רכבת ישראל מציעה תיקון לפקודת הרכבות שיפחית את תנאי הסף למועמדים להיות פקחי רכבות נוסעים. לדעת רכבת ישראל כמו גם לדעת מנהל המסילה, גם בלא תנאי הסף המחמירים הקיימים בדרישות ההשכלה הנדרשת, יש בהליך הכשרת מועמדים כדי להבטיח איכות מספקת של הבקרים. זאת ברקע העובדה שלפי התקינה והכללים האירופים אין חובה להציב בקר ברכבת נוסעים.
על-פי דיווחי רכבת ישראל, קיים מחסור משמעותי בבקרי רכבות נוסעים, כאשר מדי יום חסרים כ-30 בקרים להפעלת רכבות במקומות בהם הם נדרשים. זאת, בשל דרישות הסף המעודכנות לקבלה להכשרה שנקבעו לפני מספר שנים, אשר הביאו לירידה בביקוש לתפקיד. בנוסף, פקחים רבים שאין להם תעודת בגרות, שלא לדבר על השכלה גבוהה, והחלו את עבודתם קודם שעודכנו תנאי הסף עובדים בהצלחה כבקרים.
התיקון המוצע יפחית את תנאי הסף על-ידי הוספת "סיום 12 שנות לימוד" במקום הדרישות הקיימות כיום לתעודת בגרות, תעודת טכנאי מוסמך, תעודת מהנדס או תואר ראשון. התיקון יאפשר גיוס של יותר מועמדים, במיוחד צעירים ללא הכשרה מקצועית, לעבור הכשרה להבטחת איכות מספקת של בקרים. המועמדים יעברו מבחנים ומבדקים, ובתום ההכשרה הם יידרשו להוכיח את הידע והמיומנות שלהם באמצעות מבחנים עיוניים ומעשיים.
המאסדר סבור כי דרישות החינוך הנוכחיות מטילות אסדרה מיותרת, והתיקון המוצע יעניק שירות רחב וגמיש יותר לרווחת משתמשי הרכבת מבלי לפגוע ברמת המקצועיות ואיכות הבקרה.
באגף בכיר רכבות ב
משרד התחבורה אומרים כי לתיקון לא תהיה השפעה מהותית על האינטרס הציבורי הרחב וכי המהלך יספק שירות רחב וגמיש יותר למשתמשי הרכבת.