ועדת החינוך, התרבות והספורט התכנסה (יום ד', 22.2.23) לדיון בנושא שעות אולפן ל-55,000 תלמידים עולים במערכת החינוך. כ-12,000 מהם עלו לישראל מתחילת שנת הלימודים תשפ"ב. בדיון התברר כי במשרד החינוך יש תקן אחד בלבד שנועד לאכוף את שעות התקן להוראת השפה אותם מקבלים ילדי העולים. יו"ר הוועדה ח"כ
יוסף טייב: "זה לא מספיק."
חוקרת מרכז המחקר והמידע של הכנסת אתי ויסבלאי הציגה נתונים: מבין התלמידים העולים, כ-60% הם תלמידי החינוך הממלכתי, 28% תלמידי החינוך הממלכתי-דתי, ו-12.5% תלמידי החינוך החרדי. כל מוסד חינוך מקבל שעות תקן להוראת עברית כשפה שנייה, בהתאם למספר התלמידים הלומדים בו ונדרש להקצות לשם כך את אחד מהמורים בביה"ס, שקיבל הכשרה. בשנת הלימודים האחרונה 1,278 מוסדות לימוד קיבלו שעות תקן. עוד הוצגו נתונים על נשירה ועל זכאות לבגרות של תלמידים עולים ומהם עולה כי שיעורם עדיין גבוה ביחס לתלמידים בחינוך העברי.
מערכת החינוך - גורם משמעותי ביותר בקליטתם של תלמידים עולים
יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב: "מערכת החינוך היא גורם משמעותי ביותר בקליטתם של תלמידים עולים במגוון היבטים: רכישת שפה, השתלבות חברתית ותרבותי ומשפיעה גם על הוריהם. הוועדה מציעה לתת שעות תקן לתלמידים עולים לפי שנת לימודים, ולא לפי שנה קלנדרית, שהרי מי שהצטרף לשנת הלימודים בדצמבר, כבר איבד שלושה חודשים של לימוד שפה, שלא יחזרו."
מנהלת אגף קליטת תלמידים עולים במשרד החינוך טירה גלינויר: "אנחנו רואים עוגן במערכת החינוך עבור התלמידים עולים חדשים וגם עבור הוריהם. כיום יש 3,000 מורים שעברו הכשרה של הוראת השפה העברית כשפה שנייה."
ממונה לימודי עברית במשרד העלייה והקליטה אורלי נעים: "אנחנו משלימים את העשייה של משרד החינוך מול תלמידים עולים חדשים, למשל בפעילות קיץ של שלושה שבועות. יש לנו שתי תוכניות מובילות: האחת "פלא" (תגבור לימודי בחטיבה ובתיכון) שמתוקצבת ב-19 מיליון ש"ח ונותנת מענה ל 3,200 תלמידים ומתוכם 600 במגזר חרדי. השנייה היא תוכנית יעל שנותנת מענה לתלמידים עולים בבתי הספר היסודי ומתוקצבת ב-19 מיליון ש"ח ונותנת מענה ל-2,000 תלמידים."
נציג לובי המיליון מרדכי אסקין: "לישראל הגיעו 70,000 עולים בשנה האחרונה וככל הנראה בשנה הבאה יהיה מספר דומה ולא נעשתה כל עבודה. ההזנחה של מצב החירום היא עוול."
ראש עיריית אילת לשעבר מאיר יצחק הלוי: "כשהוצאתי את תוכנית עיר ללא אלימות ב-2004 נחשפנו לפוטנציאל המאתגר הקשור לקליטת בני נוער עם בעיות שפה. צריך להרים את הנושא הזה מדרגה נוספת ולייצר העצמה אצל ילדי העולים האלה. ראיה בית ספרית בלבד מקטינה את איכות הטיפול ולכן צריך לראות את זה כבעיה הוליסטית."
היו"ר טייב סיכם: "הוועדה מבקשת לשקול סל ממשיך לתלמידים עולים, לשנה השנייה והשלישית לעלייה. אני תמה איך ישנו רק תקן אחד לפיקוח על שעות התקן להוראת השפה ומבקש לשקול איך מוסיפים תקנים. מושקע שם 123 מיליון ש"ח לטובת תלמידי עולים."