X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אמרו עליה שהיא תקשורת-מטעם, שהיא הקובעת את סדר היום ועוד ועוד, אך התקשורת בישראל עושה את מלאכתה נאמנה
▪  ▪  ▪
התחרות בין כלי התקשורת היא נשמת אפה של תקשורת-חדשות [צילום: AP]
להמציא את העיתונות מחדש
אסתי סגל
עיתונאי אמריקני, ג'יימס אושיי שמו, החליט להמציא את העיתונות מחדש * הגיע הזמן לעשות מעשה דומה גם בעיתונות הישראלית
לרשימה המלאה

יש אנשים שרוצים "מנהיג חזק”. מישהו ש”יעשה סדר”. שיפתור את כל הבעיות. אלה אנשים שאינם יודעים דיקטטורה מהי. יש אנשים שחושבים שהתקשורת בארץ לקויה ואף איומה ונוראה. אלה מבקשים לתלות את ענת קם (עיתונאית זוטרה, חיילת שגנבה מסמכים) ואת אורי בלאו (תחקירן בכיר בהארץ) על עץ גבוה. "צריך להכניס אותה ל-15 שנים לכלא” - שמעתי מאנשים שאין להם מושג מה היה באמת. מבקשי המנהיג החזק ו”עונש מוות לבוגדים” - מצטיינים בתכונה משותפת של חוסר מידע, ולפעמים - גם אי-רצון לדעת.
אני דווקא רוצה להגן על התקשורת הישראלית.
יש לנו תקשורת טובה. ואני כותב זאת לא מתוך מחקר אקדמי ולא אחרי איסוף שקדני של מידע, אלא מתוך ניסיון של קריאת עיתונים, שמיעת רדיו וגם צפייה בטלוויזיה (לא משהו...).
זכור לי, לפני שנים רבות, כשהתחלתי לעבוד בסוכנות עתי”ם ז”ל, אמרו שהעיתונות בארץ הרבה יותר טובה מן העיתונות הבריטית הצהובה. כשנסעתי לראשונה למולדת הדמוקרטיה, נדהמתי לראות את הצהבת המודפסת שם. בישראל לא היו תמונות-העמוד-השלישי, ורכילות הייתה המצאה של העולם הזה.
היום, כידוע, המצב שונה ואנחנו למדנו משהו מן התקשורת הבריטית. אינני מתלהב מכך, אבל הדבר חשוב כדי לציין שיש אצלנו תחרות בין אמצעי התקשורת השונים. בין תחנות הרדיו הארציות והמקומיות, בין ערוצי הטלוויזיה, בין העיתונים.

ביום הבחירה הציבור קובע

אני מניח, שהמבקרים שאינם מרוצים הם אלה שדעתם אינה נשמעת והתקשורת מתעלמת מן הנושאים שנראים להם חשובים. כך, למשל, אנשי ימין מבקרים בתקיפות רבה את אמצעי התקשורת ההמוניים. הם שוכחים, שיש גם להם הרבה תקשורת החל ממקור ראשון וישראל היום (שתומך בצורה נלהבת בראש הממשלה) וכלה במקומונים, עלונים, תחנות רדיו וכדומה. אם כה גדולה התפוצה של "מדורת השבט”, ערוץ 2, או של ידיעות אחרונות, סימן שהם משקפים את רצונם של הקוראים והצופים. עם זאת, לא ערוץ 2 ולא ידיעות אחרונות (ודומיהם) קובעים את אורח ההצבעה לכנסת.
הציבור יודע להביע את דעתו, והיא אינה זהה למה שאמצעי התקשורת מציעים או משדלים. לדעתי, זה אומר משהו על הישראלים וגם על התקשורת.

מיזם המורכב מעיתונאי-רשת

צריך לומר משהו על האינטרנט.
הרשת מספקת מצע לכותבים, למגיבים ולאחרים. זה אמצעי תקשורת רבגוני ולא פחות חשוב מן התקשורת הממוסדת.
המעשה של ג’יימס אושיי - שהקים עיתון של עיתונאים - אולי הוא אידיאלי. אולי יחזיק מעמד. אבל היה לכך תקדים ואפילו בישראל. עזריאל קרליבך מאס במו”ל שלו, יהודה מוזס ז”ל, וב-1948 פרש מידיעות אחרונות עם צוות בכירי העיתון והם הקימו את מעריב, שהיה עיתון של עיתונאים.
איש העסקים, היהלומן וראש עיריית נתניה, עובד בן עמ”י, מימן את הפרויקט (וכנראה הרוויח בו יפה מאוד). למיטב ידיעתי, הוא לא התערב בתכני העיתון או שהתערבותו הייתה מעטה מאוד.
אולי גם בישראל יקום מיזם של עיתונאי-רשת. פה ושם היו ויש כאלה. התחרות של הרשת בוודאי תשפיע לטובה על אמצעי התקשורת הממוסדים. מכך הציבור רק ירוויח.
אוי לנו אם תהיה כאן תקשורת-מטעם או תקשורת-מושתקת.

תחרות מקצועית בין כלי התקשורת

מי יצא בשצף קצף נגד ישראל היום? מעריב וידיעות אחרונות, ועיתונאים באמצעי תקשורת אחרים. מי מתח ביקורת גסה למדי על כוונתו (אולי) של יאיר לפיד לפנות לפוליטיקה? אותם עיתונאים, שמתחו ביקורת קשה על כך ששלי יחימוביץ' וניצן חן הגיעו לכנסת. לכאורה, תחרות "אישית”. אבל בין אמצעי התקשורת יש תחרות מקצועית (לא רק ההגנה של הארץ על ענת קם וביקורת אדירה עליה של עיתונים אחרים). גם פרשת הולילנד ופרשיות אחרות של א.א. זכו לתחרות רבתי - מי יפרסם יותר ולטובת מי. אלה רק דוגמאות מן התקופה האחרונה.
האם אין תחקירים? יש גם יש:
  • תוכניותיהם של רפי גינת ואילנה דיין מככבות בטלוויזיה כבר שנים רבות ואליהן הצטרפו שומר מסך של אמנון לוי והמקור של רביב דרוקר ועופר שלח.
  • דן מרגלית הפיל את ממשלת רבין כשחשף את חשבון הדולרים של לאה רבין ואחר-כך לא חדל מלהביא לידיעת הציבור את מעשיו של אהוד אולמרט, ידידו לשעבר.
  • יואב יצחק גרם להתפטרותו של הנשיא עזר ויצמן כשחשף את התמיכה, שקיבל מהמיליונר סרוסי. אחר-כך פרסם יצחק לראשונה כמה מן המעשים של אולמרט, שבהם הואשם וחלקם נחקרים עדיין.
הרבה מאוד תחקירים פורסמו בתקשורת הישראלית וכל אלה לא נתקלו בהתנגדות של המו”לים. מסקנה: אין לנו במה להתבייש.
יש תחרות מי ישיג את הסקופ (זה מעניין רק את העיתונאים), ויש תחרות מי יפרסם יותר פרטים ומידע או פרשנות טובה יותר. התחרות הזאת היא נשמת אפה של תקשורת חדשות.
נכון, יש מי שמסתיר ידיעה, כי פורסמה תחילה באמצעי תקשורת מתחרה. אבל אם הידיעה חשובה באמת, היא תתגלגל הן באמצעי תקשורת והן בשיחות מפה לאוזן.
אם יש ויכוח ציבורי, הוא לא נעלם בין דפי מקומון. הוא מפרנס את כל אמצעי התקשורת לסוגיהם. זאת חשיבותה של התקשורת, ובישראל היא עושה את מלאכתה נאמנה, כפי שאמר "בזחיחות רבה” עמנואל רוזן.

פורסם במקור: "במחשבה שנייה"
תאריך:  21/04/2010   |   עודכן:  21/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יש לנו תקשורת טובה
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
יש לנו תקשורת טובה ???
קובה חמוסתא  |  21/04/10 23:02
2
נו באמת
סתם אחד  |  21/04/10 23:13
3
יש לנו תקשורת טובה עבור האויב
ישע  |  21/04/10 23:21
4
אין הנחתום מעיד על עיסתו
אמתי  |  21/04/10 23:36
5
אין כמו הנחתום להעיד על עיסתו
נחום שחף  |  22/04/10 00:00
6
כלבם של בני בסקרויל- העתונאי
לואיס קרול  |  22/04/10 09:32
7
העתונות טובה, המגיבים לא
יאיר דקל  |  25/04/10 11:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שולמית קיסרי
יש קפה אחד בלתי-רגיל ביפו - האחות היפה של ת"א - בו בכל ערב לא רק אוכלים אלא גם רוקדים    הזמר הארגנטינאי גל גונזלס מחזיר את הצ'ה-צ'ה-צ'ה, הסמבה והטנגו
ד"ר רקפת צ'רנינסקי
סרטן חלל הפה והשפתיים מאובחן בישראל בקרב מאות חולים בשנה, אולם מספר האנשים הנמצאים בקבוצת סיכון לפתח סרטן בחלל הפה גדול פי כמה ממספר החולים
איתן קלינסקי
למרבה הכאב, גם חלק הארי של הציבור החילוני חוטא בחטא כבד של אידיאליזציה, הסוגדת לדמותו של בר כוכבא ללא כל קשר לאיך שהיא מוצגת במקורות
חן בן אליהו
משמעות הביטוי בכלל ובמגילת אסתר בפרט    עיון זה נעשה לאור מחקרו של המלומד הגרמני ה. ווהר על "שער המלך במגילת אסתר וביטויים קרובים"
ד"ר אברהם בן-עזרא
נאום סגן שר החוץ ביום הזיכרון לא כלל את המילה שלום, זאת בעוד עמיתיו בכל הארץ נושאים דברי הבל וכזב על כמיהה לשלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il