X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
היא טוענת שהיה רומן, הוא מכחיש [צילום: אנדרו הרניק, AP]
חבר מושבעים גדול בניו-יורק קבע:
טראמפ יועמד לדין בפרשת סטורמי דניאלס
פרקליט מחוז מנהטן מייחס לטראמפ רישום כוזב במסמכי תאגיד של 130,000 דולר ששולמו כדמי שתיקה לכוכבת הפורנו טראמפ יגיע לניו-יורק ביום ג' וישוחרר לאחר שיצולם ויילקחו טביעות האצבעות שלו מכחיש את ההאשמות וטוען שמדובר ברדיפה פוליטית

נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, המתמודד שוב על מועמדות הרפובליקנים לנשיאות בבחירות 2024, יועמד לדין בניו-יורק בפרשת דמי ההשתקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס. כך החליט (31.3.23) חבר המושבעים הגדול שבחן את הפרשה. טראמפ צפוי להגיע מביתו בפלורידה לניו-יורק ביום ג' הבא (5.4.23) כדי לעבור הליך פורמלי של מעצר, ואז גם יפורסמו האישומים נגדו.
ההערכה היא, כי טראמפ מואשם ברישום כוזב במסמכי תאגיד, במטרה להעלים עבירה על חוק מימון הבחירות - עבירה שהעונש המירבי עליה הוא ארבע שנות מאסר. לפי דיווחים שלא אושרו, כתב האישום כולל כ-25 סעיפים. זוהי הפעם הראשונה בתולדות ארה"ב בה נשיא - מכהן או לשעבר - נעצר. טראמפ מכחיש את ההאשמות ואומר שמדובר ברדיפה פוליטית, שמטרתה לפגוע בסיכוייו בבחירות הבאות. החוק אינו מונע מטראמפ להתמודד אפילו אם יורשע.
טראמפ אמור לעבור את תהליך המעצר הקבוע הכולל צילום ונטילת טביעות אצבעות; לא ברור האם הוא ייאזק כפי שנהוג לגבי כל חשוד. הוא ישוחרר בלא ערבות ועל סמך התחייבותו להתייצב למשפטו, שכן מדובר בעבירה שאינה מאפשרת לתביעה לדרוש ערבויות. טראמפ מלווה בידי אנשי השירות החשאי, המאבטחים גם את הנשיאים לשעבר, וככל הנראה לא יועבר לתא מעצר אלא יוחזק במשרדי פרקליטות המחוז. משטרת ניו-יורק נקטה אמצעי אבטחה מוגברים, מחשש שתומכיו יתפרעו - לאחר שלפני שבועיים שעבר קרא להם טראמפ למחות על מעצרו הצפוי (שלטענתו אמור היה להתקיים בשבוע שעבר).
זהו תקדים עגום נוסף שקובע טראמפ. הוא היה הנשיא הראשון שהועמד לדין פעמיים בסנאט וזוכה פעמיים (בשל לחצו על נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, למצוא מידע שיפגע בג'ו ביידן והזיקה שיצר בין לחץ זה לבין בקשתו של זלנסקי לסיוע צבאי; ובשל אחריותו לאירועי 6 בינואר). הוא היה המועמד והנשיא הראשון מזה עשרות שנים שסירב לפרסם את דוחות המס שלו. הוא היה הנשיא הראשון שהמשיך להחזיק במישרין בבעלות על נכסיו ולהעסיק כיועצים בבית הלבן את בני משפחתו (בתו וחתנו). הוא היה הנשיא הראשון שוועדת חקירה בקונגרס (אמנם בשליטת יריביו) קבעה שהיה מעורב במישרין בקנוניה לזיוף תוצאות הבחירות.
דניאלס - שם הבמה של סטפני קליפורד - טענה בשנת 2016, ערב הבחירות לנשיאות בהן ניצח טראמפ, כי ניהלה רומן איתו בשנת 2006; טראמפ הכחיש וממשיך להכחיש את הטענה. ערב הבחירות שילם לה מייקל כהן - אז עורך דינו של טראמפ וה"מאכער" שלו, שלימים יצא נגדו כאשר הואשם והודה בעבירות מרמה בנושאים אחרים - 130,000 דולר כדמי שתיקה; טראמפ החזיר לו את הכסף כאשר כבר היה נשיא.
במרס 2018 הגישה דניאלס תביעה נגד טראמפ, בטענה שהסכם החיסיון עליו חתמה אינו תקף משום שהוא לא חתם עליו בעצמו; היא גם טענה שכהן איים עליה בניסיון להשתיק אותה. חודש לאחר מכן פשטו סוכני ה-FBI על משרדו של כהן ותפסו מסמכים בנושאים שונים, בין היתר בנוגע לתשלום לדניאלס. באוגוסט 2018 הגיע כהן להסדר טיעון, במסגרתו הודה ששילם לדניאלס בהוראתו של טראמפ "במטרה להשפיע על הבחירות" ושטראמפ החזיר לו את הכסף במסווה של שכר טירחה משפטי.
החשד המיוחס לטראמפ הוא רישום כוזב במסמכי תאגיד של קבוצת טראמפ (בשל המסווה של ההחזר לכהן), אשר נועד להסתיר עבירה אחרת - הפרת חוקי מימון הבחירות (בשל התשלום לדניאלס כדי שלא לפגוע בסיכוייו של טראמפ). החקירה מנוהלת בידי התובע המחוזי של מנהטן, אלווין בראג, איש המפלגה הדמוקרטית, כאמור - בליוויו של חבר מושבעים גדול.
מה יהיו ההשלכות הפוליטיות
התומכים בהעמדתו לדין של טראמפ טוענים, כי מדובר בעקרון יסוד של שוויון בפני החוק, קיימות ראיות מוצקות נגדו ומדובר באדם שהפר שוב ושוב את החוק והנורמות המצופות מנשיא ארה"ב. המתנגדים לכך טוענים, כי מדובר בהלחמה תקדימית של חוקי התאגידים ומימון הבחירות, ויש להימנע מיצירת תקדים של כתב אישום נגד נשיא לשעבר, משום שבאווירה המקוטבת בארה"ב - הוא עלול לשמש כעילה להליכים משפטיים מפלגתיים הדדיים.
ההערכות הן שבטווח הקצר טראמפ ייצא נשכר מכתב האישום, בדמות חשיפה תקשורתית והתלכדות של רפובליקנים רבים מאחוריו (כולל מנהיגי המפלגה ואפילו חלק מן המועמדים האפשריים האחרים לנשיאות מטעמה, כפי שעשו עוד לפני מעצרו קווין מק'ארתי, מייק פנס ובמידה מסוימת המושל רון דה-סנטיס). פנס כינה את כתב האישום "שערורייה" ודה-סנטיס אמר שפלורידה לא תסייע להסגיר את טראמם לניו-יורק (אם כי אין בכך צורך משום שטראמפ יסגיר את עצמו). לעומת זאת, בטווח הארוך ואם אכן יהיה שוב מועמד לנשיאות, כתב האישום יכול להרחיק ממנו בוחרים - במיוחד לנוכח כשלונו בבחירות 2020 וכשלון המועמדים בהם תמך בבחירות לקונגרס ב-2022.
טראמפ נתון לשלוש חקירות פליליות נוספות וחמורות בהרבה. חבר מושבעים גדול במדינת ג'ורג'יה בוחן האם להאשימו בניסיון להטות את תוצאות הבחירות במדינה בנובמבר 2020, כאשר לחץ על מזכיר המדינה, בראד רפנספרגר הרפובליקני, "למצוא" (כלשונו) כ-20,000 קולות אשר יעבירו לצידו את האלקטורים של המדינה. משרד המשפטים מנהל שתי חקירות, בראשותו של הפרקליט המלווה ג'ק סמית: חלקו של טראמפ באירועי 6 בינואר (לאחר שוועדת החקירה של בית הנבחרים, בשליטה דמוקרטית, קבעה שהוא עמד מאחוריהם במטרה ברורה לזייף את תוצאות הבחירות) והמסמכים המסווגים שנמצאו באחוזת מאר-א-לאגו בפלורידה.

תאריך:  31/03/2023   |   עודכן:  31/03/2023
+איש אינו מעל החוק או תקדים מסוכן
16:31 31/03/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

העמדתו לדין של טראמפ יכולה להעמיק את הקרע או לחזק את הדמוקרטיה - מנתח ניו-יורק טיימס  ▪  כמה רחוק מהקנס ששילם גרנט על דהירה במהירות מופרזת

מתנגדי טראמפ הלילה בניו-יורק [צילום: אדוארדו אלוורז, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טראמפ יועמד לדין בפרשת סטורמי דניאלס
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשות טראמפ
איתמר לוין
בעל טור בכיר בוושינגטון פוסט טוען שבין שתי המפלגות יש לא מעט הסכמות שהן מורשת טראמפ, ואשר דווקא גורמות לכך שכמעט לא ניתן לעשות דבר
איתמר לוין
דייוויד פרנץ', בעל טור לענייני משפט בניו-יורק טיימס, טוען שאין להתחשב בשיקולים פוליטיים בו בחשש מפני התפרעויות בעת ההכרעות הקרובות בשלוש חקירות פליליות נגד הנשיא לשעבר
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס טוענים שפרשת המסמכים של טראמפ חמורה בהרבה מזו של ביידן, ושהדבר ישפיע על ההשלכות המשפטיות בשני המקרים
איתמר לוין
דוחות המס המלאים מגלים: טראמפ שילם מס פדרלי ב-2018 לראשונה לאחר עשור, כאשר רוב רווחיו היו ממכירת פרויקטים שהקים פרד טראמפ לפני עשרות שנים
איתמר לוין
פרופ' יו יואיט מציע בוושינגטון פוסט: כל התיקים נגד טראמפ ייסגרו והוא יפרוש מהחיים הציבוריים    לדעת יואיט אין בסיס להעמדתו לדין, אך הסיכונים גבוהים מדי לו ולמשפחתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il