X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
גבו 0.15% מנכסי החסכונות
העליון: חברות הביטוח לא יחזירו מיליארדים
קיבל את ערעורן של ארבע מן החברות על אישור תביעה ייצוגית בשל גביית הוצאות ניהול השקעות בפוליסות המשתתפות ברווחים, לפני התקנות שאישרו את גבייתן

חברות הביטוח היו רשאיות לגבות הוצאות ניהול בגין ההשקעות של כספי הפוליסות המשתתפות ברווחים, וזאת עוד לפני שהכנסת אישרה אשתקד תקנות המסדירות גבייה זו. כך קובע (22.6.23) שופט בית המשפט העליון, עופר גרוסקופף. פסק דין ישפיע על שורה ארוכה של הליכים המתנהלים כלפי גופים נוספים המנהלים חיסכון לטווח ארוך, ובהם חברות ביטוח וקופות גמל.
גרוסקופף קיבל את ערעורן של חברות הפניקס, הראל, מנורה והכשרה וביטל את אישורה של תביעה ייצוגית נגדן בנוגע לגביית הוצאות אלו. על-פי נתונים המופיעים בפסק הדין, כל החברות בענף גבו בשעתו 0.15% משיעור נכסיהן לכיסוי הוצאות ניהול ההשקעות, כך שמדובר לאורך שנים במיליארדי שקלים. הבקשות הוגשו בידי רון הופמן, אשר הלפרין, גדעון בלום וטליה יערי ואושרו בידי בית המשפט המחוזי מרכז (השופטת אסתר שטמר).
החברות גובות דמי ניהול שנתיים מירביים בסך 2% מנכסי החוסכים, אך הפוליסות לא קבעו האם עליהן לספוג את הוצאות ניהול ההשקעות (עמלות קנייה ומכירה של ניירות ערך סחירים, דמי משמורת של ניירות ערך סחירים, הוצאה הנובעת מהשקעה בזכויות במקרקעין ועמלות ניהול חיצוני) או שהן רשאיות לגבות אותן בנוסף.
גרוסקופף דוחה תחילה את טענת החברות, לפיה הן היו רשאית לגבות את הוצאות הניהול גם בהעדר בסיס נורמטיבי ביחסיהן עם הלקוחות. החברות הן הנאמנים של המבוטחים להשקעת כספיהם ועליהן לפעול לפי דיני הנאמנות, הוא מדגיש. עוד אומר גרוסקופף, כי הפוליסות שותקות בנוגע להוצאות אלו, ולכן יש להכריע האם מדובר בהסדר שלילי (דהיינו איסור לגבות תשלומים שלא צוינו במפורש) או בלקונה שבית המשפט יכול להשלים.
מסקנתו של גרוסקופף היא, כי מדובר בחסר חוזי אותו יש להשלים בפסיקה. "בהתבסס על הסדרי הדין הכלליים, ברירת המחדל בסוגיה בה עסקינן מכירה בזכותן של חברות הביטוח להחזר הוצאות בגין התשלומים ששילמו לצדדים שלישיים בעבור השקעות של נכסי הקופה שבוצעו כדין", קובע גרוסקופף. לכן, "חברות הביטוח היו רשאיות להשית על החוסכים את עלות הוצאות ניהול ההשקעות בהן נשאו, למצער, כל עוד אין טענה כי הוצאות אלה הוצאו שלא כדין".
השופט יצחק עמית הסכים עם גרוסקופף. השופט דוד מינץ הסכים עם התוצאה, אם כי לדעתו הפוליסות מאפשרות לגבות את הוצאות הניהול ולכן אין צורך לפנות לדיני הנאמנות כפי שעשה גרוסקופף. את החברות ייצגו עוה"ד דורי קלגסבלד, אמיר שרגא, זמיר בן-בשט ואוריה זיו-און; את התובעים ייצגו עוה"ד יצחק יערי, גלעד ברנע וענבל דיאמנט-שפריר; ואת היועצת המשפטית לממשלה - עו"ד יואב שחם.

תאריך:  22/06/2023   |   עודכן:  22/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: חברות הביטוח לא יחזירו מיליארדים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
העליון תמיד בצד של בעלי ההון
אזרחית  |  22/06/23 16:50
2
תגיד לי
כבש 44  |  23/06/23 17:10
3
מפתיע מישהו.
7.  |  24/06/23 12:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
טיסה ראשונה מחיפה ללרנקה ופאפוס יצאה הבוקר מהשדה בחיפה    הקו מופעל באמצעות מטוסי סילון צרי גוף של חברת אייר מלטה, ומשווק על-ידי החברות איסתא וישראייר
עידן יוסף, מירב ארד
אחרי שנתן הוראה לחידוש העבודות להקמת הטורבינות ברמת הגולן הגיע השר לביטחון לאומי יחד עם המפכ"ל לפגישה עם ראשי העדה הדרוזית    בפגישה הבהיר: "זה לא רק ברית דמים, זה גם ברית חיים. אבל מצד שני יש גם חוק!"
עידן יוסף
הפער בין הרשתות המקוונות - 15%    מלבד רשתות המזון, שלרובן יש גם פעילות מקוונת, בשנים האחרונות נכנסו לשוק משלוחי המזון המקוונים שחקנים נוספים: כמו וולט, יאנגו, וקוויק - אבל בינתיים היקפי הפעילות שלהם זניחים
עידן יוסף
לענף הנדל"ן תפקיד משמעותי בכלכלה, בהיותו 13% מהתמ"ג ומעסיק למעלה מ-300,000 עובדים    קוטלר מעריך שתקופת המעבר המתמשכת בשוק תסתיים בתוך שנתיים, וקורא לממשלה צריכה לנקוט צעדים להמרצת הבנייה    הצעדים המוצעים לטיפול במצוקת הדיור והנעת פעילות הבנייה כוללים שיווק קרקעות, התאמת תוכניות ויישום מבני תשלום חדשניים למכרזים
עידן יוסף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il