X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
אלעזר במברגר. הענף הצומח בשנת 2022 [צילום: רז רוגובסקי]
זינוק של 200% באישורי התחדשות עירונית
28,630 יח"ד במיזמי התחדשות עירונית קיבלו היתר בנייה בשנת 2022 - 31% מכלל יחידות הדיור שקיבלו היתר בנייה בישראל בשנה זו שיא של היתרי בניה בערים שחתמו על הסכמי המסגרת להתחדשות עירונית, ובראשן ירושלים

זינוק חד נרשם בשנת 2022 בכמות היתרי הבנייה שניתנו למיזמי התחדשות עירונית. בשנה זו ניתנו היתרי בניה ל-28,630 יח"ד במיזמי התחדשות עירונית, מספר המהווה 31% מכלל יחידות הדיור שקבלו היתר בנייה בישראל בשנת 2022. כמות זו משקפת עלייה בשיעור של כ-70% במספר יחידות הדיור שקיבלו היתר בנייה במיזמי פינוי בינוי, ובשיעור של 27% בתמ"א 38 - ביחס לשנת 2021. כך, בעוד שבשנת 2021 התקבלו היתרים בגין כ-7,000 יח"ד במתחמי פינוי-בינוי ובגין 13,163 יח"ד במיזמי תמ"א 38, בשנת 2022 התקבלו היתרי בניה בגין 11,867 יח"ד במתחמי פינוי-בינוי ו- 16,763 יח"ד במיזמי תמ"א 38.
בכמות הבקשות להיתר מכוח תמ"א 38 לא חל שינוי מהותי בשנה החולפת, דבר שמעיד על יציבות בהיקף פעילות זו.
נתונים אלה מצביעים על חלקה העולה וגובר של ההתחדשות העירונית מכלל הפעילות המשקית של תחום הדיור. הנתון לפיו 31% מכלל היתרי הבנייה שניתנו בישראל בשנת 2022 היו בפרויקטים של התחדשות עירונית (פינוי-בינוי ותמ"א 38), עולה בקנה אחד עם הנתון לפיו 22% מכלל התחלות הבנייה בישראל בשנת 2022 היו בפרויקטים של התחדשות עירונית (על-פי נתוני הלמ"ס), ו- 25% מכלל דירות יד ראשונה שנמכרו בישראל בשנת 2022 היו בפרויקטים של התחדשות עירונית (על-פי נתוני הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון).
עוד עולה מן הדוח כי חידוש פעילות הוותמ"ל המשיכה לסייע באופן משמעותי לעלייה באישורי התוכניות, עד כדי הכפלת כמות יחידות הדיור המאושרות. בהתאם לכך, במהלך שנת 2022 אושרו 39,900 יחידות דיור ב-58 תוכניות להתחדשות עירונית (תכנון מפורט) - עלייה של כ-200% במספר יחידות הדיור המאושרות בהשוואה לשנת 2021. כמו-כן, קודמו 33 תוכניות מתאר ותוכניות אב, הכוללות כ-127,400 יחידות דיור תוספתיות.
בשנת 2022 הכריז מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, בהתאם לסמכותו בחוק, על 17 מתחמים חדשים כמתחמי פינוי בינוי במסלול מיסוי (מסלול היזמים), בהם פוטנציאל של 4,671 יחידות דיור חדשות. מתחמים אלה הינם בעלי פוטנציאל מימוש גבוה ביותר, שכן ההכרזה במסלול זה מתקבלת לאחר שהתוכניות במתחמים אלה הופקדו או אושרו, ולמעלה מ-67% מבעלי הדירות בהם התקשרו עם היזם בהסכמי פינוי בינוי.
במסלול הרשויות המקומיות, שבמסגרתו ההכרזה נעשית בתחילת התהליך ומתניעה את הפעילות במתחמים, הוכרזו בשנה 21 מתחמים נוספים, הכוללים 29,554 יח"ד חדשות.
בשנה זו חלה גם עלייה במספר המתחמים אשר הוגשו למנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית על-מנת שיכריז עליהם כמתחמי פינוי בינוי, בין במסלול רשויות מקומיות ובין במסלול מיסוי. מדובר ב-74 מתחמים בהם צפויות להבנות 38,900 יחידות דיור חדשות - נתון המבטיח פעילות ענפה בתחום גם בשנים הקרובות.
אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ציין כי ענף ההתחדשות העירונית היה הענף הצומח ביותר בשנת 2022 בתחום הדיור בישראל. "הרגולציה שהשתכללה, הניסיון הנצבר בקרב החברות הרבות הפועלות בתחום, ועידוד הפעילות בכלים ובמשאבים ממשלתיים, הביאו למספרי שיא של היתרי בנייה, פעילות תכנון מסיבית ופריצת דרך לקידום התחום בפריפריה. השנה אנו פועלים לשמור ואף להעצים את המומנטום, על-מנת להביא לקידום ולהאצה של מיזמי התחדשות עירונית בהיקפים גדולים גם בשנה הקרובה ולאחריה", אמרה.

ירושלים מובילה את הרשימה
[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

במתן היתרי בנייה בתוכניות פינוי-בינוי בשנת 2022, העיר ירושלים עומדת בראש הטבלה, לאחר ש- 2,780 יח"ד במיזמי פינוי בינוי בעיר קיבלו השנה היתר בנייה. לעומתה, הערים קריית אונו וקריית ים מובילות במתן היתרי בנייה במיזמי פינוי בינוי, בהתייחס לגודל האוכלוסייה בכל עיר.
ניתן לראות במובהק כי הסכמי המסגרת אשר חתמה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית במהלך שנת 2011 עם 12 רשויות מקומיות בישראל והן ירושלים, לוד, בת ים, קריית אונו, חיפה, נתניה, גבעתיים, רמת גן, אשדוד, בית שמש, חדרה וקריית ים, האיצו את הוצאת היתרי הבנייה בשנת 2022, כאשר תשע מתוך עשר הרשויות המקומיות המובילות את הרשימה הינן רשויות שנחתם עמן הסכם כאמור, המעניק תמריץ כספי משמעותי לרשות המקומית כנגד הוצאת היתרי בניה למיזמי התחדשות עירונית, אשר משמש אותה כסיוע במימון מוסדות ציבור ותשתיות הנדרשים למיזמים אלה. חמש מרשויות אלה, נכללו השנה לראשונה ברשימה זו.
הערים המובילות במספר יחידות דיור בתוכניות פינוי-בינוי שאושרו בשנת 2022 הן העיר לוד, אשר מובילה את הרשימה עם 4,619 יחידות דיור בתוכניות פינוי-בינוי. לצידה, בולטות הערים רמלה, אשר בתחומה אושרו תוכניות התחדשות עירונית בהיקף של 3,909 יחידות דיור, והעיר ירושלים אשר בתחומה אושרו תוכניות בהיקף של 3,711 יחידות דיור בשנה זו.

תאריך:  23/04/2023   |   עודכן:  23/04/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זינוק של 200% באישורי התחדשות עירונית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הרווח האלטרנטיבי בהתחדשות
דייי נו  |  23/04/23 21:48
2
פינוי בינוי ואו תמא 38
עו"ד דורון תמיר  |  24/05/23 11:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
הרב הראשי הספרדי לישראל קרא לשר הפנים להתנות העברת תקציבים למועצות בהקמת בתי כנסת וישיבות - תוך שהוא מדגיש שמדובר בצעד לא חוקי    השר ארבל שתק וחייך
איציק וולף
הרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי, קורא לאזרחי ישראל להתרכז ביום הזיכרון השבוע בזיכרון האישי ובדמותו של נופל    "באיפוק ובשקט יש עוצמה מחרישת אוזניים, וההתייחדות עם יקירינו שנפלו לא תוכל להתקיים תחת שאון הוויכוח"
עידן יוסף
הנשיא קורא במקביל לפוליטיקאים להימנע מנאומים מתריסים ואמירות מתריסות    טוען כי גורמים רבים מנסים "למשוך את השטיח" מתחת להידברות, מביע אמון ברצון של ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיע לפשרות בנוגע לרפורמה המשפטית ומבהיר כי לא יהסס להטיל את האחריות על מי שיכשיל את ההידברות
עידן יוסף
רוטמן העלה חששות מהפרות פרטיות וקבע כי ליחידים צריכה להיות אפשרות למנוע מגופים פיננסיים לשתף את המידע שלהם. עם זאת, אנשי מקצוע טענו כי המידע המצומצם הזה כבר נדרש על-ידי רשות המיסים לחשבונות עסקיים וחיוני לשיפור יכולת האכיפה וההתמודדות עם העולם המתקדם    קריב לרשות המיסים: לא תחזירו לפה הצעת חוק שנדחתה בוועדה הזו    הייעוץ המשפטי לוועדה: התיקונים של רשות המיסים קוסמטיים
עידן יוסף
השלושה הגיעו לבניין שבו גרה הצעירה וניסו להכניס אותה בכוח למכוניתם    לאחד מהם הייתה היכרות מוקדמת עימה    לאחר שהתנגדה, החשודים נמלטו, שדדו בדרך טלפון נייד מעובר אורח ונעצרו בתום מרדף ארוך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il