נושא דחוף זה הניע את חבר הכנסת
סימון מושיאשוילי (שס) להתייחס לעניין בשאילתה ישירה לשרת התחבורה, ולבקש להבהיר את לוח הזמנים הצפוי להוספת קרונות רכבת נוספים ואת האסטרטגיות של המשרד להפחתת העומס.
בתגובה, הביא סגן שרת התחבורה
אורי מקלב את תשובת גורמי המקצוע ב
משרד התחבורה, השופכת אור על מאמצי הממשלה לפיתוח תשתיות הרכבת בשני העשורים האחרונים. השקעות ניכרות, בהיקף של כ-70 מיליארד שקל, הוזרמו להרחבת ומודרניזציה של מערכת הרכבות בארץ. מחויבות זו התממשה באמצעות הקמת קווי רכבת חדשים המחברים בין ערים מרכזיות, ובהן הקו המהיר תל אביב-ירושלים, קו טבעת השרון וקווי העמק וכרמיאל בצפון.
עם זאת, למרות פיתוחי התשתית המשמעותיים הללו, משאב הרכבת עצמו הפך למגבלה קריטית. הדבר משפיע מאוד על תדירות הרכבות ועל האיכות הכוללת של השירות הניתן לציבור. תשתית הרכבת באזור תל אביב פועלת ב-90% ניצולת, העולה בהרבה על המלצת התקינה האירופית של 75%.
ב
רכבת ישראל פועלים לרכישת קרונות נוספים והפעלת מערכים של 8 קרונות ומעלה במערכים דו-קומתיים, להרחבת רציפים כדי להכיל רכבות ארוכות יותר ולשדרוג מערכת האיתות כדי לאפשר תדירות גבוהה יותר של רכבות.
במבט צופה פני באות, משרד התחבורה מכיר באתגרים הקרובים שמציבים מיזמי תשתית גדולים שצפויים להשפיע על תנועת הרכבות. בין האתגרים הללו ניתן למצוא מיזמים כמו המסילה הרביעית באיילון והכפלת מסילת החוף. התחייבויות אלו עלולות לשבש את שירותי הרכבת במהלך העבודות. עבודות התשתית המתוכננת בסמוך ובממשק למסילה הפעילה יפגעו בתנועת הרכבות ובזמינותו, והן עלולות להביא לעלייה חדה ברמות הצפיפות בזמן העבודות כמענה למשבר הגודש בכבישים.
מתוך הכרה בדחיפות בטיפול בצפיפות ובעומס, המשרד מדגיש אסטרטגיות שונות שיושמו כדי לייעל את התשתית הקיימת. אלה כוללות שינויים בקרונות עירוניים כדי להגדיל את הקיבולת, מעבר לקרונות דו-קומתיים, והרחבת רציפים כדי להכיל רכבות ארוכות יותר.
יתרה מכך, הצגת פרויקט ERTMS שואפת לשפר את מערכת האיתות, להגביר את הקיבולת בשיעור של עד 30% בשתי המסילות הראשיות באיילון. הדבר יתורגם לשלוש רכבות נוספות בשעה לכל כיוון. תאריך היעד לסיום פרויקט ERTMS נקבע לשנת 2025.
בתשובת המשרד נכתב כי תוך התמקדות בפתרונות לטווח קצר והן לטווח ארוך, רכבת ישראל ומשרד התחבורה פועלים יחד על-מנת להבטיח שירותי רכבות חלקים ויעילים יותר, תוך טיפול חזיתי במשבר הצפיפות.