ועדת הכלכלה אישרה (יום ב', 26.6.23) לקריאה שנייה ושלישית את הסעיף העוסק בהארכת תקופת רישיון ההולכה של חברת נתג"ז. התיקון נועד לאפשר לשר האנרגיה והתשתיות להאריך את רישיון ההולכה של נתג"ז ב-15 שנים נוספות, עד סוף יולי 2049. בנוסף, בהתאם לסיכום בישיבות הקודמות ולבקשת היו"ר ביטן, ההצעה כוללת תיקון שיאפשר לנתג"ז לפעול גם במקטע החלוקה, במקומות בהן יש בעיות בחיבור מפעלים לרשת הגז הטבעי.
מנהל רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והתשתיות, משה גראזי, התייחס לכך בדיון אתמול (א') ואמר כי הוכן נוסח, והרשות קיבלה את התייחסויות נתג"ז ותואמה מול משרד האוצר והייעוץ המשפטי לוועדה. עו"ד צחי בר ציון ממשרד האנרגיה הוסיף כי לפי ההצעה שרי האנרגיה והאוצר יוכלו לאפשר את המהלך אם השתכנעו שלצורך פיתוח משק הגז הטבעי זה לא נכון לתת לגורם פרטי לבצע את עבודת החלוקה.
גראזי ציין, כי בנוסף תהייה הגבלה של עד 3 אזורי חלוקה שיוכלו לעבור לנתג"ז בו-זמנית (מתוך 6 הקיימים כיום). בעקבות זאת התקיים דיון בין נציגי הממשלה בעניין, והוועדה יצאה להפסקה. לאחר ההפסקה אמר רפרנט אנרגיה באגף התקציבים באוצר, עידו מור, אמר כי ההצעה המקובלת על הצדדים היא להגביל 3 אזורי חלוקה, או 50% ממספר אזורי החלוקה, לפי הגבוה מבניהם. כמו-כן, אושר, כי שר האנרגיה יוכל לקבוע מספר או שיעור אחר בתקנות באישור ועדת הכלכלה. במקרה של הגדלת מספר האזורים או השיעור יתייעץ שר האנרגיה עם שר האוצר.
מנכ"ל נתג"ז, שמואל תורג'מן, אמר כי החברה לא מתוקצבת ויש לה חוב גדול של 3 מיליארד שקלים וחצי, ולכן הוא מבקש שיהיה ברור שנתג"ז לא תחויב לבצע פעילות הפסדית. היו"ר ביטן אמר כי כבר 14 שנה מנסים לחבר את הגז הטבעי וזה לא קורה כנדרש, ובירושלים זה בכלל לא מתקדם. על-רקע זה הוא ביקש לאפשר לשרים להכניס גם חברה ממשלתית למקטע החלוקה, ואמר: "חברה ממשלתית היא חלק מהמדינה, גם אם רוצים שהיא תהייה רק כלכלית. זה אינטרס של המדינה, אחרת לא היו נותנים לכם רישיון ולא היו מאריכים אותו. האוצר מעוניין בתיקון, ויכול להיות שאם זה יעלה כסף אז תשלמו פחות דיבידנד למדינה, ואם יהיו הפסדים אני מאמין שהאוצר יפצה ולכן אני לא רואה בעיה עם החשש הזה".
מנכ"ל נגב גז טבעי, משה שפיצר, התייחס להצעה ואמר כי מדובר במדרון חלקלק. "נתג"ז מבקשת בצדק לדאוג שזה יהיה כלכלי, גם אנחנו רוצים שזה יהיה כלכלי. הפעילות לא תהייה בחברה בת, וזה אומר סבסוד צולב בין ההולכה לחלוקה ואפשר יהיה לעשות קניבליזציה של האזורים ואז יצא מצב שלא בא לפתור את הבעיה של המקרים הלא רבים של היעדר חיבורים. השאלה אם זה לא דרקוני מדי ביחס למשימה". בתגובה לכך אמר היו"ר ביטן: "אנחנו לא רוצים להיות בידיים של החברות הפרטיות, אין לנו עניין להעביר סתם אזורים. גם זה ש-14 שנה החיבור מתקדם בקושי זו גם בעיה שצריך לתת עליה את הדעת".
היום התכנסה הוועדה להצבעה על הסתייגויות להצעה שהגישה האופוזיציה. בעד ההסתייגויות הצביעה ח"כ שלי טל מירון, והתנגדו להן היו"ר ביטן וחברי הכנסת
אריאל קלנר,
דן אילוז, ו
סימון מושיאשוילי. לאחר שנדחו כל ההסתייגות אישרה הוועדה, כאמור, את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית פה אחד.