X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עכשיו ניתן לגלות: כתיבת ההצהרה על הקמת המדינה הוטלה בחשאי וללא פסק-זמן על הגרפיקאי התל אביבי, אוטו ואליש, שעמד במשימה הבלתי-יאומנת בהצלחה יתרה
▪  ▪  ▪
מגילת העצמאות [צילום: משה פרידן/לע"מ]
זאב שרף

בלא לחשוב פעמיים הציבו שני הנוכחים בחדר, זאב שרף (לימים מזכיר הממשלה) ושלמה קדר (לימים דיפלומט ישראלי) אולטימטום למי שניצב למולם: להכין, תוך יממה בלבד, את האולם הגדול של מוזיאון תל אביב לעריכת טקס הכרזת המדינה

סמוך לצהרי יום ה', ד' באייר, 13 במאי 1948, נכנס אוטו ואליש, סוכן-פרסום וגרפיקאי תל אביבי, למשרדו שברחוב נחלת בנימין, כשהוא מוצא על שולחנו פתק דחוף: "בוא מייד אל שרף בסוכנות".
האמת ניתנת להיאמר, שההזמנה הדחופה והסתומה לא הותירה על ואליש רושם מיוחד. כל שחפץ היה רק מעט מנוחה, לאחר שעשרת הימים האחרונים עברו עליו בהכנות קדחתניות לסדרה חדשה בת תשעה בולים, שנשאו את הכתובת "דואר עברי".
אבל, בסופו של דבר גזר הפתק הקצר אחרת. מקץ רגעים אחדים כבר מצא עצמו ואליש עולה במעלה המדרגות של בניין הסוכנות, מופנה בבהילות לעבר אחד החדרים שבקומה השנייה. מייד עם היכנסו לשם נפלטה לעברו אנחת-רווחה של "סוף-סוף" קצר-רוח.
בלא לחשוב פעמיים הציבו שני הנוכחים בחדר, זאב שרף (לימים מזכיר הממשלה) ושלמה קדר (לימים דיפלומט ישראלי) אולטימטום למי שניצב למולם: להכין, תוך יממה בלבד, את האולם הגדול של מוזיאון תל אביב לעריכת טקס הכרזת המדינה. בטרם התאושש ואליש ההמום מתדהמתו, עוד הספיקה אוזנו לקלוט שתי מילים, שלא השתמעו לשתי פנים: "המדובר בעניין סודי בהחלט"!
נרגש כולו, בלא להסס אפילו לרגע, מיהר ואליש למלא אחר הצו, בעוד שני מבשרי המבצע נוטשים במהירות את החדר. אף שעסק בקונגרסים הציוניים האחרונים בסידורים טכניים ואמנותיים; אף שדאג להכנת האולם ולקישוטו, ואף שהכין בשבועות האחרונים את אולם הקרן הקיימת בתל אביב למקום כינוסה של מועצת העם - הוא לא הועמד מעודו במשימה, האמורה לקרום עור וגידים תוך יממה אחת בלבד.

במהירות הבזק
[צילום: לע"מ]

צירי מועצת העם חתמו מייד על הקלף, בעוד משה שרתוק מחזיק בו, כיהודי אדוק בשעת קריאת התורה, כשהוא אינו משמיט לרגע מידו את הקלף. בתום הטקס נטל שלמה קדר את הקלף, נושא החתימות, שאליו הודבק נוסח ההכרזה, ונסע היישר לבנק א.פ.ק. שברחוב הרצל, שם הוטמן המסמך בכספת

כל אותו ליל-שימורים נמשכה העבודה באולם המוזיאון והסתיימה רק ביום ו', לעת צהריים. בינתיים הספיק ואליש לשאול את תמונתו של הרצל מ"קרן היסוד", להורות על תיקון מסגרתה, ואף עלה בידיו להשיג שני דגלים לאומיים, שאותם מסר לכביסה דחופה.
במשך כל יום ו' ישבה ועדה של מנהלת העם באולם הקרן הקיימת ועמלה על ניסוח הכרזת העצמאות. אלא שצרה צרורה: למרות השעות הרבות שנקפו, לא הושלם, עדיין, הניסוח. וכך, בשעה האחרונה שלפני טקס ההכרזה, עדיין ישבה הוועדה בקומה העליונה של המוזיאון, כשואליש מתהלך, בעצבנות יתרה, עם הקלף ומבטו רתוק כל העת לשעון.
ברגע האחרון ממש, כשכבר הגיעה שעת האפס, תם ונשלם, סוף-סוף, ניסוח ההכרזה, כשהוא כתוב במכונת-כתיבה. השעה דחקה ולא נותר עוד זמן, אלא להדביק אל הקלף דף-נייר. צירי מועצת העם חתמו מייד על הקלף, בעוד משה שרתוק מחזיק בו, כיהודי אדוק בשעת קריאת התורה, כשהוא אינו משמיט לרגע מידו את הקלף. בתום הטקס נטל שלמה קדר את הקלף, נושא החתימות, שאליו הודבק נוסח ההכרזה, ונסע היישר לבנק א.פ.ק. שברחוב הרצל, שם הוטמן המסמך בכספת.
בשבועות הבאים, שהיו גדושים באירועי-מלחמה, הוחל בטיפול סופי בהכרזה, כשדרוש היה סופר סת"ם שיכתוב את נוסח ההכרזה על קלף. הרבנות הראשית המליצה על סופר סת"ם, שניגש מייד למלאכה, אלא שהניסיון לא עלה יפה. בסופו של דבר ביצעו ואליש ועוזרו, רודי סידנר, את המלאכה העדינה, כשעדיין צריך היה להחליט על הכתב והכתיב. כהרף עין נבחרה מספר-תורה עתיק אות ספרדית, שהתברכה בשתי מעלות: גם נאה וגם נוחה לקריאה. ההדגשים נעשו, בראשית כל פיסקה, באות גדולה, כשכל הפעולה ותפירת שלושת חלקי המגילה ארכו שבועות. מאחר שלא הייתה, עדיין, חותמת-מדינה, הפיקו שני סופרי סת"ם חותמת ממגן-דוד.
המלאכה כולה תמה ונשלמה רק בהפוגה הראשונה מן הקרבות. ואז גם הגיע הרגע שבו הורה ואליש להכין מכסה-עץ, כשהוא מוסר, אחר כבוד, את מגילת העצמאות לידיו של מזכיר הממשלה, זאב שרף, כשראש הממשלה, דוד בן-גוריון, מתכבד ראשון לחתום עליה.

הוראה לקונית
האולם נערך במהירות הבזק

אותה שעה כבר ידעו המנהלים במוזיאון התל אביבי שיש להעמיד את האולם לרשותו של ואליש, מבלי להציב לו שאלות מיותרות. אלא שהכותל המרכזי של האולם היה מכוסה בתמונות-ענק, בלתי-מתאימות לחלוטין למאורע. כך או אחרת: כדי לנצל ביעילות מקסימלית את המקום הצר כל-כך, התעורר צורך מיידי להציב בו דוכן ולתכנן את הצבתו של כל כיסא במקומו.
ארבע שעות בלבד לאחר ההוראה הלקונית בבניין הסוכנות, כבר נהפך אולם המוזיאון לבית-מלאכה, שעובדיו נתונים בתחרות מורטת-עצבים עם מחוגי השעון, שנעו כל הזמן קדימה. ואז, לפנות ערב, נקרא שוב "הופך האולמות" אל זאב שרף, וזה פקד עליו, בלא להתמהמה, להכין בו במקום קלף ולכתוב עליו, בדיו שחורה, את ההצהרה על הקמת המדינה.
הקלף אומנם נמצא, אך התעוררו ספקות שמא אין הוא ראוי לייעודו. בלא לחשוב פעמיים אץ ואליש לבית המהנדס, אלא שמפאת השעה המאוחרת נמצא בו רק עובד אחד. מבלי לחשוף פרטים על בקשתו המוזרה, הפציר ואליש בעובד לבדוק את כשרותו של הקלף, אלא שזה הטיל ספק רב בשפיותו של המבקש, וסירב להיענות לו. בלית ברירה החליט ואליש שאם ההר לא בא אל מוחמד, יבוא מוחמד אל ההר וערך את בדיקת הקלף במשרדו שלו. ואז, בתום בחינה מורטת-עצבים של עמידותו באש ובמים, השתכנע ואליש, בסופו של דבר, בכשרותו.

תאריך:  19/04/2010   |   עודכן:  19/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דוד בן-גוריון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשיפה: הקלף שעשה היסטוריה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מרגש!!! ל"ת
הניה  |  19/04/10 10:35
 
- מגילת העצמאות לא מומשה אף פעם  ל"ת
לכן זה לא מרגש  |  19/04/10 11:24
2
חתמו על ריק
זהבה המתוקה  |  19/04/10 11:45
3
כנכדו של שלמה קדר - התרגשתי...
עדו טל  |  26/03/11 01:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גד גזית
אנו כולנו, אזרחי המדינה היהודית, שנטלנו או קיבלנו את גורלנו בידינו, מחויבים לגבש לעצמנו ראייה מציאותית, חילונית בעיקרה
איתן קלינסקי
בני משפחות שכולות, ישראלים וגם פלשתינים, התקבצו אתמול, ערב יום הזיכרון, ע"מ לקדם את השגת השלום בדרך של הזדהות
איתי יהל
בעוד מידי שנה טקסי עצב ואבלות מתקיימים שוכחים לללמד כי במותם הם ציוו לנו את השינוי והאפשרות שבישראל יהיו חיים עם איכות ושפויים, למרות כל הבעיות המאיימות, וגם אפילו שלום.
יואל פלורסהיים
ימי זיכרון של הספדים וקינות אינם נחלתה של מסורת ישראל. קביעתם על-ידי החברה החילונית וקבלתם על-ידי החברה הדתית ממחישות את בעיית התודעה היהודית של המדינה
אדית ויסמן
היא אומנם גנבה מדי יום 4-3 מסמכים בממוצע ומעלה באמון של מפקדה ושל חבריה ליחידה    ואולם, את האשמה העיקרית למעשיה, יש לתלות בפוליטיזציה של מערכת הביטחון ככלל ושל צה"ל בפרט    קיצונית ככל שתהיה, ענת קם היא רק סימפטום
רשימות נוספות
טקסי יום הזיכרון ב-43 בתי עלמין צבאיים  /  עידן יוסף
הראויים אנו לקורבן הגדול  /  איציק וולף
המדריך המלא לחגיגות יום העצמאות  /  גלית יצחק-אוגנוב
רעי כאחי  /  שאול אלבז
פקודת יום של המפקח הכללי  /  דוברות המשטרה
זוכר את עודד - וחוגג עצמאות  /  נפתלי רז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il