X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת הולילנד מצטרפת לפרשיות ראשונטורס, טלנסקי ואחרות, שעל חלקן א.א. עומד לדין ועל חלקן החקירה בעיצומה לאן מועדות פני המדינה כאשר חלק מקברניטיה מובלים לבתי הסוהר? מה בין הולי-לנד להולי-שיט?
▪  ▪  ▪
לאן מועדות פניך, י'אולמרט? [צילום: AP]

תמונת מצב עדכנית:
א. נשיא המדינה (לשעבר משה קצב) מחכה לפסק דין.
ב. ראש ממשלה עומד לדין ומתנהלת חקירה בפרשיית שוחד רבת היקף ורבת משתתפים, מתקופת אותו ראש עיריית ירושלים.
ג. שר האוצר לשעבר ממפלגתו וחברו האישי של אולמרט, ממפלגת קדימה, כבר נמצא בבית סוהר על עבירות, גניבת כספי ציבור, הפרת אמונים ועוד.
ד. ראש עיריית ירושלים, לשעבר אורי לופוליאנסקי שהיה גם סגנו של אולמרט כראש עיריית ירושלים, עצור, נחקר בפרשיות השוחד של הולילנד - ביחד עם שורה ארוכה של יזמים, מאכערים, קבלנים, מהנדס עיריית ירושלים ובעלי קרקעות.
ה. ח"כ צחי הנגבי, יו"ר ועדת חוץ וביטחון, חבר מפלגת קדימה - תיק החקירה והמשפט עדיין לא סגורים.
ו. גב' שולה זקן, ראש לשכתו של אולמרט, גם כראש עיריית ירושלים וגם כראש ממשלה, עומדת לדין יחד איתו ועכשיו גם נחקרת בפרשיות הולילנד.
ז. ראש אגף המכס עומד לדין שקשור לשולה זקן ולעסקים ומינויים מפוקפקים.
אם עוברים על הרשימה הנ"ל, מצטיירת תמונה לא מחמיאה למדינת ישראל, לחברה כולה, לשלטונה, למעמדה ולתדמיתה כלפי פנים וכלפי חוץ.
צריך לזכור, כאשר אדם חולה במחלה ממארת ומגלים זאת בהקדם - ניתן לטפל, לרפא אותו ואפילו להציל אותו. אותו עיקרון חל גם על מדינה וחולאיה. מאחר שעושה רושם כי אכן הגילויים בשנים האחרונות הם סממנים של מחלה ממארת, לאמור שחיתות ציבורית מוסדית שניתן לרפא את המדינה, עם ממשל תקיף, יועץ משפטי אמיץ ובלתי מתפשר, וציבור גדול ורחב התומך ברפורמות ובחקירות אובייקטיביות לרבות פעילותו הברוכה של מבקר המדינה. יחד עם זאת, אסור להיכנס לפאניקה ציבורית ובוודאי לא משפטית או הצהרות גורפות על הממשל וראשיו כולל אלה המואשמים והנחקרים - בטרם אמר בית המשפט את דברו בעניינם, בטרם שמענו את פסקי הדין וההרשעות. תהיה זו שגיאה חמורה להרשיע בטרם עת ולפגוע בעיקרון החשוב של "חזקת החפות" הפועל לטובת כולנו.
יש הבדל מהותי בין חשדות או האשמות לכאורה פליליות, לבין התנהלות או תפקוד ציבורי. יש הבדל עקרוני בין הרשעה פלילית להרשעה ציבורית (ראה מאמרי בנושא באתר זה).
על-פי הדין הקיים - שר, ראש ממשלה, הנחשד נחקר בפלילים - ואפילו שיש הוכחות לכאורה - אינו חייב להשעות את עצמו או להתפטר עד להגשת כתב אישום. אבל על-פי כללי המנהל התקין והחובה הציבורית, יש מקום לשיקולים נוספים, לא רק משפטיים. להזכיר, ראש ממשלה, שר איננו פקיד ממשלתי רם-דרג מסוג של מנכ"ל או ח"כ, ולכן החובה כלפי הציבור שבחר בו מחייבת אותו במקרים של האשמות פליליות, גם כשהן לכאוריות - להשעות את עצמו או להתפטר עד שיעבור זעם או עד סגירת התיק ו/או זיכוי מלא.
איש ציבור, נבחר ציבור, חייב בדיווח לציבור על התנהגותו, התנהלותו, וחייב לתת הסבר למשטרה על חשדות המועלים נגדו, הן במישור הפוליטי-מפלגתי והן במישור האישי-פלילי. יש גם הבדל בין שוחד פוליטי לבין שוחד אישי. יש שוני במטרות בין כספים לצרכי מטרות פוליטיות, כמו בחירות לראשות עיר, כנסת או ראשות ממשלה. אבל בשני המקרים - אין שוני מבחינה משפטית. לאמור: שוחד למטרות אישיות או שוחד למטרות פוליטיות, המלוות בטובות הנאה ישירות, עקיפות, עתידניות, או מה שקרוי "שלח לחמך על פני המים", הוא עבירה פלילית.
החקירה החדשה, שנעשתה בזהירות ובמהירות, מרמזת על אלה:
א. חומר ראייתי חדש, חזק, ממקור מהימן.
ב. המהירות נדרשת כדי למנוע הדלפות, למנוע תיאום גרסאות והשמצת ראיות.
ג. קבלת גרסאות ותגובות ראשוניות, תוך הצגת חומר מרשיע חדש - יש בו פוטנציאל ראייתי ואפשרות לפריצת דרך חקירתית.
ד. ייתכן שיש למשטרה לא רק עדויות בכתב אלא גם "עדי-מדינה" או עד איכותי שיכול להטיל אור על פרשה או פרשיות סבוכות הקשורות לאולמרט.
ה. פרקליט המדינה משה לדור, שהוא איש זהיר, לא היה מסתכן באישור חקירתי מזורז של ראש ממשלה, לאור ה"פאשלות" בתיק הנשיא קצב - אם לא היה מחזיק בידיו "חומר-נפץ" ראייתי.
צדק המפכ"ל כאשר הצהיר במסיבת עיתונאים ובכינוס הפיקוד הבכיר של המשטרה לרגל יום העצמאות, עוד בשנת 2009, כי זכות הציבור לדעת היא זכות חשובה, אבל יש והיא נסוגה בפני חשיבות החקירה.
איכות החקירה גוברת על זכות הציבור לדעת - זאת גישה עקרונית נכונה, אך יש להשתמש בה בזהירות, בתבונה ובמשורה.
כאשר המשטרה מתחילה להשתמש ב"חיסיון" בצורה גורפת, גם במקרים שהדבר לא מחייב זאת מבחינה ציבורית וחקירתית, רק כדי להתחמק מלתת תשובות לתקשורת ולציבור - זה חמור. כאשר המשטרה משתמשת בכלי ה"חיסיון" כי אין לה תשובות מקצועיות לפתרון פשעים חמורים, כמו מספר מקרי רצח שנותרו כתעלומה משך תקופה ארוכה - זה לא מקצועי ולא רציני. נכון שהחיסיון נותן למשטרה שקט יחסי ומנער ממנה את התקשורת על שאלותיה המציקות, אבל הדרך הזאת פסולה ופגומה ויש לשנותה, ובשלב זה יש לבתי המשפט תפקיד חשוב ועקרוני לסנן ולהגביל את הבקשות.

האם אולמרט ישרוד את החקירה החדשה?

קשה להשיב בצורה מוחלטת, שהרי אולמרט הוכיח עצמו עד עכשיו כ"שורד" מקצועי משך שנים רבות, כשלצידו צוות פרקליטים מוכשר. האווירה שיצרה המשטרה עם צווי החיסיון, לא מעט בשל הניסיון הנואל והמגוחך להסתיר את האישיות הבכירה ואת האישיות הבכירה מאוד, גם תחת שם הקוד הקשה לפיצוח א.א. לא הוסיפה כבוד ובריאות לאולמרט - שלא מרצונו:
התקשורת שיחקה עם החיסיון והשם שלא ניתן לפרסום, ויצרה את הרושם כאילו אולמרט ברח מהארץ, מסרב לחזור, מפחד לחזור, מתחמק ומעדיף את הכדורגל הספרדי והסופר קלאסיקו על חזרתו והתייצבותו לחקירה. גם ההשערות האם יחכו לו עם אזיקים ליד המטוס - היו מיותרות ומעצבנות. אולמרט לא ברח, לא הייתה סכנה שייעצר, הוא יצא את הארץ כדין וברשות, וצוות פרקליטיו עמד איתו בקשר רציף והמשטרה לא ביקשה או דרשה שיזדרז לחזור. בכל זאת אסור לשכוח בלהט היצרים והמלחמה בשחיתות, שמדובר בראש ממשלה לשעבר שנחקר בכל עת שהתבקש.
על-פי ההתרשמות מהפרסומים וההדלפות, "פרשת הולילנד" חמורה, עמוקה ורבת זרועות שחיתות יותר מהפרשיות עליהן עומד אולמרט לדין, ומעניין יהיה לראות איך ישרוד את הפרשיות האלו.
מה שברור הוא, שמבחינה משפטית לא ניתן יהיה לצרף את תיק הולילנד אם יבשיל לכדי כתב אישום, לתיקים שכבר נמצאים בדיון - בשל המורכבות שבהם ומספר הנאשמים הרב. כלומר, עו"ד אהוד אולמרט (א.א. - המסתורי) יבלה עוד הרבה זמן בבתי משפט.
והערה לסיום: עם קריאת מאמרי זה אולי ניתן יהיה להבין ולהבדיל איך הולי-לנד הפכה להולי-שיט. חבל שהגענו עד הלום.

קוו ואדיס = "לאן מועדות פניך?"
תאריך:  19/04/2010   |   עודכן:  19/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קוו וואדיס, אולמרט?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מה שהחקירה יותר ארוכה כך ברור
שאין להם ראיות  |  19/04/10 12:35
2
למזלנו קבוצת אולמרט נתפסה
adgjl  |  20/04/10 13:10
 
- צודק התקשורת הגנה על המושחת ל"ת
ירדנה  |  22/04/10 00:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מני ישי
רק אם נבין שהיום צריך לחול המפנה, אז נצליח כולנו להביא את מדינת ישראל למקום שהיא ראויה לו - מדינת היהודים
אודי ליאון
לציונות המדינית שהובילו הרצל ובן-גוריון היו גם מתנגדים בין הוגי הציונות. רק באמצעות תקומה יהודית-רוחנית היונקת מאוצרותיה של תורת ישראל, במקום הדרך הכוחנית הרואה בישראל מקלט של הצלה בלבד, ניתן יהיה למצוא פתרון למשבר שבו שרויה המדינה כיום
נתן שמעון קלינגהופר
מרגע שהמדינה קמה וחצתה את 62 שנותיה הראשונות, לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור, גם אם יש רבים המצטערים על אותה החלטה שהובילה להקמת מדינת ישראל ולהכרת אומות העולם בה
יוסף קנדלקר
מנגל, חידון התנ"ך או טקס פרסי ישראל אינם מספקים את חגיגת העצמאות של הדתי-לאומי-ציוני-מסורתי    אז מה כן, הלל עם ברכה?
אלעזר לוין
השוחד שאיפשר את הגדלת פרויקט "הולילנד" מ-120 ל-1,220 דירות    כך שילם צ'רני, על-פי חשדות המשטרה, באמצעות "האיש המרכזי" 15-10 מיליון שקל (ואולי יותר) לבכירי עיריית ירושלים    התמורה: הגדלת מספר הדירות פי עשרה, והטבות נוספות שחסכו ליזם 250 מיליון שקל    לוח אירועים תמציתי של אירועי 20 השנים האחרונות בפרויקט השערורייתי ובפרשת השוחד הגדולה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il