X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בכל שנה אני שואל את עצמי בנוגע לפרשה זו: מהיכן לעם שאך השתחרר משעבוד הרכוש היקר? וכיצד מתאפשרת עבודה רוחנית בפאר?
▪  ▪  ▪

הנושא המרכזי בפרשה דן באיסוף תרומות למימוש המטרה - הקמת משכן. ליישום המטרה מתבקש "כל נדיב לבו יביאה את תרומת ה' - זהב וכסף ונחושת ותכלת וארגמן ותולעת שני..." [שמ', ל"ה, 5]. ובהמשך הפסוק מתבקש העם להביא דברים מאוד יקרי-ערך כמו "אבני שוהם ואבני מילואים לאפוד ולחושן". הכתוב מציין את הנכונות הרבה של העם לתרום, והתוצאה הייתה שנאספו תרומות מעל ומעבר לנדרש, עד שיצאה הוראה להפסיק את מבצע ההתרמה. אין ספק שערך התרומה, ערך הנתינה של הפרט לצורכי הכלל הוא ערך מאוד חיובי, שיש לברך עליו ואף חשוב להטמיעו. אחד המבחנים של חברה בנכונות הפרט לתרום מעל ומעבר לצרכי הכלל.
אודה, שכל שנה, כאשר אני מגיע לפרשה זו, אני מוצא עצמי אחוז תהיות ושאלות, שאינני מוצא להן מענה משכנע.
מצד אחד, אני נלהב מהנכונות של העם להתגייס למען מטרה אידיאית ואף נותן מעל ומעבר לנדרש. מצד שני, אינני יכול שלא לשאול את השאלה מאיפה הרכוש היקר של כסף, זהב, אבנים יקרות ובדים יקרים. כיצד עם עבדים שעבד בפרך, מיררו את חייו בעבודה קשה בחומר ובלבנים עד "שתעל שועתם אל האלוהים מן העבודה. וישמע אלוהים את נאקתם..." [שמ', ב', 23] - מאיפה הבעלות על רכוש כה יקר לעם עבדים עני ומרוד, שעבר את גיהנם העבדות?
אך יותר מכל, מטרידה אותי השאלה לשם מה עלי לעבוד את אלוהי במשכן שיש בו הררי כסף, זהב ונחושת.

הוד והדר לשם עבודה רוחנית?!

לתמיהה הראשונה - כיצד רכוש כה יקר יש לעם עבדים - מנסה הטקסט עצמו לענות תשובה די דחוקה.
לצערי, לתמיהה השנייה - לשם מה אנחנו זקוקים למשכן מהודר בחפצי חן כה יקרים כדי להתחבר לעבודה רוחנית ערכית לא מצאתי תשובה.
לתמיהה הראשונה ישנה תשובה בהוראה, שנתן משה לבני ישראל טרם היציאה ממצרים למדבר בפרק י"ב, פסוק 35: "שאלו ממצרים כלי כסף וכלי זהב ושמלות". קשה לקבל את התשובה שאותם מצרים, שרק אתמול עוד זרקו ילודים זכרים ליאור, העבידו את הוריהם בכל עבודה מפרכת, לפתע מגלים נכונות להשאלה כה נדיבה של כמויות אדירות של אבני חן יקרות, שמלות יפות וכן גם כמויות לא מבוטלות של כסף וזהב.
ועם התמיהה השנייה אני נשאר עד היום. מדוע יש לעבוד את בורא עולם במשכן מהודר, ואחרי הנדודים להתמסר לבניית בית מהודר. כל העבודה הדתית מתיישבת אצלי עם ביטויי ענווה, שאינם זקוקים לזהב הנוצץ מהקירות. חשובה לי הצניעות והענווה של האדם והמקום בו הוא נמצא מול אלוהיו.

תאריך:  11/03/2010   |   עודכן:  11/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת ויקהל: שאלות ותהיות
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
אני מסכימה רק עם סוף המאמר.
אביבית רב.  |  11/03/10 12:17
2
איפה באמת היית מעדיף להתפלל?
אורן ד  |  11/03/10 12:24
3
מורי מה לך כי תשאל?
ג. גזית  |  11/03/10 15:11
 
- למה להגזים ?
איתן .  |  11/03/10 16:27
 
- האנלוגיה לא מתאימה לענין הזה
ג. גזית  |  12/03/10 10:04
 
- תגובה
איתן.  |  12/03/10 13:16
 
- אמונה לא כרוכה בכלום! שיוך כן!
ג. גזית  |  12/03/10 14:55
4
אתה ב"חברה טובה"...
י.ש  |  11/03/10 16:29
 
- תגובה
איתן.  |  11/03/10 18:06
 
- למה אתה מתפלא....
י.ש  |  11/03/10 20:05
5
כשל לוגי
בטטה  |  13/03/10 17:16
 
- בחרת שם מאוד מתאים לתגובה שלך
י.ש  |  13/03/10 18:41
6
פרשת ויקהל
נגה12  |  14/03/10 11:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
אין חדש תחת השמש בעניין כנופיות הטרור; מנהיגיהן מכחישי שואה, ילדיהן לומדים טרור וחווים טרור מגיל אפס, גולת הכותרת של תלמיד בית ספר יסודי שם היא התפוצצותו באוטובוס גדוש נוסעים, גיבוריהן [הנסים בעת מלחמה ומתערבבים באוכלוסיה אזרחית] - הנם כדוגמת המחבלת, ששמה מונצח עם כיכר או בלי כיכר, וכל מאווייהן הם עוד רצח ועוד גניבת רכבים וציוד חקלאי
חסן גדוע אלהוזייל
צורת נישואים זו מאפשרת לגבר הבדואי להוליד מספר רב של צאצאים וזה נותן לו ביטחון לעתיד, מעמד בשבט, ועזרה בפרנסת המשפחה    אף פעם לא הייתה כל כוונה לפגוע במדינה
גורי גרוסמן
אסור לנו לטמון את הראש בחול ולקוות שחיילים או טייסים אמריקנים יילחמו למעננו. אף מדינה לא חפצה במלחמה לא לה
יצחק מאיר
השידור הציבורי, בלי להיכנס לכל פרטי הסוגייה העצובה הזאת, הוא בעצם הצהרה צלולה כי המידע הוא משאב השייך לציבור
שלמה ברום
שיחות הקרבה ימלאו תפקידן רק אם יהפכו לשיחות ישירות. מעבר זה עלול להיות קשה אם הפלשתינים ימשיכו לדרוש הקפאת התנחלויות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il