X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפרשנים ידונו בימים הבאים בנזק שגרם ענן האפר לכלכלה העולמית האם נהיה עדים לחשבון נפש מעמיק ביחסי אדם-טבע?
▪  ▪  ▪
קיומו של הטבע - בהרמוניה [הר הגעש באיסלנד / צילום: AP]

התעופה האזרחית הייתה מאז ומתמיד יעד לטרור. התחזיות הקודרות שהועצמו לאחר אירועי ה-11 בספטמבר נענו בהשקעה של מאות מיליוני דולרים בביטחון למניעת טרור בשדות התעופה. השבוע התברר שהיה מי שהקדים את אל-קאעידה בהנחיתו מכה ללא תקדים בהיקפה על התעופה ודרכה - על הכלכלה הגלובאלית: הטבע שלח מסר: אני עדיין כאן!
עתידה של האנושות לא נראה מעולם טוב יותר. היצור התבוני הנקרא אדם פיתח כלים מדעיים וטכנולוגיים מתקדמים להוציא לחם מן הארץ. הטבע כולו לא היה אלא כחומר ביד היוצר האנושי המשתמש במשאביו לרווחת בני-מינו, והנה עוד מעט לא יהיה אביון בקרב הארץ.
מצויד במוסר הומאני צרוף ובתפיסות חברתיות מתקדמות, יצא האדם לכבוש את האדמה. לכאורה המילה "כיבוש" בהקשר זה מוגזמת, שהרי באמת לא היה כאן מאבק ולא הייתה כאן מלחמה בין הצדדים. לכל היותר מאבק שכלי של האדם עם עצמו, מאמץ אינטלקטואלי ויצירתי לבנות לעצמו כלים מתוחכמים שיסייעו בידו לעקור הרים, לייבש ימים ואוקיינוסים, להקים אגמים מלאכותיים, לעצור שיטפונות, להוריד גשמים, להפוך את העקוב למישור ואת הרכסים לבקעה. הטבע מבחינתו נתפס כפסיבי בתהליך זה, כמי שאין בתכונתו להגיב על מעשי האדם.
אומנם לא ככובש אכזר בא האדם אל האדמה, אלא כמי שבדין ובזכות תכונתו התבונית עומד במרכז הבריאה. הוא פועל בטבע למען מטרות נעלות ועל-פי אמות מידה של מוסר אנושי לרווחתה ולקידומה של האנושות. למען עולם טוב יותר, צודק, מתקדם, שוויוני, מכבד יותר ולמענו של כל אדם באשר הוא אדם ללא הבדל.
אלא שדברים אחדים במסעו של המין האנושי אל הקידמה השתבשו. לא נעסוק כאן בשיבושים שחלו או שמעולם לא פסקו ביחסים הבין-אנושיים, בשחיתות, באפליה, בהיעדר שוויוניות, בניצול. אך גם הטבע - זה הפסיבי שלא היה אמור להגיב, שאיננו אלא "אובייקט" בתפיסה האנתרופוצנטרית - שיבש באופן חמור את התקדמות המהלך. התברר שהכלים הרבים והמתוחכמים הנשענים על ידע מדעי וטכנולוגיה מתקדמת עלולים להיות עושר השמור לבעליו לרעתו.
גן העדן עלי אדמות החל הופך את טבעו ונהיה לגהינם. האדם השליך את עצמו ליורה רותחת של זיהומים ורעלים: האדמה סירבה להיענות לאדם והפסיקה להצמיח לחם ולחילופין הצמיחה מיני גידולים נגועים בהורמונים ובכימיקלים; בארצות המים הרבים המשופעים בנהרות ואגמים שרר הצמא כי המים הפכו לא ראויים לשתייה; הדגה נעלמה מן הימים; הציד מן היערות; ייצור הבשר לווה בקרינה מצואת הפרות; כמויות האוויר הראוי לנשימה הלכו והצטמצמו; חור גדל והולך נפער כנראה במעטפת כדור הארץ ובאי-עולם החלו לחוש מעין חומה של אש-גהינם בעולם הזה.
אמונתו של האדם בעצמו, במרכזיותו, התערערה מעט. גאוותו כמי שגירש את האלים ובא במקומם, כמי שתפס את מקומו של בורא עולם וכמי שקובע את חוקי הטבע, נסדקה. גבהות לבו כמי שזכה בחירות מעוּלה של עבודת אלוהים כל-יכול פינתה את מקומה לחשבון נפש ולהרהורים של צניעות. הוא הבין שהתפיסה האנתרופוצנטרית הרחיקה לכת, לא עמדה במבחן המוסרי וחמור מכך - אפילו לא במבחן הקיומי.
בהיותו יצור המחפש תשובות ומשמעות הציע האדם המודרני אמונה חלופית לזו האנתרופוצנטרית. הוא הסכים לוותר על מעמדו המרכזי ביקום ולראות בעצמו אובייקט אחד בין רבים שהקיום המוסרי, הרוחני והפיסי תלוי בהרמוניה ביניהם. מכלול האובייקטים יחד הוא הטבע, והקיום הראוי של הטבע הוא בהרמוניה בין מרכיביו. העמדתו של הטבע במרכז ההוויה מאחדת בתוכה את הקיום החומרי והרוחני מתוך שאיפה מקסימלית להרמוניה ביניהם. מתוך עיקרון זה נובעת תורת המוסר, מצוות העשה והלא-תעשה שהם פועל יוצא של ההשקפה הנטורהצנטרית (הטבע במרכז) השולטת היום בחוגים רחבים של התנועות הירוקות. המכות הגלובאליות שמנחית הטבע, כמו ענן האפר, צונאמי וכדומה הן גם שעתם הגדולה של חוגים אלה.
רוב הפרשנים ידונו בימים הבאים בנזק שגרם ענן האפר לכלכלה הגלובאלית. אובדן מאות מיליוני דולרים ליום יוכפל במספר הימים ויחולק לתחומים וכלכלות מקומיות. כל אלה יעמדו במוקד הדיון. במקביל קיים סיכוי גם לרענון המחשבה על אודות היחס בין האנושות לטבע ויהיו דיבורים על האפשרות לחיים בקצב אחר. האם יכולה להיות אלטרנטיבה לניידות העצומה של סחורות ואנשים? האם נהיה עדים לחשבון נפש מעמיק ביחסי אדם-טבע? ימים יגידו.
הרב פרופסור נפתלי רוטנברג הוא עמית מחקר בכיר במכון ון ליר בירושלים. הוא עוסק בין השאר בחקר הפילוסופיה האקולוגית (אקו-סופיה).
תאריך:  20/04/2010   |   עודכן:  20/04/2010
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
 
תגיותמי ומי בפרשה
 נפתלי רוטנברג
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
ענן בשמי אירופה: הטבע עדיין כאן!
תגובות  [ 3 ]מוצגות  [ 3 ] כתוב תגובה 
1
מעניין ומחדש! אבל...
יהודה גרינבוים  |  20/04/10 14:12
2
מלמד ומעניין ורחוק מאתנו
קרן ש.  |  21/04/10 11:58
3
ימים אומרים כבר
שלויימלע  |  22/04/10 19:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
"בפני מי אני צריך להתנצל", שאל רודף הבצע יעקב פרי    אני מציע לו שיילך לאחד מבתי העלמין הצבאיים, לבד, בשעה הכי "מתה". וככה, כשהוא מוקף מצבות, יגזור על עצמו שעה אחת של הרהורים    התשובה על השאלה המחוצפת שלו תכה בו...
ד"ר אברהם בן-עזרא
לכולם היה קל להסביר מהי סיבת הבחירה של השיר אותו הם ביקשו להשמיע, פרט לבנימין נתניהו, שנאלץ להפסיק את רצף סיפורו נוכח הערותיו המפריעות של המנחה קושניר - שוב ושוב, במסווה של סחבקיות וידידות אך מתחת לפני השטח ניכרה תסיסה כהר געש שמתפרץ פה ושם
יעקב בר-און
עם הומור בחריזה וכתיבה לא מתיפייפת, נהפך עד מהרה יורם טהרלב מפזמונאי צעיר לאחד מעמודי התווך של הזמר העברי    עתה, עם הוצאת אוסף חדש של שירי הלהקות הצבאיות, הוא חוזר אל הסיפורים שמאחורי השירים שכבר מזמן נהפכו לקלאסיקה
אריה סיון
1948 - החתימה על מגילת העצמאות סוללת את הדרך להכרזה על הקמת המדינה. 2010 - מדינת ישראל העצמאית כוללת כמיליון עניים בכ-36.3% ממשקי הבית בהם רק מפרנס אחד ומעל ל-200,000 אזרחים דורשי עבודה    גם לאזרח הבודד מגיעה עצמאות, יש לשחרר אותו מהתלות בהבטחת הכנסה
אריה פרי
בעוד היא מנסה לשווא להתנקות מהדימוי הבוגדני שדבק בה, כושלת התקשורת הישראלית שוב ושוב ומעידה כי היא אכן "בור ללא תחתית"    שוב הוכח: התקשורת הישראלית מסייעת לאויבי ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il