X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נכון שלמדינות יש אינטרסים, אבל אינטרסים מדיניים ללא אתיקה הופכים את בני האדם לעובדות שאפשר למחוק ומי כמונו, היהודים, יודעים זאת
▪  ▪  ▪
גנרל דיויד פטראוס [צילום: AP]
יש להודות אולי לגנרל דיוויד פטראוס, על שהבהיר לממשל בוושינגטון ולזה שבירושלים כי האמון ושיתוף הפעולה של הערבים חשובים לארה"ב יותר מן הברית עם ישראל. סוף סוף לכולם ברור, שאין מדובר עוד בידידות המופלאה בין המעצמה האמריקנית ובין ישראל הקטנה

כותרת הידיעה שהופיעה לפני שבוע - "גנרל אמריקני: ישראל מסכנת את מעמדנו", הזכירה לי מסמכים שקראתי לאחרונה בארכיון הלאומי הבריטי העוסקים בתקופת המנדט, או בשמה הנכון יותר - תקופת הכיבוש הבריטי. במסמכים רבים נאמר ברמז או במפורש, שהאינטרס הבריטי אינו בקיום כתב המנדט ובמימושו. סיפוק צרכיהם ומאוויהם הלאומיים של כמה מאות אלפי יהודים אשר חיו בפלשתינה או אפילו כמה מיליוני הפליטים היהודים שראו בה מקום מקלט, בהתאם להבטחה שעל פיה ובזכותה קיבלה בריטניה את השליטה באיזור, פשוט לא הצדיק את אובדן האמון מצד הערבים ושיתוף הפעולה שלהם עמה. ואכן, משפנתה בריטניה לדאוג לאינטרסים שלה, שוב לא הייתה לה הזכות להחזיק במנדט, אלה היו ימי שקיעתה של האימפריה הבריטית.
יש להודות אולי למפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, הגנרל דיוויד פטראוס, על שהבהיר לממשל בוושינגטון ולזה שבירושלים כי האמון ושיתוף הפעולה של הערבים חשובים לארה"ב יותר מן הברית עם ישראל וכן - מקיומה של מדינת ישראל. סוף סוף לכולם ברור, שאין מדובר עוד בידידות המופלאה בין המעצמה האמריקנית ובין ישראל הקטנה, אלא באינטרסים ותו לא. ומשאין ארה"ב דואגת אלא לאינטרסים שלה, ועל אחת כמה וכמה משהאינטרסים שלה מצויים בחיק העולם הערבי, המצהיר על שאיפתו למחוק את מדינת ישראל מהמפה - שוב אין לה הזכות לתווך בין ישראל ובין הערבים.
אומרים כי למדינות אין ידידים - רק אינטרסים, ולפיכך השיקולים המנחים מדינאים ודיפלומטים אינם נגזרים מעקרונות המוסר והאתיקה. בכל זאת, בשבועות האחרונים שידר ה-BBC את "להשיג את שלנו" (Getting our way) - סדרה בת שלושה פרקים על הדיפלומטיה הבריטית ב-500 השנה האחרונות, המבוססת על זכרונותיו של סר כריסטופר מאייר, מי שהיה שגריר בריטניה בארה"ב. הפרק האחרון בסדרה, "ערכים" ׁׁׁ(Values), עוסק ב"מדיניות חוץ אתית", הווה אומר, בבעייתיות שבניהול מדיניות החוץ של בריטניה על-פי אמות מידה אתיות - ובכישלונה בכך. הדרישה לקיומה של מערכת יחסים "אחרת", לדיפלומטיה "אחרת" בין מדינות עלתה בעקבות מרחץ הדמים במלחמת העולם הראשונה,והסרט בחן אם אכן הדיפלומטיה הבריטית היא "אתית"..
אחת הדוגמאות שהובאו להמחשת הבעייתיות של נקיטת עמדה אתית המנוגדת לצרכי הדיפלומטיה, היא אפיזודה מן המאה ה-19: כשבולגריה מרדה באימפריה העותומנית, השגריר הבריטי בקונסטנטינופול היה נתון במכבש שבין "ריאל פוליטיק" ובין ערכים, עד שפוטר לאחר שהראה שעמדה מוסרית נוגדת את האינטרסים הלאומיים של בריטניה. 50 שנה לאחר מכן - הכרזות על "דיפלומטיה חדשה" ושיתוף פעולה בינלאומי אלטרואיסטי הסתכמו בניסיונה של בריטניה לשחד את מוסוליני בשליטה איטלקית בחבש (היום אתיופיה), על חשבון שלטונו של הקיסר היילה סלאסי, מי שנחשב צאצא ישיר של מלכת שבא ושלמה המלך, אשר נאלץ להימלט לגלות בירושלים וממנה - לבריטניה. על הפקרתם של היוונים - בעלי בריתה של בריטניה - לטבח לאחר מלחמת העולם הראשונה, או על מכירת החיסול של צ'כיה להיטלר והסכם מינכן, לא סופר באותו פרק. גם לא על הבגידה בכתב המנדט.
באופן דומה לא אחת השתמש הממשל האמריקני ברטוריקה אתית, שנועדה להטעות את הציבור, לצורך קידום אינטרס שלא תאם את הבחירה האתית. בעת שבריטניה בגדה בבעלי בריתה היוונים, סובבה ארה"ב את גבה לאחריותה הרשמית להקמת הרפובליקה הארמנית. אחר כך הייתה הבגידה בדרום וייטנאם, וזהו אינו סוף הרשימה.
ארה"ב אינה מחוייבת לקיומה של מדינת ישראל יותר משבריטניה הייתה מחוייבת להקמתו של הבית הלאומי ליהודים. הרטוריקה של הכרזת בלפור שירתה את הבריטים עד נקודה מסויימת, והרטוריקה של המחוייבות לביטחונה של "הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון" שירתה את האינטרסים של ארה"ב. ויש לזכור כי לא "חבר הלאומים" שלאחר מלחמת העולם הראשונה ולא "האומות המאוחדות" שלאחר מלחמת העולם השנייה הצליחו לבסס מערכת יחסים אתית בין מדינות.
מה עניין יש לי ב"אתיקה" בין מדינות ולמה העדרה חשוב?
תנועה אומנם מורכבת מנקודות, כמו שהחיים מורכבים מעובדות ויחסים בין פרטים מורכבים מאינטרסים. אבל גם אם שכלנו אינו מסוגל לתפוס את התנועה השלמה אלא רק את נקודות העמידה, נקודות אלה אין בהן כדי לייצר תנועה, כמו שאין באוסף של עובדות לכשעצמו כדי ליצור משמעות או להעניק משמעות אלא רק לקבל משמעות, וכמו שאינטרסים נטולי אתיקה הופכים את הפרטים לעובדות שאפשר למחוק.
לפני קצת יותר מ-60 שנה נמחקו 6 מיליון "עובדות" יהודיות מרשימות הגסטפו, כי הם לא היו על מפת האינטרסים של המעצמות. גם לא של ארה"ב.

תאריך:  26/03/2010   |   עודכן:  26/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ימי שקיעה
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד אכן כל מילה נכונה ל"ת
ירדנה  |  27/03/10 07:46
2
מוסר לא מוגבל ליהודים בלבד
אלטע קאקער  |  27/03/10 08:17
3
הגנרל התקשר לאהוד ברק והכחיש
מה שיוחס לו.  |  27/03/10 08:39
4
גנרלים לא מספיק חכמים לפוליטיק ל"ת
dodel  |  27/03/10 09:18
5
מאמר חשוב שלא תמצא בעתון הארץ ל"ת
בן מנחם  |  27/03/10 11:46
6
שקיעתה של האימפריה
אבירם פוליטי  |  28/03/10 12:24
7
שקיעתה של האימפריה
אבירם פוליטי  |  28/03/10 12:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה דן
ארץ ישראל אינה סוג של פארק שעשועים היסטורי של סנטימנטליות וזכרונות רומנטיים נוסח הוליווד    היא מצוייה בַּליבה של התודעה היהודית
אורנה רב -הון
אכילת הביצה אמורה לתת לנו כוח להסיר את העקשנות מאופיינו. בדרך כלל, כל דבר שמתבשל בחום, נעשה רך יותר, חוץ מביצה. הביצה מתקשה, ולכן היא מסמלת את האגו שלנו
עמוס גורן
"מתי היית בפעם האחרונה בעין-חרוד?", שאל מוטי את אשתו    "עין-חרוד? מה יש בעין-חרוד?", תהתה    "איציק וברברה סיפרו לי שיש שם מקום שנקרא Valley Bar. הם היו לפני שבוע ומאוד נהנו"
ראובן לייב
אין לך סיפור דרמטי ורב-ניגודים יותר מהגדת יציאת מצרים: סבל היהודים בשלטונו של פרעה, עלייתו של משה, שחרור העם היהודי, ההצלה בים סוף - כל המעשים האלה מסופרים בדרמטיות רבה בתנ"ך עצמו וניתנים לדרמטיזציה בימתית מופלאה. אין פלא, אפוא, שרב הוא מספר היצירות האמנותיות על סיפור יציאת מצרים
איציק סיבוש
האם מנסה הממשל האמריקני להפוך את ראש ממשלת ישראל לפקיד-על המבלה את זמנו באישור מסמכי בנייה של פקידי הרשויות למיניהם? האם זוהי הגשמת הדמוקרטיה, ביזור הסמכויות והממשל התקין?
רשימות נוספות
לצאת מגטו הקולקטיב הנשי (ג)  /  יוסף אורן
ההודנה של הוורמאכט  /  יובל ברנדשטטר
האח הגדול של התרבות  /  בועז ארד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il