X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ישיבת הוועדה למיזמים לאומיים [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
קושי משפטי: על מספר התושבים ביישוב קהילתי לעמוד במבחן החוקתי
בייעוץ המשפטי לממשלה אומרים כי השמירה על הקהילה לא יכולה לגבור באופן חד-ערכי וכי לנתוני ההתרחבות יש השלכות משפטיות משיקולי שוויון יו"ר הוועדה למיזמים ציבוריים: הדיון על מספרי ההרחבה אינו שאלה משפטית החטיבה להתיישבות: רק 1% מהמועמדים צריכים לעבור את ועדת הקבלה

הוועדה למיזמים ציבוריים התכנסה (יום ד', 14.6.23) לדיון בהצעת התיקון לפקודת האגודות השיתופיות (תיקון מס' 12) שהציגו ח"כ שמחה רוטמן ושרן מרים השכל. הצעת החוק, המיועדת לקריאה שנייה ושלישית, נועדה להרחיב את תחולת ועדות הקבלה ביישובים קהילתיים. הוועדה מתכננת למזג את ההצעה עם הצעת החוק של ח"כ יצחק קרויזר. התיקון המוצע מבקש להרחיב את ההיקף הגאוגרפי של היישובים הקהילתיים מעבר לאזורי הנגב והגליל, ולהקיף אזורים כמו עמק הארזים, דרום הר חברון, חבל עדולם, חבל לכיש וכן יהודה והשומרון. כמו-כן, הוא צפוי להרחיב את תנאי ועדות הקבלה ביישובים אלו.

הצ"ח לתיקון פקודת האגודות השיתופיות (מס 12(הרחבת תחולה לעניין ועדות קבלה ביישובים קהילתיים), התשפ"ב-2022 (1862/24; 2190/24; 2386/24) – עמדת האגודה לזכויות האזרח בישראל / נייר עמדה
לקראת הדיונים על הצעות החוק שבנדון, להלן עמדת האגודה לזכויות האזרח. יאמר מיד, שהאגודה לזכויות האזרח מתנגדת להצעות החוק ומבקשת לדחות אותן. יתר על כן , האגודה סבורה כי יש להחיל את החוק כפי שהוא נכון להיום, גם על ועדות קבלה בקיבוצים ובמושבים.
הצעת חוק לתיקון פקודת האגודות השיתופיות (מס' 12)(הרחבת תחולה לעניין ועדות קבלה ביישובים קהילתיים), התשפ"ב–2022 (פ2190/24/)(פ2386/24/) / נייר עמדה
השפעת החוק השלילית והמדירה מתעצמת בשל העמימות במושגים שבו, שמגבירה את פוטנציאל תחולת החוק בצורה משמעותית. (5 עמ')
ועדות קבלה ביישובים קהילתיים בנגב ובגליל / סקירה
מסמך זה נכתב לבקשתו של חבר הכנסת אלעזר שטרן, ומוצגים בו נתונים ומידע בנושא קיומן של ועדות קבלה ביישובים קהילתיים במועצות האזוריות בנגב ובגליל. במסמך נבחנת השאלה: כמה יישובים קהילתיים באזור הנגב והגליל, הפסיקו את פעילותן של ועדות הקבלה לאחר שמספר בתי האב ביישוב גדל מעבר ל-400, זאת כפי שנקבע בתיקון מס' 8 לפקודת האגודות השיתופיות (10 עמ')
[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

ח"כ אוהד טל, יו"ר הוועדה, הסביר כי הצעת החוק מהווה תיקון לחוק משנת 2011, שקבע תקנות לקיומן של ועדות קבלה בישובים שבהם עד 400 בתי אב באזורי הנגב והגליל. החוק הראשוני כלל תבחינים למניעת אפליה בפעילות ועדות הקבלה. טל הדגיש כי התיקונים המוצעים נועדו להרחיב את המסגרת ולהרחיב את היקף המרחב הגאוגרפי שלה, כדי להקל על פיתוחם וצמיחתם של ישובים תוך שמירה על זהותם הקהילתית. לדבריו, החקיקה זכתה לקונצנזוס בחברה הישראלית ובכנסת.
שרת המשימות הלאומיות ח"כ אורית סטרוק ציינה: "אנחנו לא ממציאים את הגלגל מחדש. החוק נחקק ב-2011 מבלי לדעת את התוצאות האפשריות או את יעילותו. מאז, אנו עדים לכך שהחוק אינו מפלה ובמקום זאת מיטיב עם הישובים. כעת, יש צורך לעדכן את החוק שכן הוא הפך למחסום. התושבים המקוריים מילאו את מכסת ה-400, וצריך להביא מספר שווה של משפחות צעירות. שילוב יישובי התפר חיוני בשל אתגרים ייחודיים שעומדים בפניהם".

נציגי משרד הכלכלה ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר הביעו את תמיכתם בהצעת החוק. אילנית ניר לוי, נציגת משרד החקלאות, הדגישה את הצורך להתאים את ועדות הקבלה לנוכח ההרחבה המוצעת. עו"ד ניב יערי מהייעוץ המשפטי לממשלה ציין את חששות המשרד בהיבטי השוויון וכבוד האדם באופן מהותי, שההצעה והחוק הקיים מעלים. "החוק היום הוא חוקתי, אבל יש קושי - והאיזון בין הדברים הוא חשוב במיוחד כאשר מבקשים להרחיב אותו ל-1,000 משפחות. אנחנו מציעים שתימשך העבודה הממשלתית לביסוס המספרים המוצעים". לשאלה האם זאת עמדת שר המשפטים, השיב כי מדובר בעמדת הייעוץ המשפטי לממשלה. יו"ר הוועדה, ח"כ טל, ציין כי הטיעון לגבי מספר ההרחבה אינו שאלה משפטית ויש לח"כים מה לומר בנושא. חברתו של יערי למשרד עו"ד נועה מושייף, טענה מנגד כי מדובר בשאלה משפטית בגלל אינטרס השוויון. השרה סטרוק, ציינה כי בימים אלה מתגבשת במועצה הארצית לתכנון ולבנייה תמ"א המדברת על מספר של 3,000 וציינה כי בהצעה הנוכחית "אנחנו אפילו עדיין לא שם".

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

אופיר צימרינג, נציג החטיבה להתיישבות, הדגיש כי אזורים כפריים קשורים קשר הדוק לחיי הקהילה. "החוק מכיר בצורך בבנייה עצמית ובבחירת מגורים בכפר בתוך קהילה. מדובר רק בקבלה ליישובים קהילתיים ולא לאגודות שיתופיות של מושבים", אמר.
על-פי נתוני החטיבה להתיישבות, 97.5% מהפונים באזורי הנגב, הגליל והיו"ש מתקבלים בעקבות הערכת ההתאמה לקהילה. רק 1% מהמועמדים צריכים לעבור את ועדת הקבלה. ועדת הקבלה חלה גם על יישובים במגזר הערבי באמצעות רמ"י ובעיגון בית המשפט המאפשרים שיווק קרקעות לבני המקום בשיעור של 75% ולעיתים בשיעור של 100%.

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

ח"כ יוסף עטאונה מתח ביקורת על חלק מן האמירות, שמתארות כמצג שווא את תפקידן של ועדות הקבלה. הוא טען ש"המטרה היא להפריד בין שתי אוכלוסיות שהם אזרחים שווים במדינה. כאשר מדברים על שינוי מאזן דמוגרפי בנגב ובגליל בהסכמים הקואליציוניים הנוסחה ברורה. לגבי הנגב, אין לנו התנגדות לפתח אותו ויש מקום לכולם. החוק הזה הוא הפרדה גזענית והנצחת אפרטהייד של הקרקע". היו"ר טל מחה על ההאשמות וקבע כי הן חסרות בסיס עובדתי ומדובר בסיסמאות. ח"כ אימאן ח'טיב יאסין טענה כי הצעת החוק צריכה לחול גם על היישובים הערביים בנגב, המאכלסים 200,000 תושבים, תוך שימת דגש על נוכחותם ארוכת השנים וזכותם לבחור את מרחב המחיה שלהם. לדבריה, מדובר בהגשמה של חוק הלאום.
ח"כ אלון שוסטר הדגיש את ההבחנה בין חיזוק הכפרים היהודיים והערבים, והביע תמיכה בתכנון נכון לפיתוח שני המגזרים תוך שמירה על האופי השיתופי והקהילתי הייחודי של הכפרים היהודיים. השרה סטרוק התייחסה לדברי חברי הכנסת בנושא המגזר הערבי וציינה כי בהחלטת מועצת רמ"י הם יכולים למלא כל יישוב עד 30 אלף נפש ב-100% בני המקום וללא חקיקה.

ח"כ מטי צרפתי הרכבי ציינה כי למדינה יש אינטרס לקדם הרחבת מגורים באזורי הפריפריה, ולמרות תבחינים מוגדרים למניעת אפליה, 98% מהפונים נקלטים בהצלחה. צרפתי הרכבי הדגישה את אחריותה של המדינה למצוא מנגנונים להמשך הצמיחה ביישובים אלו.
ח"כ יצחק קרויזר הדגיש את חשיבות חיזוק ההתיישבות הכפרית באמצעות חיזוק הקשרים הקהילתיים. הוא הציע להגדיל את מספר ועדות הקבלה ל-1,000, כדי להקל על-כניסתם של זוגות צעירים ויחידים במטרה לטפח את הצמיחה ולבצר את הצביון הקהילתי של היישובים והכפרים הללו.
דני עברי, ראש המועצה האזורית משגב, העוסק כבר 40 שנה ביישובים קהילתיים ויהודיים כאחד, אמר: אני מייצג קהילה ערבית שנאבקת מלהכניס גורמים כאלה ואחרים שאינם מתאימים גם לאופיה. לגור בפריפריה עם כבישים דפוקים, מחסור בהשכלה גבוהה ושירותי בריאות ועוד, הם חיים מאתגרים ואנחנו עוסקים בניסיון לבנות יישובים גם יהודים וערבים ונדרשים לשתף פעולה ולהתאגד יחד". ניצן פלג, ראש המועצה האזורית גליל תחתון, הדגיש את החשיבות בשמירה על שכנות טובה באמצעות יישובים נפרדים שבהם יכולים יחידים להתגורר עם משפחותיהם וחבריהם, תוך התחשבות בגורמים כמו מחירי הקרקע, גידול הישובים וועדות קבלה. "בסופו של דבר השכנות הטובה הזו נוצרת כאשר כל אחד גר בקהילה שלו עם משפחתו ועם חבריו. למרות הדברים שנאמרו כאן", אמר.
שני מועלם, תושבת הושעיה, שיתפה מניסיונה ממקור ראשון ביישוב ובקשיים איתם מתמודדים תושבים חדשים לעתיד. היא הביעה דאגה לגבי המחסור בדיור זמין, כאשר משפחות מחכות שנים כדי להבטיח לעצמן מקום מגורים. מועלם הדגישה את חשיבותן של ועדות קבלה ואמרה: "אנחנו גרים במגורונים כי אין מספיק מקומות לגור בשכירות. יש 200 משפחות שממתינות כ-15 שנה לגור ביישוב. אנחנו חברים בוועדות ובמערכות חינוך ומרגישים את הבעיה הזו יום-יום. משפחות נוטשות כי אין המשכיות ואין איפה לגור".
עו"ד דודו קוכמן, מזכ"ל תנועת האיחוד חקלאי, הדגיש כי קהילתיות היא ערך עליון ביישובים אלו, המשפיע על כל תחומי החיים. קוכמן הדגיש את הדחיפות בקידום החוק לטיפול במגמה הדמוגרפית השלילית באזור הגליל. "משפחה שאינה מתאימה יכולה להחריב ולעורר מדנים ביישוב בו מרקם החיים נשען על התנדבותיות. יש דמוגרפיה שלילית בגליל, וצריך לקדם את החוק כמה שיותר מהר", אמר.
גלית ויטנברג מרשות מקרקעי ישראל שמרה על עמדה ניטרלית, תוך שימת דגש על חשיבות התיאום. היא הוסיפה כי "בנוגע לוועדת ההשגות ככל שמגדילים את מספר המגרשים יש צורך לבצע התאמות", ואילו אילן רובין מארגון לב הגליל קרא לתיקונים הכרחיים לתמיכה בהרחבת הבתיישבות והצערתה.

במהלך הדיון טענה אופיר איטח סנדריי, חברה בקולקטיב מזרחי אזרחי, כי ועדות הקבלה מנציחות את האפליה בכך שהן מקבלות רק מי שדומה לתושבים הקיימים. בתגובה, דחה אופיר צימרינג מהחטיבה להתיישבות את הטענה, וקבע כי היא אינה תואמת את המציאות והנתונים הקיימים בשטח.

יו"ר הוועדה קבע לשבוע הבא ישיבת המשך של ארבע שעות לצורך המשך הכנת הצעת החוק.

תאריך:  14/06/2023   |   עודכן:  14/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קושי משפטי: על מספר התושבים ביישוב קהילתי לעמוד במבחן החוקתי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מעריב - הקריסה
איתמר לוין
הדירקטורים לשעבר בראשות נוחי דנקנר ישלמו 20 מיליון שקל, והיתרה תשולם בידי כלל ביטוח    ההסדר אושר למרות הסתייגותם של מגישי התביעה הנגזרת
איתמר לוין
רונן דחתה בקשה לתביעה נגזרת נגד בכירי בנק הפועלים, בטענה לרשלנות במתן אשראי של 50 מיליון שקל למעריב בשנים 2009-2008: ההחלטות התקבלו בצורה מיודעת ומסודרת
איתמר לוין
דירקטוריון החברה אישר הסכם פשרה עם מגישי התביעה הנגזרת על רכישת העיתון בתקופת נוחי דנקנר - אך התובעים טוענים שההסדר אינו על דעתם
אלה לוי-וינריב
הסדר הפשרה, שנחתם באוגוסט אשתקד, נחשף לאחרונה בעקבות בקשה שהגיש אחד מנושי מעריב, יצחק פרג'ון    הנאמנים: "ההסדר היטיב עם קופת הנושים"
איתמר לוין
בעל השליטה לשעבר בקבוצת מקור ראשון טען שחברה שבבעלות משפחתו הלוותה לעיתון 37.6 מיליון דולר וביקש לגבות אותם כחוב    ביהמ"ש קבע: מדובר בהלוואת בעלים שתיפרע אחרונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il