מדד אמון הצרכנים בישראל המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה יורד למינוס 37%. זאת, לאחר שבפברואר האחרון עמד על 28%. כך הודיעה (יום ד', 19.4.23) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
מדד אמון הצרכנים משקף את רמת האופטימיות או הפסימיות שיש בקרב פרטים בישראל ביחס למצב הכלכלי. על-פי הודעת הלמ"ס, בחודש מרס עמד מדד אמון הצרכנים הכולל על מינוס 20% - ירידה לעומת רמה של מינוס 17% שנרשמה בחודש פברואר.
המדד תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.
המאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה עומד על 15%-. המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה עומד על 5%-. המאזן המתייחס לכוונות של הפרטים לרכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה עומד על 21%-.
מחודש מרס 2020 עד חודש אוקטובר 2020, על-רקע משבר הקורונה והשינויים הן במצב התחלואה והן בהחלת ההגבלות וההקלות על המשק, ניתן להבחין בתנודתיות בערכי מדד אמון הצרכנים והמאזנים המרכיבים אותו. בחודש מרס עם החלת ההגבלות על האוכלוסייה ועל פעילות המשק, ירד המדד ל-22%- מ-6%- בפברואר, ובחודש אפריל עם החלת הסגר הכללי הראשון ירד המדד ל-31%-.
גם לאחר השיפור שבא בעקבות ההקלות בחודשים מאי ואוגוסט, הערכים שהתקבלו (14%- ו-24%-, בהתאמה) היו נמוכים משמעותית מהערכים בשנים 2019-2016. באוקטובר, עם החלת הסגר הכללי השני, עמד מדד אמון הצרכנים על 28%-.
מנובמבר 2020 עד חודש יולי 2021, מדד אמון הצרכנים נמצא במגמת עלייה:
בנובמבר 2020, עם ההתקדמות בתוכנית היציאה מהסגר השני, הידיעות על ההסכמים בין ישראל לחברות המפתחות חיסונים לקורונה והציפייה להגעתם לישראל, עלה מדד אמון הצרכנים ל-20%-. בדצמבר עם תחילתו של מבצע החיסונים עמד מדד אמון הצרכנים על 16%-.
בינואר 2021, עם החלת סגר שלישי כללי על האוכלוסייה ובמקביל למבצע החיסונים המתרחב, עמד מדד אמון הצרכנים על 15%-, ובפברואר - על 12%-. במרס ובאפריל עלה המדד ל-7%- ול-2%-, בהתאמה.
באוגוסט, בצל העלייה בנתוני התחלואה והחלה של שורת הגבלות, ירד המדד ל-15%-; בספטמבר עלה המדד ל-7%-, שכן חרף נתוני התחלואה לא נוספו הגבלות משמעותיות נוספות בתקופת חגי ישראל ולא הוחל סגר על האוכלוסייה. באוקטובר עמד המדד על 8%-. בנובמבר ירד המדד ל-13%- והצביע על החמרה בציפיות. בדצמבר עמד המדד על 12%-, ללא שינוי משמעותי מנובמבר.
בינואר 2022 המדד ירד ל-18%-, במרץ עמד המדד על 19%- ללא שינוי משמעותי מפברואר. באפריל ובמאי המדד עמד על 17%- ועל 14%-, בהתאמה. ביוני הוא ירד ל-21%-, וביולי עמד על 23%-. באוגוסט עלה המדד ל-19%-. בספטמבר ובאוקטובר המדד עמד על 21%- ועל 19%-, בהתאמה. בנובמבר, מדד אמון הצרכנים עלה ל-15%-, ובדצמבר עמד המדד על 17%-, ללא שינוי משמעותי מנובמבר.
בינואר 2023 מדד אמון הצרכנים עמד על 21%-, ובפברואר עמד המדד על 17%-. כאמור, במרס 2023, מדד אמון הצרכנים עומד על 20%-.