X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הרכבת הקלה. אהדה אינה תחליף לראיות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
נדחו תביעות לפיצוי על הרכבת הקלה בירושלים
ביהמ"ש: עשרות עסקים ברחוב יפו לא הוכיחו את נזקיהם בעת הקמת הקו, שהקמתו לא חרגה מן הסביר; אין מקום להחיל במקרה זה "חבות ללא אשם"

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, חיה זנדברג, דחתה שלוש תביעות של בעלי עסקים בתוואי הרכבת הקלה בירושלים לפיצוי על הנזקים הנטענים שנגרמו להם בעת הקמתה לפני כ-15 שנה. התביעות היו בסכום כולל של 34.7 מיליון שקל (בערכי 2014); העיקרית הייתה תביעה בסך 28.2 מיליון שקל שהגישו 30 בעלי עסקים לאורך רחוב יפו.
בתביעות נטען, כי עבודות ההקמה נמשכו זמן רב מן המתוכנן ובמהלכן נגרמו לעסקים נזקים כבדים - בשל העדר נגישות אליהם, העדר תחבורה ציבורית ברחוב יפו, מטרדי רעש ולכלוך ועוד. זנדברג דחתה טענות אלו (15.8.23) הן במישור הרוחבי הנוגע לפרויקט בכללותו והן תוך ניתוח הנזקים הנטענים הספציפיים. היא גם קובעת, כי אין זה המקרה המתאים להטיל "חבות ללא אשם" על הנתבעות: העמותה לתכנון, פיתוח ושימור אורבני ירושלים (אשר תכננה את הקו), משרד התחבורה, עיריית ירושלים וחברת סיטיפס (שהייתה הזכיינית הראשונה שלו).
זנדברג אומרת תחילה, כי "מהחקירות הנגדיות של התובעים עלה שקיים קושי רב בקביעת ממצא שבעובדה על סמך האמור בתצהירים. בתצהירים נפלו שגיאות עובדתיות לא מעטות, וההתרשמות היא שהתובעים לא ידעו לעתים במה דברים אמורים ביחס לטענות שנכללו בתצהיריהם ונסמכו במידה רבה על עדויות שמיעה מובהקות". עוד היא עומדת על העובדה, שלא הוגשו חוות דעת מומחים בנקודות מרכזיות בהן היו נחוצות, וכי התובעים אינם יכולים להסתמך על חוות דעת בנות הזמן שהוגשו בצורה חלקית.
זנדברג קובעת מספר ממצאים עובדתיים מרכזיים: התובעים לא הוכיחו שהעבודות חרגו מהזמן הסביר והמקובל ולא הוכיחו התרשלות של הנתבעות בנושא זה; לא הוכחו התרשלות או הפרת התחייבויות בנוגע לסדרי התחבורה הציבורית בעת ביצוע העבודות; לא הוכחו הטענות בדבר פגיעה בנגישות לעסקים; לא הוכח שהיו מפגעים בטיחותיים שלא טופלו; לא הוכח שמפגעי הרעש והלכלוך היו חריגים, ובכל מקרה הם אירעו במהלך ביצוע עבודות ציבוריות; והתובעים לא הוכיחו שהובטח להם להקים קרן לפיצוי על נזקיהם.
פרק נרחב בפסק הדין עוסק בשאלת ה"חבות ללא אשם" וזנדברג אומרת שהתחבטה מאוד בשאלה האם אין מקום להטיל אותה, שכן העבודות פגעו בעסקים לאורך תקופה בלתי מבוטלת של למעלה משנתיים. היא מציינת, כי מדובר בדוקטרינה הקיימת בעיקר בספרות המשפטית (אך לא בפסיקה) ומעוגנת בטעמים של שוויון, במיוחד במקרים בהם היחיד נושא בנטל חריג לטובת הכלל - ולכאורה מדובר במקרה קלאסי שכזה.
זנדברג הגיעה לבסוף למסקנה שאין מקום להחיל דוקטרינה זו, שכן אין לה הצדקה כאשר מי שנשא בנטל חריג נהנה לאחר מכן מרווח חריג. "במקרה הנוכחי חלק מהתובעים הפיקו תועלת כלכלית מהקמת הרכבת הקלה. היו מי שרווחי עסקם גדלו לאחר שהרכבת הקלה החלה לנסוע ברחוב יפו ותנועת הולכי הרגל ברחוב גדלה". היו מי שנהנו מעליית ערכם של הנכסים (אם כי רק בודדים מבין התובעים הם גם בעלי החנויות והקרקעות). היו מי שלאחר פתיחת הרכבת הקלה רשמו רווח נאה מהשכרות משנה של עסקיהם.
עוד אומר זנדברג, כי מתן פיצוי דווקא לתובעים אלו מכוח "חבות ללא אשם" מהווה פגיעה בשוויון, שכן הוא לא יינתן לעשרות בעלי עסקים אחרים ברחוב יפו וסביבתו. היא מציינת, כי המדינה השקיעה ברכבת הקלה 3.2 מיליארד שקל - וכעת התובעים מבקשים שבית המשפט יורה לשלם להם, ולהם בלבד, עשרות מיליוני שקלים ללא קריטריונים מחייבים, וכאמור בצורה אקראית מול עמיתיהם. "אין לכך מקום", קובעת זנדברג.
בעיות קשות בחוות הדעת האקטוארית
בהמשך דוחה זנדברג, למעלה מן הצורך, את הטענות הספציפיות לגבי גובה הנזקים. היא עומדת על כך ששליש מן התובעים ביקשו לתקן את חוות הדעת מטעמם - שיעור חריג שאינו אמור לקרות בחוות דעת אקטואריות; בחוות הדעת נפלו קשיים מתודיים ועובדתיים מהותיים להם לא ניתנו הסברים; חלק מן התוצאות היו שגויות; המומחה התעלם מגורמים נוספים שהשפיעו על תוצאותיהם הכספיות של העסקים; והנזקים חושבו לעיתים על בסיס הכנסות שהיו גבוהות מאלו שדווחו לרשויות המס.
עוד מציינת זנדברג, כי רבים מבין העסקים משתייכים לענפים העוברים שינויים מהותיים בעשורים האחרונים, כגון הלבשה והנעלה, ספרים ובתי מרקחת (בעיקר של המעבר למסחר אלקטרוני). "קשה שלא לחוש צער על עולם הולך ונעלם, נוסטלגי; קשה שלא לחוש אהדה כלפי התובעים", היא אומרת, אולם אהדה זו אינה יכולה לבוא במקום ראיות שלא הוצגו. "הסגירה של העסקים ושינוי הפנים לא נבעו מעבודות הרכבת הקלה, אלא משינויי עומק נרחבים ועמוקים יותר. הרכבת הקלה מסמלת אולי את הקדמה והטכנולוגיה אך לא ניתן לתלות בה את כל 'חטאיהם' של אלו".
זנדברג נמנעה מלפסוק הוצאות לטובת הנתבעות, בשל סוגיית ה"חבות ללא אשם". את התובעים ייצגו עוה"ד שחר הררי ועודד פלג; את העמותה ייצגו עוה"ד עדי ברינה, יעל פטובי ואמיר קדרי; את משרד התחבורה ייצגה עו"ד נחמה ברוק-שקי; את העירייה ייצגה עו"ד תמר קרניאל; ואת סיטיפס - עוה"ד רוני ליבסטר וטלאור ערד.

תאריך:  28/08/2023   |   עודכן:  28/08/2023
+תחנת רכבת השלום פונתה מחשש לאירוע ביטחוני
19:56 28/08/23  |  עידן יוסף

נוסעים בתחנת רכבת השלום בתל אביב דיווחו ששמעו ירי. המשטרה פינתה את התחנה מנוסעים. שוטרים שביצעו סריקה לא מוצאים שום עדות לאירוע ירי, והכריזו על חזרה לשגרה.

+הופסק זמנית שירות הרכבות בתחנת קריית אריה
11:24 28/08/23  |  עידן יוסף

מחברת תבל, מפעילת הקו האדום של הרכבת הקלה נמסר: עקב תקלת הקשורה לחברת חשמל, באופן זמני, לא יתקיים שירות רכבות בתחנת קריית אריה (R3). קו R3 יעבוד עד לתחנת אם המושבות פתח תקוה ובכיון ההפוך. לתשומת ליבכם - R1 פועל כסדרו. מצרים על אי-הנוחות הזמנית ומקווים שהתקלה תתוקן בהקדם. נשוב ונעדכן בקרוב".

+עתירה: לפצות את בעלי העסקים ברחוב אלנבי על הרכבת הקלה
10:24 28/08/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

פורום העצמאים ולה"ב מבקשים מבג"ץ להורות למשרד התחבורה ונת"ע לפצות את 1,000 בעלי העסקים ברחוב התל אביבי שנסגר לתנועה לשם הקמת הקו הסגול

נסגר לפחות ל-4.5 שנים [צילום: יוסי גבאי]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נדחו תביעות לפיצוי על הרכבת הקלה בירושלים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שתי אפשרויות
יש  |  28/08/23 11:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
שרת התחבורה מירי רגב שינתה את רפורמת "צדק תחבורתי" כך שההנחה לא תיקבע לפי ישוב המגורים    הבעיה: מציאת פתרון טכנולוגי שיאפשר סיווג נוסעים לפי שכונת מגורים ומניעת מעברי דירה פיקטיביים    השינוי אינו מצריך תוספת תקציבית
עידן יוסף
הכניסה הצפונית לתחנת ת"א השלום נפתחה הבוקר לאחר שנסגרה לטובת עבודות והנוסעים ייהנו מאולם נוסעים משודרג, נגיש ומרווח יותר    בחודשים הקרובים צפויים שינויים בהסדרי הכניסה לאולם הדרומי של התחנה
עידן יוסף
רכבת ישראל מתמודדת עם משבר צפיפות ברקע תוכנית רכש תקועה לקרונות חדשים לצד ביקוש גובר    תשתית הרכבת באזור תל אביב פועלת ב-90% ניצולת, העולה בהרבה על המלצת התקינה האירופית של 75%
עידן יוסף
למרות שהסכם ההתקשרות עם משרד התחבורה קובע כי הרכבות יחלו לפעול לכל המוקדם כשעה אחרי צאת השבת, השירות החל כחצי שעה אחרי שיצאה    חברת תבל: משרד התחבורה אישר, וההפעלה לא הייתה כרוכה בנסיעה בשבת או בעבודה בשבת
עמית דובקין
ובמילים אחרות, האפקטיביות של הרכבת הקלה, שכבודה במקומה מונח, תהפוך עם הזמן לבטלה בשישים לעומת הצרכים התחבורתיים של גוש-דן הקורס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il