X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
סטראוטיפים מובילים לחוסר רגישות [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]
אנגלמן: חסמים במתן שירות לגיל השלישי
המבקר מצביע על בעיות של תפיסות ונגישות המונעות מבני הגיל השלישי למצות את זכויותיהם מציע לשפר את השירות הטלפוני, למצוא חלופות לשירותים דיגיטליים ולהכשיר את נותני השירותים

אתגרים בקבלת השירות שמעניקות רשויות השלטון לבני הגיל השלישי עלולים לפגוע במימוש זכויותיהם ואף להפוך לחסמים של ממש. כך מתריע (7.2.23) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח מיוחד של נציבות תלונות הציבור על השירות לבני שכבה זו. הבעיות הן משלושה סוגים עיקריים: הכבדה ביורוקרטית, שירות דיגיטלי לא מותאם ויחס שאינו מתחשב בצרכיהם. בשל כל אלו, בקרב בני הגיל השלישי ניתן למצוא שיעורים גבוהים של אי-מימוש זכויות.
אנגלמן מצביע על מאפיינים הרלוונטיים לקבוצה זו, העלולים להוות חסמים אשר יקשו עליה במימוש הזכויות יותר מאשר על קבוצות אחרות. מאפיינים אלו כוללים קשיים בשימוש בעולם הדיגיטל; רשתות תמיכה חברתיות דלות, לעיתים עד כדי העדר דמויות שבהן ניתן להסתייע במימוש זכויות; קשיים פיזיים, קוגניטיביים או נפשיים המשפיעים על היכולת להתמודד עם חסמי הסבך הביורוקרטי; תלות בגורמים מטפלים, פורמליים או שאינם פורמליים, העלולים לגרום לבני הזוג השלישי לחשוש מפני התנגדות בקרב אותם הגורמים.
אנגלמן מתריע: "סטראוטיפים ועמדות שליליות כלפי בני הגיל השלישי בקרב נותני שירותים יכולים לגרום להתנהגות לא רגישה או לא מקצועית מצידם, ובכלל זה חוסר סבלנות לבן הגיל השלישי וניסיון לסיים את המפגש עימו במהירות וללא מתן מענה מתאים לבעיות שהעלה; יחס מזלזל כלפיו; ופנייה אליו באופן פטרוני או בשפה פשטנית ואיטית, בהנחה שהוא מתקשה בהבנה. התנהגויות כגון אלו מצד נותן שירות יכולות לגרום לכך שבן הגיל השלישי יוותר על מימוש זכויותיו כדי להימנע מיחס שאינו מכבד".
אנגלמן ממליץ, שהקשר עם בני הגיל השלישי ייעשה מתוך פתיחות ומודעות לגיוון בתוך קבוצה גדולה זו, ולא יתבסס על הנחות יסוד מוקדמות. בתחילת כל קשר עם בן הגיל השלישי יש לברר אם יש לו מגבלות פיזיות, קוגניטיביות או שפתיות המצריכות אופני תקשורת מיוחדים, ולנהל את הקשר עימו באופן המותאם לצרכיו.
עוד אומר אנגלמן, כי האפשרות לקבל שירות ולממש זכויות באמצעות מייצג היא בעלת חשיבות רבה עבור בני הגיל השלישי שמתקשים לעשות זאת בעצמם. אולם גם במקרים אלה יש חשיבות רבה ליצירת קשר ישיר עם האדם עצמו, כדי לוודא שהמידע שהוצג אכן מספק את התמונה המלאה ומביע את רצונו בצורה המדויקת ביותר. ככלל, מומלץ שההנחיה עבור נותני השירותים בגופים הציבוריים תהיה לברר אם ניתן ליצור קשר ישיר עם בן הגיל השלישי, ואם הדבר אפשרי - לעשות זאת, גם אם הדבר כרוך בהשקעת זמן או מאמץ נוספים.
עוד מוצע בדוח לברר עם מקבל השירות כבר בשיחה הראשונה עימו אם יש מוגבלויות או קשיים שעימם הוא מתמודד. מומלץ, כי נותן השירות יסביר כבר בתחילה מהו ההליך הנדרש לקבלת השירות ויברר עם מקבל השירות לגבי שלבים בהליך אשר עלולים להתעורר בהם קשיים. בירור זה צריך להיעשות באופן רגיש ומכבד, ומוצע כי נותני השירות יעברו הכשרה ייעודית לנושא זה, ממשיך אנגלמן.

מוותרים על שירות בגלל הזמן הנדרש
אנגלמן. להגמיש את הדרישות [תומר נויברג, פלאש 90]

המלצה נוספת היא שנותן השירות יפעיל שיקול דעת לגבי נסיבותיו של כל מקרה ויפעל להגמשת הדרישות במקרים המתאימים, כדי להקל במידה ניכרת על בן הגיל השלישי ולסייע לו לממש את זכויותיו. שיקול הדעת יכול להיות לגבי הקלה בדרישות ביורוקרטיות כאשר הדבר אפשרי; ויתור על המצאה של כל המסמכים או התבססות על מסמכים חלופיים; סיוע להשלים מסמכים אשר אינם ברשותו של בן הגיל השלישי אלא בידי גוף ציבורי אחר; מתן אפשרות לבן הגיל השלישי לקבל מיד מענה טלפוני אנושי בלי שיצטרך לעבור דרך כמה שלוחות לשם כך; ובמקרים חריגים, כשמתברר שמדובר ב"מנותקי סביבה" שאין מי שיכול לסייע להם - ביקור בית.
אנגלמן מציין, כי לממד הזמן עשויה להיות חשיבות רבה מהרגיל כאשר מדובר בבני הגיל השלישי. חלקם יוותרו מראש על פנייה לקבלת השירות או מימוש הזכות, מחשש להתמשכות ההליכים זמן רב ומתוך תחושה שבשלב זה בחייהם הדבר אינו שווה את הטרחה ואת ההמתנה לקבלת השירות. משום כך מומלץ לפשט עבורם את הליך יצירת הקשר הטלפוני עם נותני השירות, לקצר עבורם את זמני ההמתנה הארוכים ולאפשר להם לשוחח עם נותן השירות ללא דיחוי וללא צורך בהקשה על מקשים רבים. לפי מתכונת זו, יזוהה גילו של מקבל השירות באמצעות הקשת מספר תעודת הזהות שלו, ושיחתו תועבר מיד לראש התור ולמענה אנושי.
אנגלמן גם ממליץ שהמשרד לשוויון חברתי, מערך הדיגיטל הלאומי, משרד הפנים ורשות החברות הממשלתיות ינחו את משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות והחברות הממשלתיות לשמר דרכים לא דיגיטליות לקבלת שירות, ובפרט להגשת תלונה על השירות לנציבי תלונות הציבור והממונים על פניות הציבור; להתאים את שירותיהם לבני הגיל השלישי על-ידי העמדת מגוון של אופנים לקבלת השירות בפריסה גאוגרפית רחבה ככל האפשר; להנגיש פיזית את הלשכות שבהן ניתן השירות; ולבצע פעולות להנגשה לשונית. עוד מומלץ שמערך הדיגיטל הלאומי ימשיך לפעול כדי שהשירותים הניתנים באופן דיגיטלי בידי משרדי הממשלה, יעוצבו מראש באופן שהולם את צורכיהם של בני הגיל השלישי.

תאריך:  07/02/2023   |   עודכן:  07/02/2023
+הביטוח הלאומי: המבקר נמנע מפרסום מספר התלונות המוצדקות
16:18 07/02/23  |  איציק וולף

מן הביטוח הלאומי נמסר בתגובה לדוח מבקר המדינה כי פעם אחר פעם הנציבות מציינת שמספר התלונות כלפי הביטוח הלאומי גבוה ביחס לגופים אחרים מבלי לסייג ולהסביר את תחומי האחריות, טיפול בנושאים שונים ומגוונים לאזרחים הוותיקים והיחסיות החשובה להבנת ההשוואה.
    "לצערנו, פעם אחר פעם הנתון על מספר התלונות המוצדקות מוזכר באופן מצומצם או לא מוזכר כלל על אף שמדובר במספר קטן המציג את הארגון באור שונה לגמרי ובאחוז קטן של תלונות - וחבל שהמידע הזה לא שקוף לציבור. הביטוח הלאומי הוא הגוף היחידי השומר על ערוצי שירות מגוונים הן באופן דיגיטלי והן בטיפול מול גורם אנושי, איוש מוקד עבור אזרחים ותיקים (
  • 9696) ובני משפחותיהם, מערך מתנדבים למיצוי זכויות עבורם ועוד", לשון תגובת הביטוח הלאומי.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אנגלמן: חסמים במתן שירות לגיל השלישי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
עידן יוסף
אנגלמן בהרצאה: "אולי זו הדקה ה- 90 לבצע את ההיערכות הראויה כדי למנוע אסון בסדר גודל כזה אצלנו    במקום להמתין לוועדת חקירה לאחר אסון, על הממשלה לפעול למוכנות לפני אסון"
עידן יוסף
דוח המבקר: פיתוח המערכת החל בשנת 2008, אך נדחה ב-12 שנים    עלויות הפיתוח גדלו, ועלו חששות לגבי המוטיבציה וניגוד העניינים של החברה המפתחת    אבטחת מידע הייתה בעיה לפני שילוב מערכת הסייבר הלאומית בפרויקט    המערכת פועלת כעת, אך התהליך התעכב, הוועדה לביקורת המדינה דנה כיצד להימנע מבעיות דומות בעתיד
עידן יוסף
דוח המבקר משנת 2021 בנושא היערכות הממשלה למשבר האקלים נדון בוועדה לביקורת המדינה    יו"ר הוועדה הדגיש את החשיבות של קידום חוק אקלים ויצירת משרד או רשות לתיאום פעולות בנושא - "אם מס הפחמן לא יקודם, ננסה לקדם את זה כחוק של הוועדה עצמה"    המשרד להגנת הסביבה: ההיערכות - בראש סדר העדיפות, כולל חוק אקלים ותמחור פחמן    האוצר תומך במעבר לאנרגיות מתחדשות
עידן יוסף
משנה למנכ"ל המכון הישראלי לתכנון כלכלי: "פקודות המס מסורבלות והופכות את ישראל ללא תחרותית"    כשלים בזמני תגובה ובשירות לשכירים ועצמאים    מנהל האגף לביקורת פיננסית הציג את דוח המבקר תוך שהוא מצביע על צמצום שעות קבלת קהל וחוסר מידע בשפות שאינן עברית    הרשות חייבת מיליארדים על החזרי יתרות
עידן יוסף
מבקר המדינה התייחס לעובדה שהמדינה מעודדת שימוש ברכב פרטי של עובדי המגזר הציבורי בזמן שהיא משקיעה בסלילת נת"צים    התריע: "פיצול הטיפול הממשלתי באקלים בין עשרות משרדי ממשלה מוביל לחסמים ולריבוי קונפליקטים"    הודיע: "לקראת ועידת האקלים באבו דאבי אפרסם דוח אקלים נוסף"    קרא לממשלה: "למנוע שימוש בכספי קרן הניקיון למטרות אחרות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il