X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
תוספות שולמו עשרות שנים לאחר הסכם השלום [צילום: אתר הכנסת]
דוח מבקר המדינה
האוצר ויתר על בדיקת הדיוק ברכיבי השכר בצה"ל
הקביעה לפיה מדיניות השכר באחריות הרמטכ"ל - מנוגדת לחוות דעת משפטית 700 רכיבי שכר שונים בשירות הציבור, כולל תוספות שאינן קשורות למציאות

קביעת צוות בין-משרדי של משרדי הביטחון והאוצר, הבאה לידי ביטוי בסיכום עבודת הצוות, ולפיה קביעת מדיניות שכר בצה"ל היא בסמכות הרמטכ"ל, אינה עולה בקנה אחד עם מסקנת חוות דעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה - קובע (23.11.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
אף על-פי שאגף החשב הכללי לא הצליח לבדוק את דיוק החישובים של רוב רכיבי השכר (73% מהם) שבדק בביקורת על השכר בצה"ל בשנים 2017-2016, והגם שבשנים שלאחר מכן קיבל מסדי נתונים שעשויים היו לאפשר את השלמת הביקורת, האגף לא ערך ביקורת נוספת ולא השלים את ביקורתו מאותן שנים. נכון למרץ השנה היו מחלוקות בין משרד האוצר לבין צה"ל בדבר חלק מרכיבי השכר של משרתי הקבע, בעיקר לגבי רכיבים שעלותם השנתית מסתכמת ב-500 מיליון שקל: גילום מס להחזר הוצאות רכב, החזר הוצאות אישיות, נופש למשפחות, חופשת פרישה בתשלום והטבות מס שונות.
במבט רוחב על השכר בשירות הציבורי מציין אנגלמן, כי במשך יותר משלושה עשורים עמדו גורמי מקצוע שונים, בהם גורמים שמינתה הממשלה, על הצורך לטפל בסוגיות יסוד הנוגעות למבנה השכר וההעסקה, ובהן: פישוט מבנה השכר (הכולל 700 רכיבים במשרדים השונים) וההעסקה, עידוד תפוקות, צמצום פערי שכר הנובעים מוותק, התאמת תנאי השכר לעולם עבודה תחרותי, הגברת הגמישות הניהולית וחיזוק מנגנוני יישוב סכסוכים. אולם הממשלה לא גיבשה ולא אישרה מדיניות ממשלתית בתחום השכר. משרד האוצר לא גיבש הצעה למדיניות ממשלתית ואף לא מדיניות משרדית כוללת. המדיניות הקיימת בנוגע לנושאי הליבה היא זו של אגף השכר במשרד האוצר, אשר יתר נציגי הממשלה אינם מחויבים להתחשב בה.
אגף השכר קידם באופן חלקי בלבד את סוגיות היסוד ואת יעדיו בתחום מבנה השכר וההעסקה במסגרת הסכמי שכר: קידום ארבע מהסוגיות (פישוט מבנה השכר וההעסקה, עידוד תפוקות, התאמת תנאי השכר לעולם עבודה תחרותי וגמישות ניהולית) הושג במידה מצומצמת, והשינויים חלים על 10%-0.6% מעובדי השירות הציבורי. בכל סוגיות היסוד קודמו שינויים אסטרטגיים בהיקף מצומצם, ואלה חלים במצטבר על 2% מעובדי השירות הציבורי.
השלכות שליליות של מורכבות השכר
ביולי 2021 פרסם משרד האוצר לציבור את תוכנית התקציב הרב-שנתית (הנומרטור) לשנים 2025-2022 תחת ההנחה, כי "בשנים 2022-2021 לא ייחתמו הסכמי שכר חדשים בעלי משמעויות תקציביות בכלל המגזר הציבורי". בפועל התגלעה מחלוקת בין אגף השכר לבין אגף התקציבים בדבר ביסוס תוכנית התקציב על הנחה זו: הראשון סבר שהיא איננה מבוססת, והשני סבר ההפך. בפועל, נחתמו בשנים 2022-2021 כמה הסכמי שכר החלים על העובדים הסוציאליים, המורים ועובדים נוספים.
אנגלמן מעיר: "גיבוש הנומרטור מתוך הנחה כי לא ייחתמו הסכמי שכר חדשים בעלי משמעויות תקציביות בתקופה הרלוונטית, צריך להתבסס גם על התייעצות מקצועית עם אגף השכר בדבר הסכמי שכר צפויים בתקופת התוכנית הרב-שנתית. ויתור על התייעצות מקצועית כאמור עלול להוביל למצב שבו הממשלה תמצה את מקורותיה ולא תותיר מקורות מתאימים למימון הסכמי שכר המונחים לפתחה".
תלוש שכר מייצג של עובד מדינה המועסק על-פי כתב מינוי הוא מורכב ומרובה נתונים, באופן שפוגע בשקיפות השכר וביכולת ניהולו ברמה המערכתית. מרכיב היסוד בשכר המשולב הוא 73%-28% מהשכר הכולל. למורכבות השכר היו השלכות שליליות משמעותיות: ניידות תעסוקתית נמוכה של עובדים וקושי בגיוס עובדים מתאימים; הבדלי שכר בין עובדים ללא הצדקה; קשר חלש בין גובה השכר לתפוקת העובד; וחוסר שקיפות של השכר.
תשע שנים מאז אימצה הממשלה המלצה לפרסום טווחי שכר בעת פרסום מכרזים פומביים, ושבע שנים מאז היה על נציבות שירות המדינה לבצע זאת, לא יושמה ההמלצה. ככלל, הנציבות והמשרדים אינם מפרסמים במכרזים את טווח השכר המיועד למי שייבחרו, עקב מבנה השכר ומורכבותו ותלותו בנתוניו הספציפיים של כל מועמד. בידי נש"ם אין, בשלב פרסום המכרז, מידע מספק לצורך חישוב טווח השכר ופרסומו.
שכר העידוד אינו ממלא את ייעודו
שכר עידוד הוא מנגנון התגמול והתמרוץ הכרוך בהוצאה הגבוהה ביותר בשירות הציבורי: בשנת 2020 הוא הסתכם ב-667 מיליון שקל. אולם, על-אף עלותו הגבוהה, מסתמן, כי מנגנון שכר העידוד אינו אפקטיבי. בפועל, הוא נושא אופי של תוספת שכר ואינו ממלא את ייעודו, ובין היתר אין מיתאם בינו לבין טיב השירות לציבור. כמו-כן קיימים פערים ניכרים בתשלומי שכר עידוד בין עובדים במשרדים השונים (למשל: 620 שקל בחודש במשרד להגנת הסביבה למול 2,040 שקל בחודש ברשות המיסים), לרבות בין עובדים המשתייכים לאותו דירוג מקצועי.
נש"ם ואגף השכר מפעילים, כל אחד בנפרד, מנגנונים לתמרוץ עובדים באמצעות תגמול כספי הניתן על בסיס מדידה אישית של ביצועיהם. אגף השכר אינו בודק את האפקטיביות של שיטות התגמול במנגנון שהוא מפעיל. לדברי אנגלמן, קיים ספק בנוגע לאפקטיביות השיטות ותרומתן להנעת העובדים ולשיפור ביצועיהם ואיכות עבודתם, ובנוגע לשאלה אם הכלי מופעל על-ידי המשרדים בהתאם לעקרונות שנקבעו.
אנגלמן מצביע על מה שהוא מכנה "רכיבי שכר שאינם הולמים עוד את מטרתם", או בלשון פשוטה: תוספות שאין קשר בין שמותיהן לבין המציאות. כך למשל: תוספת כוננות ניתנת ללא כשר לביצוע כוננויות בפועל; גמול השתלמות מעודד לימודים מהירים וללא קשר לצרכיו של המעסיק; החזר הוצאות רכב עולה למדינה 700 מיליון שקל בשנה; הטבות מכוח הסכם השלום עם מצרים ניתנו עשרות שנים לאחר חתימתו.
מעבר של עובדים בין תפקידים דומים בתוך שירות המדינה עשוי להוביל לשינוי ניכר בשכרם - להגדילו או להפחיתו. בכך לא נשמר העיקרון של תשלום שכר דומה עבור עבודה בעלת ערך דומה. הפערים האלה מהווים, קרוב לוודאי, חסמים בפני ניידות עובדים בתוך שירות המדינה. הם עלולים להקשות על משרדים שבהם השכר נמוך יחסית לגייס עובדים מתאימים ולהשפיע על תפוקות של משרדים כאלו ועל איכות השירות לציבור.

מבנה השכר וההעסקה בשירות הציבורי / דוח מבקר המדינה
היבטים בפנסיה הצוברת ובשוק ההפצה הפנסיוני / דוח מבקר המדינה
מינהל הרכב הממשלתי / דוח מבקר המדינה
תאריך:  23/11/2022   |   עודכן:  23/11/2022
+הדיגיטציה הגדילה את רווחי הבנקים, אך הם לא הוזילו את השירות לאזרח
22:25 23/11/22  |  עידן יוסף

דוח מבקר המדינה: הדיגיטציה תרמה רבות לשיפור גיוון השירות הבנקאי וליעילותו לצרכנים וכן הפחיתה את העלויות שמשלם הציבור על עמלות. עם זאת, הדיגיטציה אשר הפחיתה את עלויות המשכורות וההוצאות הנלוות של הבנקים ותרמה לגידול של 10% ברווח חמש הבנקים הגדולים בשנים 2021-2014, לא תרמה לירידה במרווחי האשראי - ורווחיהם במהלך השנים האחרונות גדלו בעקביות מ-10.4 מיליארדי ש"ח בשנת 2014 ל-22.1 מיליארדי ש"ח בשנת 2021, בהתאם לגידול בתיק האשראי הבנקאי.
הדבר מצביע על הריכוזיות בענף הבנקאות ועל היעדר תחרות מספקת, מטיל ספק אם ההתייעלות הדיגיטלית התגלגלה במלואה לציבור ומחדד את הצורך של בנק ישראל והפיקוח על הבנקים בתוכו ליזום פעולות להגברת התחרות.

+"דאוס אכס מכינה", גרסת אנגלמן
19:18 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אצל מבקר המדינה דברים מתרחשים כמעט מעצמם, בלי מגע יד אדם: רק הגופים אחראים לליקויים, לא מנהליהם ובוודאי שלא הדרג המדיני שמעליהם

אנגלמן. כמו החרטומים ומראדונה [צילום: פלאש 90]
+הקו האדום ברכבת הקלה התייקר ב-70%
15:53 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אנגלמן: זינוק בעלויות של הרכבת הקלה בגוש-דן - שהקמתה יקרה יותר ואיטית יותר מאשר בעולם  ▪  ההפסד מדחיית הקווים הירוק והסגול: 3.5 מיליארד שקל

חמש שנות איחור בקו האדום [צילום: נת"ע]
+מערכת בלתי תקנית ומיושנת לתעופה האזרחית
15:52 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

רשות התעופה האזרחית וחיל-האוויר אינם מתואמים די הצורך והדבר מסכן את בטיחות הטיסה  ▪  אין היערכות למקרה של תאונת טיס מחוץ לשדות התעופה

עומס המשליך על הבטיחות [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
+הרפורמה בחברת החשמל נכשלת בכל התחומים
15:52 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

העלויות נותרו גבוהות, הוצאות השכר למעשה לא השתנו, איכות האספקה ירדה, חלק ניכר מן התועלת הכספית לא הושגה, מספר העובדים הארעיים עולה

41% בעלי שכר גבוה [צילום: מנחם לדרמן, פלאש 90]
+הגז הטבעי נכנס בצורה איטית וחלקית מן המתוכנן
15:51 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המשק איבד חיסכון של 1.9-0.8 מיליארד שקל בעשור האחרון בשל אי-העמידה בהחלטות הממשלה - והקצב אף נעשה איטי עוד יותר

אסדת מאגר לווייתן [צילום: יוטיוב]
+20 שנה אחרי ההחלטה: אגפי המיסים אינם מאוחדים
15:50 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

בשנים 2020-2012 עלה ב-71% מספר חייבי הדיווח השנתי למס הכנסה, אך מספר המפקחים ירד ב-21%  ▪  הליכים ב-28 מיליארד שקל תלויים ועומדים בבתי המשפט

המשך האיחוד אינו על סדר היום
+רשות המיסים מבצעת בצורה ידנית פעולות מרכזיות
15:50 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

השוואת הצהרות הון ובחינת פערים בניכויים במקור אינם נעשים בצורה ממוחשבת  ▪  אין כרייה מרוכזת של מידע על נישומים בעת הכנת השומות

רוב הטפסים אינם ממוחשבים
+שירות פגום בגופים המופקדים על הגנת הצרכן
15:48 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המועצה לצרכנות סגרה תלונות בצורה מלאכותית  ▪  בנק ישראל אינו עוסק בהונאות דרך חברות הסליקה  ▪  קשיים בהגשת תלונות מקוונות לרשות להגנת הצרכן

כמות אפסית של ביקורות [צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האוצר ויתר על בדיקת הדיוק ברכיבי השכר בצה"ל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בקיצור- מדינה בשליטת הפקידים ל"ת
אזרח כועס  |  23/11/22 17:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
המועצה לצרכנות סגרה תלונות בצורה מלאכותית    בנק ישראל אינו עוסק בהונאות דרך חברות הסליקה    קשיים בהגשת תלונות מקוונות לרשות להגנת הצרכן
איתמר לוין
מפרסם בצורה יוצאת דופן דוח מיידי על כשלים שגילה בבסיס האימונים של חטיבת כפיר ובמוצב יקיר - ומתריע מפני חוסר מוכנות ללוחמה ביו"ש ובעקיפין גם בחזית הצפון
איתמר לוין
ביטל את החלטתו של שפירא, בה תמך אנגלמן, להחיל את הביקורת על החברות שהוקמו במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית    הותיר בעינה את הסמכות על חברות האוטובוסים הוותיקות
עידן יוסף
מבקר המדינה בכנס מבקרי הרשויות המקומיות: "אני קורא לשר לביטחון פנים ולממשלה לשים בראש סדר העדיפות את נושא הנשק הבלתי חוקי במגזר הערבי. לא מדובר רק בביטחונם האישי של אזרחי המדינה הערבים"    על פתיחת שנת הלימודים: "אין להסכים לכך שבמדינה מתוקנת תלמידים והוריהם ישמשו כבני ערובה עקב מחלוקות והתמהמהות בהסדרת הסכמי שכר במגזר הציבורי"
איתמר לוין
ב-37,994 מילים "מצליח" מבקר המדינה שלא להזכיר למעשה את ראש הממשלה, השר לביטחון הפנים והמפכ"ל    כאשר איש אינו נדרש לשלם את המחיר, המחדלים חוזרים על עצמם וגובים חיי אדם
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il