X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בן-גביר, כשר, פוגלמן ועמית היום [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
השופט עמית על חוק בן-גביר: אני מודאג ומפוחד
בן-גביר: לא מוכן שיהיה כתוב בחוק שהמשטרה חייבת לפעול בצורה ממלכתית, כי זה רק נגדי בא-כוחו: אין לנו בעיה עם פרשנות שתבהיר שאסור לשר להתערב בפעילות המבצעית

שופטי בית המשפט העליון רומזים, כי חוק בן-גביר מצריך לכל הפחות פרשנות אשר תבהיר את עצמאות המשטרה ואת חוסר סמכותו של השר לביטחון לאומי להתערב בפעילותה האופרטיבית ובתחום החקירות. כך עולה (7.6.23) מן הדיון בעתירות נגד התיקון לפקודת המשטרה, שהוכנס על-פי דרישתו של השר איתמר בן-גביר, ואשר קבע בעיקר שהמשטרה כפופה לשר הקובע את מדיניותה.
העתירות הן למתן צו על תנאי, כך שגם אם יתקבלו - בג"ץ לא יבטל מיד את התיקונים או חלק מהם. השופטים גם עשויים להוציא צו ביניים שימנע את מימוש התיקונים, אם כי עד כה סירבו לעשות זאת. המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן והשופטים יצחק עמית ויחיאל כשר תהו בעיקר מדוע לא נכתבו במפורש בחוק העקרונות שלכאורה מקובלים על הכל: חובתה של המשטרה לפעול בצורה ממלכתית ואבחנה בין מדיניות לבין הפעלה.
היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, הציעה פרשנות מקיימת: בג"ץ יקבע שהתיקון עומד על-כנו, תוך הדגשה שהוא כפוף לכללי היסוד בנוגע לפעילות המשטרה למרות שלא נכללו בו. מדברי השופטים לא היה ברור, האם יאמצו קו ביניים זה, שאינו מבטל את התיקון אך גם אמור למנוע שימוש פוליטי במשטרה. פוגלמן ציין, כי מיארה לא סיפקה להם את התשתית הנחוצה אם ירצו לקבוע בעצמם את גבולות סמכותו של השר.
פוגלמן התייחס לתגובתו של בן-גביר לעתירה, לפיה עמדתה של מיארה מרוקנת מתוכן את החוק, באומרו ש"היא שלכאורה מעוררת יותר דאגה". לצד זאת ציין פוגלמן שוב ושוב, כי גם מיארה לא פתרה את בעיית העמימות, משום שכאמור לא הבהירה מהו הקו המבדיל בין מדיניות לבין הפעלה אופרטיבית. הוא העיר: "הליך החקיקה ודאי היה חריג ואות הצטיינות ודאי לא יהיה פה", אבל השאלה היא האם זהו מקרה נדיר במיוחד המצדיק התערבות של בג"ץ בחקיקה.
כשר הקשה: "נניח שהשר עומד בראש מפלגת הירוקים והוא רוצה לתת עדיפות לעבירות איכות הסביבה. זו פוליטיזציה? הוויכוח הוא על חוק עקרוני. האם שום שר לא יוכל לממש את רצון הבוחרים? אם לא, אז הבעיה שלכם [העותרים] איננה עם החוק אלא עם השר". עמית הזכיר, כי בנושא החקירות - התיקון דומה להמלצות ועדת צדוק, לפיהן השר יכול לתת דגש למכת מדינה.
כיצד לפרש את המילה "מדיניות"

פוגלמן אמר לנציג המדינה, עו"ד ענר הלמן: "אתם מציעים פרשנות מקיימת, אבל אני לא בטוח שיש תשובה מלאה לאיך מגדירים מדיניות. כל הצדדים ניסו להסתמך על ועדת צדוק, והיא אמרה במפורש שהדבר צריך להיקבע מפורשות בחקיקה. נניח שניתן פרשנות מקיימת, מה נעשה עם העמימות הזאת? נכתוב בעצמנו את ה-manual?" הלמן השיב: "פסק הדין יהיה חייב לומר מה למשל משמעות השמירה על עצמאות המשטרה וההימנעות מהתערבות בחקירות".
פוגלמן חזר לאותה שאלה: "השר מפרש את המילה 'מדיניות' בצורה מסוימת, אתם לא נותנים [מראש] הגדרה, בדיעבד אתם אומרים שההתערבות פסול, ואז יש פוטנציאל לפגיעה בזכויות. אנחנו צריכים שתהיה לנו תשתית מלאה כדי שנוכל להחליט, אבל לתחושתי יש חֶסֶר, אם כי לא צריך לענות על זה כעת". הלמן: "פה פסיקה בדיעבד אינה מספיקה". פוגלמן: "בזה אתה צודק לגמרי". הלמן גם הדגיש בשמה של מיארה: "המונח 'מדיניות' לא יכול להפוך את השר למפכ"ל-על. אם זו המשמעות של החוק – הוא לא יכול לעמוד".
עמית התייחס לתגובתה של מיארה באומרו: "הדבר הכי חשוב שכתבתם הוא שפרשנות מקיימת אפשרית רק במשטר המשפטי הנוכחי. איך הולכים עם זה למכולת? מה אנחנו כבית משפט נעשה?" פוגלמן: "נאמר שיינתן פסק דין של פרשנות מקיימת ויהיו שינויים כאלה ואחרים – אפשר יהיה לעתור שוב". הלמן: "כן".
כשר שב והתמקד בחוסרים שבתיקון: "את החלק שאפשר לקבוע מדיניות כתבו, את החלק שאי-אפשר לתת הוראות ספציפיות – לא כתבו. האם על כל דבר כזה אפשר לומר שזה ברור מאליו? כשמישהו מתעקש שלא לכתוב את המובן מאליו, זה מעורר שאלות". בא-כוח הכנסת, עו"ד יצחק ברט, השיב: "החוק הוא דקלרטיבי ומצהיר על מצב קיים ואינו משנה אותו. אין ראיה לכך שהמשמעות היא להרחיב את סמכויות השר".
כשר: "העובדה ששאלת עצמאות המשטרה עלתה [בדיון] ולא התקבלה, יש לה משמעות". עמית: "המשטרה קרובה יותר לשב"כ מאשר לצבא, וחוק השב"כ הוא מודרני, ובכל זאת הכניסו את הסעיף [שמונע שימוש פוליטי בשב"כ]". גם פוגלמן דחה מכל וכל את טענתו של בן-גביר, לפיה יש להכפיף את המשטרה לשר כמו שצה"ל כפוף לשר: "הצבא אינו מפעיל סמכויות כלפי אזרחים. הסיפור של הצבא הוא אחר לחלוטין". כשר: "כאשר מישהו אומר שלא צריך לכתוב משהו, הספקנות שלי עולה".

עלבון מול שלום בית

עמית אמר לבא-כוחו של בן-גביר, עו"ד נדב העצני: "אם החוק נועד לתחום את הגבול – הוא לא הצליח, כי יימשכו הוויכוחים בין השר למפכ"ל ואז יהיה צריך להכריע. עד שקראתי את מה שאדוני כתב, חשבתי שזה חוק מצהיר. אחרי שקראתי את מה שאדוני כתב, התחלתי לחשוב שהוא בא לשנות מצב". העצני: "הכוונה הייתה לפתור אנמוליה וחיכוך יסודיים וחמורים". כשר: "בא-כוח הכנסת אמר שלא שינו כלום, ואתה אומר ששינו. אחד מכם טועה". העצני: "הייתה כוונה לשנות, אבל אולי לא הצליחו". פוגלמן: "התיקון לא הסיר את הערפל". לדבריו, הפרשנות הקוטבית של בן-גביר ומיארה מלמדת על כך.
כשר חזר לחוסר שבתיקון: "נניח שיהיה כתוב: אי-התערבות ואי סמכות בעניינים אופרטיביים. מדוע זה לא נכתב?" הוא ציטט מתוך תגובתו של העצני לעתירה, לפיה ברור שלשר אין סמכות להתערב בהפעלה, ושאל: "אם זה מקובל, איך זה שכתבו את האחד ולא את השני?" העצני: "כתוב בפקודה בדיוק מה מותר לו". כשר: המילים 'אך ורק' לא כתובות. מישהו כתב רק צד אחד של האיזון, ועל הצד השני נריב". עמית: "כאשר חסרה המילה 'ממלכתיות', אני הופך לאזרח מודאג ואפילו אזרח מפוחד. זה קיים בחוק השב"כ וזה חסר [בפקודת המשטרה]. הייתי גם רוצה שיהיה כתוב שהמשטרה היא תחת מרות החוק".
העצני טען: "המשטרה לא יכולה להיות עצמאית, כי זו הפיכת הפירמידה השלטונית על ראשה". השופטים דחו לחלוטין את הדברים. כשר אמר: "עצמאות היא שלא מתערבים בעבודתה", פוגלמן הוסיף: "זאת אבן הראשה בהתייחסות לפעולת המשטרה". כשר: "כמעט לכל דבר שהעותרים מבקשים, אתם אומרים שזה מובן מאליו. אז למה אתם מתנגדים?" העצני: "אם העתירות יידחו ועם זאת יובהר שהכוונה איננה להתערבות שוטפת [של השר] בעבודת המשטרה ובחקירות ספציפיות ובוודאי שהפעולה היא ממלכתית – אני לא חושב שתהיה בעיה".
בן-גביר עצמו אמר לקראת סוף הדיון: "שאלתם שוב ושוב למה לא נכתב 'ממלכתיות'. הבעיה שלי היא עקרונית וגם עכשיו אני לא רוצה שייכתב 'ממלכתיות', כי היא עולה רק כאשר זה איתמר בן-גביר. ודאי שאני כפוף למרות החוק; אם אני אפר אותו, יעתרו לבג"ץ. למה אני רוצה להתערב בחקירות? כי אני רוצה שהמשטרה תטפל בפוליגמיה". כשר הגיב: "אדוני בעצם אומר שהעלבון יותר חשוב משלום בית. מול אדוני יושבים אנשים עם פנים מודאגות ואדוני צריך להאמין להם שהם באמת מודאגים, אולי גם מזה שאדוני הוא השר".

תאריך:  07/06/2023   |   עודכן:  12/06/2023
+מיטת סדום: אסירים ישלמו מכספם על טיפולי שיניים פרטיים
22:58 07/06/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

שינוי מדיניות שנוי במחלוקת של השר בן-גביר מעלה בעייתיות מבחינה כלכלית ומשפטיות ופוגע בכלל האסירים ולא רק באסירים ביטחוניים  ▪  חששות נרחבים לגבי ההשלכות על בריאות האסירים שייאלצו להסתפק בטיפולים משמרים

החלטה גורפת [צילום: בינג AI]
+נתניהו: שפלים ביזו את האנדרטה לזכר אבי
19:13 07/06/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

מפגינים מארגון "קומי ישראל" ערכו "טקס לשינוי שם" מחלף בנציון נתניהו ל"אבי הדיקטטור" וקראו לראש הממשלה לגנוז את הרפורמה המשפטית  ▪  תלונה הוגשה במשטרה בעקבות ביזוי האנדרטה  ▪  נתניהו: ""הגיע הזמן שהם יפסיקו לרמוס כל נורמה של הגינות ודרך ארץ"

המחלף ע"ש בנציון נתניהו [צילום: קומי ישראל]

מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
השופט עמית על חוק בן-גביר: אני מודאג ומפוחד
תגובות  [ 0 ]מוצגות  [ 0 ] כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותממשלה 37
עידן יוסף
ועדת השרים לענייני מילואים אישרה גם עדיפות במיזמים של דירה בהנחה למשרתי המילואים    שר הבינוי והשיכון גולדקנופף: "כפי שהבטחתי אנחנו דואגים לחיילי המילואים"    הטבות חסרות תקדים בשווי של כ-200 מיליון ש״ח להוקרתם ולתגמולם של משרתי המילואים
עידן יוסף
במשרד לשירותי דת אומרים כי קיום הבחירות לרבנים הראשיים ולחברי מועצת הרבנות הראשית לפני הבחירות לרשויות המקומיות מעורר מורכבויות שונות מאחר שראשי הרשויות המהווים שיעור נכבד באסיפה הבוחרת נמצאים לקראת תום כהונתם וחלק מהם עשוי להתחלף
מירב ארד
הוועדה בראשות נתניהו "תקבע מדיניות ממשלתית אחידה ותתאם בין פעילות משרדי הממשלה בנושא הטיפול ביוקר המחיה"    הוועדה שהוקמה הינה החמישית במספר שקמה בעשור האחרון
איתמר לוין
מצהיר בתגובתו לעתירות נגד התיקון לפקודת המשטרה: ברור שהיא תפעל בהתאם לעקרונות היסוד ותיהנה מעצמאות אופרטיבית שוטפת
עידן יוסף
בראש הוועדה שהקים קיש נבחר לעמוד מר עמוס שפירא לשעבר יו"ר אלו"ט ונשיא אוניברסיטת חיפה    הוועדה מונה כ-40 חברים
ראשייומניםבלוגריםערוציםסקופיםקישוריםעוד...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il