X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
רוטמן. להחזיר לכנסת את כוחה [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
רוטמן: "לכנסת מגיע מעמד מחוקק כל יכול, כפי שהיה לה עד פס"ד המזרחי
סבור שצריכות להיות לכנסת סמכויות חקיקה רחבות ושאין למתוח עליה ביקורת אלא אם היא בוחרת לוותר על כוחה - למשל כאשר נתנה לבית המשפט לעררים סמכות לבטל חוקים רגילים המבוססים על חוקי יסוד אלמלא הצורך להתפשר, היה נוהג לפי המודל הבריטי וקובע שהעליון אינו יכול לפסול שום חוק סער סבור שחוקי היסוד לא טופלו בכבוד ובאחריות הראויים, מה שלא מאפשר לקבל סעיף חקיקה מבלי להגדיר חוקי יסוד. הוא סבור כי אין הצדקה בחוק לשלול מהרשות השופטת את היכולת לביקורת שיפוטית

ועדת החוקה סיימה (יום ג', 8.2.23) דיון נוסף להכנת הצעת החוק מטעם הוועדה - הצעת חוק-יסוד: השפיטה (חיזוק הפרדת הרשויות) תחת הכותרת צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה - מחזירים את הצדק למערכת המשפט. הישיבה נפתחה במתקפה מצד חברי האופוזיציה.
ח"כ גלעד קריב (העבודה): "טוב שהודעתם על כוונתכם לקדם את הצעת החוק לקריאה ראשונה, כדי שכולם יבינו שפניכם לחקיקה ולא להידברות, שפניכם לריצת אמוק. הציפייה שלנו היא שהדיון יתנהל באותם פרקי זמן כפי שדיברנו על הוועדה למינוי שופטים. אני מתכוון לפנות ליועמ"ש הכנסת, שתעמוד על כך שהרבים שרוצים להשמיע דעתם יוכלו לעשות זאת".
היו"ר שמחה ח"כ רוטמן: "אתה מטעה את הנוכחים. קיימנו דיונים אפילו אתמול על הביקורת השיפוטית".
ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד): "מי מחזיר את הצדק למערכת המשפט, נתניהו? דרעי? כמו כבשים חתמתם כולכם על הצעת החוק מושחתת ליצירת מחסה משפטי לעבריינים. בט"ו בשבט חגה של הכנסת נטעתם את החוק המושחת של דרעי. אני אומר ברור - לא היה דיון. חוות דעת של הייעוץ המשפטי לוועדה הונחה רק אמש. לא ייתכן שלא יהיה דיון בשינוי מושכלות יסוד".
ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד): "מקורות יודעי דבר אומרים שמחפשים בלשכת רה"מ כבר שבועיים כלכלן שיגן על התוכנית ולא מוצאים ולעומת זאת מאות כלכלנים ואחרים מתריעים מפני הרפורמה. חברות הדירוג בוחנות גם את התחומים האלו. התהליך המקודם פה הוא פארסה מושחתת ומכוערת ואני קורא לכם לעצור לפני שתקבלו מחאה שלא ראיתם כמותה".
ח"כ נעמה לזימי (העבודה) "מבחינתכם הלהיות מאוחדים הוא שנבוא לדבר פה אבל שלא יהיה שום שיח או הידברות. שום דבר לא באמת נידון, לא היו דברים שגרמו לך לשנות משהו. שמת פה הצעת החוק של קהלת ואתם גומרים על הכלכלה ועל המקום הזה".
ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד): "יושבים לידך מקצוענים כאלו כמו איל וגור ובמקום שתיקח מהם דברים אתה מתרכז רק בעצמך, זה רק אתה. היו לי ויכוחים עם גור אבל ידעתי כיו"ר ועדת בט"פ לקבל גם את עצתו המקצועית".
ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד): "אתם רוצים לשנות באופן לא לגיטימי בהליך בזק חד-צדדי את כללי המשטר. כל זה מבוצע כשרה"מ מואשם בשוחד מרמה והפרת אמונים ואתם מגישים חוק יסוד כדי לאפשר לעבריין סדרתי אסיר משוחרר לחזור לשולחן הממשלה. דיוני ההפיכה המשטרית תחתיך הם דיוני סרק, אתה קוטע ומשתיק ח"כים, מומחים ונציגים משפטיים ומוציא כל מי שלא לרוחך".
ח"כ חנוך מילביצקי (הליכוד): "לשמחתי, המחנה הגדול בעם שאנחנו מייצגים הפסיק להידרש לאישורים מכם. ביום שתבואו עם הצעה רצינית איזה שינויים תרצו בסעיפים נשב לדבר. כרגע אתם רק מפריחים סיסמאות. מתי שתרצו לדבר באמת אנחנו מוכנים".
לאחר כן דנה הוועדה בהצעה לשימוע בוועדת החוקה. יועמ"ש הוועדה עו"ד ד"ר גור בליי הסביר תחילה את הנוסח המוצע על-ידי יו"ר הוועדה: "ברגע שיש מועמד לשפיטה בביהמ״ש העליון שמו מפורסם לציבור ומגיעות הערות הציבור שעוברות לוועדת החוקה. לוועדת החוקה יינתן פרק זמן של 30 יום שבמהלכו היא תזמן את המועמדים לשיפוט להופיע בפניה וסדרי הדיון בוועדה ייקבעו בתקנון הכנסת.
"ברמה העקרונית, יש פה אנומליה בהסדר המוצע כי הוא יוצר מצב שגוף אחד בוחר את השופט (הוועדה לבחירת שופטים) וגוף שני (ועדת החוקה) מקיים לו את השימוע. יש סיטואציות בהן יש ועדת משנה של אותה ועדה – תת-גוף של אותו גוף שמראיינת את המועמדים. המקרה שלפנינו נראה מוזר מבחינה משטרית - איך חברי הוועדה שאינם ח"כים יקבלו מידע על ההליך בוועדה - הם יצפו בשידורים? מעבר לזה, ברמה המעשית עולה עוד שאלה - האם חובת השימוע לא תייצר אפקט מצנן על מועמדים טובים שלא רגילים בהופעות ציבוריות בוועדה של הכנסת שהיא שונה מאוד מאולם בית המשפט ולא ירצו להיבחר לשפיטה בשל ההליך הזה".
היו"ר רוטמן הגיב לדבריו: "אלו נקודות ששווה לתת עליהן את הדעת. המונח שימוע לא מופיע בחוק, ולא בכדי - המונח הוא הופעה בפני הוועדה. בעצם מדובר בשימוע הציבורי - עולה שמו של מועמד חולפים 30 ימים ויש הערות ציבור ועדת החוקה נקבעה לכך כי אחד החששות הלא מבוטלים שהעלו גם חברי האופוזיציה הוא מינוי של אנשים לא ראויים, או שיש בעברם שלדים, וועדת החוקה כאחת הגדולות בכנסת, שיש בה מגוון רחב של קואליציה ואופוזיציה, שתחום המשפט מעניין אותם, יוכלו לייצר המשך לשימוע בפני הציבור. זה אינו הגוף המחליט ואין הצבעה לפחות כרגע בסיום ההליך. דווקא לאור ההשוואה הבינ"ל - שיש ועדות שהן לא גוף מייעץ מראיינות ומשוחחות כמו בקנדה ומעבירות את המסקנות לגוף המחליט.
"הצורך לעמוד בפני הציבור ולענות לשאלות יכול שיגרום לחלק מהאנשים לא להציג את מועמדותם אך מבחינתי זה לא באג אלא פיצ'ר. אני רוצה שמועמד שחושב שלא יוכל לעמוד בפני הדיון ושהגורם שהציע אותו נשיאת העליון, שופט עליון ושר המשפטים יחשוב שאולי לא כדאי להציע אותו כי אולי אופוזיציונר חרוץ כמו ח״כ קריב יגלה את הקשרים של אותו מועמד למפלגת השלטון״.
ח"כ אריאל קלנר (הליכוד): "הסיבה הגדולה לירידה באמון הציבור היא שהציבור מבין שבית המשפט העליון הוא גוף פוליטי. רק במקום בו יש לציבור שליטה יש דמוקרטיה. הפלא ופלא רואים עלייה של אמון הציבור בצה"ל למרות שאת הרמטכ"ל ממנים נבחרי ציבור. כך גם בעניין נשיא המדינה. זו משמעות הדמוקרטיה והמצב הלא נורמלי שיש היום צריך להשתנות".


ח"כ גדעון סער:
"בכל הכנסות לא נהגו בחוקי היסוד כמו שצריך אלא כפלסטלינה ולא מימשו את אחריות הרשות המכוננת בדרך שהיינו רוצים לראות ולכן אי אפשר לקבל סעיף כזה מבלי להגדיר מהם חוקי יסוד. אריה דרעי רוצה להיות שר, הוא לא יכול דרך הדלת מנסה דרך החלון ואם לא דרך התקרה- גם אם זה יקבל את הכותרת חוק יסוד זה לא חוק יסוד ואין שום עילה או הצדקה בדין לשלול מהרשות השופטת את יכולתה לקיים ביקורת שיפוטית"

ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי): "מדוע נדרש שימוע בפני הכנסת אם זה לא גוף שיש לו מעורבות בבחירת המועמד עצמו. ההצעה שלפנינו לא אומרת שהמועמד ייבחר בכנסת ואין בכך צורך, כי לפני כשנה החליטה הוועדה לבחירת שופטים לעשות שימוע פומבי למועמדים בוועדת משנה שמשתתפים בה כל חברי הוועדה. השימוע הזה מקיים את כל הפונקציות - שקיפות, חשיבות הלגיטימיות של מועמד כחלק מהליך הבחירה כולל יכולת לשאול שאלות של נציגי הרשות המחוקקת שחברים בוועדה. אנחנו עושים את זה בלי כל החסרונות של שימוע שהופך פוליטי נטו, לא מכובד במהותו וסגנונו. תוצאת תהליך שבסופו של דבר נציגי כל הגופים המעורבים בוועדה לבחירת שופטים סמכו עליו את ידם כולל נציגי בית המשפט בראשות הנשיאה חיות ויש לפחות לבחון ולראות איך זה עובד. לבטל שימוע שעבר בהסכמה רחבה ולהמיר אותו בשימוע שנוי במחלוקת אינו רעיון טוב".
בנושא הביקורת השיפוטית אמר: "דרך המלך של העיסוק בנושא הזה חייבת להיות בחוק יסוד החקיקה ולא בחוק יסוד השפיטה. מהם מאפיינים הייחודיים של חוקי היסוד? דוגמה לכך הוא תזכיר החוק שהפיץ שר המשפטים דאז יעקב נאמן: פרוצדורה שונה של ארבע קריאות לחוק יסוד כשברביעית 61 ח"כים, פרק זמן של מספר חודשים בין הקריאות ועוד. בכל הכנסות לא נהגו בחוקי היסוד כמו שצריך אלא כפלסטלינה ולא מימשו את אחריות הרשות המכוננת בדרך שהיינו רוצים לראות, ולכן אי-אפשר לקבל סעיף כזה מבלי להגדיר מהם חוקי יסוד. אריה דרעי רוצה להיות שר, הוא לא יכול דרך הדלת מנסה דרך החלון ואם לא דרך התקרה - גם אם זה יקבל את הכותרת חוק יסוד זה לא חוק יסוד ואין שום עילה או הצדקה בדין לשלול מהרשות השופטת את יכולתה לקיים ביקורת שיפוטית".
עוד אמר סער: "בכנסת הקודמת, כשהבאתי הצעת החוק יסוד בנושא זכויות נאשמים וחשודים וביקשתי באופן טבעי את תמיכת סיעת הליכוד וסיעות האופוזיציה שנהגו להכביר מלל בנושא, שר המשפטים דה היום אמר אז שיהיו מוכנים לתמוך בתנאי שהסעיף המאזכר את מגילת העצמאות יימחק. לא קיבלתי את התנאי וסיעת הליכוד לא תמכה".
ח"כ משה סעדה (הליכוד) התפרץ לדבריו: "טול קורה מבין עיניך האיש שהצדק נר לרגליו, לא אתה האיש שיטיף לנו צדק. אתה מדבר על תנועת הליכוד?"
ח"כ סער: "לא נבחרת פעם אחת, שוריינת רק בגלל המו"מ שניהלת עם אילת שקד, ככה נכנסת לכנסת. אתה אפס מאופס. נבחרתי 5 פעמים על-ידי בוחרי הליכוד ואתה אף לא פעם אחת. אני לא מתכוון להתנצל כלפי האיש שמכפיש את שמי אבל מוכן להוסיף פרטים ולהרחיב בהזדמנות".

ח"כ קריב: "יש טעמים כבדים המצדיקים הליך שימוע בפורום כזה או אחר. יש טעמים כבדים המצדיקים את ההימנעות מהמהלך הזה כפי שהיה ב-75 שנות המדינה. מה שברור הוא שההצעה שמוצעת גרועה מאוד. יש להסירה ולהסתפק בתקופת ניסיון בשימוע שנקבע הוועדה לבחירת שופטים. הסוגיה של השימוע לא נכללה בהצעת החוק המקורית ולכן חוות דעת הייעוץ המשפטי שנמסרה לנו שבוע לאחר תחילת הדיונים לא כוללת התייחסות אליה. אשקול טענת נושא חדש בעניין זה.
"הסנאט מאשר את מינוי השרים בפרוצדורה שלא כמו בכנסת, אלא שימוע לחבר הקבינט ואתה מביא פה שימוע מקוטע רק לשופטי בית המשפט העליון. למה שלא נעשה שימוע לשגרירים במדינות המרכזיות, ועוד כמה מינויים מרכזיים. אי-אפשר להתעלם מהעובדה שאתם מבקשים לקחת את מוסד השימוע שאין לו כרגע מקום בתרבות הפרלמנטרית שלנו, לא לעשות לו טיפול ולחשוב על איזה גורמים יופעל אלא רוצים לעשות זאת על מינויים שעוברים פרוצדורה שאינה רק הצבעה. אתם מביאים יצור כלאיים, שלא במסגרת רפורמה כוללת לאישור מינויים. אנחנו רוצים לתת לגורם שאין לו אחריות למינוי, חברי ועדת החוקה לא אלו שצריכים לתת את הדין וחשבון בפני בית המשפט עליון שכן הם אינם ממנים. בניגוד למה שהיה עד לפני שנתיים יש היום שימוע פומבי למועמדים לעליון והוא מתנהל כדרכם של כל השימועים בעולם ע"י מי שממנה. זה נושא דרמטי, אל תעשה את זה על הדרך. אבקש לקבל חוות דעת כתובה בנושא לפני שנמצה את הדיון בסוגיה ונתונים של מחקר משווה באיזה מהדמוקרטיות בעולם המערבי יש הליך שימוע פומבי ובאילו הוא מתבצע בפני פורום שאינו הפורום הבוחר".
לדבריו, "יש טעם לפגם שאתה מבקש לקבוע שיו"ר ועדת חוקה יהיה חבר סטטוטורי בוועדה והוא גם זה שעומד בראש השימוע. יש פה יצירת יש מאין שאף יו"ר ועדה אחר אינו נהנה ממנו. זה נראה קצת מוזר שיש פה עליהום על הליך מינוי השופטים ואנחנו מגיעים למצב של חטוף מכל הבא ליד כך שהצעתך נראית כמו גרוטיאדה".
ח"כ מילביצקי: "נושא השימוע משמעותי מאוד. מועמד שלא מוכן ולא יודע להתייצב בפני ח"כים כדי לענות על שאלות על מהותו ומועמדותו אינו ראוי וטוב שלא יהיה שופט ולו מהסיבה הזו במנותק מכל מה שעשה בחייו. המצב היום של מינוי שופטים הוא שיש נתק מוחלט וזו גם ההרגשה בציבור, בחוסר הגיוון שיש בגוף הזה. זה גוף שלאף אחד אסור לגעת בו והם יודעים הכי טוב מכולם מי ראוי להיות שופט. הפוליטיזציה קיימת גם היום רק שמי שעושה אותה הם השופטים. השימוע יגביר משמעותית את האמון בשופטים".
ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו): "לשכת עוה"ד לא צריכה להיות מיוצגת כפי שהיא עכשיו, אולי בעמדת משקיף, כך שתביע את עמדתה המקצועית. אני מניחה על השולחן הצעה – שבמקום נציגי לשכת עוה"ד יהיו נציגי האקדמיה ברוטציה של שנה. דיקנים של הפקולטות למשפטים שיכהנו. זה יעשה את השינוי כי הם מתחלפים והם בעלי מקצוע, לא פוליטיקאים ולא עורכי דין.
"אני רוצה להוריד את המסכות. מה שמונח על השולחן בין היתר הוא חזרתו של אריה דרעי להיות שר. בסתיו אמורה השופטת חיות לפרוש לפנסיה ומי שימונה ידון בערעורים למשפטו של נתניהו וזה מה שעומד מאחורי הדברים.
"כולכם מדברים על עליון אבל אותי הרבה יותר מעניין בית המשפט לתעבורה. אני לא רוצה שחבר מרכז ליכוד מקושר ידאג שבתו תכהן בבית המשפט לתעבורה או משפחה. במקרים כאלו יופעל לחץ על הפוליטיקאים ויש דילמה - ייתכן שבתו חמודה ומתאימה ותהיה אחלה שופטת אבל הספק יישאר תמיד אם מונתה בשל טיבה או בשל אביה המקושר. תחשבו על ערכאות של תעבורה, משפחה תביעות קטנות ועוד שם רוב הציבור פוגש את השופטים.
"יש להגדיר מה מתאים לחוק יסוד, מה מגדיר אותו, לדוגמה אם ייאמר שמי שעלה לישראל אחרי 1989 לא רשאי להצביע וייכתב על שמו חוק יסוד – בית המשפט לא יוכל להתערב כי כתוב שזה חוק יסוד. כך גם אם ייכתב שרק מי שחילוני יחויב בשירות בצה"ל. אני מורידה מסכה מהסעיף הזה – הוא נועד להחזיר את אריה דרעי להיות שר כי יש כבר הצעת החוק שתעלה בשבוע הבא עם כותרת חוק יסוד שאם הממשלה ממנה מישהו לא תהיה ביקורת שיפוטית. בקצב הזה הממשלה תוכל למנות רוצח ואי אפשר יהיה להתווכח עם זה. זו לא רפורמה אלא מהלך להציל שני אנשים- נתניהו ודרעי. תשאלו עצמכם בלב אם הייתם מעבירים מהלך כזה באופוזיציה".
היו"ר ח"כ רוטמן: "בוודאי שכן. כתיבתי עוד לפני הכנסת עוסקת בכך לפני ואחרי הכנסת".
ח"כ בליאק: "הוועדה לבחירת שופטים שאתם הופכים לחותמת גומי של הממשלה והקואליציה, אנחנו מבינים שמטרת המהלך היא לא לתת לגלגל להשלים את סיבובו אלא לבצר את השלטון הנוכחי ולא לתת לאופוזיציה לנצח אתכם בבחירות הבאות".
לשאלת ח"כ בן ארי האם מדובר בשימוע כפול בכנסת ובוועדה לבחירת שופטים, השיב היו"ר: אמליץ שלדיון השימוע בוועדת חוקה יוזמנו חברי הוועדה למינוי שופטים והם רשאים כוועדה לעשות כרצונם".
ח"כ בן ארי: "ואותם ח"כים שלא תמיד יודעים משהו על מערכת המשפט יאמרו דברם בעוד היה לך חשוב להוציא את לשכת עוה"ד שדווקא מבינים את העולם הזה. לקחת את יו"ר לשכת עוה"ד והיו"ר לפניו שגם הוא הסתבך בפלילים ולהכתים את כולם שלא בצדק כי יש שם אנשים מצוינים. הסמכות של לבחור שופטים לא סתם הייתה בוועדה לבחירת שופטים. אתה יכול לתקן את זה אבל באיזו סמכות אתה מביא את השימוע לכנסת? אתה צריך לחשוב על יו"ר ועדת החוקה הבא ולא על שמחה רוטמן שכתב גם ספרים. אתה צריך לנתק את הכנסת מבחירת הנציגים שיבחרו בוועדה".
ח"כ נעמה לזימי (העבודה): "מלכתחילה נעשה פה מהלך בזק מכוון שמכתים גם את רעיון השימוע של שופטים כי כל השיח הוא שצד אחד שם את מערכת המשפט תחת סימן שאלה, כחשודים, לא כי הם אומרים שאין מה לתקן במערכת אלא כדי לומר שהם צריכים להיבחן עי השלטון והשררה. איזונים ובלמים הם לא שם קוד לממלכתיות אלא שם קוד על לבלימת כוח יתר מופרז שיש לבלום אותו בכל מערכת דמוקרטית ואתם חוטאים עמוקות לציבור באמירה שהפתק שלו מייצג את הכל. בסופו של דבר מערכת המשפט לא תמיד היטיבה עם אוכלוסיות מוחלשות אבל היא תמיד הייתה קו ההגנה האחרון שלהן".
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד): "הרי גם אתם בהצעתכם מפחיתים מכוחה של הכנסת. הוספת נציג האופוזיציה היא פסאדה כאילו כוחה עולה. אתם שבים ומעלים את יכולת הממשלה לשלוט. האמנתי שגם אתה חושב שיש מקום לשלוש רשויות בישראל ולא ברור איך זה מתיישב.
"אני שומעת את עמדות הקואליציה שאומרות מי זה הנגיד שמעז לחוות דעתו בעניינים כלכליים ומי זו היועמ"שית שמעזה לחוות דעה משפטית. האם אתה חושב שבשימוע שכזה יבואו אנשים רציניים שאתה רוצה לראות במערכת המשפט? שהדין הוא היחיד שמנחה אותם כשיעטו את הגלימה?"
ח"כ סגלוביץ': "יש להתחיל באמירה ששופטי ישראל מקצוענים ומצוינים ועושים הכל להוציא צדק תחת ידיהם כי זה לא מה ששומעים במליאת הכנסת והתבשרנו שח"כ אמסלם יתמנה לשר במשרד המשפטים ונוכל לשמוע את השתלחותו. מה שמאפיין את הממשלה הזו הוא להסתכל על מה שעשה מישהו אחר ולומר שאינו טוב. המהלך של שימוע בוועדה לבחירת שופטים נכון ויש לתת לו זמן לראות אותותיו. זה מקום שקוף וברור".
ח"כ דבי ביטון (יש עתיד): "המילה שימוע אומרת כל מה שאתם רוצים ברפורמה: עובד ומעסיק. שליטה מלאה של פוליטיקאים על שדות שלא צריכה להיות להם נגיעה בהם. יש מקום לחשוב על הרכב הוועדה שיהיו בה אנשי אקדמיה".
רוטמן: "שימוע לא בפני הגוף המחליט קיים בהרבה מדינות. אני מוחה על הטענות על טיבם הירוד על חברי הכנסת, הח"כים בישראל הם ברמה גבוהה מאוד ודווקא לאור טענות- שימוע בוועדה בה הרוב הדמוקרטי יהיה מכריע בבחירת שופטי, שבה יש נציגות של האופוזיציה- יוכל לבצע את התהליך בעיקר בוועדה כמו זו שיש בה חלק ניכר של חברי האופוזיציה. שימוע בפני ועדת החוקה יטייב את ההליך וישמור עלינו מפני מינויים לא ראויים כי זו שיטה שמעורבים בה נציגי ציבור מכל הגוונים.
"הסיבה שבחרתי מודל זה של שימוע דומה לסיבה שבחרתי את מודל ההתגברות. בניגוד לטענות החוזרות והנשנות על חוסר רצון בהידברות, כל אחת מההצעות שבחרתי השתדלתי לבחור כאלו שחברי אופוזיציה בולטים עמדו מאחוריהן. מאחורי הצעת השימוע הזו עמדו בעבר אלקין ולוין וקיוויתי שעל הצעת החוק יהיו חתומים גם ח"כים מהאופוזיציה. ריככתי את ההצעה של אלקין שכללה הצבעה שלא ברור מה היה משמעותה כי ההצעה לא כללה איסור על הוועדה לבחירת שופטים לדון במועמד שלא עבר הצבעה בוועדת החוקה".
ח"כ עופר כסיף (חד"ש תע"ל): "אמרת שהדיון על השימוע הוא השלמה למה שעשינו עד כה ולכן אתה מודה שזה מכלול. חשוב לומר שוב – המכלול כולל השימוע וחוקי היסוד מבטל לא את הפרדת הרשויות אלא מבטל את הרשויות".


יועמ"ש הוועדה גור בליי:
"יש לקחת בחשבון ששלילת הביקורת השיפוטית על חוקי היסוד כרוכה במעמד העליון המוענק להם. לכן ראוי שלצד שלילת הביקורת וכאיזון לכך יחוקקו גם ההסדרים הקשורים במעמדם של חוקי היסוד, לרבות הליך חקיקתם והמסגרת הנושאית שלהם"

יועמ"ש הוועדה בליי: "לפי המוצע לא תהיה ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד ותהיה הבחנה בין ביקורת שיפוטית על חקיקה רגילה שהיא אפשרית (גם אם תוגבל באופן משמעותי) לבין חקיקת יסוד שכלפיה לא תהיה כלל ביקורת שיפוטית.
"אנחנו מציעים לתת את הדעת לכך כשכותבים הסדר חוקתי מהסוג הזה ההסתכלות צריכה להיות פחות על העבר – האם לבית המשפט יש סמכות היום להתערב בחוקי יסוד - אלא הדגש צריך להיות על העתיד – איך הוועדה רוצה לעצב הסדר חוקתי שיהיה בדגש הצופה פני עתיד, בהתחשב באיזונים ובבלמים של השיטה.
"נקודה חשובה נוספת – יש לקחת בחשבון שהסדרת היעדר שפיטות על חוקי היסוד שלובה במעמד העליון של חוקי היסוד. ככל שמסדירים נושא זה, האיזון לכך הוא שיוסדרו גם יתר ההסדרים הקשורים בחוקי היסוד מבחינת מעמדם.
בעניין ביקורת שיפוטית על חוקי היסוד - בתזכירי עבר של חוק-יסוד: החקיקה, הוצע איזון כך שמצד אחד תוגבל הביקורת השיפוטית על חקיקת היסוד אך לצד זאת ניתן ביטוי למעמדם הגבוה יותר – וזאת באמצעות קביעה מפורשת של מעמדם כנורמה עליונה, קביעת הליך מיוחד לחקיקתם, והמסגרת התוכנית שלהם.
באופן קונקרטי אנחנו מציעים לשקול קביעת הליך מיוחד לחקיקת חוק יסוד, מה שלא קיים היום. בהמלצות ועדת נאמן הומלץ שחוק יסוד או תיקונו יתקבלו בארבע קריאות וברוב של 61 בקריאה שלישית ו-70 בקריאה הרביעית והקריאה הרביעית תהיה לפחות שישה חודשים אחרי השלישית, בגרסאות מאוחרות יותר הרוב הלך וירד וגם פרק זמן הלך והצטמצם לאורך השנים.
"בדומה לכך, ברוב המדינות בעולם הליך לתיקון חוקה מאוד מורכב ונועד להבטיח שקילה ודיון משמעותי והסכמה רחבה. בין היתר דרישות לאישור ברוב מאוד גבוה, אישור במשאל עם או אשרור התיקון לאחר בחירות חדשות".
היו"ר ח"כ רוטמן: "האם חוקי היסוד היום הם חוקה? חוק יסוד כמו שאנחנו עושים יש דרך מסוימת לתקנו? אם עכשיו תוגש עתירה נגד סעיף מסוים בחוק יסוד השפיטה, מהי עמדת הכנסת לבית המשפט? לבימ״ש יש סמכות לבטלו?
"הבהרתי שחוקי היסוד היום אינם חוקה ואין פרוצדורה מיוחדת למרביתם לחוקקם ועדיין באופן עקבי עמדת הכנסת לבימ״ש העליון היא שגם אם חוק היסוד עבר כשיש 3 ח״כים במליאה וכותרת החוק היא חוק יסוד, נניח חוק יסוד השפיטה עובר ברוב רגיל, שלבית המשפט אין מקור סמכות לפסול אותו. האם זה תיאור נכון של המצב העובדתי להיום?"
היועמ"ש עו"ד בליי: "לא חושב שזו חוקה שלמה, יש בחוקים היבטים חוקתיים. השאלה היא איך ראוי לעצב את ההסדר.
"התיאור שהצגת לא שלם. מה שחסר הוא שזו אכן הייתה עמדת הכנסת אך בית המשפט פסק שיש במקרים מסוימים סמכות. השאלה אינה מה עמדת הכנסת אלא מה ההלכה במדינת ישראל. כיועמ"ש לוועדה המייעץ לה מחובתי להבהיר לה שגם אם הכנסת לא מסכימה לכך, בית המשפט קבע משהו אחר".
עוד אמר: "אנחנו סבורים שראוי כחלק מההסדר לשלילת הביקורת השיפוטית על חקיקת היסוד לכלול את הצד השני של המטבע – קביעת הליך מורכב יותר מהליך חקיקה של חוק רגיל, כמו במדינות אחרת, כדי לוודא שיש עליו הסכמה רחבה ושקילה משמעותית.
"פן שני הוא הוספת הוראה בדבר הנושאים בהם עוסקים חוקי יסוד. לא נושאים ספציפיים אלא כמו שהוצע בתזכירים לאורך השנים – המסגרת הכללית - סדרי משטר, מוסדות המדינה, עקרונות היסוד של המדינה וזכויות אדם.
"הנוסח הזה משאיר בידי הכנסת חופש פעולה נרחב בקביעת תכני חוקי היסוד אך מגביל את היכולת לעשות שימוש לרעה בחסינות המוקנית לחוקי יסוד עבור חוקים שאינם מתאימים.
"היבט נוסף - בתזכירי עבר הוצע לקבוע הוראה שחוק לא יסתור הוראת חוק יסוד. בנוסח המוצע אין אמירה מפורשת על עליונות חוקי היסוד אך יש אמירה שבית המשפט העליון לא יוכל לתת פס״ד או החלטה אחרת שמשנה חוק, מבטלת חוק או מגבילה את תוקפו אלא אם כל השופטים יסכימו שהחוק סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד. אנחנו מציעים להוסיף לנוסח אמירה פוזיטיבית המבססת את מעמדם של כל חוקי היסוד ביחס לחקיקה רגילה.
בנושא הביקורת השיפוטית על הליך החקיקה – אנחנו מציעים להתיר את הביקורת על ההליך - גם בהקשר זה היו תזכירים שדיברו על כך שחוסר היכולת לבקר את חוקי היסוד לא תחול על ביקורת הליכית הנוגעת לפגם בהליך חקיקתו של חוק היסוד".

היו"ר ח"כ רוטמן: "אני סבור שלכנסת מגיע מעמד שהיה לה עד פסק דין בעניין המזרחי וקיים במדינות אחרות במשטר פרלמנטרי - מחוקק כל יכול. היא יכולה לחוקק מה שהיא רוצה ולא צריכה להיות עליה ביקורת אלא אם היא בוחרת להעניק את הכוח הזה למישהו. יש ביקורת מוצדקת עלינו שאנחנו כן מעניקים כוח לבית המשפט לבטל חוק רגיל על בסיס חוק יסוד. אלמלא הצורך להתפשר עם האופוזיציה, יכול להיות שהייתי הולך על המודל הבריטי וקובע שבית המשפט לא יכול לפסול כל חוק.
"אני מסכים שאפשר לייחד הליך מסוים לחקיקת חוקי יסוד אך לא בצורה שלמה במסגרת חוק יסוד השפיטה שעוסק בהגבלת סמכות בית המשפט לפסול חוקים ולא עוסק בעבודת הכנסת.
"הכנסת היום, כשהיא באה לחוקק חוק יסוד, כפי שכתבה רות גביזון בספרה וכפי שאמרתי בחקיקת חוק הלאום, יש עסקה לא כתובה בין בית המשפט לבין הכנסת או צריכה להיות - אנחנו נחוקק ואתם תכבדו זאת. הצהרתם אמונים למדינת ישראל ולחוקיה אז תהיו נאמנים. מה שקרה לאורך השנים הוא שזה לא היה מחייב ובית המשפט אפילו את הבסיס של - כתבתם חוק והוא בתוקף, ואפרש אותו בנאמנות, אקרא ואעשה מה שכתבתם - שני החלקים בללו שאמורים להיות בכיבוד בין הרשויות הופרו פעם אחר פעם ע"י בית המשפט. אם יום אחד נחיה במדינה שחוקיה יסתרו את האמנה הבסיסית של חיינו בית המשפט לא יעזור לנו. מדי פעם אומרים שאני פועל באופן מנוגד לעקרונות יסוד השיטה ואני בודק ומוצא שאני פועל בדיוק לפיהם. לכן, הן ברמת התוכן, שכן אני לא חושב שיש מי שיכול לבחון את תוכנם, והן ברמת הנושאים והמבנה חלק מהמגבלות מזיקות ובחלקן אין צורך.
"את ההגנות לגבי באיזה עניין פוסלים חוק ייתכן שיש לייחד פרוצדורה מיוחדת אך לא בטוח שהעיתוי הוא עכשיו אלא בחיקוק חוק יסוד החקיקה שיחוקק כשבית המשפט העליון יכבד את הכנסת ואת חוקי היסוד ואת הכתוב בחוק.
"ההיסטוריה היא הדבר החשוב ביותר. אלמלא ההיסטוריה וחוסר הביטחון האדיר שהעם ונבחריו מחזיקים ביכולת בית המשפט לקרוא חוק ולכבד את שכתוב בו התיקון לא היה נדרש".
היועמ"ש עו"ד בליי: "אני מנסה להבין את תפיסת המציע לגבי מעמד חוקי היסוד. אתה אומר שאתה רוצה לחסן אותם מפני ביקורת שיפוטית אבל לא להבחין ביניהם לבין החוקים האחרים בשאר ההיבטים. מה לשיטתך מעמד חוקי היסוד אחרי שעובר התיקון שלך לחוק-יסוד: השפיטה?"
רוטמן: "אם הכנסת חושבת שמה שתחת הכותרת חוק יסוד מתאים לקבל את ההגנה מפני ביקורת חוקתית/עליונות נורמטיבית/שריון- זה מה שיתאים. זו עמדת הנשיא שמגר בפסק דין בנק המזרחי שהרוב שם ביטא את העמדה הזו והעובדה שאנחנו 30 שנה אחרי פסק דין בנק המזרחי ויש המתקיפים אותי על מה שהיה אמור להיות המובן אליו שהכוח הריבוני מופקד בידי המחוקק כל יכול, שאני צריך להגן על העמדה הזו כאילו היא דבר משונה רק מראה למה צריך להגן עליה".

תאריך:  08/02/2023   |   עודכן:  08/02/2023
+טירוף הרפורמה
14:11 08/02/23  |  יוסי דר   |   לרשימה המלאה

המחטף הוא לא רק בכך שלוין ורוטמן מבקשים להעביר את הרפורמה תוך אפס זמן, אלא גם בכך שהם מסרבים להבין שמהלך כבד משקל שכזה זקוק גם למראית עין של שיקול דעת. אין אדם רציני שיקבל מהלך גורלי שכזה, שעל פני משדר מחטף הרפתקני, וזאת - ללא קשר לתוכנו

רוטמן ולוין. מהלך מסוכן [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+הרפורמה במערכת המשפט - טרף לאלימות השמאל
11:27 08/02/23  |  מרדכי ליפמן   |   לרשימה המלאה

בשבועות האחרונים, הפך העימות סביב הרפורמה במערכת המשפט, למאבק איתנים בין השמאל והימין  ▪  השמאל עט על הנושא הזה כמוצאי שלל רב  ▪  מדוע? משום שאין לו כל נושא אחר, ברמה האידיאולוגית, לתדלק בו את שנאתו הבוערת לימין, מדורי דורות

חיות. מחריפה את המצב [צילום: שיר תורם/פלאש 90]
+ההצבעה על הרפורמה המשפטית נדחתה לשבוע הבא
10:35 08/02/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

עם תחילת הדיון הוצאו חברי אופוזיציה שהתקוממו על ההאצת ההליכים  ▪  ח"כ קריב: ם עידן השופטים העצמאיים בישראל  ▪  מרב מיכאלי: "אתם באים עם D-9 בספידים"  ▪  לפיד כתב עם תום הדיון: "שיבשנו את לוחות הזמנים של הקואליציה הדורסנית"

היו"ר רוטמן. "אין מקום לשיח" [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+הקואליציה - העסקה השנייה
08:33 08/02/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

אני חושש, בלי ששמעתי על כך דבר, שלוין הבהיר לביבי כי אם לא יניח לו להרוס את בית המשפט העליון הוא יתפטר מיד  ▪  זה עלול להחזיר את ביבי למקומו הראוי מלשכת ראש הממשלה אל ספסל הנאשמים

נתניהו לוין. לא נפרדים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+עכשיו הזמן לחזאים המתחזים
07:13 08/02/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

החזאים המתחזים, שיכורי הכח, בטוחים שנולדו לקיים את העולם בהבל פיהם ובעצם נוכחותם על האדמה מדבררים עננות קיצונית, גשם הרסני, ברקים מסוכנים, רעמים מחרישי אוזניים

יש מקום לכולם [צילום: מתוך השידור החי של ההפגנה]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוטמן: "לכנסת מגיע מעמד מחוקק כל יכול, כפי שהיה לה עד פס"ד המזרחי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
דן מרגלית
מה אירע למנדלבליט בדרך אל מצולות הים? ומדוע לא דחק להעמיד את נתניהו לדין ולנהל את משפטו בקצב הוגן כלפיו, אבל גם ביעילות?
דן מרגלית
על הרצוג להודיע קבל עם ועולם כי ביבי חיבל בסיכוי למנוע משבר חוקתי    זה המזער הנדרש מהרצוג בהנחה כי ניחן, כאמור, ביושרה, אינטגריטי
איציק וולף, עידן יוסף
סערה במליאת הכנסת בדיון הלילי    סגן יו"ר הכנסת הורה לסדרנים להוריד בכוח את ח"כ כסיף מן הדוכן לאחר שקרא למרי אזרחי במסגרת החוק    ח"כ אלמוג כהן שרק לעבר כסיף וקרא לו קריאות בערבית והתלונן בפני היו"ר על ביזוי הכנסת לאחר שכסיף הגיב וכינה אותו 'בן זונה'
איציק וולף
עו"ד גור בליי, היועץ המשפטי של ועדת החוקה, הגיש חוות דעת ולפיה על חברי הכנסת להסדיר את מעמד חוקי היסוד במקביל להצעה למניעת ביקורת שיפוטית עליהם - על-מנת שלא ייעשה שימוש לרעה בהליך החקיקה    "אין מניעה המגבילה אפשרות של רוב רגעי לכלול בחוק יסוד תכנים הפוגעים ב'כללי המשחק'"
ד"ר עדי ירדן
כאשר אהרן ברק השווה את הרפורמה הדמוקרטית במערכת המשפט למהפכה של טנקים והציע להעמידו מול כיתת יורים, הוא למעשה נתן לגיטימציה לשיח אלים ביותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il