X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
חיות ועמית בדיון היום [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
מחלוקת בין השופטים לנציג נתניהו על הסמכות לעכב את חוק הנבצרות
השופטים: הסמכות לדחות את תחולת החוק היא משום שמדובר בפרשנות לחוק; עו"ד מיכאל ראבילו: מדובר בהתערבות בחוק יסוד ראבילו מצהיר שהחוק אינו משנה את הסדר ניגוד העניינים של נתניהו חיות: הכלל הוא שחוק יסוד הנוגע למבנה המשטרי חל מהכנסת הבאה

שופטי בית המשפט העליון אומרים שיש להם סמכות לדחות את תחולתו של חוק יסוד, שכן מדובר בפרשנות החוק - בעוד בא-כוחו של בנימין נתניהו, עו"ד מיכאל ראבילו, טוען שמדובר בהתערבות חסרת סמכות בחוק היסוד עצמו. הדברים נאמרו (28.9.23) בדיון על חוק הנבצרות, לאחר שבג"ץ הוציא צו על תנאי לנמק מדוע לא יקבע שהחוק ייכנס לתוכו מהכנסת הבאה.
הנשיאה אסתר חיות הבהירה מיד בתחילת טיעונו של ראבילו: "אנחנו לא מדברים על ביטול החוק אלא על תחולתו". ראבילו הגיב: "דחיית התיקון כמוה כביטול חוק יסוד, ואני טוען שאין סמכות כזו לבית המשפט". המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן הזכיר: "הפסיקה היא שיש סמכות כזאת כאשר מדובר בשימוש לרעה בסמכות המכוננת". ראבילו: "אני יכול לנסות לשכנע אתכם לשנות את הדוקטרינה, אבל גם לשיטת מי שהיא קיימת - זהו ביטול תוצאות הבחירות".
חיות הקשתה: "למה לא לפעול כמקובל שהתיקון, יהיה מכאן ולהבא? בהליך החקיקה היו פגמים, וכדי לרפא אותם - יש פתרון מתון [בדמות דחיית התחולה]. החלומות שלהם [של העותרים] מתמזגים עם החרדות שלכם, שרוצים להשאיר על השולחן איום [נגד נתניהו], אבל אנחנו דנים בחוק שקיים. יש פרוטוקולים של הדיונים, ואנחנו רואים את הפגמים, ואנחנו אומרים שמא כדי לרפא אותם נקבע שהוא יחול מכאן ולהבא, זה הכל. היועצת המשפטית אומרת מפי באי-כוחה שאין לה סמכות להכריז על נבצרות של ראש ממשלה". ראבילו: "וגבירתי אמרה שיש לה סמכות להניע את הממשלה". חיות: "במידת הצורך ייבחן שיקול הדעת [אם היועצת לא תניע]. הדרך היא לתקן חוק יסוד?"
ראבילו טען, שאין לאפשר לעובד ציבור להוציא לנבצרות את ראש הממשלה, והשופטת דפנה ברק-ארז הגיבה: "זה נתון להחלטת הממשלה. אדוני רואה צל הרים כהרים, כאילו אפשר לייחס את החלטת הממשלה לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; זה לא כל כך מהר". ראבילו: "אבל זה אפשרי". ברק-ארז: "התיקון מונע מהיועצת המשפטית ומחברי כנסת מהאופוזיציה להניע תהליך. יש פה חסימה מוחלטת של כל נתיב אחר, וזה לא כל כך מתיישב עם דמוקרטיות אחרות".
השופט עופר גרוסקופף: "מועד תחולה של חוק יסוד יש לנו סמכות לקבוע?" ראבילו: "לא". גרוסקופף: "אז מי יקבע?" ראבילו: "הכנסת". גרוסקופף: "ובמקרה כמו זה, שהכנסת לא קבעה?" ראבילו לא השיב, אלא העיר: "אנחנו מקווים שמהמשבר הזה ייצא משהו טוב ויהיה חוק יסוד החקיקה". גרוסקופף: "פרשנות חוקי היסוד ודאי בסמכותנו. אם התחולה היא נושא של פרשנות, יש לנו סמכות לקבוע אותה. אדוני צריך להסכים שבנושא הזה יש לנו סמכות".
ראבילו: "פרשנות צריכה שיהיה לה עיגון בלשון". גרוסקופף: "אני עוסק בשאלה מי מפרש [ולא בדרך הפרשנות]. אחת השאלות שמתעוררות לגבי כל חוק היא מועד התחולה שלו. בראש הפרשני אני לא יכול לראות איך אדוני יכול לטעון שאין לנו סמכות". ראבילו: "הכנסת הביעה את דעתה בצורה מפורשת לגבי התחולה המיידית. היא למעשה הצביעה מראש על הצו על תנאי והתנגדה", כאשר נדחתה הסתייגותו של ח"כ יאיר לפיד ולפיה כל תיקון לחוק יסוד יחול מהכנסת הבאה.

"זה לא פרסונלי, זה אישי"
ראבילו בדיון היום [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]

גרוסקופף הגיב לטיעוניו של ראבילו: "אם המצב הקודם כל כך דומה למצב שהכנסת יצרה כעת, מה כל כך בוער? שיתחיל מהכנסת הבאה". חיות: "הכנסת בפירוש אמרה שהכלל הוא שכאשר מתקנים חוק יסוד שיש לו השלכות על המבנה המשטרי, המקובל והרצוי שזה יתחיל מהכנסת הבאה. כך צריך לנהוג". ראבילו: "יש הבדל בין דין רצוי לדין נוהג. 62 חברי כנסת הצביעו וחשבו שצריך אחרת".
חיות: "אם נקודת המוצא היא שמן הראוי שתיקון מהסוג הזה יחול מהכנסת הבאה ורוצים לסטות ממנו, ההסבר מוטל על מי שחושב שצריך לנהוג אחרת". ראבילו שב וטען, כי התחולה היא מיידית כמו בכל חוק. פוגלמן הגיב: "כל הפסיקה אומרת שהתחילה היא מיידית ולא התחולה". ראבילו: "הכנסת הצביעה על זה". חיות: "ההצבעה הייתה על הסתייגות כללית ולא על החוק הזה, ולחוק הזה לא קבעו תאריך תחולה". עמית: "כאשר הכנסת רוצה לומר שחוק יסוד הוא בתחולה מיידית, היא יודעת לומר זאת כפי שעשתה בחוק דרעי".
ראבילו דחה את עמדתה של היועצת המשפטית, גלי מיארה, ולפיה החוק בא בתגובה לעתירה לבג"ץ בדרישה להוציא את נתניהו לנבצרות, בנימוק שזו הוגשה רק לאחר מכן. פוגלמן הזכיר, כי הייתה עתירה קודמת שנדחתה על הסף בשל אי-מיצוי הליכים. לעומתו אמר השופט נעם סולברג, כי בג"ץ מברך על כך שהמחוקק מגיב לעתירות התלויות ועומדות בפניו. ראבילו הסכים, שהוראתה של ברק-ארז להשיב לעתירה המאוחרת יותר הייתה שגרתית לחלוטין וטען שהיא לא עמדה בבסיס החקיקה. השופט יצחק עמית: "זה היה מאוד על השולחן". ראבילו: "התכלית הייתה לכל ראש ממשלה".
השופטת ענת ברון הזכירה, כי שעות אחדות לאחר התיקון הודיע נתניהו שהוא "נכנס לאירוע" בטיפול ברפורמה, לאחר שעד אז ידיו היו כבולות. ראבילו השיב, שלא ניתן לבחון את שיקול דעתם של חברי הכנסת על-פי דבריו של נתניהו, שכן הוא לא עומד בראש הכנסת ולא אמר את הדברים בכנסת בזמן הדיונים על החוק. עוד אמר כי נתניהו לא אמר שיפר את הסדר ניגוד העניינים ושיטפל ברפורמה, אלא כדי להגיע לפתרון. ברון: "הוא הראה את הקשר הישיר בין התיקון לבין ידיו כבולות או לא". ברק-ארז: "עולה שזה פרסונלי, אבל בקטע טוב". ראבילו השיב, שהפרשנות לכל מעשיו של נתניהו היא מחמירה מאוד, גם אם לא יפר את ההסדר, אך אין זה אומר שהחוק נוצר בגללו.
חיות הזכירה, כי מיארה קבעה שאסור לנתניהו לעסוק ברפורמה, נתניהו אומר שעמדה זו אינה מקובלת עליו ויש לו פרשנות אחרת שלא הוצגה לבית המשפט. אולם, במקום לעתור נגד הנחייתה של מיארה, "מחוקקים חוק יסוד שמבטל את מכתב היישום [של מיארה] והופך אותו לכלי ריק". ראבילו: "אין שום קשר בין הנבצרות לבין ההסדר". חיות: "אז מה זה 'ידי כבולות'?" ראבילו: "ראש הממשלה חושב שאין זה ראוי שיגיש עתירה נגד היועצת המשפטית שלו. חוק היסוד לא פותר את המחלוקת [על ההסדר]. הוא לא משנה את הסדר ניגוד העניינים שחל על נתניהו". חיות: "זה רק מוריד את הסיכון, כפי שאמר [יו"ר הקואליציה] ח"כ אופיר כץ, שמא היועצת המשפטית תוציא אותו לנבצרות". ראבילו: "אבל אמרת שאין לה סמכות". עמית: "הכל קשור. זה מתחיל להישמע כמו 'זה לא פרסונלי, זה אישי'". ראבילו: "זה לא אישי אלא יסודות הדמוקרטיה".

תאריך:  28/09/2023   |   עודכן:  28/09/2023
+חיות: אם חוק הנבצרות תפור למידותיו של נתניהו - יש בעיה
18:23 28/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

חמשת השופטים הליברלים מתחו ביקורת גלויה על החוק; חמשת השופטים השמרנים הקשו יותר על העותרים; חיות נראתה כנוטה לצד הביקורתי  ▪  ראבילו הכריז שנתניהו מחויב להסדר ניגוד העניינים - אך לא התייחס לאיסור לעסוק ברפורמה שקבעה מיארה

11 השופטים בדיון היום [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+מיארה: הפרת הסדר ניגוד העניינים אינה מצדיקה נבצרות של נתניהו
14:04 28/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

נציג הפרקליטות מבהיר בדיון על חוק הנבצרות שלדעת מיארה אין לה סמכות להכריז על נבצרות - ואומר שהסמכות יהיה בידי בג"ץ  ▪  סולברג, מינץ, אלרון ושטיין מקשים על עמדת מיארה התומכת בקבלת העתירות

"הבעיה היא שמדובר בתיקון פרטי" [צילום: מרים אלסטר ויונתן זינדל, פלאש 90]
+שופטי בג"ץ: האם המניע הפרסונלי של חוק הנבצרות אינו מחלחל לתכליתו
11:07 28/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מסכימים שהמניע הפרסונלי - מניעת נבצרות של נתניהו - אינו רלוונטי לביקורת השיפוטית, אך תוהים האם הוא אינו מחלחל לתכלית החוק הנתונה לביקורת שיפוטית

אלרון וגרוסקופף בדיון היולם [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
+לפיד: בחירות לתפקיד יו"ר יש עתיד - כנראה השנה
08:27 28/09/23  |  עידן יוסף

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד‬⁩ הודיע ברדיו 103 על בחירות ליו"ר המפלגה בקרוב, אך לא נקב במועד: "יהיו פריימריז ביש עתיד כנראה עוד השנה לתפקיד היו"ר, אני לא חושב שצריך להיות פריימריז לתפקיד חברי הכנסת", דבריו.

+11 שופטי בג"ץ החלו לדון בעתירות לדחיית תחולתו של חוק הנבצרות
08:05 28/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

התיקון לחוק יסוד הממשלה מונע את הוצאתו של נתניהו לנבצרות אם ייקבע שהפר את הסדר ניגוד העניינים עימו  ▪  בג"ץ הורה לנמק מדוע לא ייקבע שהתיקון יחול רק מהכנסת הבאה  ▪  מיארה תומכת בקבלת העתירות, הכנסת מתנגדת, נתניהו טוען שמדובר ברמיסת רצון העם

תחילת הדיון היום בחוק הנבצרות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביחי מנדלבליט / Avichai Mendelblit  אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel  אוהד טל  אופיר כץ / Ofir  Katz  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  אושר שקלים / Osher  Shekalim  אילן ישועה / Ilan Yeshua  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איריס ניב-סבאג  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אליהו דלל / Eli Dallal  אליהו רביבו / Revivo Eliyahu  אלמוג כהן / Almog  Cohen  אסתר חיות / Esther Hayut  ארז מלול / Erez  Malul  ארי  הרו / Ari Haro  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  ארנון מוזס / Arnon  Mozes  ארנון מילצ'ן  בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth  בועז בן-צור  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot  ג'יימס פאקר  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דבורה ביטון / Dvora  Biton  דוד  ביטן / David Bitan  דן אילוז / DAN Iluz  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  דפנה ברק-ארז / Daphne Barak-Erez  ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  ז'ק חן  חמד עמאר / Hamad Amar  חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky  טלי גוטליב / Tali  Gottlieb  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יהודית תירוש / Yehudit Tirosh  יואב גלנט / Yoav Galant  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יוני תדמור / Yonni Tadmor  יונתן משריקי / Yonatan Mishraki  יוסף עטאונה / Youssef  Atauna  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  ינון אזולאי / Yinon  Azoulay  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב אשר / Yakov  Asher  יצחק עמית / Issac Amit  יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak  יצחק שמעון סרלאוף  ירון לוי / Yaron Levi  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey  לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi  מיכאל ראבילו /  "  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיכל רוזן-עוזר  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  ממשלת ישראל / Israel Government  מנסור עבאס / Mansour Abbas  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  משה בר-עם  משה גפני / Moshe Gafni  משה רוט / Moshe  Roth  מתן כהנא / Matan  Kahana  נאור שירי  נוית נגב  ניר ברקת / Nir  Barkat  ניר חפץ  נעם סולברג / Noam Sohlberg  סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili  סימון דוידסון / Simon Davidson  עודד פורר / Oded Forer  עודד שחם  עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman  עופר גרוסקופף / Ofer Groskopf  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמית הלוי / Amit  Halevi  עמית חדד / Amit Hadad  ענת ברון / Anat Baron  צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot  צביקה פוגל / Tzvika  Foghel  צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רבקה פרידמן-פלדמן / Rivka Fridman-Feldman  רון כץ / Ron Katz  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שאול אלוביץ / Shaul Alovich  שלום דנינו / Shalom  Danino  שלי טל מירון / Shelly Tal Meron  שלמה פילבר / Shlomo Filber  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרון ניר / Sharon Nir  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחלוקת בין השופטים לנציג נתניהו על הסמכות לעכב את חוק הנבצרות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 25
איתמר לוין
מסכימים שהמניע הפרסונלי - מניעת נבצרות של נתניהו - אינו רלוונטי לביקורת השיפוטית, אך תוהים האם הוא אינו מחלחל לתכלית החוק הנתונה לביקורת שיפוטית
איתמר לוין
התיקון לחוק יסוד הממשלה מונע את הוצאתו של נתניהו לנבצרות אם ייקבע שהפר את הסדר ניגוד העניינים עימו    בג"ץ הורה לנמק מדוע לא ייקבע שהתיקון יחול רק מהכנסת הבאה    מיארה תומכת בקבלת העתירות, הכנסת מתנגדת, נתניהו טוען שמדובר ברמיסת רצון העם
מירב ארד
העברת התוספת הינה מתוקף החלטת הממשלה לצמצום פערים בחברה הערבית    יועץ שר האוצר: "הכסף יועבר רק אחרי שיוסדר מנגנון לפיקוח על התקציבים"    בסך-הכל אישרה הוועדה העברת כ-816 מיליון שקלים לתקצוב רשויות מקומיות
עידן יוסף
בעוד רשות החברות הממשלתיות מקדמת במלוא המרץ את מכירת חברת הדואר למשקיע פרטי ומספר גופים עסקיים אף הגישו בקשות להשתתף בהליך הרכישה, מסתבר כי הפרטת החברה דורשת על-פי החוק את אישור ועדת הכספים - שעדיין לא ניתן. האם מדובר בהליך טכני או בשלב מהותי אשר עלול אף למנוע את ההפרטה? ימים יגידו
איציק וולף
עו"ד שגית אפיק הגיבה על התקרית שבה השתיק יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, את נציגת הנהלת בתי המשפט    "השתקת עובד ציבור מהבעת עמדה פוגעת ביעילות דיוני הוועדות ובמעמד הכנסת בכלל"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il