עו"ד
ברק לייזר יועמ"ש מערכת בתי המשפט קרא גילוי דעת בשמה: "על סדר יומה של הוועדה מצויה היום תוכנית מקיפה לשינוי משטרי, בעלת השלכות חסרות תקדים על מערכת היחסים החוקתית שבין הרשויות במדינת ישראל. הצעה שלה השלכות כה נרחבות כמו זו שעומדת לדיון אינה יכולה להיעשות בחופזה וללא הליך סדור ומקיף.
"בכל הנוגע למהלך החוקתי הנוכחי - למדנו עליו לראשונה בתקשורת לפני ימים אחדים. תחילה נקבע דיון ליום חמישי האחרון ולאחר מכן נדחה להיום. ההצעה עצמה פורסמה באתר הכנסת רק ביום חמישי בשעות הערב. ההצעה עוסקת בדיוק באותם הנושאים שבהם עוסק תזכיר החוק שהכין שר המשפטים והעביר קודם לכן ליועצת המשפטית לממשלה על-מנת לקדמו במסלול של ועדת שרים לענייני חקיקה. שני המהלכים המקבילים מעוררים שאלות: האם מדובר בשתי הצעות מתחרות השונות זו מזו, והעוסקות באותם נושאים עצמם? מדוע הן מתנהלות בקווים מקבילים, תוך חתירה אל אותה מטרה?
"שאלה נוספת היא מדוע הוחלט לבצע תיקון דרך חוק יסוד: השפיטה ולא בדרך המלך להסדרת יחסים אלה על דרך של חקיקת חוק יסוד: החקיקה, שמקומו נפקד בין חוקי היסוד עד כה? האם הסיבה לכך היא שכינונו של חוק יסוד חדש אורך זמן רב יותר, ועל כן נבחר מסלול מקוצר של תיקונים לחוק יסוד: השפיטה, שאינו האכסניה המתאימה להן?"
בהתייחסו לתיקון המוצע בנוגע לוועדה לבחירת שופטים אמר: "אחד הפרקים המרכזיים נוגע לביטול הוועדה לבחירת שופטים במתכונתה הקיימת מזה למעלה מ-70 שנה והחלפתה בוועדה שבה יש רוב אוטומטי לפוליטיקאים מהקואליציה. חשוב להבין - שלב ההצבעה בוועדה הוא סופו של תהליך ארוך הכולל הליך מיון קפדני, במסגרתו נבחנת כל מועמדות על-ידי ועדת משנה של הוועדה לבחירת שופטים, בה חברים שופט של בית המשפט העליון, ולצידו נציג של הרשות המחוקקת ונציג של לשכת עורכי הדין - כולם חברים גם במליאת הוועדה לבחירת שופטים.
"תחילתו של הליך המיון בראיון אישי בפני ועדת המשנה. מועמדים שנמצאו מתאימים להמשך המיון, מוזמנים להשתתף במרכז הערכה למועמדים לשיפוט. מרכז הערכה הוא כלי מיון מקצועי, המנוהל על-פי סטנדרטים גבוהים, כפי שמקובל לגבי ממלאי תפקידים רגישים בצבא, בקהילה הביטחונית ובמגזר הפרטי. כפי שטייסים בכירים בוחנים טייסים, ורופאים בכירים בוחנים רופאים, כך גם מקצוע השפיטה מצריך הערכה של מומחי תוכן מקצועי.
"בראש המרכז עומד שופט מכהן או שופט בדימוס של בית המשפט העליון, שני שופטים של בית המשפט המחוזי - כולם בעלי ותק וניסיון בערכאות הדיוניות. לצדם, עורך דין ותיק ושני פסיכולוגים תעסוקתיים בעלי ניסיון. מרכז ההערכה מתקיים במשך מספר ימים, בתנאי פנימייה, ובו נבחנים יכולותיהם וכישוריהם של המועמדים, בכתב, בעל פה, בסימולציות קבוצתיות ובראיונות אישיים, במטרה להעריך את מידת התאמתם לכהונה שיפוטית, על-פי מאפיינים שנקבעו בכללי השפיטה (סדרי העבודה של הוועדה לבחירת שופטים) תשמ"ד 1984.
"בתום מרכז ההערכה מועברת המלצת צוות המעריכים לגבי כל מועמד אל ועדת המשנה, המחליטה אם להכניס את המועמד או המועמדת למאגר המועמדים, אשר מתוכו רשאים שר המשפטים, נשיא בית המשפט העליון ושלושה מחברי הוועדה לבחירת שופטים להציג את מועמדיהם בפני מליאת הוועדה לבחירת שופטים.
"רשימת שמות המועמדים שיש כוונה להציגם לבחירה בוועדה, מתפרסמת ברשומות 45 ימים לפני מועד התכנסותה של הוועדה לבחירת שופטים. זאת, בין היתר, על-מנת לאפשר לציבור להעלות הסתייגויות לגבי מי מהמועמדים.
"הוועדה לבחירת שופטים היא אף זו שמחליטה על קידומם של שופטים מערכאת השלום למחוזי ולבית המשפט העליון וגם בהיבט זה, הבטחת אי-התלות של הוועדה ברוב אוטומטי של פוליטיקאים, היא בעלת חשיבות גדולה ביותר לעצמאותה של המערכת".
עוד אמר: "השיטה הנוכחית היא טובה ומאוזנת. היא המבטיחה בחירה מקצועית של כל שופט בישראל - שופטי שלום, שופטי מחוזי, שופטי בתי הדין לעבודה ושופטי בית המשפט העליון. מדוע אם כן מבקשות ההצעות המקבילות שהציגו יו"ר ועדת חוקה ושר המשפטים, כל אחד בדרכו, לשנות שיטה זו מן היסוד? אם אכן המטרה היא לחזק את מערכת המשפט ולשפר את יכולתה לתת שירות יעיל ואיכותי לציבור, מן הראוי לטפל בראש ובראשונה בעומס הרב המוטל על בתי המשפט. ואם באמת מבקשים לקיים דיאלוג ענייני ומכבד בסוגיות כבדות המשקל שעל הפרק, הצעד הראשון שאותו יש לנקוט הוא הקפאת אותן תוכניות שהוצגו באופן חד-צדדי".