X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
אסייג. "בתיק הזה היו הרבה שיבושים" [צילום: לשכת עורכי הדין]
תת-ניצב אלי אסייג על חקירות נתניהו:
"מצאתי את עצמי מתמודד עם החשוד ולא עם החקירות"
מפקד היאל"כ לשעבר טוען שלא ניתן היה לחקור את נתניהו כדרוש ומגבלות נוספות מנעו הליכים מקובלים בחקירה הנגדית: אני אחראי לכל מה שנעשה ולא נעשה בתיק

"מצאתי את עצמי מתמודד עם החשוד ולא עם החקירות". כך אומר תת-ניצב בדימוס אלי אסייג, שהיה מפקד היחידה הארצית לחקירות כלכליות (יאל"כ) בשנים 2021-2017, על התנהלותו של בנימין נתניהו בחקירת החשדות נגדו. אסייג הוא בכיר החוקרים שעלו על דוכן העדים במשפט נתניהו.
לדברי אסייג, "כל פעולה שהייתה קשורה לנתניהו וסביבתו הייתה טעונה אישור של היועץ המשפטי לממשלה [אביחי מנדלבליט], היינו מעדכנים בצורה עיתית ומקבלים אישורים. בגדול כל פעולה או תוכנית בכל מה שקשור למשפחת נתניהו היה טעון אישור של היועץ המשפטי. היו דברים שלא יכולתי לבצע, כמו שלא קיבלתי אישור לעשות מחקרי תקשורת לטלפונים של שרה [נתניהו], יאיר [נתניהו] וראש הממשלה.
"לא יכולנו לעצור את כולם ביחד כדי למנוע שיבושים, ובתיק הזה ברוך השם היו הרבה שיבושים. לא קיבלנו אישור לחקור את ראש הממשלה ובני ביתו יחד עם החשודים האחרים. היה צורך לתאם את החקירות של נתניהו, ולפעמים הוא בחו"ל והוא לא מרגיש טוב ויש לו ביקורים. לא היה לו אינטרס [להיחקר]. מצאתי את עצמי מתמודד עם החשוד ולא עם החקירות".
על-פי מזכרים שהגישה התביעה, לשכתו של נתניהו הציעה למשטרה מועדי חקירה מרוחקים, כולל חודש קדימה. אסייג העיד: "פניתי ליועץ המשפטי ושאלתי אם הוא יכול לפתור את הבעיה, כי הוא [נתניהו] דחה אותי כמה פעמים וזה פוגע בחקירה. כל חקירה, הוא קבע כמה זמן. החקירה הכי ארוכה הייתה 4.5 שעות". התובעת, עו"ד יהודית תירוש: "החקירות תאמו את צורכי החקירה?" אסייג: "לא. אפשרנו לו לנאום, לדבר. רוב התשובות היו 'לא זוכר'".
אסייג המשיך: "איך שהזמנו את יאיר נתניהו, שוחחתי עם עו"ד יעקב וינרוט והוא אמר משהו כמו שלא טוב שיאיר יגיע ליחידת משטרה, כי זה לא נעים מבחינתו. התלבטתי והצפתי את הסוגיה בפני המפקדים שלי ונציגי משרד המשפטים, ומצאתי פתרון - לחקור אותו במשרדי רשות ניירות ערך. זה היה מקובל על וינרוט וכך נעשה. ההנחיות היו לנהוג בזהירות וברגישות ולא לחרוג ושלא יהיה משהו שיפגע בו".
אסייג דחה את טענת ההגנה, לפיה חשודים נעצרו לתקופות ארוכות כאמצעי לחץ עליהם. "התנהלנו בצורה מקצועית וכל חשוד שהחלטנו לעצור, זה היה לפני הכל שיש חשד שמצדיק מעצר ונגזר מהפעולות שהיינו צריכים לבצע בימים שביקשנו. הדיונים הללו נעשו בכמה רמות, ורק לאחר שבדקנו וראינו שיש הלימה בין הפעולות לבין הימים, ניגשנו לבית המשפט. זה עמד במבחן של בית המשפט וקיבלנו פחות ימים מאשר בפרשיות אחרות".
עוד דחה אסייג את הטענה לפיה תפיסות כלכליות נועדו להפעיל לחץ על נחקרים: "תפיסת רכוש היא חלק מתפיסת ההפעלה של היחידה הכלכלית, ככל שיש חשד לעבירות כלכליות. בתיק 4000 דובר בחשד לעבירות שוחד והלבנת הון במאות מיליוני שקלים, ובהתאם לזה תפסנו רכוש. נהגנו כמו בכל תיק". הוא גם הסביר, שבני משפחות של חשודים נחקרו כדי לדעת איזה רכוש שייך לחשודים; "זו התנהלות רגילה של היחידה".
אסייג הוסיף: "החקירות בתיק 4000 נעשו בעוצמות הכי נמוכות שאני מכיר ב-36 שנות השירות שלי. לא ראיתי שום התנהגות חריגה של החוקרים. כולם אקדמאים, כולם עברו תהליך של חניכה, יש הרבה מאוד קצינים שיודעים מה כן ומה לא. ראיתי חקירות יותר קשוחות, קצת".

"אם יש משהו חריג, זה לטובת החשודים"
החוקרים במעון רה"מ [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בנוגע לחקירת בני משפחתו של שאול אלוביץ, הסביר אסייג: "נוכחנו שמשפחת אלוביץ היא מקשה אחת, והם יסכימו לספר את האמת ולשתף פעולה רק עם יעשו את זה ביחד. הפגשנו את אור אלוביץ עם אביו וזה לא צלח. לא היה בזה שום דבר חריג. אם יש משהו חריג בתיק הזה, זה דברים שלטובת החשודים: מקלחות, שוקולדים, ארוחות, סנדוויצ'ים לפעמים".
תירוש ציינה, כי ניר חפץ טען שנחקר במצב של תשישות. אסייג: "אני לא מכיר בכל 36 שנות שירותי שחשוד מגיע והוא לא עייף ותשוש. בפגישות שלי עם חפץ הוא היה חד וערני. הוא קיבל טיפול רפואי אחרי אירוע הפשפשים. הוא ראה רופא מספר פעמים, לבקשתו. הוא גם קיבל טיפול של חובש, גם ביחידה וגם בבית המעצר. הוא קיבל אוכל, מקלחת ותגלחת, גם מה שלא מקובל לתת לעצורים". עוד אמר אסייג, כי רעייתו-דאז של חפץ ואילנית פילבר, רעייתו של שלמה פילבר, נחקרו מסיבות ענייניות ולא כדי להפעיל לחץ על בעליהן.
בתחילת החקירה הנגדית שאל סניגורו של נתניהו, עו"ד בועז בן-צור, האם כל שהתנהל בחקירת תיק 4000 היה תקין. אסייג השיב, כי תמיד ניתן למצוא נקודות בעייתיות, והוסיף: "הייתי צריך יותר להתעקש לקבל מחקרי תקשורת של שרה ויאיר ולעשות חיפושים בבתים שלהם".
לדברי אסייג, הוא לא מכיר מקרה של התערבות חוקרים בייצוג הנחקרים; "אם זה נעשה, ברור שזה לא תקין". בן-צור: "לסחוט עד [חפץ] שיש לו מקורבת ושהתא המשפחתי שלו יתרסק אם לא ישתף פעולה – תקין?" אסייג: "אני לא מכיר, אבל זה לא תקין". בן-צור: "השקעתם אנרגיה חקירתית להפוך ארבעה אנשים לעדי מדינה – פילבר, חפץ, שאול אלוביץ, איריס אלוביץ". אסייג: "רצינו להפוך אותם לעדי תביעה והייתי שמח אם הם היו הופכים לעדי מדינה".
בן-צור: "לא בדקתם חומרים בסיסיים שהיו אצלכם, לא בדקתם נושאים מהותיים". אסייג: "תציג לי ואתייחס". בן-צור: "כרגע אתה לא זוכר משהו כזה". אסייג: "לא". אסייג הדגיש, כי הוא אחראי לכל מה שנעשה ולא נעשה בתיק. לדברי אסייג, הוא לא ידע שחוקרי רשות ניירות ערך הפיקו מסמכים רבים ללא צו חיפוש, כפי שטוענת ההגנה. לדברי אסייג, הוא התפלא לשמוע ברענון העד שתאריך פגישת ההנחיה [עם נתניהו] שתיאר פילבר אינו תואם את הראיות, אם כי מבחינתו התאריך שלה חשוב פחות מאשר התוכן ו"ריצת האמוק שלו לבצע אותה" [להקל עם בזק]. אסייג הגדיר את פגישת ההנחיה כ"נושא קריטי" והניח שהכיר את עיקרי גרסתו של פילבר ברשות ניירות ערך בנוגע לפגישת ההנחיה, אשר סתרה את גרסתו כעד מדינה.

תאריך:  09/01/2024   |   עודכן:  09/01/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מצאתי את עצמי מתמודד עם החשוד ולא עם החקירות"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
איך?
Amir Noy  |  9/01/24 19:57
2
כסת"ח
אדירים  |  9/01/24 20:57
3
תיאור עלוב ושקרי
משה כרמל  |  10/01/24 07:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט נתניהו
איתמר לוין
השופטים חזרו בהם מן הכוונה לעבור לארבעה ימים החל מעוד שבועיים    מדגישים: ההחלטה הנוכחית נובעת בעיקר מאילוצי המלחמה ולכן ישובו ויידרשו לעניין בהתאם להתפתחויות
איתמר לוין
"זוכר ישיבות עם אילן ישועה ושאול היה מתלונן על כתבות שליליות נגד נתניהו. הוא ביקש מישועה לטפל, להוריד"    אומר בחקירה הנגדית: "העדויות במשטרה הן מבחינתי חור שחור; איימו עלי כל הזמן"
איתמר לוין
התביעה צופה שתסיים את רוב עדי תיק 4000 באמצע ינואר    קיום דיונים בימי ראשון-רביעי יאפשר לסיים את פרשת התביעה בחודשים הקרובים וייתכן שנתניהו יעיד בשנת המשפט הנוכחית
איתמר לוין
תת-הניצב בדימוס יפצה את העיתונאים ב-18,000 שקל כל אחד    מודה שפרסם עליהם שקרים מוחלטים ואומר שנגרר "אחרי אנשים שלא היה צריך להיגרר אחריהם"
דן מרגלית
צה"ל נלחם עתה בארבע חזיתות. בעזה מדרום, ביהודה ובשומרון ממזרח, בלבנון ובסוריה מצפון - ולהגנת הדמוקרטיה מפני המתנכלים לה מבית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il