסור ההפליה התקבל בדעת רוב המבחן הדו-שלבי שהציע עמית. את טמיר ייצגו עוה"ד אברהם רוקח, רענן בשן ועידן יעיש; את בנק הפועלים ייצגו עוה"ד יואב הירש וטליה שיין-קלמנזון; ואת יתר הבנקים - עוה"ד ליאת עיני-נצר ויונתן גלבך.

תאריך:  20/10/2022   |   עודכן:  20/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: מותר לבנקים להגביל גיל סטודנטים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
יריית הפתיחה להארכת הכביש עד לגליל המערבי מקבלת סיפתח בהעברת 60 מלש"ח לחוצה ישראל לצורך קידומי זמינות הפרויקט לרבות תכנון ההפקעות וקידום הליכי המכרז    המיזם, שעלותו 4 מיליארד שקלים, טעון תקצוב ואישור מהממשלה שתקום לאחר הבחירות
איתמר לוין
טראס הודיעה על פרישתה מראשות המפלגה השמרנית לאחר 44 יום בלבד; המחליף ייבחר עד סוף השבוע הבא
מירב ארד
הואשמו בגין עבירות ביטחון חמורות הנוגעות למסירת מידע רגיש, ולהצבת סיכון סייבר תשתיתי חמור לחברת סלקום    השר הנדל: "ייערך תחקיר מקיף על האירוע החמור"    סלקום: "אין כל אינדיקציה לגרימת נזק ללקוחות סלקום"
מירב ארד
מזהיר: "מחירי הטיסות יזנקו אם המצב לא ישתנה בקרוב"    בנושא רעש המטוסים המגביל את הרחבת הפעילות בנתב"ג אמר: "לא תיתכן פגיעה בתעופה של עשרה מיליון אזרחי ישראל"
מירב ארד
על הביקרות שמתח נתניהו על ההסכם הימי עם לבנון אמר רה"מ לפיד: "מטריד שראש האופוזיציה לא קרא את ההסכם, הזמנתי אותו והוא לא רצה לבוא"    על יוקר המחיה: "יש ממשלה שעושה את העבודה, ותיקנה הרבה דברים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il