X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
החרס עתיק. הכתובת - ממש לא [צילום: יולי שוורץ רשות העתיקות]
אופס. החרס עם שמו של דריווש - לא אותנטי
לאחר שפורסם כי התגלה בתל לכיש חרס עתיק עם שמו של המלך הפרסי פנתה חוקרת זרה לרשות העתיקות וגילתה כי היא כתבה את הכתובת והשאירה אותה באתר ללא כוונת זדון "השארת הכתובת החרוטה באתר הייתה רשלנית, והדבר הוביל להטעיית החוקרים ולשיבוש האמת המדעית"

רשות העתיקות הודיעה (יום ו', 3.3.23) כי החרס הקדום שנמצא ע"י מטיילים בתל לכיש, הנושא את הכיתוב 'דריווש שנת 24', אינו אותנטי.
בעקבות הפרסום ביום רביעי האחרון, פנתה אתמול אל הרשות חוקרת מחו"ל, שהשתתפה באוגוסט האחרון בחפירות משלחת זרה בתל לכיש. חוקרת זו, היא אחת מהבודדות בעולם המתמחות בתעתיקים של השפה הארמית הקדומה. החוקרת התוודתה, כי הדגימה לקבוצת תלמידים את חריטת הכתובת על חרס קדום, ולאחר מכן השאירה את הממצא בתל - דבר שבדיעבד יצר הטעיה. החוקרת תושאלה, ולדבריה, לא הייתה לה כל כוונת זדון.
"רשות העתיקות לוקחת אחריות על האירוע", אומר פרופ' גדעון אבני, המדען הראשי של הרשות. "החרס נחקר על-ידי ד"ר חגי משגב, מומחה בעל שם עולמי לכתב ארמי קדום, וע"י הארכיאולוג סער גנור, החוקר את תל לכיש, אבל מסתבר שנתקלנו ב'כתובת שהתחפשה'. בתור ארגון שהאמת המדעית היא נר לרגליו, אנחנו מחויבים בתיקון הטעות בפני הציבור. "מבחינה אתית-מדעית, האירוע חמור מאוד. השארת הכתובת החרוטה באתר הייתה רשלנית, והדבר הוביל להטעית החוקרים ולשיבוש האמת המדעית. אפשר לספור על יד אחת אירועים מסוג זה שקרו במחקר הארכיאולוגי".
לדבריו, האירוע ממחיש את הסכנה שקיימת בהוספת כתב מודרני על גבי חפצים עתיקים - נושא שמעסיק את הקהילה המדעית מזה שנים רבות. "במקביל לבדיקה הפליאוגרפית בידי מומחה עתיר ניסיון, החפץ נבדק במעבדות ונמצא כחרס עתיק. הדבר מוכיח פעם נוספת שרק חפץ שמתגלה בחפירה מסודרת ויוצא מהאדמה לעיני הארכיאולוגים, הוא 100% אמיתי. כל חפץ אחר שמתגלה מעלה סימני שאלה", ציין. הוא לא התייחס לאפשרות של זיהוי חריטה חדשה על חרס עתיק ולאחריות של משמרי רשות העתיקות לעשות זאת. על-אף שקיים הבדל משמעותי בין חריטה שבוצעה לפני אלפי שנים לבין חריטה שבוצעה לפני זמן לא רב, לא התריעו המשמרים של רשות העתיקות על כך והעבירו את החרס למפענח לאחר עבודת השימור.
עוד נמסר כי לאור האירוע, רשות העתיקות תרענן את הנהלים בקרב כל משלחות החפירה הזרות שפועלות בארץ.

תאריך:  03/03/2023   |   עודכן:  03/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אופס. החרס עם שמו של דריווש - לא אותנטי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
ח"כ גדי איזנקוט הביע תמיהה על כך שראש הממשלה מקדם בימים אלה נושאים שמעמיקים את השסע בחברה הישראלית לנוכח המציאות הנפיצה והמסוכנת הנשקפת מטהרן
איציק וולף
איציק וולף
סמנכ"ל ביטחון ובטיחות במשרד החינוך הודיע כי בעקבות העלאת הכוננות הביטחונית בכל חלקי ירושלים יחויבו כל מוסדות החינוך המסיירים בבירה לבצע תיאום מראש עם משרד החינוך ולספק מאבטח חמוש לכל 50 תלמידים
איציק וולף
איציק סעידיאן, שנפצע קשה כשהצית עצמו במחאה על הטיפול בהלומי קרב, מבקש מהחוגגים בפורים להימנע מפיצוץ נפצים, חזיזים וזיקוקים מתוך התחשבות בהלומי הקרב    "מה שעבור ילדים ובני נוער הוא מעשה שובב ומצחיק, עבורם הוא תחושה כאילו הם שוב מצויים בלחימה"
איציק וולף
ארצות הברית נמנעת מלהצטרף לצרפת, לבריטניה ולגרמניה בגינוי התקדמות האירנים בהעשרת אורניום לרמת סף גרעינית    השר לעניינים אסטרטגיים והיועץ לביטחון לאומי ייפגשו בשבוע הבא בוושינגטון עם בכירים אמריקנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il