X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מדוע המחירים עולים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן:
ריכוזיות במזון ואכיפה דלה - מהגורמים ליוקר המחיה
עוד גורמים: חוסר היערכות של משרד האוצר להתפרצות אינפלציונית, גודש בנמלים והעדר תחרות בשוק החיסכון הבנקים לא העלו את ריבית הפקדונות בדומה לעליית ריבית החובה
זלזול בתקשורת וצרכניה
משרד מבקר המדינה הפיץ לתקשורת את הדוחות על יוקר המחיה - מאות עמודים בדוחות עצמם ועשרות עמודים בתקצירים - 30 שעות ברוטו לפני מועד הפרסום. הנוהג במשך עשרות שנים, כולל מצד המבקר מתניהו אנגלמן, הוא לתת לתקשורת ימים אחדים להכין את הסיקור (שהוא חיוני למבקר עצמו, שכן דעת הקהל היא הכלי היחיד שבידיו). החיפזון הנוכחי מהווה זלזול באמצעי התקשורת, וחמור יותר - בקוראיהם.

ריכוזיות ניכרת בענף המזון; הימנעות מהכנסת מחירים לפיקוח למרות הריכוזיות הגבוהה; אכיפה דלה וחסר משמעות נגד מי שגבו מחירים גבוהים מן המותר על מוצרי יסוד. אלו כמה מן הסיבות לעלייה ביוקר המחיה בשנים האחרונות - עולה (8.1.24) מדוח שמפרסם מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
עוד מצביע אנגלמן על חוסר היערכות של קובעי המדיניות הכלכלית, ובעיקר משרד האוצר, לקראת העלייה באינפלציה בשנים 2022 ו-2023, ועל חולשתה של רשות שוק ההון האמורה בין היתר לעודד את התחרות בתחום החיסכון ארוך הטווח. הדוח גם מציין את הפער הניכר שבין ריבית החובה שגבו הבנקים בעקבות העלאת הריבית המוניטרית בידי בנק ישראל, לבין ריבית הזכות שהעניקו ללקוחותיהם על פקדונות. לבסוף מציין אנגלמן את הגודש בנמלים, ובמיוחד בנמל אשדוד, כגורם נוסף שמשפיע לרעה על המשק בכלל ועל המחירים בפרט.

היערכות להתפרצות אינפלציה / דוח מבקר המדינה
הפיקוח על המחירים בענף המזון / דוח מבקר המדינה
הפיקוח של רשות שוק ההון על הגופים המוסדיים המנהלים חיסכון ארוך טווח / דוח מבקר המדינה
ענף נמלי הים בישראל והיבטי תפעול ושירות בנמל אשדוד / דוח מבקר המדינה
מאגר נתוני אשראי / דוח מבקר המדינה
התמודדות עם האינפלציה
אין תוכניות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בשנת 2022 בחנו בנפרד אגף התקציבים באוצר וחטיבת המחקר של בנק ישראל את ההתפתחויות המקרו-כלכליות והמשקיות בישראל ובעולם, בדגש על ההשלכות של עליית מדד המחירים. עם זאת, אגף התקציבים החליט שלא להכין תוכנית מגירה ייעודית להתגברות האינפלציה, כיוון שלא נצפתה בישראל התפרצות אינפלציונית חריגה. לפיכך, אין במשרד האוצר תוכנית מגירה לצעדים פיסקליים להתמודדות עם התפרצות אינפלציה, וגם אין לו תחזית בנוגע להשפעת האינפלציה על הגרעון. זאת, למרות העובדה שכל אחוז באינפלציה מגדיל את הגרעון השנתי בתקציב ב-1.1-0.7 מיליארד שקל.
צעדי המדיניות הפיסקלית שננקטו מדינות שנסקרו (צרפת, איטליה, בריטניה, ספרד וגרמניה) נחלקים לשלושה: צעדים שמטרתם להפחית את מחיריהם של מוצרים או של שירותים מסוימים; צעדים שמטרתם להגדיל את ההכנסה של אוכלוסיות פגיעות; צעדים שמטרתם להגדיל את הכנסות המדינה כדי לממן את הצעדים האחרים. בעוד שבישראל נקטה הממשלה רק בהפחתת עלויות האנרגיה והדלק, ביתר המדינות ננקטו שלושה סוגי צעדים.
לעומת שיעור עליית ריבית בנק ישראל, שהועבר במלואו על-ידי הבנקים לאשראי שניתן לציבור, העלייה בשיעור הריבית שמשלמים הבנקים על פיקדונות הציבור הייתה חלקית ועמדה על 60% בלבד, נכון לאוגוסט 2022. הפרש זה תרם לגידול המשמעותי ברווחי הבנקים. בשנת 2022 עלתה ריבית בנק ישראל מ-0.35% ל-3.25%, אך הריבית על הפקדונות עלתה רק מ-0.06% ל-1.55%.

הפיקוח על המחירים
פערים גדולים מול העולם [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

נכון למועד סיום הביקורת (פברואר 2023), שווקים ומקטעים שונים בענף המזון עדיין ריכוזיים למדי (נתח השוק שהחזיקו עשרת הספקים הגדולים בענף המזון היה יותר מ-50%). נמצאו פערי מחירים גדולים בענף בהשוואה למחירים במדינות המפותחות ובמדינות האיחוד האירופי (37% ו-51%, בהתאמה). עם זאת, בשנים 2022-2018 לא בחנו ועדות המחירים בענף המזון הכנסה של מוצרים חדשים לפיקוח.
נכון למועד סיום הביקורת ובחלוף יותר מעשור מפרסום המלצות ועדת טרכטנברג והחלטת הממשלה משנת 2011, שר הכלכלה אומנם מינה צוות לבחינת פרסום דוחות של חברה שהיא מונופול מוכרז שאיננה ציבורית, אך הצוות לא פרסם תזכיר חוק ולא הוטלה חובת פרסום דוחות כספיים על חברות מונופוליסטיות בכלל המשק ולא על ספקיות מזון גדולות שאינן ציבוריות.
משרד הכלכלה גם אינו מפעיל את סמכויותיו כלפי מי שגובים מחירים גבוהים מן המותר. מספר תיקי האכיפה בשנת 2021 היה 8% בלבד ממספר בשנים 2019-2018; מספר תיקי הכופר צנח ב-73% באותה שנה; רק 27% מתיקי הביקורת הבשילו לצעדי ענישה; 78% מהתיקים שהועברו למחלקת התביעות במשרד הכלכלה הצריכו השלמות חקירה מהותיות
גם כאשר הייתה אכיפה, היא הייתה למעשה בלתי משמעותית הכופר החציוני והשכיח במדגם (3,900 שקל) והכופר הממוצע לשנים 2021-2018 (7,600 שקל) נמוכים הן ביחס לתקרת הקנס בחוק סדר הדין הפלילי (13% ו-26% ממנו, בהתאמה) והן ביחס לפדיון של העוסקים בענף (2.5%-0.4%). שיעור הכופר הנמוך עלול שלא להרתיע את העוסקים בענף מלהפר את החוק ולהביא לפגיעה בצרכנים, מתריע אנגלמן.

רשות שוק ההון והתחרות בחיסכון
אין הרתעה [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]

התקציב המקורי שהועמד לרשות שוק ההון בשנת 2022 נמוך ביחס למאסדרים מקבילים, וזאת אף שהיקף הנכסים המפוקחים על ידה הוא הגדול ביותר (2.18 טריליון שקל) ונמצא בצמיחה מתמדת. הפער הניכר בין תקציבי הרשויות מקורו בהבדלים במספרי העובדים המועסקים בכל אחת מהן וברמות השכר בהן. נכון ל-2022, השכר הממוצע של עובדי רשות שוק ההון הוא 16,800 שקל, של עובדי רשות ניירות ערך - 28,600 שקל, ושל עובדי בנק ישראל - 35,700 שקל. בשנת 2022 הצליחה הרשות לאייש רק 77% מתקני כוח האדם שלה.
שוק החיסכון לטווח ארוך בישראל מאופיין בדומיננטיות גדולה: שמונה גופים מוסדיים מחזיקים ב-90% מחסכונות הציבור, שהיקפם הכספי 2 טריליון שקל. היקף ההחזקות הניכר של הגופים המוסדיים בחברות במשק הישראלי, והזהות היחסית בתמהילי ההשקעות של הגופים, מעלים חשש להקצאה לא יעילה של מקורות במשק ולסיכונים רוחביים. כמו-כן, קיים סיכון לתנועה בו-זמנית של נכסים פיננסיים ולמימושם במקביל בעת חשיפתם לזעזועים. כלומר: עולה החשש שבמקרה של חוסר יציבות פיננסית גופים בעלי החזקות דומות יפעלו בצורה דומה, ובכך יעמיקו את השלכות המצב, מזהיר אנגלמן.
במשך שבע שנים (2022-2015) הוטלו רק ארבעה עיצומים על חברות המנהלות את כספי החיסכון הפנסיוני של הציבור בגין הפרות בתחומי פנסיה וגמל. סכום העיצומים היה 4.2 מיליון שקל, לאחר הפחתה של 60.8% מגובה הסנקציה הכולל. היקפם הנמוך וסכומיהם הנמוכים של העיצומים פוגעים ביכולתה של הרשות להרתיע את הגופים המפוקחים מפני הפרת הוראות הדין.
לרשות שוק ההון אין מידע על יישום נוהל סיכוני הסייבר או חלקים מתוכו בגופים המוסדיים, ואין לה הערכה מבוססת ועדכנית בדבר פרופיל הסיכון של כל אחד מגופים אלה. בהעדר המידע, נבצר מהרשות לייצר תמונת מצב עדכנית של יכולת הגופים להתגונן ביעילות באירועי סייבר ונבצר ממנה לאמוד את אופן יישום נוהלי חוזר סיכוני הסייבר ואת תועלתו.
בשנים 2022-2017 ביצעה הרשות רק 19 ביקורת (שרק שבע מהן הושלמו) כדי לאמוד את מוכנות הגופים המוסדיים לאירועי סייבר וניהול טכנולוגיות המידע. היא לא העמידה לרשות הגופים המוסדיים כלים משמעותיים שיוכלו לסייע להם להתגונן מפני סיכוני סייבר ולטייב את מנגנוני ההגנה והמוכנות שלהם.

נמל אשדוד
הגודש גורם נזקים במיליארדים [צילום: שאול ביטון]

לגודש בנמלים יש השלכות כלכליות משקיות משמעותיות: פגיעה בתוצר בשל אובדן ייצוא; שיבושים באספקת תשומות וירידת תפוקות במגזרי התעשיה, הבניין והחקלאות; פגיעה בצריכה הפרטית כתוצאה מהתייקרויות של מוצרים; פגיעה בתעסוקה; פגיעה במוניטין של יצואנים ויבואנים ישראלים; השתת עלויות נוספות על היבואנים והיצואנים. בשנת 2021 הוביל הגודש לאובדן תוצר בסך 5.1 מיליארד שקל בצד הייצוא ושל 4.8 מיליארד שקל בצד הייבוא; ייבוא מוצרי השקעה נפגע ב-3.9 מיליארד שקל; והוא הוסיף 0.1% לאינפלציה (שהסתכמה באותה שנה ב-2.8%).
בתחילת 2021 נרשמה עלייה תלולה במספר האוניות הנמצאות בהמתנה בשערי הנמלים, עד לשיא של 77 בחודש מאי. במחצית השנייה של 2021 נרשמה מגמת ירידה, אולם בסוף שנה זו החלה שוב מגמת עלייה, עד כדי שיא של 82 אוניות במאי 2022. מספר האוניות הממתינות הגבוה ביותר בשנים 2021 ו-2022 היה לרוב מחוץ לנמל אשדוד. אנגלמן מצביע על מספר סיבות לכך: הקצאה לא-יעילה וחלוקה לא-סימטרית של משמרות העבודה בפריקת המטענים בנמל אשדוד, ושיעור הגבוה של אי-זמינות של ציוד הפריקה.

תאריך:  08/01/2024   |   עודכן:  08/01/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ריכוזיות במזון ואכיפה דלה - מהגורמים ליוקר המחיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יוקר המחיה
עידן יוסף
ועדת הכספים קיימה דיון סוער לעניין יישום מתווה הפיצויים לעסקים במהלכו עלו טענות קשות כלפי האוצר לעניין הקושי של חיילי המילואים למצות את זכויותיהם    כן נמתחה ביקורת על אי-הבאת ארכה לתקנות הפיצויים    ברשות המיסים הציגו את נתוני התשלום במסגרת מנגנוני הפיצויים והדגישו כי מדובר באירוע ייחודי, כי המענים משתכללים בכל עת, וכי הוקם מנגנון מיוחד לסיוע להגשת תביעות מצד חיילי מילואים, וכן החל תעדוף של תיקיהם
עידן יוסף
יו"ר ועדת הכלכלה מטיל ספק בכך שהחיסכון יגיע לצרכן אך אומר שהוועדה תעשה מה שצריך כדי לקדם את ההצעה כמה שיותר מהר, ואף דרש חיזוק משמעותי לכלי הפיקוח והאכיפה    ההצעה תאפשר ליבואנים להסתמך על תקינה אירופית, במקום על תקינה ישראלית, בעת יבוא מוצרים מסוימים
עידן יוסף
המתווה קובע כי בתחילת 2024, שיעור המס יעלה מ-20% ל-35%    האוצר ורשות המיסים טוענים כי המתווה עדיין מעודד את השימוש ברכבים חשמליים, שכן גם לאחר העלאת המס, ההנחה ביחס לרכב בנזין מקביל יכולה להגיע ל-50 אלף ש"ח, ושבשנת 2022, למרות העלאת המס, חלה עלייה משמעותית במספר הרכבים החשמליים שנרכשו בישראל, מ-20% ל-25%    מנכ"לי משרדי האנרגיה והתשתיות, הגנת הסביבה והתחבורה: "העלאת המס תפגע בכניסת כלי רכב חשמליים למשק, תפגע בסביבה, תפגע בציבור ואינה סבירה"
עידן יוסף
שר האוצר חתם על צווים המפחיתים את המס על בנזין עד תאריך זה    עלות ההפחתה מוערכת באובדן הכנסות של כ-81 מיליון שקל
עידן יוסף
החברה החליטה שלא להשלים את העסקה עם עמית זאב, בעקבות הגבלות שהטילה רשות התחרות    שופרסל תמשיך להרחיב את מותג הפרטי שלה, במטרה להפחית את יוקר המחיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il