X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
חלאק. ברח למרות שנקרא לעצור [צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90]
זוכה שוטר מג"ב שירה למוות בפלשתיני בעל צרכים מיוחדים
בית המשפט: השוטר ועמיתיו סברו שאיאד חלאק הוא מחבל; כאשר השוטר ירה בו למוות, הוא חש בצורה אמיתית שמדובר בהגנה עצמית

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, חנה לומפ, זיכתה (6.7.23) את שוטר מג"ב שירה למוות באיאד חלאק בירושלים במאי 2020. שמו של השוטר אסור בפרסום.
חלאק, בעל צרכים מיוחדים, היה בדרכו למקום עבודתו בעיר העתיקה. בשל הקורונה הוא עטה מסכה כירורגית ולבש כפפות שחורות חד-פעמיות. שוטרים הבחינו בו בעת שעמד בסמוך לעמדת מג"ב בשער האריות, התנהלותו עוררה את חשדם והם חששו שמדובר במחבל שמטרתו לפגע. השוטרים החלו להתקדם לכיוונו, הכריזו בקשר שמדובר במחבל, החלו במרדף גלוי אחריו תוך שהם קוראים לו בעברית ובערבית לעצור, וחלאק ברח. הנאשם ומפקדו הצטרפו למרדף, המפקד קרא לו לעצור וירה לעבר רגליו כאשר הלה המשיך לברוח.
חלאק נכנס למתחם אשפה סגור, בו נכחו מספר עובדים. עם כניסת הנאשם למתחם, הוא ירה בחלאק ופגע בפלג גופו התחתון. לאחר הירי נכנסו השוטרים והמפקד למתחם, הנאשם צעק לעבר חלאק שלא יזוז, ולאחר שזה התרומם והצביע לעבר עובדת שהכיר - הנאשם ירה כדור נוסף לעבר פלג גופו העליון וגרם למותו.
המדינה טענה, כי הירי נעשה בקלות דעת, כאשר הנאשם נטל סיכון בלתי סביר לאפשרות גרימת התוצאה, מתוך תקווה שיצליח למנוע אותה. לשיטתה, היה על הנאשם לנקוט באמצעים פחותים למניעת הסכנה. לטענת ההגנה, הנאשם - כמו חבריו - זיהה את חלאק כמחבל חמוש ערב פיגוע. ההגנה הדגישה את האופי המיוחד של אירוע מבצעי, הדורש קבלת החלטות מהירות ביותר, בתוך שניות. הנאשם פעל בתום לב ולא הייתה לו מודעות סובייקטיבית לכך שהוא נוטל סיכון בלתי סביר. הוא פעל מתוך הגנה עצמית מחשש לחייו ולחיי הנוכחים במקום.
לומפ אומרת כי על בית המשפט להתחשב בנסיבות ובתנאים שאפפו את האירוע. גישת המדינה, לפיה הנאשם יכול היה לבצע הערכה מחודשת בשניות בודדות אלה ולהגיע למסקנה שניתן להימנע מירי, אינה תואמת את אופי האירוע. החלטת הנאשם לירות לעבר פלג גופו התחתון של חלאק ולא לעבר פלג גופו העליון, מעידה על כך שעם כניסתו לפתח המתחם הגיע למסקנה, ניתן לנטרל את החשוד גם ללא ירי לעבר פלג גופו העליון. לנוכח העובדה שהנאשם סבר שהוא בעיצומו של אירוע מבצעי ומסוכן, ושעליו לקבל החלטה בתוך שנייה או שתיים, לא ניתן לקבוע שהחלטה לירות לעבר פלג גוף תחתון היא בלתי סבירה באופן שמהווה אינדיקציה לחוסר כנותה של טעותו.
עלול לפרש כתעוזה מצד מחבל
כנותו של הנאשם בירי הראשון משפיעה גם לגבי הערכת הירי השני והקטלני, ממשיכה לומפ. היא קובעת, כי ירי זה בוצע כאשר הנאשם חש באמת שנשקפת לו סכנה מוחשית. אין בכך ששלושת השוטרים האחרים לא חשו שנשקפת סכנה המצדיקה ירי נוסף, כדי להעיד על חוסר סבירות מעשהו של הנאשם. מעדויותיהם של שלושת השוטרים עלה, כי בסיטואציות מבצעיות תשומת ליבם של לוחמים שונים עשויה להיות ממוקדת בדברים שונים, וכי הם עשויים לפרש באופן שונה התנהגויות מסוימות.
בעת האירוע הנאשם היה לוחם צעיר, וזו הייתה פעילותו המבצעית הראשונה. מבחינתו של הנאשם, הוא זה שהגיע ראשון למתחם, נטרל את חלאק בירי לעבר פלג גופו התחתון, והיה אחראי לוודא שלא נשקפת ממנו סכנה. הנאשם, שסבר כי מדובר במחבל, קרא לו שלא לזוז לאחר שנפל על הרצפה, ואף העיד, כי אלמלא ביצע חלאק את אותה תנועה - לא היה יורה בו.
לומפ מדגישה: כאשר אדם שזה עתה נורה בפלג גופו התחתון ונפל ארצה, מבצע תנועה מהירה כלפי מעלה, חרף הוראה שקיבל לא לזוז וכאשר מכוון לעברו רובה - הרי שלוחם, הנמצא בעיצומו של מה שהוא חושב שהוא פיגוע טרור - עלולה לפרש זאת כגילוי תעוזה מצד מחבל שאינו מוותר ומנסה לפגוע פעם נוספת. בנסיבות אלה, התקבלו טענות הנאשם להגנה עצמית מדומה שנבעה מטעות במצב הדברים.
לומפ מסיימת בציטוט מפסק דין קודם: "לצד הקפדה על טוהר הנשק והשמירה על קדושת חיי אדם, אין להתעלם מכך שהפעילות הלוחמתית מאופיינת בעצימות ייחודית - בתחושת חוסר ודאות, האופפת כל זירה מבצעית, בתכיפות האירועים הרודפים זה אחר זה, כאשר כל הכרעה של הכוחות הלוחמים, המתקבלת בשבריר של רגע, עלולה להיות הרת גורל וקטלנית. בנוסף, נטילת סיכונים, המגבירה מעצם טבעה את האפשרות לטעויות, מהווה חלק אינטגראלי מהפעילות הצבאית ומהשגת מטרותיה".
היא הביעה את התקווה שיופקו לקחים מן האירוע, הן בלימוד תורת הלחימה והן בקרב גורמים המטפלים באנשים בעלי צרכים מיוחדים, או לכל הפחות שהאירוע יעלה את המודעות לכך שהתנהגות שונה יכולה לנבוע גם בשל צרכים מיוחדים.

תאריך:  06/07/2023   |   עודכן:  06/07/2023
+"שמח שאשד עוזב, צריכים להוציא את המוגלה הזה"
09:45 06/07/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

השר עמיחי אליהו תקף בחריפות את מפקד מחוז ת"א הפורש: "הוא פוליטיקאי"  ▪  הוסיף: "ציפו ממנו למלא פקודות - מי שיצא נגדו היה המפכ"ל"

השר עמיחי אליהו [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זוכה שוטר מג"ב שירה למוות בפלשתיני בעל צרכים מיוחדים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משטרה במוקד
עידן יוסף
השר עמיחי אליהו תקף בחריפות את מפקד מחוז ת"א הפורש: "הוא פוליטיקאי"    הוסיף: "ציפו ממנו למלא פקודות - מי שיצא נגדו היה המפכ"ל"
עידן יוסף
מפקד מחוז תל אביב הודיע: "איני מתכוון לשתף פעולה עם הסבב המלאכותי ולקבל את ההדחה הפוליטית שלי"    על היד הרכה שהפגין כלפי מפגיני המחאה: ״יכולנו לפתוח את איילון בתוך דקות אבל, במחיר נורא של ריסוק איברים"
איתמר לוין
הפסיקה המשמעתית ברבעון השני: הענישה לתוקפי אזרחים זהה לזו של פולטי כדורים    נמשכת ההשחרה של שמות מורשעים ונמחקים שמותיהם של מתלוננים
איציק וולף
המפקד היוצא של מחוז תל אביב, שסבור כי הודח מתפקידו בשל הימנעותו מנקיטת יד קשה נגד המפגינים המתנגדים לרפורמה, נמנע מלהגיע אל הטקס שבו מונה לראש אגף ההדרכה במשטרה
עידן יוסף
הוועדה לביטחון לאומי קיימה דיון בהתנהלות גורמי האכיפה בהפגנות    המשטרה: נוהגים איפוק בהפעלת כוח, רובן המכריע של ההפגנות מתקיימות בשקט מוחלט    מפגינים טענו כי היו נתונים לאלימות מצד המשטרה    יו"ר הוועדה: "יש להחזיר את אמון הציבור במשטרה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il