רכבת ישראל רשמה בששת החודשים הראשונים של השנה רווח מעליית ערך נכסים בסך של כ-760 מיליון שקל. נתון זה הביא לרווח תפעולי של 1.11 מיליארד שקל ולרווח נקי של 1.06 מיליארד שקל. זאת, לעומת הפסד של 22.72 מיליון שקל שנרשם בששת החודשים הראשונים של 2022. בניכוי נתון עליית ערך הנכסים - מדובר ברווח נקי של 318 מיליון שקל.
הכנסות הרכבת בתקופה זו עמדו על כמעט 2 מיליארד שקל - 1.95 מיליארד שקל, עלייה של יותר מחצי מיליארד שקל (533.8 מיליון שקל) לעומת ההכנסות שנרשמו במחצית הראשונה אשתקד, אשר עמדו על 1.42 מיליארד שקל. הרווח הגולמי של הרכבת עלה בשיעור של 319% ועמד על 459.8 מיליון שקל, לעומת 109.6 מיליון שקל רווח גולמי שנרשם אשתקד.
ממוצע הנסיעות היומי בחציון הראשון של 2023 עמד על כ-271 אלף נסיעות ביממה, בהשוואה לכ-189 אלף נסיעות ביממה בחציון המקביל אשתקד. בחציון הראשון לשנת 2023 בוצעו 34.4 מיליון נסיעות בהשוואה ל-23.98 מיליון נסיעות בחציון המקביל אשתקד. ממוצע דיוק הרכבות בחציון הראשון לשנת 2023 עמד על 94.1 אחוזים בהשוואה ל-96.88 אחוזים בתקופה המקבילה אשתקד.
בחציון הראשון של 2023 הובילה רכבת ישראל כ-3 מיליון טון בהשוואה ל-3.43 מיליון טון בתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות הרכבת מהובלת מטענים עמדו בחציון המדווח על 218 מיליוני שקלים בהשוואה ל-143 מיליוני שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. רווח מגזר המטענים בחציון הראשון של 2023 עמדו על כ-28 מיליוני שקלים, בהשוואה להפסד של 39 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.
הנתונים המרשימים נרשמו על-רקע כניסתו לתוקף של הסכם ההפעלה והפיתוח שמבטא את תהליך ההתפתחות והייצוב של החברה, המחושב באופן רטרואקטיבי החל מינואר 2022. סכם ההפעלה החדש במגזר הנוסעים נחתם בחודש מאי האחרון לאחר עבודה של שנים שבוצעה על-ידי הנהלת הרכבת בהובלת המנכ"ל מיכאל מייקסנר וסמנכ"ל הכספים רן סטרומזה אל מול גורמי המדינה וביניהם
משרד התחבורה, אגף החשב הכללי ואגף התקציבים במשרד האוצר, ובליווי דירקטוריון החברה בראשות עו"ד משה שמעוני ורשות החברות הממשלתיות. כל אלה ואחרים פעלו רבות לטובת חיזוקה של רכבת ישראל כקטר התחבורה של המשק, ולשיפור השירות לנוסע.
בין היתר כולל הסכם ההפעלה החדש שיפור הכנסות הרכבת מהמדינה על נסיעות של רכבות חשמליות (בהשוואה לדיזל), תגמול לפי מספר הקרונות המופעלים בכל רכבת, לטובת שיפור השירות לנוסע והקטנת הצפיפות בקרונות, התאמת תשלומי המדינה לרכבת לפי גודל התחנות, דגש על שירות לנוסע בכל המובנים (ניקיון, דיוק, זמני מענה של מערך השירות ועוד). עוד כולל ההסכם תמריצים גבוהים יותר לשינוע מטענים באיזורים הסובלים מגודשי תנועה, עידוד פיתוח איזורי המסחר והתעסוקה בסביבת תחנות הרכבת ועוד.
מנכ"ל רכבת ישראל, מיכאל מייקסנר, ציין את הסכם ההפעלה החדש אשר תומך לדבריו בהתפתחות רכבת ישראל ובאיתנות שלה. "התוצאות משקפות הישגים תפעוליים ומצוינות הן של עובדי החברה והן של מנהליה. התוצאות מהוות בסיס להשקעה בשירות לנוסעים ולעמידה בדרישות ובמדדי שירות חדשים ואתגרים שנקבעו על-ידי המדינה כחלק מההסכם החדש. אני רוצה להודות לעובדי הרכבת ולנציגי משרד התחבורה והאוצר על השותפות והמסירות בהעמדת שירות רכבות איכותי כיום ובעתיד", אמר.