X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
החיסון של המכון הביולוגי בעת הניסויים [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
המכון הביולוגי נכשל לחלוטין בקורונה
אנגלמן: המכון התיימר לייצר חיסון וטיפול נגד הנגיף - למרות העדר יכולות ההנהלה התעלמה מהצעה טובה יותר לפיתוח החיסון ומהכישלון בחו"ל של הטכניקה בה בחרה
בני גנץ ושמואל שפירא במכון הביולוגי [צילום: אריאל חרמוני]

המכון הביולוגי טען שביכולתו לפתח חיסונים וטיפולים נגד הקורונה, למרות שיכולותיו ואמצעיו לא התאמו למשימה. הפרויקט היה רצוף כשלים מדעיים וניהוליים, ובסופו של דבר נסגר בכישלון מוחלט לאחר שהושקעו בו 230 מיליון שקל. כך חושף (14.3.23) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
ב-2.2.20 קיים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דיון ראשון במשבר הקורונה בפורם רחב. באותו יום, לאחר שהתייעץ עם בעלי תפקידים במכון, כתב מנהלו דאז, פרופ' שמואל שפירא, לנתניהו שביכולתו של המכון לפתח ולייצר חיסון ונוגדנים טיפוליים נגד הנגיף. לאור זאת הנחה נתניהו את המכון "לקדם תהליכי מו"פ מיידיים ומהירים על-מנת לפתח חיסון וטיפול בנוגדנים לונגיף הקורונה, מתוך הבנה שעלינו לדאוג לעצמנו ולהוביל תהליך מסוג זה בעולם".
בעקבות הנחייתו של נתניהו, החל המכון בתהליכי פיתוח חיסון ונוגדנים נגד הנגיף, שכללו בין היתר הכשרת קו ייצור לחיסון, ניסויים פרה-קליניים בבעלי חיים וניסויים קליניים בבני אדם. ביולי 2022 נסגר הפרויקט, בלי שפיתוחם וייצורם של החיסונים והנוגדנים הושלם ובלי שהם אושרו לשימוש בבני אדם - או במילים אחרות: בכישלון מוחלט. אנגלמן מציין, כי בדצמבר 2020 הוערכה עלות השלמת הפיתוח ב-1.4 מיליארד שקל.
הביקורת העלתה, כי מכתבו של שפירא לא כלל התייחסות למרכיבי יסוד מרכזיים הנדרשים בהליך פיתוח וייצור של חיסונים - ביצוע ניסויים קליניים והכשרת קו הייצור - ולפיכך לוח הזמנים שהוצג בו עד לתחילת ייצור חיסונים לא הביא לידי ביטוי תהליכים חיוניים אלו. נוסף על כך, לא נכללה בו התייחסות (ולו כללית) להיבטי תקציב. הצעתו של שפירא לא עלתה בקנה אחד עם היכולות המוגבלות של המכון בתחום הייצור כפי שהיו לפני פרוץ הקורונה.
בנסיבות שבהן זומן שפירא לדיון בראשות נתניהו, המכתב וההצעה שנכללה בו גובשו ללא מעורבות מטה עוזר שר הביטחון, הממונה על המכון, ובלי שהתקיימו עבודת מטה ותהליך בקרה. המל"ל, האחראי לעבודת המטה הבין-ארגונית, אפשר להעלות לדיון את נושא החיסון ולהציג את ההצעה לנתניהו, אף שהיה מודע לכך שמטה עוזר השר לא ידע מראש על המכתב ולפיכך לא היה יכול לקיים בקרה בנושא.
מראשית פברואר 2020 ועם התקדמות הפרויקט חלו עידכונים ותוספות ללוח הזמנים ולתקציב הצפוי שלו: לוח הזמנים הצפוי התארך מ-11 חודשים ל-36 חודשים, והתוספות התקציביות הוצגו בחלקים ולא כתמונת מצב מלאה (עלייה מ-63 מיליון שקל ל-1.4 מיליארד שקל). כך נמנע שיקוף מלא של לוח הזמנים הצפוי וההשקעה הנדרשת לפרויקט.
הפרויקט התקיים בלי שנכתבו לגביו מסמכי היסוד הנדרשים, ובהם מסמך המרכז את הצורך בתכשיר הרפואי ואפיונו, וללא ניתוח האפשרויות באמצעים הקיימים בעולם והאומדנים לגבי עלויות הפיתוח, הרכש וההצטיידות. הפרויקט התנהל בלי שליוותה אותו ועדת פיתוח. צוות ליווי ותמיכה לפרויקט שאותו הנחה להקים עוזר שר הביטחון התכנס פעם אחת בלבד ב-22.6.20, לא זכה לשיתוף פעולה מהמכון ולא התכנס שוב. הפרויקט התנהל בלא מיפוי הסיכונים לגביו ובלי שנקבעו בו התנאים לאישור אבני הדרך כתנאי להתקדמות בשלביו.

מתקנים מיושנים שלא עמדו בתקנים
שפירא. מכתב חפוז לנתניהו [צילום: ShapiraS]

אף שבתחילת תהליך פיתוח החיסון עלה ספק לגבי היתכנות המנגנון המחסן והסוגיה הייתה ידועה, היא לא זכתה למענה. משרד הבריאות אישר למכון להתחיל בשלב הניסוי הקליני בלי שהסוגיה הובהרה. המכון החל אפוא בניסויים בבני אדם ללא הוכחת המנגנון המחסן, וכך גדל הסיכון שבניסויים הקליניים יימצא שהחיסון אינו יעיל.
מֶרְק, אחת מחברות התרופות הגדולות בעולם, ביצעה ניסוי קליני בחיסון המבוסס על פלטפורמה זהה ובמינון דומה לאלו של המכון. בינואר 2021 היא הודיעה על הפסקת הפיתוח בשל העדר תגובה חיסונית מספקת. המכון ועוזר שר הביטחון לא בדקו את המשמעות של ההודעה והמכון המשיך בפיתוח החיסון על-פי הנחיות שניתנו שנה קודם לכן.
בתחילת פברואר 2020 הציג מנהל מעבדה במכון אפשרות נוספת לפיתוח חיסון המבוססת על טכנולוגיה אחרת. במהלך 2020 שב מנהל המעבדה והציג לפני הנהלת המכון את התגובה החיסונית של החיסון ואת היכולת לייצרו בכמות גדולה ובקלות במכון. היתרונות הגלומים בחיסון זה פורסמו במאמרים, חלקם אף מאמרים שמדעני המכון נמנים עם כותביהם, וייצורו מתבצע כיום בידי חברה הפועלת בישראל. למרות כל אלה, המכון לא ביצע ניהול סיכונים והשוואה בין חלופה זאת לפלטפורמת החיסון שכבר נבחרה, ולא הציג את האפשרויות השונות והמשמעויות הנובעות מהן לעוזר שר הביטחון.
לפני פרוץ הקורונה, מערכי הייצור במכון הביולוגי היו מיושנים ולא פעלו באופן סדור ושוטף, הם אושרו על-פי רגולציה שהייתה נהוגה בעבר והוחמרה מאז, ושדרוגם לצורך עמידה בתנאי ייצור עדכניים חייב השקעה שנאמדה בידי משרד הביטחון ב-700-500 מיליון שקל. עוד בשנת 2018 הצהיר המכון כי מתקניו מיושנים ואינם עומדים בתנאי ייצור נאותים (GMP) עדכניים.
בינואר 2021 ניפק משרד הבריאות למכון אישור GMP למשך שלוש שנים. עם זאת, תהליך הכשרת קו הייצור של החיסון לתנאי GMP היה רצוף קשיים. ביקורות משרד הבריאות העלו ליקויים רבים, ובהם אי-התאמת המתקן, אי-קיומו של ייצור באופן רציף וחוסר מיומנות של כוח האדם. לבסוף קבע משרד הבריאות, כי נדרשת ביקורת כדי לאשר את מתן אישור ה-GMP לצורך ייצור החיסון לפאזה 3. ביקורת זו לא התקיימה, ובמועד סיום הביקורת קו הייצור לא פעל.

תאריך:  14/03/2023   |   עודכן:  14/03/2023
+אנגלמן: נמשך הכשל בהכנות לרעידת אדמה
15:55 14/03/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מבנים לא חוזקו ומחסני החירום לא הוכנו כיאות באיזורי הסיכון הגבוה ביותר בצפון המדינה  ▪  דורש מנתניהו והשרים להאיץ את כל הפעילות ובמרכזה חיזוק המבנים

דוח מבקר המדינה על ההיערכות לרעידות אדמה
רעידת האדמה בטורקיה, פברואר 2023 [צילום: פרנסיסקו סקו, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המכון הביולוגי נכשל לחלוטין בקורונה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חוכמת הבדיעבד
דן הקטן  |  14/03/23 23:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
מבנים לא חוזקו ומחסני החירום לא הוכנו כיאות באיזורי הסיכון הגבוה ביותר בצפון המדינה    דורש מנתניהו והשרים להאיץ את כל הפעילות ובמרכזה חיזוק המבנים
עידן יוסף
נציגי האוצר ומשרד השיכון אמרו בדיון על דוח המבקר בנוגע לתחזוקת דירות חברת עמידר כי יוגדלו מעתה הסכומים לשיפוץ הדירות ויוקם מערך פיקוח ובקרה על יישום תוכניות החברה
איתמר לוין
גידול זוחל ומתמיד במספר מקבלי הפטור מטעמי דת ומסיבות רפואיות    שיעור בני הפריפריה במסלולים הטכנולוגיים העיקריים בחילות המודיעין והתקשוב - מחצית מחלקם בכל צה"ל
איתמר לוין
הסיבה העיקרית: איחור ניכר בהקמת מחנה "אופק רחב" ליד רמלה    משרד הביטחון עוסק מזה שבע שנים בשלב הבא של הפינוי - אך טרם החליט אלו מחנות יפונו בהמשך
איתמר לוין
התושבים לשעבר של נתיב האבות שוהים במגורים זמניים זו השנה החמישית    הלקחים מן ההינתקות לא יושמו בעת פינוי המתיישבים שבתיהם נבנו שלא כחוק על קרקע פרטית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il