X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שבח וייס ז"ל במחנה בירקנאו [צילום: חיים צח/לע"מ]
2023-1935
שבח וייס, יו"ר הכנסת לשעבר, מת בגיל 87
נולד למשפחה פולנית-יהודית, הוא ניצל על-ידי משפחות אוקראיניות ופולניות במהלך מלחמת העולם השנייה היה חסיד של שימור זיכרון השואה וקידום הפיוס בין העמים היה פרופסור באוניברסיטת חיפה ולאחר מכן חבר כנסת, שגריר ישראל בפולין ונשיא מועצת יד ושם

יו"ר הכנסת ה-13, שבח וייס, שהיה מגדולי הדיפלומטים הלך לעולמו (3.2.23). בן 87 היה במותו.
וייס נולד בבוריסלב שבפולין בשנת 1935, למשפחה פולנית-יהודית וחייו התאפיינו במחויבותו לשימור זיכרון השואה, וכן בקידום הפיוס בין העמים.
הוא נולד למשפחה פולנית-יהודית ובמלחמת העולם השנייה ניצלה משפחתו מידי החיילים הגרמנים בעזרת משפחות אוקראיניות ופולניות. ניסיון זה הפך את וייס לתומך בלתי מעורער בהוכחת שיתוף הפעולה הפולני בשואה ותפקידם בהצלת יהודים. בראיון ל-Rzeczpospolita הפולני אמר וייס פעם: "כשאנשים בעולם שואלים אותי על ידוואבנה, אני מזכיר להם שהיו עוד אסמים באותה פולין. אסמים שבהם סיכנו פולנים את חייהם כדי לשמור על יהודים. אני בעצמי אדם שבא מרפת כזו".
וייס התבטא גם נגד השימוש במונח "מחנות השמדה פולניים", כיוון שראה בו שקר ורשע. הוא טען שמלבד יהודים, נספו במחנות אלו גם מאות אלפי פולנים.
בשנת 1947 עלה ארצה. הוא היה חבר כנסת משנת 1981 ולאחר מכן התמנה ליו"ר הכנסת. בשנת 2000 הוא זכה להכרה עולמית כנשיא מועצת יד ושם כאשר אירח את האפיפיור יוחנן פאולוס השני במהלך ביקורו ההיסטורי בירושלים. באותה שנה הוא מונה לשגריר ישראל בפולין, שם הפך לסמל לפיוס בין שני העמים.
לאורך כל חייו היה וייס סופר פורה ובעל טור בכמה כלי תקשורת, ביניהם "רזצפוספוליטה". הוא גם זכה לכבוד במסדר הגבוה ביותר של פולין, מסדר הנשר הלבן, וכן בצלב הגדול של מסדר ההצטיינות של הרפובליקה של פולין.
בנוסף להישגיו המקצועיים, וייס היה אדם מלומד לעומק שדיבר עברית, יידיש, פולנית, רוסית ואנגלית. הוא היה פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה.
שבח וייס הותיר אחריו שני ילדים ונכדה. הוא יובא למנוחות ביום ראשון בשעה 14:30 בחלקת גדולי האומה בירושלים.
  • יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה ספד לו: "חייו ופועלו של שבח מעוררים השראה ומספרים חלק משמעותי בסיפור תקומתו של העם היהודי בארצו - הילד בן פחות מעשר שנים, שנרדף בידי הנאצים אך בשל היותו יהודי, כשאת חייו הצילו אנשים טובים שהסתירוהו פעם במרתף, פעם במחסן, פעם בביוב — שרד את זוועות השואה ועלה לישראל, כאן נבחר לכנסת והגיע במרוצת השנים לתפקיד יושב-ראש הכנסת. עם פרישתו מהחיים הפוליטיים, שבח זכה לסגור מעגל פעמיים: פעם אחת עת כיהן כשגריר ישראל בפולין, המדינה ממנה ברח בשל מכונת ההשמדה הנאצית, ופעם שניה, כשכיהן כיו״ר מועצת יד ושם, האמונה על זיכרון השואה והנצחתה. שבח הקדיש את חייו למדינת ישראל ולכנסת, מעוז הדמוקרטיה הישראלית. בשמי ובשם הכנסת, אני שולח תנחומים למשפחתו ולמוקיריו״.
  • נשיא המדינה יצחק הרצוג: ״אבל על מותו של שורד השואה שהפך לפרופסור בעל שם עולמי, יו״ר מועצת יד ושם, שגריר ישראל בפולין ומנאמני תנועת העבודה. אוהב עמו ומדינתו אותה ייצג בגאון".
  • ראש הממשלה בנימין נתניהו: "רעייתי שרה ואני מביעים צער עמוק על פטירתו של יו"ר הכנסת לשעבר שבח וייס. שבח היה נציג נאמן של שורדי השואה ושל עם ישראל".

תאריך:  04/02/2023   |   עודכן:  04/02/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שבח וייס, יו"ר הכנסת לשעבר, מת בגיל 87
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
אורנה מרקוס בן-צבי
מדי בוקר, כשאני עושה את דרכי מביתי הקטן ביד אליהו לעבר התחנה המרכזית בתל אביב, אני מתבוננת בנחל האיילון ונזכרת בנהר הפרוט שזרם במלוא הדרו בשוליה של עיירת הולדתי אונגן, בבסרביה    אני נזכרת בעיירת הולדתי הקטנה שהייתה ואיננה עוד
דן מרגלית
ה"מוכרחים" המליץ על ספרה של ד"ר אדית אווה אגר "הבחירה"    אחרי שרעייתי דנה ואני קראנו מצאנו כי המלצתה של אקרשטיין הייתה מדויקת, מוכרחים
איתמר לוין
הקפדה מוחלטת על ערכי יסוד, שמירה על מערכת משפט עצמאית, התערבות של העולם נגד דיכוי והבעת מחאה מיד כאשר השלטון מתחיל לרדוף את מתנגדיו
איתמר לוין
היטלר התמנה לקנצלר בדרך דמוקרטית, וכך למד העולם שניתן להשתמש בדמוקרטיה עצמה כדי להרוס אותה    הסכנה, גם אם לא באותה מידה זוועתית, קיימת גם בימינו
מחלקה ראשונה
ערב עיון לרגל צאתו לאור של הספר "זיכרון ומשפט: שופטי בית המשפט העליון כותבים על השואה" (כ"ו בטבת תשפ"ג, 19 בינואר 2023) בשעה 16:30 באולם ההרצאות ע"ש אדמונד י. ספרא, בית הספר הבין-לאומי להוראת השואה יד ושם, הר הזיכרון, ירושלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il