במסגרת תמ"א 13 נבחן הצורך בהקמת מַעֲגָנוֹת ("מרינות") עתידיות ומיקומן, והתקבלה המלצה להקמת מַעֲגָנָה בחוף הצפוני של נהריה עם כ-500 מקומות עגינה לכלי שיט קטנים. בביקורה (7.8.23) בנהריה, הודיעה שרת התחבורה מירי רגב כי הורתה להמשיך בתהליך תכנון המעגנה, אשר תשתלב במיזם ההסעית הימי שאותו היא מקדמת.
ההסעית הימית מתוכננת להשיט נוסעים וכלי רכב מאשדוד לתל אביב, להרצליה, לנתניה ולחדרה, אך לדבריה ניתן להאריכו עד חיפה ונהריה. השרה הורתה להקים צוות עבודה משותף עם המשרד לאיכות הסביבה ומשרד התיירות לדיון בנושא המעגנה וההסעית הימית.
רגב הגיעה לעיר בראש פמליה שכללה את מנכ"ל המשרד משה בן זקן, ראש מינהל התשתיות אבנר פלור, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל ניסים פרץ, מנכ"ל חוצה ישראל דן שנבך, מנכ"ל הרלב"ד ארז קיטה ונציגים בכירים של רשות הספנות, רכבת ישראל וגופים אחרים.
המשלחת קיימה פגישת עבודה עם ראש עיריית נהריה רונן מרלי, שבמהלכה עלו שורה של נושאים תחבורתיים הקשורים לעיר ולסביבותיה:
- פארק המסילה - פארק המסילה בנהריה מתוכנן כפארק קווי (לינארי) לאורך המסילה הישנה צפונה, כפי שנעשה בהצלחה בירושלים ובתל אביב. הפארק יכלול שבילי אופניים שיחברו את תחנת הרכבת לשכונות בעיר (שמעון פרס, עמידר, רסקו), ובעתיד יוכלו להמשיך עד ראש הנקרה. המיזם משותף לעיריית נהריה, לרכבת ישראל ולחברת חוצה ישראל. שרת התחבורה הביעה תמיכה בפארק, והורתה על פינוי השטח בהקדם על-מנת לאפשר סלילת שבילי אופניים שיחברו את העיר לתחנת הרכבת, במסגרת חזון החיבוריות והקישוריות.
|
|
|
- שדרוג מערך האוטובוסים - כחלק מהסכם "רשויות השינוי" שנחתם מול שרת התחבורה לשעבר מרב מיכאלי, יושק בחודש ספטמבר 2023 יושק שלב נוסף של שיפור בשירות האוטובוסים בעיר. השיפור כולל, בין היתר, תגבור תדירות בקווים מרכזיים (קווים 3, 4, 8, 16) והארכת מסלול קו 18 עד שכונת יצחק שמיר החדשה ושכונת נהריה הירוקה. בתחנות נוספות ברחבי העיר יותקן שילוט דיגיטלי. בשנים הקרובות, יחושמלו מסופים בנהריה ויותקנו עמדות טעינה אוטובוסים חשמליים.
|
|
|
- כביש מרחוב העלייה לשכונת בוימל-אכזיב - מיזם זה נמצא בבדיקה כדאית של גורמי המקצוע במשרד התחבורה וככל שיימצא כדאי, הוא יתוקצב. השרה רגב התרשמה מחשיבות הרחוב שיוביל בין השאר לפיתוח התחבורה בנהריה לקיצור משך הנסיעה בתחבורה הציבורית. הכביש נשקל במקביל למיזם טיילת המסילה במקטע הצפוני מרחוב מסריק לגן לאומי אכזיב, שאורכה 3.2 ק"מ ועליה סוכם בתקופת המשלה הקודמת.
- הסכמי המאי"ץ - בפגישה עודכנה השרה על התקדמות המיזמים השונים, לרבות עיכובים והסיבות להם. ההסכם התחבורתי מאי"ץ (מסופים, אופניים וצירי העדפה) שנחתם בעבר מול עיריית נהריה כולל נתיב תחבורה ציבורית, כ-10 ק"מ של שבילי אופניים, ארבעה מסופי תחבורה ציבורית, 106 סככות בתחנות, מיתוני תנועה ותוספת שירות משמעותית.
מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, אמר כי "נהריה היא עיר עם פוטנציאל תיירותי ועסקי ענק, ונעשה הכל כדי לספק לעיר את התשתית התחבורתית הדרושה להמשך פיתוחה, לשמירה על האוכלוסייה המקומית ולהבאת משפחות וצעירים ממרכז הארץ, כי היום איכות התחבורה היא מרכיב מרכזי בשיקולי עבודה, לימודים והקמת בית".
|
|
|
[צילום: עיריית נהריה]
|
|
- חיבורים לדרכים ארציות -חיבור כביש 22 ("עוקף קריות") לכביש 85, כביש רוחב מרכזי בצפון החבר את עכו עם צומת עמיעד. המיזם, הכולל את הארכת כביש 22 בין כרי נעמן לכביש 6 דרומית לעכו, מקודם על-ידי נתיבי ישראל על בסיס תוכנית המתאר הארצית אשר נמצאת בתהליכי אישור במועצה הארצית. התוכנית צפויה להיות מאושרת בתחילת 2024, ואז ניתן יהיה לקדם תכנון מפורט של הכביש. לשלב זה הוקצו 50 מיליון ש"ח.
- כביש 855 שיחבר בין כביש 4 לכביש 70 צפונית לעכו מזרח - הכביש המצוי בשלבי תכנון יוכל בעתיד להתחבר לכביש 6 ולחזק את הקשר בין עכו ליישובי האזור. שלב התכנון המוקדם והליך סטטוטורי תוקצב עד כה ב-7 מיליון ש"ח, והוא צפוי להסתיים בסוף 2024.
- מחלף 85/4 - חיבור כביש 4 לכביש 85 מצוי בשלבי תכנון מוקדם, כולל הקמת קיר אקוסטי. התכנון המפורט יסתיים בסוף 2024. המחלף יכלול נת"צ כחלק מנת"צ כביש 4 (עכו-נהריה).
- כביש 6 מגיע צפונה - יוצאים לביצוע המקטע הצפוני של הכביש עד לחיבור עם כביש 859. במקביל, המקטע מכביש 859 עד כברי יורחב על בסיס כביש 70.
|
|