X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
חמש שנות איחור בקו האדום [צילום: נת"ע]
דוח מבקר המדינה
הקו האדום ברכבת הקלה התייקר ב-70%
אנגלמן: זינוק בעלויות של הרכבת הקלה בגוש-דן - שהקמתה יקרה יותר ואיטית יותר מאשר בעולם ההפסד מדחיית הקווים הירוק והסגול: 3.5 מיליארד שקל

הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש-דן עלה 18.7 מיליארד שקל - 70% יותר מן התקציב אותו אישרה הממשלה בדצמבר 2010. האומדנים עודכנו תריסר פעמים, מתוכן - שמונה פעמים כלפי מעלה. כך מגלה (23.11.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
לדברי אנגלמן, גם הקו הירוק והקו הסגול יעלו יותר מן האומדנים המקוריים והוא מונה שורה של סיבות לכך: תקצוב חסר שנעשה בניגוד לנהלים; אי-הכללת עלויות באומדן, בעיקר בשלבים הראשונים של הפרויקט; אי-הצמדה של האומדנים לסלי התשומות הרלוונטיים; ושגיאות והשמטות של פריטים מן התמחור. מבין עידכוני העלות של הקו האדום, רק בחמישה מקרים פורטו הסיבות לכך ובשלושת האחרים לא ניתנו הסברים.

משרד המבקר גם מצא, כי הקו הסגול - כבר באומדן הנוכחי - יקר לפחות ב-26% מפרויקטים דומים במדינות אחרות; הוא יקר ב-133% מן הפרויקטים הזולים ביותר בחו"ל. עלות הקו הירוק נעה בין 5% פחות מן הפרויקטים היקרים ביותר ופי שתיים מהפרויקטים הזולים ביותר. בקו האדום הטווח הוא בין 27% פחות לבין 113% יותר. המסקנה היא, שהקמת קו עילי יקרה משמעותית מאשר בחו"ל, בעוד שדווקא קו מורכב יותר ובעל רכיב תת-קרקעי משמעותי עשוי להיות דומה במחירו לפרויקטים מקבילים בחו"ל.

ההתייקרויות לא הובילו לזירוז הפרויקט; ההפך הוא הנכון: השלמת הקו האדום נדחתה שש פעמים לתקופה מצטברת של חמש שנים. פתיחת הקו הסגול כבר נדחתה מ-2025 ל-2026, ופתיחת הקו הירוק - מ-2025 ל-2027 והיא עשויה להידחות בשנה נוספת. הקמת הקו הסגול לא רק יקרה יותר אלא גם ארוכה יותר: סלילת קילומטר אחד תימשך בממוצע 3.7 חודשים - 48% יותר מאשר במדינות אחרות. העיכובים בקו הירוק ובקו הסגול יעלו למשק באובדן תועלת בסך 1.14 מיליארד שקל לשנה, כך שכבר כעת ההפסד הוא קרוב ל-3.5 מיליארד שקל.
עוד מציין אנגלמן את העדרם של רשות תחבורה מטרופוליטנית ואפילו מינהלת פרויקט לרכבת הקלה, למרות שזו עוברת בשטחן של כמה וכמה ערים. רשות תחבורה שכזאת חשובה לקידום ראייה כוללת למתן פתרונות תחבורתיים, למתן מענה יעיל לצרכים כוללים ומקומיים, לתיאום בין הרשויות המקומיות ולשיתופי פעולה בקידום מיזמים תחבורתיים, הוא מסביר. חברת נת"ע, המנהלת את פרויקט הרכבת הקלה, חתמה רק בצורה חלקית על הסכמים עם העיריות הרלוונטיות; ועד היום, 20 שנה לאחר הקמתה, לא נחתם הסכם מסגרת בינה לבין משרדי האוצר והתחבורה.

תאריך:  23/11/2022   |   עודכן:  23/11/2022
+הדיגיטציה הגדילה את רווחי הבנקים, אך הם לא הוזילו את השירות לאזרח
22:25 23/11/22  |  עידן יוסף

דוח מבקר המדינה: הדיגיטציה תרמה רבות לשיפור גיוון השירות הבנקאי וליעילותו לצרכנים וכן הפחיתה את העלויות שמשלם הציבור על עמלות. עם זאת, הדיגיטציה אשר הפחיתה את עלויות המשכורות וההוצאות הנלוות של הבנקים ותרמה לגידול של 10% ברווח חמש הבנקים הגדולים בשנים 2021-2014, לא תרמה לירידה במרווחי האשראי - ורווחיהם במהלך השנים האחרונות גדלו בעקביות מ-10.4 מיליארדי ש"ח בשנת 2014 ל-22.1 מיליארדי ש"ח בשנת 2021, בהתאם לגידול בתיק האשראי הבנקאי.
הדבר מצביע על הריכוזיות בענף הבנקאות ועל היעדר תחרות מספקת, מטיל ספק אם ההתייעלות הדיגיטלית התגלגלה במלואה לציבור ומחדד את הצורך של בנק ישראל והפיקוח על הבנקים בתוכו ליזום פעולות להגברת התחרות.

+"דאוס אכס מכינה", גרסת אנגלמן
19:18 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אצל מבקר המדינה דברים מתרחשים כמעט מעצמם, בלי מגע יד אדם: רק הגופים אחראים לליקויים, לא מנהליהם ובוודאי שלא הדרג המדיני שמעליהם

אנגלמן. כמו החרטומים ומראדונה [צילום: פלאש 90]
+מערכת בלתי תקנית ומיושנת לתעופה האזרחית
15:52 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

רשות התעופה האזרחית וחיל-האוויר אינם מתואמים די הצורך והדבר מסכן את בטיחות הטיסה  ▪  אין היערכות למקרה של תאונת טיס מחוץ לשדות התעופה

עומס המשליך על הבטיחות [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
+הרפורמה בחברת החשמל נכשלת בכל התחומים
15:52 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

העלויות נותרו גבוהות, הוצאות השכר למעשה לא השתנו, איכות האספקה ירדה, חלק ניכר מן התועלת הכספית לא הושגה, מספר העובדים הארעיים עולה

41% בעלי שכר גבוה [צילום: מנחם לדרמן, פלאש 90]
+הגז הטבעי נכנס בצורה איטית וחלקית מן המתוכנן
15:51 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המשק איבד חיסכון של 1.9-0.8 מיליארד שקל בעשור האחרון בשל אי-העמידה בהחלטות הממשלה - והקצב אף נעשה איטי עוד יותר

אסדת מאגר לווייתן [צילום: יוטיוב]
+20 שנה אחרי ההחלטה: אגפי המיסים אינם מאוחדים
15:50 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

בשנים 2020-2012 עלה ב-71% מספר חייבי הדיווח השנתי למס הכנסה, אך מספר המפקחים ירד ב-21%  ▪  הליכים ב-28 מיליארד שקל תלויים ועומדים בבתי המשפט

המשך האיחוד אינו על סדר היום
+רשות המיסים מבצעת בצורה ידנית פעולות מרכזיות
15:50 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

השוואת הצהרות הון ובחינת פערים בניכויים במקור אינם נעשים בצורה ממוחשבת  ▪  אין כרייה מרוכזת של מידע על נישומים בעת הכנת השומות

רוב הטפסים אינם ממוחשבים
+האוצר ויתר על בדיקת הדיוק ברכיבי השכר בצה"ל
15:49 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הקביעה לפיה מדיניות השכר באחריות הרמטכ"ל - מנוגדת לחוות דעת משפטית  ▪  700 רכיבי שכר שונים בשירות הציבור, כולל תוספות שאינן קשורות למציאות

תוספות שולמו עשרות שנים לאחר הסכם השלום [צילום: אתר הכנסת]
+שירות פגום בגופים המופקדים על הגנת הצרכן
15:48 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המועצה לצרכנות סגרה תלונות בצורה מלאכותית  ▪  בנק ישראל אינו עוסק בהונאות דרך חברות הסליקה  ▪  קשיים בהגשת תלונות מקוונות לרשות להגנת הצרכן

כמות אפסית של ביקורות [צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקו האדום ברכבת הקלה התייקר ב-70%
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
רשות התעופה האזרחית וחיל-האוויר אינם מתואמים די הצורך והדבר מסכן את בטיחות הטיסה    אין היערכות למקרה של תאונת טיס מחוץ לשדות התעופה
איתמר לוין
העלויות נותרו גבוהות, הוצאות השכר למעשה לא השתנו, איכות האספקה ירדה, חלק ניכר מן התועלת הכספית לא הושגה, מספר העובדים הארעיים עולה
איתמר לוין
המשק איבד חיסכון של 1.9-0.8 מיליארד שקל בעשור האחרון בשל אי-העמידה בהחלטות הממשלה - והקצב אף נעשה איטי עוד יותר
איתמר לוין
בשנים 2020-2012 עלה ב-71% מספר חייבי הדיווח השנתי למס הכנסה, אך מספר המפקחים ירד ב-21%    הליכים ב-28 מיליארד שקל תלויים ועומדים בבתי המשפט
איתמר לוין
השוואת הצהרות הון ובחינת פערים בניכויים במקור אינם נעשים בצורה ממוחשבת    אין כרייה מרוכזת של מידע על נישומים בעת הכנת השומות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il