X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
עומס המשליך על הבטיחות [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
דוח מבקר המדינה
מערכת בלתי תקנית ומיושנת לתעופה האזרחית
רשות התעופה האזרחית וחיל-האוויר אינם מתואמים די הצורך והדבר מסכן את בטיחות הטיסה אין היערכות למקרה של תאונת טיס מחוץ לשדות התעופה

שורה של ליקויים מבניים וטכנולוגיים פוגעים בצורה משמעותית בבטיחות הטיסה האזרחית - קובע (23.11.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח על רשות התעופה האזרחית (רת"א).
המרחב האווירי בישראל בשגרה נחלק לשלושה: לשימוש התעופה האזרחית; לשימוש התעופה הצבאית שמתאפשר בו שימוש של התעופה האזרחית; ולשימוש התעופה הצבאית בלבד. המרחב האווירי לשימוש התעופה האזרחית הוא מצומצם, ורוב המרחב האווירי והבקרה האווירית נשלטים על-ידי חיל-האוויר. הגידול בפעילות התעופה הקלה הפנים-ארצית הפועלת במרחבים שמנהל חיל-האוויר, יוצר עומס על ניהול תנועה, דבר העלול לפגוע בבטיחות התעופה הפנים-ארצית. אולם, חיל-האוויר אינו מקבל מרת"א את המעטפת התעופתית האזרחית לצרכים אלה, החל בשיקוף תכנון הטיסות וכלה בהצטיידות במערכות תומכות. רת"א אף הפסיקה באופן חד-צדדית את השתתפותה בתקציב החיל.
הציוד של חיל-האוויר שבו נעשה שימוש לניהול התעבורה האווירית האזרחית לא מקיים את דרישות ארגון ICAO (International Civil Aviation Organization - הגוף הבינלאומי הפועל להבטחת אחידות בתקנות, בכללים ובסטנדרטים בין המדינות של התעופה האזרחית) והדין הישראלי לעניין הביצועים והתחזוקה, ורת"א לא יכלה לבצע בו בדיקות אזרחיות משום שהמערכת היא צבאית ולרת"א לא הייתה גישה למידע עליה.
11 תקלות בתוך חודשיים
ARTS (Automated Radar Terminal System) היא מערכת ממוחשבת לניהול תעבורה אווירית המאפשרת לפקח הטיסה לעקוב אחר מטוסים. המערכת מאחדת את כל המידע העדכני - האנושי ומהמכ"מים - ליצירת תמונה אווירית מדויקת יותר. המערכת הגיעה למצב שבו אי-אפשר לתחזק אותה לאורך זמן בשל עלויות גבוהות והתיישנות רכיביה. נוסף על כך, בגלל התיישנות המערכת אי-אפשר לבצע בה שינויים והתאמות לסביבת פיקוח טיסה מתקדמת ומודרנית. מערכת ARTS המיושנת אינה עומדת בדרישות ICAO ובתקינה הבינלאומית.
יחידות הבקרה של חיל-האוויר פועלות בסטנדרטים צבאיים, השונים מאלה של התעופה האזרחית, ולא תמיד עולים בקנה אחד עם הכללים הבינלאומיים המיועדים לשמירה על בטיחות התעופה האזרחית שישראל מחויבת להם. באוגוסט-אוקטובר 2021 התרחשו 11 תקלות בתמונה האווירית, ובהן מטוס שנעלם מהמסך; נפילות תמונה רגעית או לחמש שניות, ויכולת עקיבה נמוכה לאחר חזרת התמונה; הופעה מאוחרת על הצג של מטוסים הבאים ממערב; אירועים מרובים של מטוסים הממריאים מנתב"ג ועולים לתצוגה מאוחר; ומטוסים ממערב עם עקיבה נמוכה. בתקלות ביחידות אלה יש פגיעה בבטיחות התעופה האזרחית הישראלית והבינלאומית, מתריע אנגלמן.
נושאים קריטיים הנוגעים לניהול התעבורה האווירית, שיש בהם סיכון לבטיחות התעופה האזרחית ומשליכים על יעילות ניהול התעבורה האווירית, ואשר מחייבים שיתוף פעולה בין רת"א לחיל-האוויר, אינם באים על פתרונם עקב מחלוקות בסוגיות שונות: מתן שירותים הדדיים; שיפור איכות התמונה האווירית ואמינותה; ותנאים פיזיים ביחידות הבקרה שיאפשרו להגדיל את כוח האדם במשמרת עקב הגידול בתנועה האווירית. תוקף הסכם השירותים ההדדיים בין חיל-האוויר לרת"א פג בסוף 2019 ולא חודש.
ציון החקירות ירד בשליש
חסימות אלקטרוניות עלולות לפגוע ברמת הבטיחות של מטוסים אזרחיים. הביקורת העלתה, כי כי לעיתים רת"א חווה חסימות אלקטרוניות וכי הכלים אשר בידה אינם יעילים דיים על-מנת לתת מענה מיטבי במקרים של חסימות כאלה.
עוד מצביע הדוח על ליקויים בחקירת תאונות טיס ותקריות טיס. קיימים פערים ניכרים בנתונים הללו בין רת"א לבין החוקר הראשי במשרד התחבורה. עוד נמצא, כי בשנים 2021-2019 יישמה רת"א רק רבע-שליש מהמלצות החוקר הראשי. עד כה לא הוקמה רשות חוקרת עצמאית בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים שקבע ICAO. ביוני 2017 הודיע משרד התחבורה ל-ICAO ביוני 2017, כי הרשות תוקם עד מרס 2019. בהערות ICAO בשנת 2016 נכללה המלצה להקים רשות חקירה עצמאית, ובהיעדרה ירד הציון של ישראל בתחום חקירת תאונות כלי טיס מ-91% ל-63%.
עוד מצא המבקר, כי לא גובשו הוראות להפעלה משולבת המסדירות את הטיפול באירוע חירום תעופתי אזרחי ואת התיאומים הנדרשים בין המשטרה לגופי ההצלה שיפעלו בשטח. בהעדר הוראות כאלה, לא נכתבו הוראות מקצועיות על-ידי כל אחד מגופי ההצלה. מערך החיפוש וההצלה מחוץ לשדות התעופה, הפועל באמצעות הארגונים השונים, פועל על-פי נוהג ולא במסגרת מוסדרת ומוסכמת מראש באופן מלא, ובלי חלוקת תפקידים וסמכויות. על כן, ניהול אירוע חיפוש והצלה מושפע מהחלטות אד-הוק ואלתורים שעלולים להוביל לתוצאה שאינה אופטימלית. לא נערכים תרגילים המדמים אסון תעופה המוני מחוץ לשדה התעופה ובשטח עירוני, ולא נבחנה יכולת הגופים המעורבים לטפל באירוע מסוג זה.

בטיחות התעופה האזרחית / דוח מבקר המדינה
תאריך:  23/11/2022   |   עודכן:  23/11/2022
+הדיגיטציה הגדילה את רווחי הבנקים, אך הם לא הוזילו את השירות לאזרח
22:25 23/11/22  |  עידן יוסף

דוח מבקר המדינה: הדיגיטציה תרמה רבות לשיפור גיוון השירות הבנקאי וליעילותו לצרכנים וכן הפחיתה את העלויות שמשלם הציבור על עמלות. עם זאת, הדיגיטציה אשר הפחיתה את עלויות המשכורות וההוצאות הנלוות של הבנקים ותרמה לגידול של 10% ברווח חמש הבנקים הגדולים בשנים 2021-2014, לא תרמה לירידה במרווחי האשראי - ורווחיהם במהלך השנים האחרונות גדלו בעקביות מ-10.4 מיליארדי ש"ח בשנת 2014 ל-22.1 מיליארדי ש"ח בשנת 2021, בהתאם לגידול בתיק האשראי הבנקאי.
הדבר מצביע על הריכוזיות בענף הבנקאות ועל היעדר תחרות מספקת, מטיל ספק אם ההתייעלות הדיגיטלית התגלגלה במלואה לציבור ומחדד את הצורך של בנק ישראל והפיקוח על הבנקים בתוכו ליזום פעולות להגברת התחרות.

+"דאוס אכס מכינה", גרסת אנגלמן
19:18 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אצל מבקר המדינה דברים מתרחשים כמעט מעצמם, בלי מגע יד אדם: רק הגופים אחראים לליקויים, לא מנהליהם ובוודאי שלא הדרג המדיני שמעליהם

אנגלמן. כמו החרטומים ומראדונה [צילום: פלאש 90]
+הקו האדום ברכבת הקלה התייקר ב-70%
15:53 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אנגלמן: זינוק בעלויות של הרכבת הקלה בגוש-דן - שהקמתה יקרה יותר ואיטית יותר מאשר בעולם  ▪  ההפסד מדחיית הקווים הירוק והסגול: 3.5 מיליארד שקל

חמש שנות איחור בקו האדום [צילום: נת"ע]
+הרפורמה בחברת החשמל נכשלת בכל התחומים
15:52 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

העלויות נותרו גבוהות, הוצאות השכר למעשה לא השתנו, איכות האספקה ירדה, חלק ניכר מן התועלת הכספית לא הושגה, מספר העובדים הארעיים עולה

41% בעלי שכר גבוה [צילום: מנחם לדרמן, פלאש 90]
+הגז הטבעי נכנס בצורה איטית וחלקית מן המתוכנן
15:51 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המשק איבד חיסכון של 1.9-0.8 מיליארד שקל בעשור האחרון בשל אי-העמידה בהחלטות הממשלה - והקצב אף נעשה איטי עוד יותר

אסדת מאגר לווייתן [צילום: יוטיוב]
+20 שנה אחרי ההחלטה: אגפי המיסים אינם מאוחדים
15:50 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

בשנים 2020-2012 עלה ב-71% מספר חייבי הדיווח השנתי למס הכנסה, אך מספר המפקחים ירד ב-21%  ▪  הליכים ב-28 מיליארד שקל תלויים ועומדים בבתי המשפט

המשך האיחוד אינו על סדר היום
+רשות המיסים מבצעת בצורה ידנית פעולות מרכזיות
15:50 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

השוואת הצהרות הון ובחינת פערים בניכויים במקור אינם נעשים בצורה ממוחשבת  ▪  אין כרייה מרוכזת של מידע על נישומים בעת הכנת השומות

רוב הטפסים אינם ממוחשבים
+האוצר ויתר על בדיקת הדיוק ברכיבי השכר בצה"ל
15:49 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הקביעה לפיה מדיניות השכר באחריות הרמטכ"ל - מנוגדת לחוות דעת משפטית  ▪  700 רכיבי שכר שונים בשירות הציבור, כולל תוספות שאינן קשורות למציאות

תוספות שולמו עשרות שנים לאחר הסכם השלום [צילום: אתר הכנסת]
+שירות פגום בגופים המופקדים על הגנת הצרכן
15:48 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המועצה לצרכנות סגרה תלונות בצורה מלאכותית  ▪  בנק ישראל אינו עוסק בהונאות דרך חברות הסליקה  ▪  קשיים בהגשת תלונות מקוונות לרשות להגנת הצרכן

כמות אפסית של ביקורות [צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מערכת בלתי תקנית ומיושנת לתעופה האזרחית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
העלויות נותרו גבוהות, הוצאות השכר למעשה לא השתנו, איכות האספקה ירדה, חלק ניכר מן התועלת הכספית לא הושגה, מספר העובדים הארעיים עולה
איתמר לוין
המשק איבד חיסכון של 1.9-0.8 מיליארד שקל בעשור האחרון בשל אי-העמידה בהחלטות הממשלה - והקצב אף נעשה איטי עוד יותר
איתמר לוין
בשנים 2020-2012 עלה ב-71% מספר חייבי הדיווח השנתי למס הכנסה, אך מספר המפקחים ירד ב-21%    הליכים ב-28 מיליארד שקל תלויים ועומדים בבתי המשפט
איתמר לוין
השוואת הצהרות הון ובחינת פערים בניכויים במקור אינם נעשים בצורה ממוחשבת    אין כרייה מרוכזת של מידע על נישומים בעת הכנת השומות
איתמר לוין
הקביעה לפיה מדיניות השכר באחריות הרמטכ"ל - מנוגדת לחוות דעת משפטית    700 רכיבי שכר שונים בשירות הציבור, כולל תוספות שאינן קשורות למציאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il