X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המשבר מעמיק [בינג AI]
"משבר ההייטק הגדול יגיע בעוד 5-3 שנים, כשרוב החברות לא יוקמו כאן"
נציגי חברות ההייטק מזהירים מנזק בלתי הפיך לתעשיה ולכלכלה הישראלית כתוצאה מהמשבר הנוכחי: "אנחנו לא על סף התהום, אנחנו כבר במדרון" מדיון ועדת המשנה לקידום תעשיית ההייטק עולה כי התקציב הממשלתי להשקעות בהייטק לא עלה כבר 15 שנה ועומד על כ-1.5 מיליארד ש"ח בשנה משרד האוצר משיב לביקורת: "התקציב עומד על 0.5% מהתוצר בדומה למדינות ה-OECD, המדינה משקיעה בעקיפין מיליארדים נוספים בחינוך, תשתיות והטבות מס"

ועדת המשנה לקידום תעשיית ההייטק קיימה (7.9.23) דיון בנושא השקעה לאומית במו"פ ותמריצים תעשיית ההייטק בישראל. בפתח הישיבה אמר יו"ר הוועדה ח"כ אביגדור ליברמן: "התחרות כיום בתחום ההייטק זה קודם כל בין המדינות, שמעניקות הטבות, מענקים ומשקיעות מאמצים לעודד הקמה ופעילות של חברות הייטק בשטחן. מטרת הדיון היא לסקור ולבצע השוואה בינלאומית של ההטבות שמעניקה מדינת ישראל אל מול מדינות אחרות ולבחון האם ואיפה צריך לתת יותר כדי לסייע להתעשיה הזאת לפרוח".
מאיה שוורץ, מנכ"ל איגוד ההייטק, הציגה השוואה שערך האיגוד לבקשת הוועדה וכללה 15 מדינות, בהן ארה"ב, בלגיה, קנדה, בריטניה ואירלנד. האיגוד התמקד בשלושה רכיבי השוואה מרכזיים- כללים והטבות בנוגע להבאת מומחים זרים והעסקתם בתעשיית ההייטק, מענקים ואימוץ תוכנית ה-Pilar 2 (תוכנית המיסוי לתאגידים בינלאומיים של ה-OECD, שתחייב מיסוי מינימלי של 15% לפחות על החברות בתאגידים אלה.

תמריצי מס למומחים

בראשית דבריה התייחסה שוורץ לעצירת מסלול הטבת 43 של רשות החדשנות להגנת השקעות של גופי השקעה מוסדיים בתעשיה עתירת הידע. לדבריה: "זו הייתה תוכנית מצוינת מבחינתנו, השקיעו במסגרתה 1.25 מיליארד ש"ח מתוך 2 מיליארד שהוקצו לעניין, זה הביא להתקשרויות מקומיות והשקעות נוספות, ש-42% מהן היו בסבב C ומעלה, שאלו שלבים שיותר קשה להשקיע בהם".
באשר למומחים זרים אמרה: "מדינות שונות מעניקות למומחים תמריצי מס הכנסה, פטורים ממס ותמריצים הנוגעים לפטנטים כדי לעודד אותם להגיע ולקדם את התעשיה המקומית. בישראל ישנם לא מעט קשיים, בין היתר בהארכת אשרת השהות שניתנת לשנה וניתנת להארכה של עד 5 שנים בלבד. בחו"ל מקבלים די מהר אשרה ל-5-7 שנים. הטבת המס שניתנת כאן מסתיימת אחרי שנה אחת בלבד גם אם נשארים 5 שנים. בדנמרק לדוגמה הם מקבלים 7 שנים ובמדינות נוספות 5 שנים. נוסף לכך קיימים קשיים אחרים בשהות שלהם כאן כמו ביטוח רפואי, פתיחת חשבון בנק, הם לא יכולים להוציא כרטיס אשראי ועוד".
עו"ד אמיר גונן, רשות החדשנות הוסיף: "מבחינת רשות האוכלוסין מומחה שמגיע לכאן יכול להביא איתו את המשפחה, אבל ישנם יש קשיים אחרים כמו הרשמה של הילדים לאוניברסיטה, מתן אישור העסקה לבן או בת הזוג וכו'.
בתגובה לדברי ביקש יו"ר הוועדה ח"כ ליברמן לבחון ולקדם הנושא כדי לוודא כי מומחה שמגיע לישראל יקבל את המעטפת הנדרשת להשתלבות שלו ושל משפחתו, לרבות ביטוח רפואי, אישורי עבודה, בתי ספר וכו'.
בנושא המענקים אמרה שוורץ כי "בארה"ב נותנים מענקים נרחבים לתעשיית השבבים ולטכנולוגיות ירוקות, באירלנד תומכים מאוד בתחום הגיימניג ורואים נהירה של חברות שעוסקות בתחום הזה לשם.
בישראל התמיכה לא מספקת, אין קריאה להתמחות סיגמנטלית. בנוסף, בארץ אין כמעט מענקים להקמת פעילות, אלא רק לפיתוח. בפולין, הונגריה, סין ועוד רואים מענקים נרחבים להקמת פעילות חדשה או להעברת פעילות אליהן. התקציב המושקע במחקר ופיתוח (מו"פ) עומד כבר קרוב ל-20 שנה על 1.5-2 מיליארד ש"ח, זה הולך ונשחק ואנחנו למעשה רק הולכים אחורה. באירופה התקציב הממוצע עומד על 0.5 מהתוצר".
לגבי אימוץ הוראות ה-Pilar 2 אמרה: "בעוד שבעולם מדברים על מענקים והטבות כדי לספוג את העלייה, בישראל עדיין לא גובשה מדיניות ואין שום אמירה של הממשלה לגבי הטבות חלופיות כנגד הטלת המס. יש חוסר בהירות גדול וזה לא טוב לעסקים. באירלנד, ארה"ב ובמדינות נוספות כבר הצהירו על המדיניות ונותנים זיכויים רוחביים לכל חברות ההייטק. לימור קפלן, רשות המיסים, השיבה לדברים ואמרה: "החלת הוראות Pilar 2 בישראל עדיין נמצאת בדיונים פנימיים. אם תתקבל החלטה ליישם אותן, המדינה תיתן לזה טיפול הוליסטי. המדינה לא תיפגע בשוק ההייטק בהעלאת שיעורי המס מבלי לתת הטבות שמשפות על זה. אנחנו כמדינה לא נשאר מאחור. ". עם זאת הדגישה קפלן כי מדיניות הממשלה בנושא נמצאת עדיין בהליכי גיבוש ובבדיקות מקצועיות: "המתווה של ה-OECD מתיר תמריצי מס שונים ממה שנהוג היום. ישראל תצטרך להתאים את עצמה".
נועם דן, רכזת מו"פ והשכלה גבוהה באגף התקציבים, משרד האוצר השיבה לדברים: "הממשלה מפעילה כלים ונרחבים לתמיכה בהייטק, החל מתמיכה ישירה של מענקים בשווי מיליארד וחצי ש"ח בשנה. מעבר לזה יש תמיכה ישירה דרך הטבות מס נרחבות ומשמעותיות. תקציב רשות החדשנות והמענקים אכן לא משתנה כמעט משנה לשנה אבל הוא עומד בדיוק על חצי אחוז מהתוצר, דומה מאוד לארה"ב ולמדינות ה-OECD. המדינה מתקצבת הכשרות הון אנושי לתעשיית הייטק כבר מכיתות הצטיינות ומופת במערכת החינוך, מרכזים אזוריים ללימוד פיזיקה, ועד להגדלת כמות הסטודנטים בתחומי ההנדסה, מדעי המחשב ועוד. רק לאחרונה עבר 'חוק עידוד תעשיה עטירת ידע' שמתמרץ הקמה והנבטה של חברות הייטק על-ידי המרצה למי שמשקיע בהם, עוסק בקניין רוחני ועוד". לגבי השבת מסלול 43 אמרה דן: "יש המון ביקורת על המסלול הזה שהיו בו הרבה טעויות, אנחנו עובדים על יצירת מסלול אחר שיתן מענה לנושא הזה".

12,000 מפוטרים בשנה

בהמשך הדיון דיברו נציגים שונים של חברות ההייטק ומשקיעים. בין היתר דיבר גל סלומון, יו"ר קלו מדיקל שהתריע מפני מצבה החמור של תעשיית ההייטק הישראלית: "שוק ההייטק בארה"ב ובעולם ככלל מתאושש אבל פה המצב בכי רע ולצערי כל הנבואות שהוצגו כאן בדיונים הקודמים הוגשמו. נפילה בשוק ההייטק, בריחת משקיעים, סגירת חברות ויציאתן מישראל, המספרים מעוררי חלחלה. היקף נפילת השקעות של מעל 70% מתחילת השנה, 12,000 מפוטרים מתחילת השנה, בחברות קטנות וגדולות, ירידה בערכן של חברות בעשרות אחוזים ובגיוס קרנות המשך. זה המשבר הקטן, הגדול יגיע בעוד 5-3 שנים, כשרוב החברות שיוקמו לא יהיו כאן. הנפילה הזאת תגרום לירידה לתהומות שלא ברור איך נצא מהן, כולל דירוג אשראי שיורגש בכיס של כל אחד מאיתנו. אנחנו לא רוצים להיות צודקים, רק לבנות תעשיה ולהצליח.

"כבר היום אנחנו בפיגור ביחס לעולם בלי קשר למהפכה ולמשבר הנוכחי שלא תורם ואף מזיק. צריך לעצור את הטרלול המטורף שאנחנו נמצאים פה היום כי אף משקיע לא רוצה להשקיע בדבר כזה. אנחנו מבצעים כאן השמדת ערך מטורף לדברים שנבנו כאן במשך מעל 20 שנה. באקלים הזה אנשים ימשיכו לעזוב, לא יהיו רופאים, מדענים או חוקרים כי הכל מתחבר יחד ל'אקו סיסטם' אחד. הקואליציה צריכה להבין שאנחנו לא על סף התהום, אנחנו כבר במדרון. בעוד 3-4 שנים נהיה עם אדמה חרוכה לגמרי בלי תעשיה שהיא מנוע הצמיחה של מדינת ישראל".
בנוסף, מתחו חלק ממשתתפי הדיון ביקורת על 'חוק האנג'לים' שמעניק הטבות למשקיעים בהייטק, שכלדבריהם בפועל מרבית המשקיעים לא מצליחים לעמוד בתנאי הזכאות המוגדרים בו, וכן התריעו על קשיים שמערימים הבנקים על העברת כספי משקיעים זרים לישראל, פתיחת חשבונות בנק, חשבונות נאמנות ועוד.

ח"כ עודד פורר: כשמסתכלים על הנתונים היבשים שמתייחסים לרוב ללפני שנתיים - שלוש הכל נראה רגוע אבל חברות מתחילות לסגור מרכזי פיתוח, לעזוב את ישראל והכסף הפרטי שמושקע במו"פ הולך וצונח. אם כבר 15 שנה אנחנו על השקעה של 1.5 מיליארד ש"ח זה לא מתכתב עם יתר התקציבים - תקציב הישיבות עלה ומתקצבים יותר מוסדות שלא מלמדים מתמטיקה ואנגלית. כל הסוגיות האלה מתכנסות לאירוע ענק ולצערי הממשלה לא שם, היא עוצמת את העניים ולא רוצה לראות מה קורה, מנסים לשדר מסרים אופטימיים שלא מתכתבים עם המציאות. צריך להיישיר מבט ולומר שיש פה בעיה ולהשקיע כפול אם צריך".
ח"כ שרון ניר: "ידענו ליהנות מההייטק כקטר צמיחה שהשפעתו על התל"ג עצומה, אבל כרגע יש פה תהליך כרסום ואנחנו לא נותנים לו פתרון יצירתי. יש צורך בתוכנית לאומית שתתמקד בסטארטפים שנמצאים בראשית דרכם כדי לאפשר להם לעבור את המשבר הזה".
לסיכום הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ ליברמן: "עולם ההייטק הוא ענק ומשתנה ואנחנו חייבים להיות בקדמת הבמה, להשתפר ולבנות תשתיות שיאפשרו לפתח את העולם הזה ולהיאבק שהקניין הרוחני יהיה במדינת ישראל. בשביל זה צריך להביא תקציבים וזה עניין של החלטה מדינית. אם ישנם צעדים או הטבות שניתנות לחברות הייטק במקומות אחרים אני מבקש לקבל את המידע עליהן, כדי שנוכל לבחון ולקדם אותן גם כאן. צעד נוסף שאפשר לקדם הוא עידוד השקעה של הגופים המוסדיים בישראל בתעשיית ההייטק הישראלית. הגופים האלה מחזיקים ומשקיעים היום 3 טריליון ש"ח ורוב הכסף הולך לחו"ל. הרשות לחדשנות צריכה לאפשר להם להשקיע בלי חשש בסטארטאפים לפי המלצה שלה או של כל גוף מוסמך אחר וזה יכול להיות מקור כסף בלתי נדלה, גם אם יצליחו לגייס חצי אחוז מהכספים האלה זה יהיה מעל ומעבר למה שהתעשיה בישראל צריכה. לצערי הנושא לא נמצא כרגע בראש סדר העדיפות של הממשלה. אנחנו נגבש תוכנית יחד עם החברה האזרחית, בתקווה שנוכל לפרסם אותה עד סוף השנה".

תאריך:  08/09/2023   |   עודכן:  08/09/2023
+ח"כ קארין אלהרר נפצעה קל בתאונת דרכים
13:55 08/09/23  |  עידן יוסף

חברת הכנסת קארין אלהרר נפצעה קל בתאונת דרכים בראשון לציון, לאחר שנפגעה מרכב כאשר חצתה את מעבר החצייה בכיסא גלגלים. היא טופלה בבית החולים שיבא ושוחררה לביתה. הנהג עוכב לחקירה.

+ועדת הבריאות תדון בהשתלחות רופא בכיר בהדסה בשרה סטרוק
11:25 08/09/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

במהלך אירוע הוקרה לשירות לאומי דרש הפרופסור איתן גלון משרת המשימות הלאומיות להסתלק משטח בית החולים  ▪  לבקשת חברי ועדת הבריאות יתקיים דיון דחוף בנושא  ▪  חבר הכנסת צבי סוכות: התנהלות הרופא מבישה פוגעת באמון הציבור בצוותי בתי החולים ובאיכות השירותים

[צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים]
השרה סטרוק נואמת בכינוס

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD  אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel  אוהד טל  אופיר כץ / Ofir  Katz  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  אושר שקלים / Osher  Shekalim  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אליהו דלל / Eli Dallal  אליהו רביבו / Revivo Eliyahu  אלמוג כהן / Almog  Cohen  ארז מלול / Erez  Malul  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דבורה ביטון / Dvora  Biton  דוד  ביטן / David Bitan  דן אילוז / DAN Iluz  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  העולם הזה / Haolam Haze  ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חמד עמאר / Hamad Amar  חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky  טלי גוטליב / Tali  Gottlieb  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יונתן משריקי / Yonatan Mishraki  יוסף עטאונה / Youssef  Atauna  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  ינון אזולאי / Yinon  Azoulay  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב אשר / Yakov  Asher  יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak  יצחק שמעון סרלאוף  ירון לוי / Yaron Levi  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מנסור עבאס / Mansour Abbas  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה רוט / Moshe  Roth  מתן כהנא / Matan  Kahana  נאור שירי  ניר ברקת / Nir  Barkat  סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili  סימון דוידסון / Simon Davidson  עודד פורר / Oded Forer  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמית הלוי / Amit  Halevi  צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot  צביקה פוגל / Tzvika  Foghel  צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלום דנינו / Shalom  Danino  שלי טל מירון / Shelly Tal Meron  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרון ניר / Sharon Nir  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"משבר ההייטק הגדול יגיע בעוד 5-3 שנים, כשרוב החברות לא יוקמו כאן"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה שקורה בעולם משליך על ישראל
מנכ"ל חברת הייטק  |  8/09/23 16:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 25
עידן יוסף
במהלך אירוע הוקרה לשירות לאומי דרש הפרופסור איתן גלון משרת המשימות הלאומיות להסתלק משטח בית החולים    לבקשת חברי ועדת הבריאות יתקיים דיון דחוף בנושא    חבר הכנסת צבי סוכות: התנהלות הרופא מבישה פוגעת באמון הציבור בצוותי בתי החולים ובאיכות השירותים
מירב ארד
ח"כ שוסטר: "לראות בעקרון השותפות כעקרון מכונן הרבה לפני שאלת הכדאיות הכלכלית"    נציג רשות התחרות צחי ברקוביץ': מאז 1959, יש פטור חקלאי שכן מאפשר להם להתאגד. הפטור בישראל הוא גורף ובלתי מסויג
עידן יוסף
תושבי רמלה מתריעים בוועדה לביטחון לאומי על מציאות חיים בלתי נסבלת: מקרים חוזרים ונשנים של ירי חי וזיקוקים בתוך השכונות, וכן התנכלות והשחתת רכוש של התושבים היהודים מצד שכניהם הערבים    "הבית שלי נופץ והאנשים שעשו את זה מסתובבים בחצר ביתי, איש לא נעצר"
איציק וולף
יותר מ-50 ראשי רשויות הוגדרו כמאוימים מתחילת השנה ועד לספטמבר    12 ראשי רשויות מקבלים אבטחה מלאה ו-8 מועמדים מקבלים אבטחה חלקית מן המשטרה    ראש אח"מ: 70% ממשטרת ישראל מתעסקת בפשיעה במגזר הערבי ויותר מ-80% מהעשייה בלהב 433 על כל יחידותיה היא במגזר בכל הפרמטרים
עידן יוסף
ועדת הכלכלה התכנסה לדיון ראשון במסגרת הכנה לקריאה שנייה ושלישית, בנוסח המתוקן של הצעת החוק שתאפשר למנויי שירותי תקשורת להסכים להגביל או לחסום שירותים - ולקבל סלולר כשר    הצעת החוק עוררה ביקורת מצד גורמים שונים, הטוענים כי היא פוגענית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il