X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם האמונות והערכים שלנו עדיין משותפים? מה מקשר היום בינינו? ומדוע זה כל-כך חשוב?
▪  ▪  ▪
כל אדם חושב אחרת [צילום: AP]

העימות בין השמאל לימין, העימות בין אנשים בעלי דרך חיים שונה, מציגים קרע הולך וגדל בעם שלנו. מה משמעותו? מה ההשלכות שלו?
הבסיס הערכי, האמונות המשותפות, הם שקושרים בינינו כעם והם שעומדים בבסיס כוחנו. כדי לדון בכך, נבחן תחילה את המניעים האישיים שלנו - האם בבסיסן אמונות או "הגיון"? נדון במדיניות של אומות ובמה שמנחה אותן. נבחן את כוחן של אמונות בתהליכים היסטוריים ובעימותים. נראה עד כמה חשוב הבסיס הערכי שלנו כעם.
כדי לבחון את השאלות שהעלינו בצורה מעמיקה, נתחיל בהקדמה קצרה על נושא האמונות והרגשות. מוטמעים בנו שני סוגי זיכרון: הזיכרון המודע והזיכרון הרגשי הלא מודע, שלמרות שאיננו מודעים אליו, השפעתו עלינו ועל האופן בו אנו מנתבים את חיינו, היא מכרעת.
הרגשות שלנו אינם אקראיים. הם האמצעי בעזרתו המערכת הרגשית מנתבת אותנו ליישם את הזיכרון הרגשי המוטמע בנו כדרכי הישרדות בלתי מודעות. כאשר מוטמע בנו זיכרון רגשי בעייתי, רגשותינו יכשילו אותנו. ההיגיון, המחשבות, הדעות שלנו, מושפעים באופן מכריע מתגובותינו הרגשיות ומהזיכרון הרגשי שמוטמע בנו.
הדעות בפוליטיקה
דוגמה שתמחיש זאת היא האופן השונה בו אנשים משתי קצוות הקשת הפוליטית, בעלי אידיאולוגיות מנוגדות, שופטים את אותן עובדות אובייקטיביות. לפעמים נדמה שהם חיים על פלנטות שונות.
היות ובשמאל בטוחים שהם נושאי הדגל של ההיגיון מול הימין האידיאולוגי שמתווה את דרכו לפי אמונות, נתייחס דווקא למחנה השמאל כדי להמחיש את הדברים. גם במחנה הזה פלגים שונים. יש שמקדשים את החיים. יש שמקדשים את התהליך המדיני. יש שמקדשים את ההיפרדות מהפלשתינים.
כאשר אני מנהלת דיון פוליטי ומקבלת כתשובה את המשפט: "נצא מהשטחים, מקסימום תהיה מלחמה ואז הם ילמדו", או "נמשיך בתהליך המדיני, גם אם יהיו פיגועים, חשוב להתקדם למען העתיד", אני תוהה מה הם מקדשים. מי שמקדש את החיים ומתנגד למלחמות, לא יתמוך ב"תהליך מדיני" / נסיגה במחיר של עימות ושפיכות דמים. מצב כזה איננו שלום. מי שתומך בכך מקדש משהו אחר.
האם מדינות מנהלות מדיניות על סמך אמונות או אינטרסים? אני טוענת שמדיניות של אומות מנוהלת בעיקר על בסיס אמונות וערכים. שימו לב למלחמה הקרה, שהייתה מלחמת אמונות מובהקת. שימו לב להמשכה. מדוע היום ארה"ב מתקשה לגייס את ברית המועצות וסין לצידה מול אירן? מדוע מדינות אירופה מתנגדות לאירן החזקה והעשירה ומצד שני תומכות בפלשתינים, מתוך הערכה סובייקטיבית שמאבקם צודק? (לא נדון בשאלה זו, כל אחד ישפוט זאת לפי אמונתו).
מה מניע אותנו? האם מדיניות ישראל בעשורים האחרונים, ההתנחלויות, תהליכים מדיניים, אוסלו וההתפכחות ממנו, נבעו מאינטרסים או מאמונות שלא בהכרח עמדו במבחן המציאות?
לסיום נדון בשאלת העימותים וכוחן של האמונות בהן. אני טוענת שהאמונות היוו תמיד מרכיב מכריע בכוחן של אומות. כך היה כ-600 אלף יהודים, פליטי שואה, שהאמינו בצדקת דרכם המוחלטת, ניצחו את ששת צבאות ערב. כך היה במלחמות ישראל.
להבדיל אלף אלפי הבדלות, שימו לב למה שקורה היום לארה"ב החזקה בעירק ובאפגניסטן מול ארגוני טרור קיצוניים שמאמינים במאבקם האכזרי. ארגונים אלו מאמינים יותר, גם אם בהחלט לא צודקים יותר. ארה"ב מתקשה להתמודד איתם.
האופן בו אנו תופסים מידע ומפרשים אותו, תלוי בעולמינו הרגשי. שימו לב שאנשים משתי קצוות הקשת הפוליטית לא יכולים כלל להבין אנשים בעלי אידיאולוגיות מנוגדות. הם כלל לא יכולים לייחס חשיבות לטיעונים שמנוגדים לעולמם הרגשי גם אם יש בהם חשיבות אובייקטיבית. הקושי הזה גורם לכך שאנו כבר לא מקשיבים זה לזה.
כל אחד חייב להבין שיש צדק וחשיבות גם לעמדות שונות משלו. לא כל הצדק מצוי רק בעמדותיו. אף אחד לא יוכל לכפות את דעותיו על העם באמצעות כיפוף ידיים. רק דיון מעמיק, רציני וכנה, יוכל לקדם אותנו לקראת בסיס ערכי משותף. הכרחי, שנבנה בסיס כזה שמשותף לכולנו. זה בדיוק מה שקושר אותנו כעם. זה מה שנותן לנו את הכוח להתקיים ולנצח בכל תחומי החיים.

לאתר הספר העוצמה הרגשית
מחברת המאמר הינה חוקרת של המערכת הרגשית ומחברת הספר העוצמה הרגשית
תאריך:  21/04/2010   |   עודכן:  21/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם המאחד עדיין רב מהמפריד אצלנו?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אמונתו של השמאל: לשלטון בחרתנו
גדעון אמיר  |  21/04/10 19:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עקיבא ביגמן
מלחמות ישראל אינן תוצאה של איוולת מדינית של היהודים, או של כשל דיפלומטי של נציגי האו"ם    מלחמות ישראל הן תוצאה ישירה ובלעדית של רצונם של אויביה להשמיד אותה    בשל כך חייל שמת בקרב אינו קורבן של טרגדיה. הוא נהרג בידי אויב, כקורבן של מלחמה
נורית שניידר
"ולקח דוד את הכינור וניגן בידו ורוח לשאול וטוב לו וסרה מעליו רוח הרעה" (שמואל א', ט"ז, כ"ג)
יוסף אליעז
לפי כל המידע שפורסם בעיתונות, ברור כי החיילת-לשעבר ענת קם אינה יכולה לטעון טענת תם. הגברת ידעה בדיוק מה היא עושה...
חיים נוי
המחזאי האנגלי ג'ון קינגסלי אורטון, האחראי ל"שלל", יצר מחזה הזוי ב-1964; להלן ביקורת לתוצאת המחזתו בתיאטרון בית צבי
עמוס גבירץ
כוח של שוטרים היכה נער באל-עראקיב עד זוב דם ומנע ממנו טיפול רפואי    רק לאחר מספר שעות חקירה הצליחה המשפחה לקחת את הנער לטיפול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il