X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בעיות משפטיות כבדות משקל [צילום אילוסטרציה: מאור קינסבורסקי/פלאש 90]
בצל הסרבנות: כ-25 גדודי מילואים ייקראו לתעסוקה מבצעית חריגה
ס' יועמ"ש ועדת חו"ב: החוק קובע כי לא יזומן חייל לשירות מילואים לצורך העסקה מבצעית יותר מפעם אחת בתקופה של שלוש שנים רצופות, אך מסמיך את שר הביטחון, באישור הוועדה, לקבוע בצו תפקידים ועיסוקים בהם ניתן לקרוא שר הביטחון גלנט ביקש לקבוע חריגים נוספים, נוכח המצב הביטחוני, המחייב את הצבא לעבות את מערך המילואים

בצל הצהרות מצד מקצת משרתי המילואים כי יסרבו להגיע לשרת אם ייקראו, אישרה (יום ה', 10.3.23) ועדת החוץ והביטחון, ברוב קולות, את צו שירות המילואים (שירות מילואים למטרת תעסוקה מבצעית יותר מפעם אחת בתקופה של שלוש שנים רצופות)(תיקון והוראת שעה), התשפ"ג-2023. הצו קובע, כהוראת שעה עד 31 בדצמבר 2023, כי החיילים וקצינים המשרתים בחטיבות 646, 12, 14, 16, 261 ו-417, בגדודי חי"ר-קל איו"ש ובאגד 7338 - יוכלו להיקרא לשירות מילואים למטרת תעסוקה מבצעית פעמיים בתוך שלוש שנים.
עד כה לא נקבעה בצדו הרחבה של משך שירות המילואים. למעשה, זוהי הפעם הראשונה מאז נחקק חוק שירות המילואים שבה מתבקש תיקון צו המֶּשֶּך לשם ביצוע משימות בט"ש, וזוהי הפעם הראשונה שבה נעשה בו שימוש בהיקף כה נרחב, ביחס לעשרות גדודי מילואים.

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

עו"ד עידו בן יצחק, סגן היועצת המשפטית לוועדת החוץ והביטחון, כתב בסקירתו על הנושא כי "חוק שירות המילואים קובע כי אורכו של שירות מילואים למטרת תעסוקה מבצעית לא יעלה על 25 ימים בכל פעם, וכן כי חייל מילואים לא ייקרא לשירות מילואים למטרת תעסוקה מבצעית יותר מפעם אחת בתקופה של שלוש שנים רצופות.
"בהסדר שנקבע בחוק אומצו מסקנות מתחקירי הצבא ועבודת המטה שנערכו במערכת הביטחון לאחר מלחמת לבנון השנייה, וקבעו כי לא ניתן להימנע מקריאה לחיילי מילואים גם לשירות בתעסוקה מבצעית, אך ניתן להסתפק בקריאה לחיילי מילואים לתעסוקה מבצעית אחת לשלוש שנים בלבד, וכך להבטיח כי שירות המילואים יוקדש בעיקר לאימונים ולשמירה על רמת הכשירות.
"החוק מסמיך את שר הביטחון, באישור הוועדה, לקבוע בצו תפקידים ומקצועות שניתן יהיה לקרוא למשרתים בהם לשירות למטרת תעסוקה מבצעית יותר מפעם אחת בשלוש שנים, אם שוכנע כי קיימים צורכי ביטחון המצדיקים זאת. בראשית 2022 אישרה הוועדה צו המסדיר את החריגים האמורים לתקופה של שלוש השנים שעד יום 31 בדצמבר 2024, וכעת מבקש שר הביטחון לקבוע חריגים נוספים.
שר הביטחון יואב גלנט כתב בפנייתו לוועדה: "בשל המצב הביטחוני בשנה האחרונה נדרש הצבא לעבות את מערך המילואים ולזמן יחידות נוספות, בעיקר ממערך החי"ר, לשירות מילואים לצורך תעסוקה מבצעית. על-מנת למזער ככל הניתן את הפגיעה באנשי המילואים, צומצמה התוספת לרשימת היחידות המוחרגות, כך שתכלול 25 גדודים בסך-הכל".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

בטרם דנה על הצו בדיון גלוי, קיימה הוועדה דיון חסוי בו שמעה סקירה על המצב באיו"ש ועל הצורך המבצעי בגדודי המילואים כתוצאה ממנו, מפי ראש מחלקת המבצעים בצה"ל, אל"ם ישראל שומר.
יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין, פתח את הדיון הגלוי ואמר: "שעה קלה לפני תחילת הדיונים התקבלה בקשה מלשכת שר הביטחון שלא לדון בצו המבקש להחריג את מספר ימי המילואים המירבי שניתן לבצע בשלוש שנים. אינני יודע אם זה בעקבות הערות הייעוץ המשפטי או סיבה אחרת, אך אנו נדון היום רק בצו העוסק בהחרגת כמות התעסוקות המבצעיות".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

תא"ל אמיר ודמני, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם בצה"ל, הציג את בקשת השר ואמר: "בהתאם לצורך המבצעי-ביטחוני באיו״ש מבקשים מהוועדה להחריג את צו התעסוקה המבצעית. החלטה זו תתקיים כאשר בבסיסה העיקרון לפיו לא תינתן קריאה לתעסוקה מבצעית בחודשי הקיץ והחגים אלא באישור חריג ולאור מצב מבצעי המחייב זאת. משרת מילואים לא יזומן במסגרת הצו האמור לתעסוקה מבצעית יותר מפעמיים בתלת.
"במסגרת התוכנית הרב-שנתית של צה״ל ניתן דגש על חיזוק לכידות יחידות המילואים, מתן מענה למעטפת המשפחתית הנדרשת ולמפקדים וכן תגמול והוקרה למשרתי מילואים פעילים. בנוסף, צה״ל פועל בימים אלו לאישור תוכנית רחבת היקף להוקרה ותגמול עבור המשרתים במילואים בדגש על אלו המבצעים תעסוקות מבצעיות ואימונים, במסגרתה יינתן מענה ופתרונות למשרתי מילואים ובכלל זאת סטודנטים במילואים וכן מענה למעטפת המשפחתית. צה״ל מוקיר ומעריך את תרומתם המשמעותית של אנשי המילואים לביטחון המדינה ולצד זאת קשוב לאתגרים ולצרכים שלהם".

העמותה למען משרתי המילואים מתנגדת
[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

אל"ם (מיל') שגיא תירוש, העמותה למען משרתי המילואים: "אנחנו כעמותה וכגורם מייצג מסתייגים באופן מפורש מכל סרבנות, יהיו נימוקיה, ונושאי הדרגות מאחוריה, אשר יהיו. צה"ל הוא כור ההיתוך של החברה בישראל ולב הקונצנזוס וחייב להישאר מחוץ לשיח הפוליטי.
"כאשר עוסקים בצו התע"מ חשוב לקחת בחשבון שמה שקורה באקלים הציבורי חברתי, תורם לשחיקה במעמד חיילי המילואים, שממילא הוא מעמד לא פשוט בימים אלה. ודאי לא נוכח הפער בין אותו גרעין של המבצע תעסוקות מבצעיות אחת לשלוש שנים, ועכשיו יידרשו לשתיים בשלוש שנים, לבין חיילי מילואים אחרים, וודאי לבין מי שלא משרתים במילואים כלל. הנטל משמעותי, והגיבוי ממקומות עבודה וממוסדות לימוד הולך ופוחת.
"תע"מ עבור מפקד במילואים זה לא 25 הימים בחוק, אלא מסגרת של 4 חודשים. בהכנות המוקדמות, בראיונות לחיילים, להילחם על מצבת החיילים שתתייצב. זה לשמוע אילוצים ובעיות של כל האנשים הטובים הללו – סטודנטים, הורים צעירים, לאפשר להם גמישות ולהיאבק על כל חייל. זה חוצה את התעסוקה עצמה לכל אורכה, ומסתיים בתחקירים בוישיבות סיכום. זה תופס נפח משמעותי משגרת חייו של מפקד המילואים באותה שנה של התעסוקה. את כל זה יש לקחת בחשבון כשמוספים עוד תעסוקה מבצעית פעם בשלוש שנים.
"אנחנו לא באים וחולקים על דעת שר הביטחון באשר לאילוצים ולצורך, אבל כגורם מייצג אנו נאלצים להתנגד לבקשה הזו בצו התע"מ. אנו מבקשים מהוועדה הנכבדה הזו. אם תאשרו את בקשת שר הביטחון, מבקשים שתעשו זאת בשלושה תנאים: 1. שהזימון של בין 11 ל-25 היחידות המדוברות ייעשה במשורה, ובכל מקרה לא יבוא על חשבון מעט האימונים וההכשרות; 2. שיהיה תגמול מיוחד לאיש המילואים עבור תע"מ שנייה בשלוש שנים; 3. שלא יהיה מצב של תע"מ שנתיים רצופות. זה דורש תכנון אבל זה אפשרי".
ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד): "אצביע בעד הבקשה והיא נכונה ולגיטימית, אבל הפרדוקס להתבטא נגד אנשי המילואים בצורה קיצונית, ומצד שני לשלוח את הצבא לבקש לחרוג מהחוק ולקרוא להם יותר הוא לא הגיוני".
ח"כ משה סולומון (הציונות הדתית): "סרבנות היא דבר מסוכן עבור החברה הישראלית. הדרישה היא כפולה, משני הצדדים, מאנשי המילואים לא לערב את השיח הפוליטי, ומהמנהיגים הפוליטיים לא לערב את אנשי המילואים".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

ח"כ גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי): "אני מלא הערכה לנציגי המילואים שמייצגים מאות אלפי משרתים, המיטבים הגדולים של המדינה הזו. אני כמובן מצטרף לאמירתם נגד הסרבנות, אבל גם מגנה את השרים, שהרי הממשלה היא מפקדת הצבא, ואינה יכולה לצאת כנגד אנשיו. בכמה החודשים שאני פה, אני רואה שהכנסת התמחתה בחקיקת בזק. חקיקת בזק של הגדלה עד כדי הכפלה של התגמול למילואים היא המוצדקת ביותר ותעבור בקונצנזוס גדול. הצורך בגיוס ברור, לא רק בגלל הזירה הפלשתינית אלא כי אנו במציאות הביטחונית המסוכנת ביותר ב-50 השנים האחרונות. נדרש פה להרחיב את המילואים גם כדי לשפר את הכשירות המבצעיות של כלל היחידות בכלל הגזרות".
ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד): "אמרנו זאת גם בפגישתנו עם הרמטכ"ל לפני שבועיים - אם במדינה הזו נשארה פרה קדושה אחת, זה צה"ל. אין לנו באמת צבא אחר וזו לא סיסמה. כולנו לבשנו מדים ולכולנו ילדים במדים. אתם זה אנחנו".
ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) ביקש לוודא כי אי-ביצוע תע"מ שנתיים רצוף ואי ביצוע תע"מ יותר מפעמים בשלוש שנים, כמו שביקשו נציגי המילואים, יתפוס גם למפרע, כלומר גם כלפי מי שביצע אותם ב-2021 ו-2022. הן תא"ל ודמני והן אל"ם שומר התחייבו בפני הוועדה כי הדבר אפשרי וייעשה.
ח"כ גלעד קריב (העבודה) הודיע כי לא יתמוך בצו שמביאה ממשלה שמגנה את אנשי המילואים שלה, אבל גם לא יתנגד.
היו"ר אדלשטיין סיכם: "אני כמובן גיניתי בתוקף את הדברים נגד אנשי המילואים ואני בטוח שבזמן אזעקת אמת כולם יתייצבו. שמחתי מאוד לשמוע את דבריהם הברורים של העמותה למען משרתי המילואים נגד הסרבנות. ראוי שכולנו ניזהר באמירותינו, וחבל שהמדורה הזו קיימת בכלל, אבל צריך לחשוב איך לא לנהל שיח שמוסיף שמן למדורה. כמה מהיושבים בחדר הזה מנסים לכבות אותה בכל מיני דרכים. רשמנו לפנינו את הערות משרתי המילואים, ושמחנו לשמוע שישי מודעות מנכונות לדברים אצל גורמי צה"ל ואנו כוועדה נבדוק שהדברים אכן מתקיימים כמובטח".
לאחר מכן העלה יו"ר הוועדה את הצו להצבעה, וזה אושר, כאמור, בתמיכת כלל החברים, פרט לח"כ קריב שנמנע.

תאריך:  10/03/2023   |   עודכן:  10/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel  אוהד טל  אופיר כץ / Ofir  Katz  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  אושר שקלים / Osher  Shekalim  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אליהו דלל / Eli Dallal  אליהו רביבו / Revivo Eliyahu  אלמוג כהן / Almog  Cohen  ארז מלול / Erez  Malul  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  ביסמוט בועז / Bismuth Boaz  בני גנץ / Benny  Gantz  גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דבורה ביטון / Dvora  Biton  דוד  ביטן / David Bitan  דן אילוז / DAN Iluz  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חמד עמאר / Hamad Amar  חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky  טלי גוטליב / Tali  Gottlieb  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יונתן משריקי / Yonatan Mishraki  יוסף עטאונה / Youssef  Atauna  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  ינון אזולאי / Yinon  Azoulay  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב אשר / Yakov  Asher  יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak  יצחק שמעון סרלאוף  ירון לוי / Yaron Levi  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מנסור עבאס / Mansour Abbas  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה רוט / Moshe  Roth  מתן כהנא / Matan  Kahana  נאור שירי  ניר ברקת / Nir  Barkat  סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili  סימון דוידסון / Simon Davidson  עודד פורר / Oded Forer  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמית הלוי / Amit  Halevi  צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot  צביקה פוגל / Tzvika  Foghel  צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שגיא תירוש / Sagi Tirosh  שלום דנינו / Shalom  Danino  שלי טל מירון / Shelly Tal Meron  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרון ניר / Sharon Nir  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בצל הסרבנות: כ-25 גדודי מילואים ייקראו לתעסוקה מבצעית חריגה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 25
מירב ארד
ח"כ טור פז: החוק מעקר את השפיטות, לא רוצה כוח אינסופי לרשות אחת שמחזיקה את כל הרשויות    ח"כ רייטן-מרום: החוק הזה, כמו חוק המתנות הם חוקי שחיתות שפותחים את הדלת לשחיתות ברשות המבצעת
עידן יוסף
יו"ר דירקטוריון הדואר מצדיק את הרפורמה בדואר שמנעה לדבריו פשיטת רגל ואומר: "צמצום פערים בפריפריה זה לא לפתוח עוד סניפים אלא לעזור לאנשים לעבור מהעולם הישן לחדש; זה לא מדע טילים"
עידן יוסף
חתימותיהן של שתי עובדות חינוך בכירות של המועצה האזורית מטה אשר הופיעו על מכתב נגד מפלגת נעם על-אף האיסור על עובדי ציבור להתבטא בנושאים פוליטיים    בירור של מנכ"ל המועצה העלה כי חתימת אחת העובדות פוברקה ולעובדת אחרת הובהר כי מעשיה אינם מקובלים
עידן יוסף
דירוג הנוכחות העלה כי ראשי מפלגות האופוזיציה נעדרו ברובם מהזירה הפרלמנטרית, בעוד שחלק מחברי האופוזיציה וחברי הקואליציה הפגינו נוכחות מכובדת במשכן    במקומות הראשונים: אופיר כץ (ליכוד), שמחה רוטמן (הציונות הדתית) ויוסי טייב (שס)
עידן יוסף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il