ברי עם זאת, כי התבקשה רגישות יתר מצד המעורבים בהליך לאישור תוכניות בנייה, בהינתן ביקורו החשוב של סגן נשיא ארה"ב בישראל בעיתוי זה. הדבר דומה לנסיבות שבהן נבחנת הצדקת עריכתו של תרגיל צה"לי המתוכנן בגרף הפעילות השוטף, כאשר נרשמת רגישות ביטחונית על-רקע אירוע חריג או מתיחות בלתי צפויה. לא אחת הוחלט לדחות את מועד עריכת תרגיל זה או אחר כפועל יוצא של הפעלת "ראש גדול", לרוב במהלך מכיוון דרגי עבודה כלפי הפיקוד הבכיר.
העובדה כי שלב "הפקדת תוכניות בנייה" הוא מהלך טרומי ביסודו ועוד נכונו בפניו משוכות רבות, די היה בה כדי "להוציא את הרוח ממפרשי המחאה האמריקנית", ובעיקר כדי להעמיד דברים על דיוקם וכהווייתם. דווקא בשל כך שומה היה על הצד הישראלי שייתן דעתו לעובדה שדוברי הממשל האמריקני התעקשו לעצב "מצג שווא" ולפיו "ממשלת ישראל קיבלה, בו ביום, החלטה לבנות 1,600 יחידות דיור בהתנחלות שמעבר לקו הירוק", ובהמשך גם להוביל קמפיין היוצר אמפליפיקציה לסיפור "השפלתו הפומבית" (והמתוכננת) של סגן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן.
זוהי גישה שניתן להגדירה כ"מרושעת" וכניצול ציני של "התחלקות" ישראלית, במטרה להוכיח את ראש ממשלת ישראל בנימין
נתניהו, ולהציגו כמעין "מחבל סדרתי" בתהליך השלום עם הפלשתינים. סימנים להיקלטות המסר מבית היוצר של הנשיא
ברק אובמה ניתן לדלות ממאמרו החריף (14.3.2010) של הפרשן הבכיר של ה"ניו-יורק טיימס", תומס פרידמן, שזכה לכותרת הבוטה "נהג שיכור בירושלים" ("Driving Drunk in Jerusalem"). פרידמן, אשר יישר קו זה מכבר עם ממשל אובמה, מציין במאמרו, כי יום לאחר הגעתו של סגן הנשיא ביידן, ועם פתיחת שיחות הקרבה, פורסמה הידיעה לפיה אישרה ישראל תוכנית לבניית 1,600 יחידות דיור ב
"ירושלים המזרחית הערבית"! עוד גורס פרידמן כי לנוכח ההחלטה הישראלית, היה על ביידן לעזוב את ישראל בו במקום!
אין תימא אפוא, כי אם בצמרת הציבוריות האמריקנית חילחלה ה"הפללה" הישראלית ללא עוררין כמעט, הרי שהשלכות הדבר על העמדה הפלשתינית וזו של הליגה הערבית תהיינה ברורות. הוא הדין בהתייחס לאפקט הדומינו המתבקש, שאת אותותיו כבר ניתן לחוש מכיוונו של האיחוד האירופי.