ח"כ קריב: "יש טעמים כבדים המצדיקים הליך שימוע בפורום כזה או אחר. יש טעמים כבדים המצדיקים את ההימנעות מהמהלך הזה כפי שהיה ב-75 שנות המדינה. מה שברור הוא שההצעה שמוצעת גרועה מאוד. יש להסירה ולהסתפק בתקופת ניסיון בשימוע שנקבע הוועדה לבחירת שופטים. הסוגיה של השימוע לא נכללה בהצעת החוק המקורית ולכן חוות דעת הייעוץ המשפטי שנמסרה לנו שבוע לאחר תחילת הדיונים לא כוללת התייחסות אליה. אשקול טענת נושא חדש בעניין זה.
"הסנאט מאשר את מינוי השרים בפרוצדורה שלא כמו בכנסת, אלא שימוע לחבר הקבינט ואתה מביא פה שימוע מקוטע רק לשופטי בית המשפט העליון. למה שלא נעשה שימוע לשגרירים במדינות המרכזיות, ועוד כמה מינויים מרכזיים. אי-אפשר להתעלם מהעובדה שאתם מבקשים לקחת את מוסד השימוע שאין לו כרגע מקום בתרבות הפרלמנטרית שלנו, לא לעשות לו טיפול ולחשוב על איזה גורמים יופעל אלא רוצים לעשות זאת על מינויים שעוברים פרוצדורה שאינה רק הצבעה. אתם מביאים יצור כלאיים, שלא במסגרת רפורמה כוללת לאישור מינויים. אנחנו רוצים לתת לגורם שאין לו אחריות למינוי, חברי ועדת החוקה לא אלו שצריכים לתת את הדין וחשבון בפני בית המשפט עליון שכן הם אינם ממנים. בניגוד למה שהיה עד לפני שנתיים יש היום שימוע פומבי למועמדים לעליון והוא מתנהל כדרכם של כל השימועים בעולם ע"י מי שממנה. זה נושא דרמטי, אל תעשה את זה על הדרך. אבקש לקבל חוות דעת כתובה בנושא לפני שנמצה את הדיון בסוגיה ונתונים של מחקר משווה באיזה מהדמוקרטיות בעולם המערבי יש הליך שימוע פומבי ובאילו הוא מתבצע בפני פורום שאינו הפורום הבוחר".
לדבריו,
"יש טעם לפגם שאתה מבקש לקבוע שיו"ר ועדת חוקה יהיה חבר סטטוטורי בוועדה והוא גם זה שעומד בראש השימוע. יש פה יצירת יש מאין שאף יו"ר ועדה אחר אינו נהנה ממנו. זה נראה קצת מוזר שיש פה עליהום על הליך מינוי השופטים ואנחנו מגיעים למצב של חטוף מכל הבא ליד כך שהצעתך נראית כמו גרוטיאדה".
ח"כ מילביצקי: "נושא השימוע משמעותי מאוד. מועמד שלא מוכן ולא יודע להתייצב בפני ח"כים כדי לענות על שאלות על מהותו ומועמדותו אינו ראוי וטוב שלא יהיה שופט ולו מהסיבה הזו במנותק מכל מה שעשה בחייו. המצב היום של מינוי שופטים הוא שיש נתק מוחלט וזו גם ההרגשה בציבור, בחוסר הגיוון שיש בגוף הזה. זה גוף שלאף אחד אסור לגעת בו והם יודעים הכי טוב מכולם מי ראוי להיות שופט. הפוליטיזציה קיימת גם היום רק שמי שעושה אותה הם השופטים. השימוע יגביר משמעותית את האמון בשופטים".
ח"כ
יוליה מלינובסקי (
ישראל ביתנו): "לשכת עוה"ד לא צריכה להיות מיוצגת כפי שהיא עכשיו, אולי בעמדת משקיף, כך שתביע את עמדתה המקצועית. אני מניחה על השולחן הצעה – שבמקום נציגי לשכת עוה"ד יהיו נציגי האקדמיה ברוטציה של שנה. דיקנים של הפקולטות למשפטים שיכהנו. זה יעשה את השינוי כי הם מתחלפים והם בעלי מקצוע, לא פוליטיקאים ולא עורכי דין.
"אני רוצה להוריד את המסכות. מה שמונח על השולחן בין היתר הוא חזרתו של
אריה דרעי להיות שר. בסתיו אמורה השופטת חיות לפרוש לפנסיה ומי שימונה ידון בערעורים למשפטו של נתניהו וזה מה שעומד מאחורי הדברים.
"כולכם מדברים על עליון אבל אותי הרבה יותר מעניין בית המשפט לתעבורה. אני לא רוצה שחבר מרכז ליכוד מקושר ידאג שבתו תכהן בבית המשפט לתעבורה או משפחה. במקרים כאלו יופעל לחץ על הפוליטיקאים ויש דילמה - ייתכן שבתו חמודה ומתאימה ותהיה אחלה שופטת אבל הספק יישאר תמיד אם מונתה בשל טיבה או בשל אביה המקושר. תחשבו על ערכאות של תעבורה, משפחה תביעות קטנות ועוד שם רוב הציבור פוגש את השופטים.
"יש להגדיר מה מתאים לחוק יסוד, מה מגדיר אותו, לדוגמה אם ייאמר שמי שעלה לישראל אחרי 1989 לא רשאי להצביע וייכתב על שמו חוק יסוד – בית המשפט לא יוכל להתערב כי כתוב שזה חוק יסוד. כך גם אם ייכתב שרק מי שחילוני יחויב בשירות בצה"ל. אני מורידה מסכה מהסעיף הזה – הוא נועד להחזיר את אריה דרעי להיות שר כי יש כבר הצעת החוק שתעלה בשבוע הבא עם כותרת חוק יסוד שאם הממשלה ממנה מישהו לא תהיה ביקורת שיפוטית. בקצב הזה הממשלה תוכל למנות רוצח ואי אפשר יהיה להתווכח עם זה. זו לא רפורמה אלא מהלך להציל שני אנשים- נתניהו ודרעי. תשאלו עצמכם בלב אם הייתם מעבירים מהלך כזה באופוזיציה".
היו"ר ח"כ רוטמן: "בוודאי שכן. כתיבתי עוד לפני הכנסת עוסקת בכך לפני ואחרי הכנסת".
ח"כ בליאק: "הוועדה לבחירת שופטים שאתם הופכים לחותמת גומי של הממשלה והקואליציה, אנחנו מבינים שמטרת המהלך היא לא לתת לגלגל להשלים את סיבובו אלא לבצר את השלטון הנוכחי ולא לתת לאופוזיציה לנצח אתכם בבחירות הבאות".
לשאלת ח"כ בן ארי האם מדובר בשימוע כפול בכנסת ובוועדה לבחירת שופטים, השיב היו"ר: אמליץ שלדיון השימוע בוועדת חוקה יוזמנו חברי הוועדה למינוי שופטים והם רשאים כוועדה לעשות כרצונם".
ח"כ בן ארי: "ואותם ח"כים שלא תמיד יודעים משהו על מערכת המשפט יאמרו דברם בעוד היה לך חשוב להוציא את לשכת עוה"ד שדווקא מבינים את
העולם הזה. לקחת את יו"ר לשכת עוה"ד והיו"ר לפניו שגם הוא הסתבך בפלילים ולהכתים את כולם שלא בצדק כי יש שם אנשים מצוינים. הסמכות של לבחור שופטים לא סתם הייתה בוועדה לבחירת שופטים. אתה יכול לתקן את זה אבל באיזו סמכות אתה מביא את השימוע לכנסת? אתה צריך לחשוב על יו"ר ועדת החוקה הבא ולא על
שמחה רוטמן שכתב גם ספרים. אתה צריך לנתק את הכנסת מבחירת הנציגים שיבחרו בוועדה".
ח"כ נעמה לזימי (העבודה): "מלכתחילה נעשה פה מהלך בזק מכוון שמכתים גם את רעיון השימוע של שופטים כי כל השיח הוא שצד אחד שם את מערכת המשפט תחת סימן שאלה, כחשודים, לא כי הם אומרים שאין מה לתקן במערכת אלא כדי לומר שהם צריכים להיבחן עי השלטון והשררה. איזונים ובלמים הם לא שם קוד לממלכתיות אלא שם קוד על לבלימת כוח יתר מופרז שיש לבלום אותו בכל מערכת דמוקרטית ואתם חוטאים עמוקות לציבור באמירה שהפתק שלו מייצג את הכל. בסופו של דבר מערכת המשפט לא תמיד היטיבה עם אוכלוסיות מוחלשות אבל היא תמיד הייתה קו ההגנה האחרון שלהן".
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד): "הרי גם אתם בהצעתכם מפחיתים מכוחה של הכנסת. הוספת נציג האופוזיציה היא פסאדה כאילו כוחה עולה. אתם שבים ומעלים את יכולת הממשלה לשלוט. האמנתי שגם אתה חושב שיש מקום לשלוש רשויות בישראל ולא ברור איך זה מתיישב.
"אני שומעת את עמדות הקואליציה שאומרות מי זה הנגיד שמעז לחוות דעתו בעניינים כלכליים ומי זו היועמ"שית שמעזה לחוות דעה משפטית. האם אתה חושב שבשימוע שכזה יבואו אנשים רציניים שאתה רוצה לראות במערכת המשפט? שהדין הוא היחיד שמנחה אותם כשיעטו את הגלימה?"
ח"כ סגלוביץ': "יש להתחיל באמירה ששופטי ישראל מקצוענים ומצוינים ועושים הכל להוציא צדק תחת ידיהם כי זה לא מה ששומעים במליאת הכנסת והתבשרנו שח"כ אמסלם יתמנה לשר במשרד המשפטים ונוכל לשמוע את השתלחותו. מה שמאפיין את הממשלה הזו הוא להסתכל על מה שעשה מישהו אחר ולומר שאינו טוב. המהלך של שימוע בוועדה לבחירת שופטים נכון ויש לתת לו זמן לראות אותותיו. זה מקום שקוף וברור".
ח"כ דבי ביטון (יש עתיד): "המילה שימוע אומרת כל מה שאתם רוצים ברפורמה: עובד ומעסיק. שליטה מלאה של פוליטיקאים על שדות שלא צריכה להיות להם נגיעה בהם. יש מקום לחשוב על הרכב הוועדה שיהיו בה אנשי אקדמיה".
רוטמן: "שימוע לא בפני הגוף המחליט קיים בהרבה מדינות. אני מוחה על הטענות על טיבם הירוד על חברי הכנסת, הח"כים בישראל הם ברמה גבוהה מאוד ודווקא לאור טענות- שימוע בוועדה בה הרוב הדמוקרטי יהיה מכריע בבחירת שופטי, שבה יש נציגות של האופוזיציה- יוכל לבצע את התהליך בעיקר בוועדה כמו זו שיש בה חלק ניכר של חברי האופוזיציה. שימוע בפני ועדת החוקה יטייב את ההליך וישמור עלינו מפני מינויים לא ראויים כי זו שיטה שמעורבים בה נציגי ציבור מכל הגוונים.
"הסיבה שבחרתי מודל זה של שימוע דומה לסיבה שבחרתי את מודל ההתגברות.
בניגוד לטענות החוזרות והנשנות על חוסר רצון בהידברות, כל אחת מההצעות שבחרתי השתדלתי לבחור כאלו שחברי אופוזיציה בולטים עמדו מאחוריהן. מאחורי הצעת השימוע הזו עמדו בעבר אלקין ולוין וקיוויתי שעל הצעת החוק יהיו חתומים גם ח"כים מהאופוזיציה. ריככתי את ההצעה של אלקין שכללה הצבעה שלא ברור מה היה משמעותה כי ההצעה לא כללה איסור על הוועדה לבחירת שופטים לדון במועמד שלא עבר הצבעה בוועדת החוקה".
ח"כ
עופר כסיף (
חד"ש תע"ל): "אמרת שהדיון על השימוע הוא השלמה למה שעשינו עד כה ולכן אתה מודה שזה מכלול. חשוב לומר שוב – המכלול כולל השימוע וחוקי היסוד מבטל לא את הפרדת הרשויות אלא מבטל את הרשויות".