X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
תעודה רב-מגדרית בעברית משובשת
חשיפה ב-News1:
המוסד לביטוח לאומי יפסיק שימוש בשפה רב-מגדרית
בתעודות למקבלי סיעוד נעשה שימוש בנקודה באמצע מילה, ולמרות שהמוסד אינו כפוף להוראות האקדמיה ללשון, מקודמת רפורמה לתיקון שיבוש העברית בתנועה למדינה יהודית ודמוקרטית מברכים על המהלך וקוראים ליתר רשויות המדינה "למלא אחר החוק ולהפסיק להשתמש בשפה מהונדסת במקום בעברית"

המוסד לביטוח הלאומי יתקן בקרוב תעודות לזכאי סיעוד שנכתבו בשפה רב-מגדרית. כך מסרה ממלאת-מקום מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, ירונה שלום, במענה לתלונה שהגישה התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית, גוף הפועל לשמירת צביונה היהודי של המדינה בכלים משפטיים.
בתעודות שהנפיק המוסד נכתב "תעודה למקבל.ת סיעוד" עם נקודה א-מגדרית באמצע המילה, ובתנועה ציינו את העובדה שהדבר מנוגד לכללי השפה העברית. שלום ציינה כי הביטוח הלאומי אומנם אינו בגדר מוסד ממשלתי שמחויב לכללי האקדמיה ללשון העברית, אלא תאגיד סטטוטורי עצמאי מכוח חוק הביטוח הלאומי, אך המוסד מאמץ את הכללים, ובקרוב ינפיק שני סוגי תעודות סיעוד - האחד לגברים והשני לנשים.
בתעודות "פטור מתור" לאזרחים ותיקים, שהופצו זה מכבר לזכאים, הביטוח הלאומי הוציא כרטיסים מותאמים מגדרית. דהיינו, לזכאי (גבר) נשלח כרטיס בלשון זכר ולזכאית (אישה) נשלח כרטיס בלשון נקבה בהתאמה.

ירונה שלום [צילום: דוברות הביטוח הלאומי]

מ"מ המנכ"ל הבהירה כי עניין הרב-מגדריות מוכר לביטוח הלאומי, וכבר לפני כחצי שנה שונו ההנחיות בביטוח הלאומי כך שבפרסומים מטעמו לא נעשה עוד שימוש בנקודות ובלוכסנים מגדריים וזאת על-פי כללי הכתיבה של השפה העברית לפי האקדמיה ללשון העברית והנחיות מטה ישראל דיגיטלית.
במטה ישראל דיגיטלית ממליצים לא לפנות למשתמשים בלשון זכר יחיד; לא לכתוב עם לוכסנים (משתמש/ת) משום שזה לא נגיש לקוראי מסך ולא פרסונלי; לא לכתוב עם נקודות (משתמש.ת) או עם סיומות כפולות (משתמשיםות) כי זה לא נגיש לקוראי מסך, לא פרסונלי ולא מקובל עדיין בציבור ולא לכתוב בזכר ובנקבה לסירוגין כי זה עלול לבלבל ונוגד את עקרון הפשטות שהוא החשוב מכולם.
להימנע ככל האפשר מתפיסות ערכיות שאולי לא כל התרבויות שותפות להן ומכל מטען תרבותי שהוא לא נחלת הכלל בישראל.
בכוונת הביטוח הלאומי לערוך רפורמה בכל הערוצים, גם במכתבים ובמסרונים שנשלחים למבוטחים. מדובר בשינוי מקיף ובניית תהליכים מורכבים הן במלל, בעריכת המכתבים בהיבטים תוכניים ולשוניים והן במערכות המחשוב וכחלק מרפורמה הכוללת יעשה שינוי בכל המכתבים. כידוע, הביטוח הלאומי עוסק בנושאים רבים ומגוונים מטרום לידה ועד לאחר פטירה ואין מדובר בדבר של מה בכך, אך תוצאותיה יחלו להיראות כבר בעתיד הקרוב. בתנועה למדינה יהודית ודמוקרטית מברכים על המהלך וקוראים ליתר רשויות המדינה "למלא אחר החוק ולהפסיק להשתמש בשפה מהונדסת במקום בעברית".

בתוך כך, יו"ר מפלגת נעם ח"כ אבי מעוז פנה לשר הפנים משה ארבל בעקבות שימוש בשפה רב-מגדרית ביום עיון של אגף בכיר תכנון ופיתוח של משרד הפנים, שנערך בשבוע שעבר ב"מפעם" במועצה האזורית עמק יזרעאל, וביקש לדעת מי אישר הצבת השלט שבו הופיעה נקודה באמצע מילה.
לדבריו, מלבד העובדה שאותיות אלו אינן בשפה העברית וממילא אינן חלק מהשפה שהשימוש בה ע"י רשויות המדינה מעוגן בחוק, מדובר בביזוי לשון הקודש ובכניעה לתפיסה רדיקלית שעל פיה הגברים והנשים נמצאים במאבק של מדכאים ומדוכאים. "מדובר באותיות שהומצאו ע"י אישה שטוענת שלשון הקודש היא פטריארכלית ומדכאת נשים", כתב מעוז.

תאריך:  26/04/2023   |   עודכן:  26/04/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המוסד לביטוח לאומי יפסיק שימוש בשפה רב-מגדרית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
בהר-הרצל בירושלים מתקיים טקס הדלקת המשואות. הטקס החל בהנפת דגל הלאום לראש התורן    רה"מ נתניהו נשא מסר של אחדות ופיוס שבו רק יחד ניתן להגיע להישגים    יו"ר הכנסת: הכוחות המלכדים בינינו, חזקים מהכוחות המפרידים בינינו
עידן יוסף
מנכ"ל חברת החשמל מזהיר כי יש צורך בפעולה מיידית כדי לעמוד בצריכת החשמל, שכן מתקני הייצור מוגבלים וביקש לפרק את חברת נתיב האור האחראית על הפעלת תחנות הכוח, שלטענתו יוצרת ביורוקרטיה עודפת       הממשלה מנסה להגיב לגידול הצפוי בצריכת החשמל בכמה דרכים, לרבות התרת תחרות ומכירה ישירה מהיצרן לצרכן
עידן יוסף
הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את התוכנית לחשמול כ-300 מסופי אוטובוסים בכל הארץ    הבעיה: אין בישראל מספיק תשתית לחשמל, ובשלוש שנים בלבד בקושי חוברו חמישה מסופי תחבורה ציבורית
איציק וולף
שגריר ישראל באו"ם האשים את מועצת הביטחון באנטישמיות לאחר שנמנעה משינוי מועד דיון מיוחד בסוגיה הפלשתינית שנקבע ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה    הקריא שמות נרצחים בפיגועי טרור, הדליק נר נשמה ויצא מהאולם
איציק וולף
כוחות צבא רוסיה נמצאים על הגדה המזרחית של הדניפרו מאז שנסוגו מן העיר חרסון בחודש נובמבר 2022, בתום כחצי שנה של כיבוש    בכיר אוקראיני: הצבא שלנו מבקר בגדה המזרחית באופן די תכוף, ומבצע פשיטות. הכוחות המזוינים האוקראינים עובדים, ועובדים באפקטיביות רבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il