X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חפירת אמת המים [צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות]
נחשפו 300 מטרים מאמת המים הקדומה בירושלים
בחפירות ארכיאולוגיות בשכונת גבעת המטוס נחשפו שרידי אמת המים שהובילה מים לעיר העליונה של ירושלים בתקופת הבית השני

הקטע הארוך ביותר מתוך אמת המים העליונה הקדומה של ירושלים, נחשף לאחרונה בחפירות ארכיאולוגיות בשולי שכונת גבעת המטוס בעיר. החפירות חשפו כ-300 מטרים רצופים מהאמה העליונה, אשר הובילה מים לעיר העליונה של ירושלים, ובה ארמונו של הורדוס ובתי עשירי ונכבדי העיר לפני כ-2000 שנה.
"בשלהי ימי בית שני, גדלה העיר ירושלים באופן משמעותי; בית המקדש נבנה מחדש והמים שנבעו בגיחון ובבורות כבר לא הספיקו לאלפי עולי הרגל והתושבים, וצריך היה להביא אל העיר מים ממרחקים", מסבירים ד"ר עפר שיאון ורותם כהן, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות. "על רקע זה, בנו החשמונאים והמלך הורדוס, שתי אמות מים משוכללות לירושלים, שהיו ממפעלי המים הגדולים והמורכבים בארץ-ישראל - ובכלל, בעולם הקדום. האמות ריכזו מי מעיינות באזור בית לחם, ובעזרת בריכות ענקיות, חוקים פיזיקלים (חוק הכלים השלובים, הסיפון, כח הכבידה), שימוש בטופוגרפיה ובכושר המצאה יוצא דופן, הזרימו את המים לאורך עשרות קילומטרים במצטבר. האמה המכונה "האמה העליונה" הזרימה מים לעיר העליונה (הרובע היהודי והארמני של היום), וזו המכונה "האמה התחתונה", הובילה מים ישירות לבית המקדש.
האמה העליונה, שקטע ממנה נחשף כעת לאורך מאות מטרים, המשיכה לשמש גם לאחר חורבן ירושלים, בשנת 70 לספירה. הלגיון העשירי, מחריב המקדש, התבסס בעיר העליונה ומיקם בה את מחנהו. "גם עם הקמתה של העיר הפגאנית "איליה קפיטולינה" המשיך הלגיון העשירי לעשות שימוש באמה המתוחכמת
הקיימת. הוא ערך בה שיפוצים נרחבים, והרים את המפלס הקדום בכחצי מטר", אומרים ד"ר שיאון וכהן. "בטיח שביסודות האמה מימי הלגיון העשירי, מצאנו כ-25 מטבעות, שפוזרו במרחקים שווים יחסית. לדעתנו, לא מדובר במקרה: ממש בדומה לנוהג כיום, המטבעות הונחו שם למזל טוב".
בין השאר, נמצא בתשתית אמת הלגיון גם מטבע משנה ב' למרד הגדול של מלחמת היהודים ברומאים, משנת 67- 68 לסה"נ. החוקרים סוברים, שבוני אמת הלגיון שילבו את המטבע הזה במכוון ביסודות האמה כשהניחו את התשתית לטיח.
" חשיפת הקטע הרציף הארוך ביותר של האמה העליונה כעת, ומציאת 25 המטבעות, תאפשר - אולי, לראשונה, תיארוך מוחלט של השלבים השונים של בניית אמות המים של ירושלים - ואולי אף תשפוך אור על השאלה- מי היה בונה האמה הראשון - האם היו אלה החשמונאים או שמא המלך הורדוס", אומרים החוקרים.
קטע האמה העליונה שהולך ונחשף בימים אלו, היה קבור תחת טונות של פסולת אדמה מודרנית. האמה התפתלה בתוואי טופוגרפי נוח ומתון, ועד כה, נראים בה שלושה שלבים ברורים: השניים התחתונים - מימי שלהי ימי הבית השני, והשלב העליון הוא - מימי הלגיון הרומי, שמחנהו כאמור שכן בעיר העליונה. איכות הבנייה במקום גבוהה, הטיח בה מוחלק היטב והדפנות מוגבהות. במקרים אחדים. לעיתים נבנתה האמה, היכן שנהרסו השלבים הקדומים, על יסודות לגובה 3 מטרים.

תאריך:  28/08/2023   |   עודכן:  28/08/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נחשפו 300 מטרים מאמת המים הקדומה בירושלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
פורום העצמאים ולה"ב מבקשים מבג"ץ להורות למשרד התחבורה ונת"ע לפצות את 1,000 בעלי העסקים ברחוב התל אביבי שנסגר לתנועה לשם הקמת הקו הסגול
איציק וולף
חברת הנדל"ן סיימה את המחצית הראשונה של השנה ברווח נקי של 48.1 מיליון שקל    אשתקד עמד הרווח על 80.7 מיליון שקל בעקבות עליה לשליטה בחברת-בת    ברבעון השני ירד הרווח ב-26.8% בשל האטה בקצב עליית ערך נדל"ן להשקעה    מתחילת 2023 מכרה 156 יח"ד במחיר ממוצע של 34,281 שקל למ"ר (16% עלייה) בהשוואה ל-29,500 שקל למ"ר בתקופה המקבילה
איתמר לוין
ביהמ"ש: עשרות עסקים ברחוב יפו לא הוכיחו את נזקיהם בעת הקמת הקו, שהקמתו לא חרגה מן הסביר; אין מקום להחיל במקרה זה "חבות ללא אשם"
איציק וולף
לאחר ששר החוץ הישראלי, אלי כהן, פרסם כי נפגש עם עמיתתו הלובית הושעתה שרת החוץ של לוב מתפקידה    דיווח כי טסה לאיסטנבול    ח"כ גנץ: כשעושים הכל בשביל כותרות עם אפס אחריות - זה מה שקורה
איציק וולף
השרה גלית דיסטל אטבריאן מאשימה את הצוות המקצועי שמינתה כי לא הצליח לממש את המדיניות שלה    "המשרד עובר שינוי ארגוני עמוק"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il