X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ועדת הכספים. תהיה חותמת גומי? [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת]
חרף ההתקדמות הרבה בהליך ההפרטה
הכנסת טרם אישרה את הפרטת חברת הדואר
בעוד רשות החברות הממשלתיות מקדמת במלוא המרץ את מכירת חברת הדואר למשקיע פרטי ומספר גופים עסקיים אף הגישו בקשות להשתתף בהליך הרכישה, מסתבר כי הפרטת החברה דורשת על-פי החוק את אישור ועדת הכספים - שעדיין לא ניתן. האם מדובר בהליך טכני או בשלב מהותי אשר עלול אף למנוע את ההפרטה? ימים יגידו

מזה כשנתיים אנו עדים לרפורמה מקיפה בענף הדואר בארץ, כאשר המדינה מצהירה על כל במה, כי בסופו של דבר, מטרת הרפורמה הינה הכנת חברת דואר ישראל להפרטה, וזאת בסיסמה: "דוארים קדימה, בדרך להפרטת הדואר".
במסגרת הרפורמה והכנת חברת הדואר להפרטה, כאמור, פעלה המדינה להפיכת החברה לאטרקטיבית יותר עבור משקיעים פוטנציאליים וזאת באמצעות מתן הקלות אסדרה משמעותיות לחברה על חשבון הציבור. במרכזן: סגירה המונית של יחידות הדואר, העלאת תעריפי שירותי הדואר ובנק הדואר וכן צמצום בטיב השירותים לציבור.
בנוסף, במסגרת הרפורמה פוטרו או פרשו מחברת הדואר מאות עובדים, כאשר המדינה הזרימה מאות מיליוני שקל לחברה, לצורך מימון הפרישה, וזאת תמורת העברת נכסי נדל"ן רבים של החברה לידי המדינה.
רשות החברות הממשלתיות, המופקדת בין היתר על הפרטת חברת הדואר, מקדמת בימים אלה במרץ רב את תהליך הפרטת החברה וזאת ברקע מצבה הכספי הקשה, ובמקביל לעימות חריף בין שר התקשורת שלמה קרעי, לבין יו"ר הדואר מישאל ועקנין. עימות שנמצא כעת בערכאות משפטיות.
לצורך ליווי תהליך הפרטת חברת הדואר בחרה רשות החברות ב"בנק רוטשילד" ובחודש יולי השנה אף פרסמה לציבור את נוהל הפרטת חברת הדואר, במתווה של מכירת מאה אחוז ממניות החברה למשקיע פרטי, כאשר תאריך היעד השאפתני שנקבע להפרטה הוא תחילת 2024.
בהמשך לכנס משקיעים פוטנציאליים, התקיים ביום 13.9.23 שלב פתיחת המעטפות והתברר ש-11 חברות מעוניינות לרכוש את החברה מידי המדינה: דפוס בארי, לנג השקעות, דיסקונט קפיטל, ניאופרם, פורטיסימו, אפריקה ישראל השקעות, קבוצה המורכבת ממילגם וגופים מוסדיים, אייפקס, קבוצה המורכבת מאוברסיז קומרס אמיליה פיתוח ואקסלוט, דן חברה לתחבורה ציבורית, "דלק" חברת הדלק הישראלית.
על אף ההתקדמות המשמעותית הנ"ל בתהליך הפרטת חברת הדואר וחרף הצעדים המעשיים שננקטו "בשטח" הן מול ציבור הלקוחות והן מול משקיעים פוטנציאליים, ל-News1 נודע, כי דווקא הכנסת (דהיינו: ועדת הכספים), טרם אישרה כלל את מתווה הפרטת חברת הדואר. ככל שוועדת הכספים אינה מאשרת את מתווה מכירת חברת הדואר, לא ניתן יהיה לבצע את ההפרטה.
קריאה קפדנית של נוהל מכירת חברת הדואר, הכולל עשרות עמודים, מלמדת שגם המדינה עצמה יודעת שמתווה ההפרטה של החברה טרם אושר, ולכן היא מגינה על עצמה מפני אפשרות לתביעה עתידית, וזאת באמצעות סעיף "קטן" המסתתר בנוהל המכירה:
  • "2.4 על-פי סעיף 59ב לחוק החברות הממשלתיות, דרך הפרטת החברה טעונה אישור ועדת הכספים. נכון למועד פרסום נוהל זה, דרך הפרטת החברה טרם הובאה לאישור ועדת הכספים. אם לא יתקבל אישור ועדת הכספים עד מועד הגשת הצעות מחיר כאמור להלן, יופסק הליך המכירה ולמשתתפים לא תהיה כל טענה או דרישה מהמדינה או מהחברה (או מי מטעמן) בשל כך".
למעשה, גם כאשר קוראים פרוטוקולים קודמים של ועדת הכספים, אשר דנה מעת לעת בענייני הדואר, עולה בבירור כי רשות החברות נדרשת לקבל את אישור ועדת הכספים לצורך הפרטת חברת הדואר. כך לדוגמה, בדיון שהתקיים בוועדת הכספים ביום 5.12.22 קבעה היועצת המשפטית של הוועדה כי "סעיף 59ב לחוק החברות הממשלתיות מתייחס לזה, ובכל מקרה כשמדובר בהפרטה צריך לבוא ולקבל אישור הוועדה בהתאם לסעיף הזה".
גם יו"ר הוועדה משה גפני התייחס באותה ישיבה לעניין האישור הנדרש לצורך הפרטת החברה, ואמר: "היא צריכה להביא את זה לאישור. אין דבר כזה. הפרטה מגיעה לפה. ועדת הכלכלה עוסקת בנושא הדואר עצמו, אבל הפרטה צריכה לבוא לכאן".
האם ועדת הכספים כ"חותמת גומי" שתאשר בהליך טכני כל מתווה הפרטה שתציג לה רשות החברות, בפרט כאשר שר התקשורת קרעי עצמו תומך בהפרטה? בהקשר זה יוזכר, כי יו"ר הוועדה גפני התבטא בעבר בחריפות נגד הרפורמה בדואר ופגיעתה הקשה בציבור, למרות שהוא עצמו תמך בה בתחילת דרכה. בדיון שהתקיים ביום 28.2.23 בוועדה המיוחדת לצמצום פערים חברתיים בפריפריה, אמר גפני: "אנחנו בשעתו תמכנו ברפורמה של הדואר ואני מתחרט על זה. זה דבר שהיה אסור לעשות, מי שסובל מזה זו הפריפריה, אנשים שאין להם אלטרנטיבה, שלא לדבר על היישובים המרוחקים".
  • משרד התקשורת, אליו פנינו, העדיף להשאיר עצמו מחוץ לתמונה ומסר כי "הנושא מצוי באחריות רשות החברות הממשלתיות".
  • מרשות החברות נמסר במענה לפנייתנו, כי תהליך הפרטת חברת הדואר מתנהל לפי תוכנית סדורה המפרטת את השלבים השונים ואת המועד לביצועם. הרשות מאשרת, למעשה, כי יש צורך עדיין באישור ועדת הכספים לצורך ההפרטה, ומסרה כי "בשלב הבא, כמקובל בהפרטות קודמות, מובאים צווי האינטרסים לאישור ועדת הכספים, לצורך אישורם טרם שלב קבלת הצעות המחיר המתוכנן לעוד מספר חודשים. למרות שיש כמה חודשים נוספים עד המועד הקובע בהחלטת הממשלה בכוונת רשות החברות להעביר את הנושא לוועדת הכספים כבר בתקופה הקרובה כך שניתן יהיה להעלות את הנושא מייד לאחר סיום פגרת הכנסת".
  • מוועדת הכספים נמסר במענה לפנייתנו כי: "אחרי הרבה בירורים בלשכה המשפטית, כולל בחינה של פרוטוקולים קודמים ובדיקת הפרוצדורה, אכן צריכים להגיע לוועדת הכספים - אך עדיין אין חובה בשלב הזה. לפני הגשת הצעות הרכישה עצמן, רשות החברות תגיע לוועדה לצורך קבלת האישור והם פועלים בנושא".
"חרף העובדה שאישור ועדת הכספים אמור להתמקד במתווה ההפרטה בלבד", מסביר עו"ד יגאל לוי, לשעבר סמנכ"ל בכיר דואר במשרד התקשורת, "חברי הכנסת, ובראשם יו"ר ועדת הכספים גפני, שתמיכתם נדרשת כעת, קיבלו הזדמנות נוספת וכנראה אחרונה, להביע דעתם לגבי רפורמת הדואר ולגבי היקף האחריות של המדינה באספקת שירותים בסיסיים לציבור".

תאריך:  21/09/2023   |   עודכן:  21/09/2023
+רייטן על תגובת רוטמן: נסיון להטיל דופי במקצועיות יועמ"שית הכנסת
13:38 21/09/23  |  מירב ארד

ח"כ אפרת רייטן על תגובת ח"כ שמחה רוטמן לטענות יועמ"שית הכנסת: "הנסיון להטיל דופי במקצועיותה: ״וחבל שבדיקת העובדות שביצעת בנושא זה היתה לקויה״ והניסיון לאגד את כל יו״ר הועדות מולה וכנגדה הם חלק מפרקטיקה פסולה בה נוהג היו״ר כלפי כל מי שאינו מתיישר עם עמדותיו ונכנע. מקווה שיו״ר הוועדות האחרים מוקיעים את התנהלותו של רוטמן, שיודגש אינה מאפיינת אף אחד מהם לשמחתנו, ולא ישתתפו בקמפיין שלו לפגוע במעמד הכנסת ומעמד היועמשית."


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel  אוהד טל  אופיר כץ / Ofir  Katz  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  אושר שקלים / Osher  Shekalim  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אליהו דלל / Eli Dallal  אליהו רביבו / Revivo Eliyahu  אלמוג כהן / Almog  Cohen  אפריקה ישראל להשקעות בע"מ / Africa Israel Investments Ltd  ארז מלול / Erez  Malul  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דבורה ביטון / Dvora  Biton  דוד  ביטן / David Bitan  דן אילוז / DAN Iluz  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חמד עמאר / Hamad Amar  חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky  טלי גוטליב / Tali  Gottlieb  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יונתן משריקי / Yonatan Mishraki  יוסף עטאונה / Youssef  Atauna  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  ינון אזולאי / Yinon  Azoulay  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב אשר / Yakov  Asher  יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak  יצחק שמעון סרלאוף  ירון לוי / Yaron Levi  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מנסור עבאס / Mansour Abbas  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה רוט / Moshe  Roth  מתן כהנא / Matan  Kahana  נאור שירי  ניר ברקת / Nir  Barkat  סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili  סימון דוידסון / Simon Davidson  עודד פורר / Oded Forer  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמית הלוי / Amit  Halevi  צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot  צביקה פוגל / Tzvika  Foghel  צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלום דנינו / Shalom  Danino  שלי טל מירון / Shelly Tal Meron  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרון ניר / Sharon Nir  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכנסת טרם אישרה את הפרטת חברת הדואר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 25
איציק וולף
עו"ד שגית אפיק הגיבה על התקרית שבה השתיק יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, את נציגת הנהלת בתי המשפט    "השתקת עובד ציבור מהבעת עמדה פוגעת ביעילות דיוני הוועדות ובמעמד הכנסת בכלל"
איציק וולף
ההצעה תאפשר לשר הדתות למנות רב שכונה בעיר בת יותר מ-50 אלף תושבים    רבני עיר יכהנו עד גיל 75 ורבני יישוב, רבנים אזוריים ורבני שכונה יכהנו עד גיל 70, ללא אפשרות הארכה
מירב ארד
השר במשרד המשפטים פתח במתקפה במליאה: "הרפורמה טובה, צריך ללכת עד הסוף"    איים על המפגינים: "כשהימין ייצא להפגנות אתם תשארו בבתים"    את לפיד כינה: "מכונת רעל רדיואקטיבית
מירב ארד
יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב: "עדיף מאוחר מאף פעם. גם אם מקיימים את הדיון אחרי שעבר התקציב, עדיין יש השלכות על התקציב הבא. עם זאת, היינו מצפים שייתנו לנו את האפשרות לפקח כמו שצריך ולא להיכשל בתפקידנו"
עידן יוסף
העמדות שהוצגו בדיון ועדת חו"ב: הצעה לגיוס חובה לחרדים, ללא חריגים; גיוס חובה לחרדים, אך עם תבחינים מיוחדים; גיוס מלא של חרדים, אך לשירות לאומי ולא לצה"ל וכן שמירה על הפטור לחרדים, אך לעודד אותם להתנדב לשירות לאומי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il