X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נשיא, בחיר העם, מנהיג, שנבחר על-פי תכונות מיוחדות, האם אדם כזה יכול לטעות, ועוד לחטוא?
▪  ▪  ▪

אֲשֶׁר נָשִׂיא יֶחֱטָא וְעָשָׂה אַחַת מִכָּל מִצְוֹת יְהוה אֱלֹהָיו אֲשֶׁר לֹא תֵעָשֶׂינָה בִּשְׁגָגָה וְאָשֵׁם: אוֹ הוֹדַע אֵלָיו חַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא בָּהּ וְהֵבִיא אֶת קָרְבָּנוֹ שְׂעִיר עִזִּים זָכָר תָּמִים"
ונשאלת השאלה, וכי נשיא, שליט העם, טועה? ולא רק טועה - אלא חוטא? הרי בתקופת קדם, נשיא / מלך / שליט היה רם ונישא מכל אדם, בכיר ביותר, ולעיתים אף אלוהה, כפרעה, על פיו יישק דבר, אין עוררין, אין אופיזציה, אין בג"צ ועיתונות חוקרת.
האם נשיא יכול לחטוא?
כל תפקיד ציבורי מחייב בחינה של האדם עם עצמו. עד כמה הוא "נקי כפיים ובר לבב", ועד כמה מסוגל הוא באישיותו לשמש דוגמה אישית.
אנו, אנשים פשוטים בהתנהלותנו היומיומית, מתקשים להודות שטעינו. אם בעבודה, אם בוויכוח עם בת הזוג, או בחינוך ילדינו. קשה לנו להודות בטעויות. קל וחומר מנהיגים, במיוחד מנהיגים נישאים בעלי כוח רב וסמכויות רבות היקף. עם זאת, תורתנו הקדושה מודעת היטב לעובדה שגם נשיא, מורם מעם, שנבחר בוודאי על-פי תכונות מצוינות, יכול לטעות ואף חלילה, לחטוא.
אמר רבן יוחנן בן זכאי: אשרי הדור שהנשיא שלו מביא קרבן על שגגתו. אך לא כל המנהיגים ממהרים להודות בטעותם. לדוגמה - שאול. כאשר שמואל בא להוכיח את שאול על חטאו, תגובתו הראשונה של שאול למראה שמואל, היא "ברוך אתה לה', הקימותי את דבר ה'". כלומר, אין הוא מודה שיש בעיה כלשהי בהתנהגותו וטוען שקיים את הציווי. גם לאחר ששמואל מוכיח אותו מפורשות - "ולמה לא שמעת בקול ה', ותעט אל השלל" - עדיין, שאול אינו מודה בחטאו ותגובתו "אשר שמעתי בקול ה', ואלך בדרך אשר שלחני ה'... ויקח העם מהשלל...". כלומר, שאול עדיין טוען שנהג כראוי, ומעביר את האחריות לעם. רק לבסוף, כאשר מתבטא שמואל במלוא החריפות - "יען מאסת את דבר ה' וימאסך ממלך", מכיר שאול בטעותו ומודה בחטאו - "חטאתי, כי עברתי את פי ה' ואת דבריך", ועונשו היה שלילת המלכות ממנו ומזרעו.
אולם עדיין, עצם העובדה שישנם אנשים שמעזים להוכיח את השליט, והוא בתורו מקבל את מרותם ומודה במיוחס לו - היא בהחלט חריג בתקופת קדם. עם זאת, יחסי הנשיא, השליט עם העם, הם דו-סטריים. שלא כמו במקומות אחרים, כאן, הנשיא נזקק לתמיכת העם.
רב הונא מלמד אותנו פרק בהלכות שלטון, נשיאות ומלכות. גם מי שנבחר על-ידי הקב"ה ונמשח על-ידי נביא כדוד המלך, עלול לאבד את מעמדו כ"נשיא"-"מלך" מבחינה הלכתית. ברגע שהעם אינו מקבל את מלכותו ואינו מכיר בשלטונו, הוא מאבד את שלטונו. רב הונא לומד זאת מכך שהכתוב מונה למלכות דוד רק ארבעים שנה למרות שאורכה המדויק של מלכותו היה ארבעים וחצי שנים (שבע וחצי שנים בחברון ועוד שלושים ושלוש שנים בירושלים). להיכן נעלמה חצי השנה? לדעתו, זו התקופה של מרד אבשלום, הזמן בו לא הכיר העם בדוד כמלכו. רבי יהודה הנשיא אומר: "דור לפי פרנס". אם ראית דור שמנהיגיו גדולים וצדיקים - זכות הדור היא; אם ראית דור שראשיו דלים וריקים - אשמת הדור היא. לכן, "אם הכהן המשיח יחטא", סימן הוא ש"לאשמת העם" - העם אינו ראוי למנהיג טוב יותר. כלומר, "פני הדור כפני הכלב". ובימינו...
יהי רצון שנזכה למנהיגים ראויים, אשר יידעו להכיר בטעותם ולתקן את דרכם, ויובילונו לחיים שקטים, שלווים ובטוחים בארצנו.

תאריך:  18/03/2010   |   עודכן:  18/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נשיא - יכול או לא יכול לחטוא?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מלך היה מלך ונביא היה נביא
אליהו חיים  |  18/03/10 11:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רמי הלפרין
שליחי מעצמה זו, העיתונאים, ברצונם יהללו וימליכו, וברצונם ישפילו ויורידו ממשלות    תגובה למאמרו של העיתונאי תום פרידמן
דודו אלהרר
ברק אובמה, הילרי קלינטון, תום פרידמן וביל קרטר - אמריקנים אלו ועוד - מתנהלים בכסילות ולא מבינים כי קיום ישראל לטובתם הוא
יאיר פורסטנברג
כללי הטהרה והטומאה מופו בקפידה כדי לארגן את המחנה סביב המשכן והקודש. כך התמסדה מערכת אקולוגית-ערכית המתייחסת למצבים גופניים שונים    יאיר פורסטנברג מברר האם ניתן בכלל להפריד בין רתיעתנו האנושית מפני מה שמעורר בנו גועל לבין נטייתנו לסווגו כנחות ערכית, ומפרט את האופן שבו מתורגמת אי-הנחת הגופנית להיררכיה אתית המעצבת את תמונת עולמנו
איתמר לוין
התורה מגדירה שורה של עבירות שבין אדם לחברו כמעילה בשם, משום שהחטא הוא פגיעה גם בנפשו של החוטא עצמו
ראובן לייב
כ-60 אלף ישראלים אמורים להשתתף ב"סדרים" ציבוריים שיערכו בחג הפסח הקרוב שליחי חב"ד ברחבי הגלובוס, כשנושאי הדגל הם, כמדי שנה, ה"סדר" הגדול בנפאל וה"סדר" הגרנדיוזי שבארגנטינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il