X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בג"ץ היום בדיון בעניין דרעי [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
בג"ץ: הבעיה בחוק דרעי - הרטרואקטיביות
חיות ועמית: התיקון החל אחורה ועל פסק דין שכבר ניתן גרוסקופף: ברור שהתיקון נועד להכשיר את דרעי פוגלמן: לבג"ץ יש סמכות לבקר חוקי יסוד

הבעיה המרכזית בחוק דרעי היא הרטרואקטיביות שלה והחלתו על מי שבעניינו הובטח ששאלת הקלון תידון בעתיד. כך אומרים (5.1.23) נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, והשופט יצחק עמית בדיון בעתירות נגד מינויו של אריה דרעי לשר הפנים ושר הבריאות.
העתירות מעלות שלוש טענות נגד המינוי: תיקון חוק יסוד הממשלה, כך שרק מי שנדון למאסר בפועל (ולא מאסר על תנאי כמו דרעי) יצטרך לקבל פטור מחזקת הקלון; סבירות מינויו של דרעי בשל עברו הפלילי החוזר ונשנה; והבטחתו של דרעי בתיק המס אשתקד לפרוש מהחיים הפוליטיים.
"איך להכשיר את הפרסונה"
בהתייחסו לתיקון החוק, אמר עמית: "מה שמטריד הוא שהחוק לא רק צופה פני עתיד, אלא גם צופה פני עבר. היה הליך פלילי והיה מצב משפטי מסוים. הם ידעו שאי-אפשר לברוח משאלת הקלון שתובא לפני יו"ר ועדת הבחירות. כעת התיקון משליך רטרואקטיבית על מעשה שכבר נעשה, על פסק דין שכבר ניתן. זכותה של הכנסת להוריד את רף הכשירות; אפשר להצר על כך, אבל זכותה. אבל השאלה היא אם אין כאן היבט רטרואקטיבי". חיות הזכירה, כי הכנסת טענה בדיון בעתירה נגד ההסדר עם דרעי, ששאלת הקלון תעלה אם יהיה צורך.
השופט חאלד כבוב הוסיף: "זה לא שהמחוקק דן בצורה מעמיקה בשאלת הכשירות. המחוקק דן בדבר אחד - איך אפשר להכשיר את הפרסונה הזה תוך כדי הורדת הרף". השופט עופר גרוסקופף הדגיש: "זו הייתה מטרת הדיון. היה פתרון: לפנות ליו"ר ועדת הבחירות ולנסות להסיר את הקלון. במקום לעשות את זה, שזה גם מה שאמרו בתיק הפלילי, היה לשנות את החוק. זה לא פרסונלי?".
לדברי גרוסקופף, "השאלה היא האם הפעלת הסמכות בצורה שנועדה להתחמק מהצהרות לפני בית המשפט, איננה רלוונטית לביקורת השיפוטית. אם היו פגמים אחרים, לא פרוצדורליים, האם לא נוכל להתערב?". המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן הדגיש: "יש דוקטרינה של בית המשפט העליון בהרכב מורחב, שניתן להתערב בחקיקת יסוד". ואילו השופטת דפנה ברק-ארז ציינה: "לבית המשפט יש סמכות לפרש את חוקי היסוד, אז יש לו סמכות לקבוע שהסדר אינו תקף מכוח הפרשנות".
האם להתחשב בהרשעות הישנות
לפני כן הקשו השופטים על בא-כוח היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד ענר הלמן, אשר הציג את עמדתה של גלי מיארה ולפיה המינוי אינו סביר בצורה קיצונית. חיות תהתה, האם חוק המידע הפלילי החדש מאפשר להתייחס לעבירות של דרעי מלפני שלושה עשורים, כפי שעשתה מיארה. השופט דוד מינץ העיר: "כנגד זה יש שיקולים נוספים שראש הממשלה שוקל כאשר הוא מקים את הממשלה שלו. יש כאן מפלגה עם 11 מנדטים. אם לא היה ממנה אותו, היינו הולכים לבחירות שישיות?". ואילו השופט אלכס שטיין תמה: "אני מבקש להבין את עמדתכם. ראש הממשלה לוקה בחוסר סבירות קיצוני?".
בנוגע לפרישתו המוצהרת של דרעי מהחיים הפוליטיים אמרה ברק-ארז, כי השאלה איננה האם דרעי התחייב כלפי הפרקליטות אלא כלפי בית המשפט; והשופטת יעל וילנר הוסיפה: "או כלפי הציבור". השופטת ענת ברון ציטטה את דברי פסק דינו של בית משפט השלום, ולפיה פרישתו של דרעי מסירה את החשש שמא יגע שוב בכספי ציבור, ושאלה האם היה קצר בין דברי התביעה לבין פסיקתו של הנשיא שמואל הרבסט. וילנר ציינה: "שכנעתם את בית המשפט שהוא מתכוון למה שהוא אומר ושיש להביא את זה בחשבון".
"נתניהו לא רצה תשובה שלא נוחה לו"
בהמשך שב גרוסקופף וציין את סמכותו של בג"ץ להתערב בחוקי יסוד: "לכל פעולה משפטית יש כללים שחלים עליה. יש מצבים בהם יש סמכות טבועה לבית המשפט לומר שהפעולה לא תופסת. אני לא מדבר על התוכן של חוקי היסוד, אלא על הדרך בה הם התקבלו. אם במקרה הזה נפל פגם בדרך בה התקבל חלק מהחוק, למה שלא נוכל להתערב? יש לבית המשפט הזה סמכות לבטל פעולה משפטית שהתקבלה בצורה פסולה".
ואילו ברק-ארז אמרה: "השאלה היא האם בשם רוב אפשר לסחור בכל דבר. נניח שהיו אומרים, שחלק מהעסקה הוא שחבר כנסת מסוים מקבל פטור ממס הכנסה לאותה שנה, וזה מה שכולם רוצים ו-2.8 מיליון מהבוחרים. האם הרוב יכול להכריע לעניין תוצאות הליך פלילי והנפקות שלו?". פרקליטו של נתניהו, עו"ד מיכאל ראבילו, טען שהיועצת המשפטית, גלי מיארה, הייתה צריכה לפנות לנתניהו בנוגע לסבירות מינויו של דרעי. ברון הגיבה: "אני יכולה רק לדמיין איזו תגובה הייתה היועצת מקבלת אם היא הייתה פונה". חיות הוסיפה, כי עמדתה של מיארה לפיה על דרעי לפנות למסלול הפטור מהקלון, אמורה הייתה לחייב את נתניהו. פוגלמן הוסיף: "ראש הממשלה לא שאל, כי הוא לא רצה לקבל את התשובה שלא נוחה לו".
דרעי השיג הימנעות משאלת הקלון
ברון אמרה לפרקליטו של דרעי, עו"ד נבות תל-צור, בנוגע לעברו של דרעי: "העבירה כשלעצמה לא תישקל כפי שהיא, אבל כאן יש רצף של עבירות. האם אסור לקחת בחשבון וצריך להתעלם?". תל-צור טען שדרעי לא ידע שהוא מבצע עבירת מס. חיות השיבה, כי מדובר בטענה המנוגדת להסדר הטיעון. השופטים הצביעו שוב ושוב על כך שמהדברים שנאמרו בבית משפט השלום, ניתן היה להבין שמדובר לפרישה לצמיתות או לפחות לתקופה מסוימת.
שטיין אמר כי טענת העותרים היא "שאתה לא יכול להגיד שאתה פורש כדי להשיג את טובת ההנאה של הסדר טיעון שנוח לך, ואחרי זמן קצר מאוד לעשות את ההפך ולהתמנות לשר". מינץ: "כך בית המשפט הבין את הדברים. בית משפט השלום הבין שיש פה פרישה לצמיתות". תל-צור: "זו הייתה אי-הבנה". ברק-ארז: "אמירת בית המשפט משקפת את דבריו של דרעי". וילנר: "התובע אמר בנוכחותו של דרעי שהוא פורש מהחיים הפוליטיים". תל-צור: "לא תיקנו את זה בזמן אמת. היום המדינה אומרת שזה לא היה לצמיתות".
וילנר: "אני לא יודעת אם זה לצמיתות; אולי לשבע שנים". ברק-ארז: "אולי אפשר היה לדון על פרק הזמן המדויק, אבל איש לא חשב שמדובר על כמה חודשים. וילנר: למחרת הוא אמר שאיננו הולך לשום מקום. מבחינתו, אם היו בחירות יומיים אחרי – הוא היה מתמודד. אז מה המשמעות שבגלל הצעד הזה לא נבחנה סוגיית הקלון?".
וילנר תהתה מדוע לא פנה דרעי ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית בנושא הקלון, וציינה שהסוגיה מעולם לא נבחנה. ברק-ארז: "לא הצלחנו לקבל תשובה מדוע לא הייתה פנייה בנושא הקלון כאשר הנסיבות חייבו זאת". שטיין: "אם הייתה אי-הבנה, אז צריך להחזיר את המצב לקדמותו ולפנות ליו"ר ועדת הבחירות". תל-צור טען, שההימנעות מהפנייה ליו"ר ועדת הבחירות הייתה כדי לקצר הליכים. חיות הגיבה בציניות: "יותר קצר לתקן חוק יסוד". כבוב ציין, כי אם תל-צור כה בטוח שאין קלון במעשיו של דרעי - היה עליו לדרוש קביעה שכזאת. תל-צור השיב, שאכן מוטב היה לפנות למסלול זה, אך כעת הדבר אינו אפשרי.
אולי התיקון הוא כללי
בהמשך הגיבו באי-כוח העותרים. שטיין הקשה לעו"ד דפנה הולץ-לכנר, מדוע לא ניתן לקבוע שהתיקון לחוק היסוד (חוק דרעי) איננו כללי – ולא פרסונלי כטענתה – מתוך לשונו שהיא כללית. חיות העירה לה: "המצב לא מתקרב בכלל למה שנקבע בפסיקה לגבי תקינות הליך החקיקה. לא צריך לטעון מכל הבא ליד כשאין לזה בסיס". שטיין הוסיף: "אי-אפשר לטעון למניעים פסולים בלא להוכיח זאת". חיות ציינה, כי השאלות של השופטים "מכוונות להבחין בין הביקורת הקשה ואולי המוצדקת על החקיקה לבין השאלה האם היא צריכה להוביל לביטול חוק יסוד".
שטיין שאל את עו"ד אביה אלף: "אולי ראש הממשלה צריך לתת משקל נמוך מאוד לעבר הפלילי. האם מותר לו לשקול כך? מדוע ראש הממשלה אינו יכול לפעול על-פי תקנת השבים?", דהיינו להתעלם מן העבר הפלילי כדי לאפשר שיקום.

תאריך:  05/01/2023   |   עודכן:  05/01/2023
+שר החינוך ביטל את רפורמת המח"ר
18:31 05/01/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

השר יואב קיש הודיע כי ביטול הרפורמה שהובילה קודמתו נעשה לנוכח משובים מגורמי מקצוע המצביעים על קשיים ביישום הרפורמה ועל פגיעה במעמדם של המקצועות ההומניסטיים

השר קיש. נחזיר את מקצועות הזהות למעמדם [צילום: דוברות משרד החינוך]
+פנים רבות למהפך ואיתחול מחדש
14:36 05/01/23  |  יעקב קורי   |   לרשימה המלאה

יש לליברטריאנים, טייקונים, משיחיים, חרדים, אייטולות, ומושחתים, לקיצוניים, הרבה יותר מה להפסיד מאשר ל-80% המתונים  ▪  כי אנו העובדים, הישרים, התורמים, אנו מגש הכסף שעליה מתקיימת המדינה

מושחתים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+בעד: הרב דרעי שר
12:29 05/01/23  |  עדי ירדן   |   לרשימה המלאה

+שר החינוך זימן לפגישת עדכון דחופה את מנהלי המחוזות
11:36 05/01/23  |  עידן יוסף

שר החינוך ח"כ יואב קיש זימן לפגישת עדכון דחופה את מנהלי המחוזות במשרד החינוך יחד עם גורמי מקצוע נוספים במשרד. הפגישה תעסוק ברפורמת התחדשות הלמידה במקצועות המח"ר (מורשת, חברה ורוח). בסוף הפגישה תתקיים הצהרת תקשורת של השר שתועבר באמצעות פייסבוק לייב בסביבות השעה 16:00.

+לא לממשלה הזו התפללתי
11:28 05/01/23  |  רון בריימן   |   לרשימה המלאה

רציתי ממשלת שינוי ותיקון אבל לא רציתי שגיאות כל כך בלתי נסלחות בתחום העלייה והקליטה, בתחום הצבאי, בתחום המינהלי

הממשלה ה-37 [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+שידור חי: נפתח הדיון בבג"ץ נגד מינויו של דרעי לשר
09:08 05/01/23  |  

נפתח הדיון בבג"ץ נגד מינויו של אריה דרעי לשר הפנים והבריאות. חברי הכנסת של שס הגיעו לבית המשפט העליון להביע תמיכה, מלבד דרעי עצמו הנמצא בישיבת קבינט. מחוץ לבית המשפט מתקיימת הפגנה.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור מעוז  אופיר סופר / Ofir  Sofer  אורי מקלב / Uri Maklev  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אלכס שטיין  אסתר חיות / Esther Hayut  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד מינץ / David Mintz  דפנה ברק-ארז / Daphne Barak-Erez  חאלד כבוב / Khaled  Kaboub  חיים כץ / Haim Katz  יואב בן צור / Yoav Ben Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יעל וילנר  יעקב טסלר / Ya'akov  Tessler  יעקב מרגי / yaakov Margi  יצחק גולדקנופ / Yitshak  Issaschar Goldknop  יצחק עמית / Issac Amit  יצחק שמעון סרלאוף  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל כץ / Israel  Katz  מאי גולן / May  Golan  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל ראבילו /  "  מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  ממשלת ישראל / Israel Government  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  נבות תל-צור /  Tel-Zur Navot"  ניר ברקת / Nir  Barkat  עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman  עופר גרוסקופף / Ofer Groskopf  עידית סילמן / Idit  Silman  עמיחי אליהו / Amichay  Eliyahu  עמיחי שיקלי / Amichai Chikli  ענת ברון / Anat Baron  רון דרמר / Ron Dramer  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שמואל הרבסט / Shmuel Harbest
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: הבעיה בחוק דרעי - הרטרואקטיביות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כל כך הרבה אוויר חם מהמדיה
אוליבר וונדל  |  5/01/23 19:31
2
הבעיה בבג"צ
חרד  |  6/01/23 17:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 37
איציק וולף
המנכ"ל לשעבר ולעתיד של משרד הבריאות עזב את כלל ביטוח פחות משנה לאחר שמונה לתפקיד המשנה למנכ"ל וראש חטיבת בריאות בחברה
איציק וולף
שר המשפטים לשעבר, גדעון סער, טוען כי על תלמידיו האמיתיים של מנחם בגין מוטלת חובה להיאבק ברפורמת מערכת המשפט שהציג מחליפו בתפקיד, השר יריב לוין    "בגין היה דוחה כל אחד מסעיפי התוכנית לשינוי המשטר בישראל"
איתמר לוין
אין דמוקרטיה בלי מערכת משפט עצמאית וחזקה, ואת זה רוצה יריב לוין - בוודאי בגיבויו של בנימין נתניהו - לעקר ולרסק    המשמעות של הצעדים היא השתלטות הדרג הפוליטי על הרשות השופטת והסרת כל רסן מעליו
איציק וולף
ראש הממשלה הצהיר בוועידת בית"ר כי נחוצה רוויזיה לאומית בתחומי המשילות, המשפט, הביטחון והכלכלה    "קיבלנו מנדט להיאבק בפורעי חוק"
עידן יוסף
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופ שמע מהנהלת רשות מקרקעי ישראל: "הצפי הוא שבתוך שנה תרד המוטיבציה לפלוש באופן משמעותי"    גולדקנופ: "יש מקום לאופטימיות רבה בנוגע לפתרונות דיור והפחתת המחירים. מבקש שתראו את החיילים המשוחררים מול עיניכם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il