ועדת הבריאות דנה (יום ד', 3.1.24) בקריסת הביטוח הסיעודי בישראל. יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי דרש מרשות שוק ההון למסור לוועדה בתוך שבועיים את נתוני המבוטחים, לפי גילאים ומה היקף הגירעון וההערכות האקטואריות שהובילו את הרשות לגבש את השינוי הקיים. בנוסף, דרש משריקי מקופות החולים ומחברות הביטוח דיווח על מצבו הנוכחי של הביטוח הסיעודי שהן מציעות למבוטחיהן והערכות אקטואריות ליציבות ביטוח זה בשנים הבאות. יו"ר הוועדה אף דרש כי משרד הבריאות, הביטוח לאומי ומשרד הרווחה יהיו חלק מהצוות שהוקם במשרד האוצר ליצירת מתווה חדש לביטוחים הסיעודיים, ועבודת הצוות תיעשה בשיתוף עם קופות החולים וגורמי החברה האזרחית.
נעמה לזימי, מיוזמות הדיון, הדגישה כי הביטוח הסיעודי, שמוענק בישראל דרך קופות החולים באמצעות חברות הביטוח ושמבטיח רשת ביטחון סוציאלית לכ-4 מיליון מבוטחים בישראל, עומד כיום בפני קריסה. זאת בשל הכרזתן של חברות הביטוח הראל והפניקס, שנמצאות בחוזה עם קופות החולים מכבי וכללית, כי יפסיקו החל מה-1 בינואר להציע מסלול של ביטוח סיעודי. לאחרונה, בחסות בג"ץ שהוגש בנושא, היה ניסיון לגבש הסכמות בין משרד הבריאות לבין רשות שוק ההון, במסגרת ההסכמות הייתה צפויה להיות הרעה משמעותית למבוטחים בביטוח הסעודי בתמורה להארכת החוזים מול חברות הביטוח. עם זאת, נכון להיום עדיין אין הסכמות - ולכן מבנה הביטוח הסיעודי עומד בפני קריסה מוחלטת החל מתחילת השנה הקרובה.
מיכאל ביטון הזהיר כי הממונה על הביטוח נזעק למזער את הפסדי החברות הפרטיות ויש לעקוב היטב אחרי ניסיונות הגישור בנושא,
צגה מלקו התריעה כי אוכלוסיות חלשות אינן יכולות להשיג ביטוח סיעודי פרטי - ועל המדינה לשאת באחריות לביטוח הסיעודי,
גלעד קריב דרש להבטיח כי לא תהיה כל הרעה בזכויות המבוטחים הנוכחיים, ולנתק את הקשר בין הביטוחים לקופות החולים, מירב כהן התריעה מהסחבת בנושא, "הייתה רשלנות מקצועית - ולא ייעלה על הדעת שמי שישלם את המחיר על רשלנות זו יהיו המבוטחים", לפי יאסר חוויג'ראת הביטוח הסיעודי חייב להיות חלק מביטוח הבריאות הממלכתי,
מיכל וולדיגר קראה לטיפול מידי בבעיה, ואילו
אלון שוסטר ציין כי הוא מקדם הצעת חוק שתפתור את הסוגיה.
שירה עמיאור, ממחלקת הביטוח הסיעודי ברשות שוק ההון, השיבה כי "ביטוחי קופ"ח הם מוצר-כלאיים חסר תקדים בעולם, בו הכסף לא מועבר לחברת הביטוח - לקרן שמשלמת את הכסף הנדרש. חברת הביטוח רק מנהלת את התביעות, ומשקיעה את הכסף המופקד. לא ציפינו שכל-כך מהר נאלץ לאזן את הקרן, אך הכלי היחיד הניתן לנו כדי לאזן את הקרן הוא להפחית הוצאות או להגדיל הכנסות. כיום - הקרן מאוזנת. קופות החולים אינן יכולות לפי חוק לעסוק בביטוח, אך הן - בגלל מחירן - הסעד לאוכלוסיות החלשות". היא סירבה למסור מה היה היקף הגירעון, בגלל לטענתה חובת חיסיון כלפי חברות הביטוח והקופות. עו"ד דור פישר מהייעוץ המשפטי ברשות, ציין כי הקופות אינן אחראיות לביטוח אלא בעלות הפוליסה. כשיש גירעון ניתן לעשות שינויים בהסכם כדי למנוע קריסה. ליאור ברק, סמנכ"ל קופות חולים במשרד הבריאות, הוסיף כי להערכתם כל קשיש שני מעל גיל 80 יגיע למצב סיעודי - ועל המדינה להתערב בכך, ויש להסדיר את מעורבות קופ"ח.
לדברי דפנה כרמלי ממערך ביטוחי הבריאות ב"כללית", ההסכם עם חברות הביטוח הוארך לשנה, ולבקשתם בעוד כארבעה חודשים הם יקבלו הערכה כללית להסדר המתגבש.
שלמה אייזיק נשיא לשכת סוכני הביטוח, התריע על החובה לשמור על זכויות המבוטחים הנוכחיים - בלי לשנות את הכללים לאחר החתימה וקרא להחזיר את הביטוחים הקולקטיביים. אבי אקהאוס, מנכ"ל סוכנות הביטוח אגוז, חשף כי בעוד של"כללית" יש גירעון - לקופ"ח מאוחדת יש עודפים וקרא להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית. רונן דוידוביץ, מנהל השב"ן ב"מכבי", הדגיש כי הקרן בבעלותם רחוקה מקריסה - וקרא לשתפם בוועדה שתקבע את ההסדר החדש.